Ako ovplyvní horčík zdravie mamičiek v tehotenstve?

Počas tehotenstva treba myslieť na správne prijímanie živín.

(Zdroj: Fotolia)

Maminy, ktoré už dojčia, ale aj ženy, ktoré sa ešte len na materstvo chystajú, sú často zasypané informáciami ako sa stravovať, ako piť a čomu sa vyhýbať.

Ale ako je to naozaj? V priebehu tehotenstva sa totiž ženský organizmus stále mení, prispôsobuje sa potrebám vyvíjajúceho sa plodu.

Prečítajte si tiež: Anett Vaculíková: Nikto nás neučil, že strava musí byť vyvážená

Pre základ správneho priebehu tehotenstva je potrebná adekvátna pohybová aktivita, dostatok spánku, telesná a psychická hygiena, ale najmä optimálny príjem potravy z hľadiska potrieb energie, základných živín, vitamínov a minerálov.

Článok pokračuje pod video reklamou

„Je potrebné, aby tehotná žena prijímala všetky potrebné zložky potravy v správnom pomere a množstve, nakoľko nutričný stav významne ovplyvňuje nielen priebeh tehotenstva, zdravotný stav tehotnej, ale je determinantom podmieňujúcim vývoj plodu, a jeho zdravotný stav.

Nesprávna výživa matky už prenatálne vytvára riziko vzniku budúcich ochorení v dospelom veku,“ vysvetľuje výživová poradkyňa Ľubica Trnková.

Dôležité je však povedať, že v období plánovaného rodičovstva sa vhodné stravovacie návyky týkajú aj budúcich otcov.

Potreba magnézia

Veľmi dôležité sú preto minerály, najmä magnézium. „Počas tehotenstva sa zvyšuje jeho potreba, až o 15 – 20 %. Je dôležitý pri stavbe jednotlivých orgánov, tvorbe kostí, vývoji nervovej sústavy.

Prečítajte si tiež: Faktory, ktoré môžu skomplikovať tehotenstvo

Nedostatok môže vyvolať predčasnú činnosť maternice a tým môže dôjsť k predčasnému pôrodu alebo potratu, k vzniku vrodených vád, kŕčom či bolestiam hlavy. A ideálne je ho prijímať spolu s vápnikom,“ dodáva Trnková.

Nie je však jedno, ako magnézium prijímame, čo je možno najčastejšia chyba. „Vstrebávanie minerálov zo stravy alebo doplnkov je len 30-40 percent, pričom z vody je to až 60 percent. A pre najefektívnejšie vstrebávanie magnézia a vápnika je ideálny ich pomer 1:3.

Ani v tomto prípade to však netreba preháňať, lebo nadmerný príjem vápnika zabraňuje vstrebávaniu horčíka a naopak pri jeho nedostatku odchádzajú zásoby vápnika,“ potvrdzuje Trnková a dodáva, že práve minerálne vody sú vhodným doplnkom.

Nemali by však byť jediným zdrojom tekutín pre človeka. A rovnako by tehotné ženy mali magnézium prijímať aj z iných potravín, ako sú mandle, banán, mak, kakao, oriešky, špenát, šošovica, ovsené vločky, morské plody a podobne.

Čo po pôrode

Po pôrode sa kladie dôraz na príjem všetkých skupín potravín a na jej rozloženie počas dna rovnako ako počas tehotenstva.

Prečítajte si tiež: Dobré rady, ako predchádzať rednutiu kostí

Hektický životný štýl ako aj zníženie obsahu minerálov v potravinách súčasnými procesmi výroby a pestovania prispievajú k deficitu magnézia v našom tele.

„Magnézium a vápnik si organizmus nevie “vyrobiť” sám a preto ich treba neustále prijímať potravou.

K poklesu magnézia prispieva nevhodné zloženie stravy, ale aj pokles množstva horčíka v potravinách, k jeho nedostatočnému vstrebávaniu zase nevhodná úprava potravín, ako vyprážanie či konzervácia,“ dopĺňa Trnková.

Denne by sme mali potravou prijať 1000 až 1200 mg vápnika a 350 až 400 mg magnézia. Je nevyhnutný na aktiváciu mnohých enzýmov (napr. serotonínu - hormónu šťastia), pomáha bojovať s voľnými radikálmi, prispieva k hormonálnej aktivite, dôležitý je na regeneráciu buniek a ako prevencia vzniku migrén.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  2. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  3. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  4. Dva rekordy na druhý pokus
  5. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  6. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  7. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  8. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  9. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  10. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  1. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  2. EU v Bratislave udelila čestný titul doctor honors causa
  3. Company´s autumn in the High Tatras
  4. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  5. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  6. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  7. Dva rekordy na druhý pokus
  8. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  9. Objednali ste sa už u zubára? Preventívne ...
  10. Virtuálne sídlo v Bratislave
  1. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 17 953
  2. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s 15 516
  3. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 995
  4. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli 9 850
  5. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 763
  6. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 9 460
  7. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 615
  8. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 8 483
  9. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 6 908
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 6 155

Téma: Tehotenstvo


Článok je zaradený aj do ďalších tém Vitamíny a minerály

Hlavné správy zo Sme.sk

BRATISLAVA

Historik: V Bratislave môže byť ukrytý poklad, ktorý doteraz nikto neobjavil

O tom, že mestský kat iba nestínal hlavy, ale riadil aj nevestinec a vyprázdňoval latríny, hovorí historik Vladimír Tomčík.

Autorská strana Michaely Terenzani

Keď Slovák kandidoval v meste Brusel

Aj naši cudzinci sa po Henrym Acordovi zaujímajú o komunálne voľby.

DOMOV

Bývalý redaktor STV: Bol som súčasťou propagandy. Keby som bol riaditeľ, tiež sa vyhodím

Téma manipulácie v médiách je podľa Jozefa Brezovského aktuálna.

Neprehliadnite tiež

Ako stromy ozdravujú telo a planétu

O 20. októbri sa hovorí aj ako o medzinárodnom dni stromov.