Ako ovplyvní horčík zdravie mamičiek v tehotenstve?

Počas tehotenstva treba myslieť na správne prijímanie živín.

(Zdroj: Fotolia)

Maminy, ktoré už dojčia, ale aj ženy, ktoré sa ešte len na materstvo chystajú, sú často zasypané informáciami ako sa stravovať, ako piť a čomu sa vyhýbať.

Ale ako je to naozaj? V priebehu tehotenstva sa totiž ženský organizmus stále mení, prispôsobuje sa potrebám vyvíjajúceho sa plodu.

Prečítajte si tiež: Anett Vaculíková: Nikto nás neučil, že strava musí byť vyvážená

Pre základ správneho priebehu tehotenstva je potrebná adekvátna pohybová aktivita, dostatok spánku, telesná a psychická hygiena, ale najmä optimálny príjem potravy z hľadiska potrieb energie, základných živín, vitamínov a minerálov.

„Je potrebné, aby tehotná žena prijímala všetky potrebné zložky potravy v správnom pomere a množstve, nakoľko nutričný stav významne ovplyvňuje nielen priebeh tehotenstva, zdravotný stav tehotnej, ale je determinantom podmieňujúcim vývoj plodu, a jeho zdravotný stav.

Nesprávna výživa matky už prenatálne vytvára riziko vzniku budúcich ochorení v dospelom veku,“ vysvetľuje výživová poradkyňa Ľubica Trnková.

Dôležité je však povedať, že v období plánovaného rodičovstva sa vhodné stravovacie návyky týkajú aj budúcich otcov.

Potreba magnézia

Veľmi dôležité sú preto minerály, najmä magnézium. „Počas tehotenstva sa zvyšuje jeho potreba, až o 15 – 20 %. Je dôležitý pri stavbe jednotlivých orgánov, tvorbe kostí, vývoji nervovej sústavy.

Prečítajte si tiež: Faktory, ktoré môžu skomplikovať tehotenstvo

Nedostatok môže vyvolať predčasnú činnosť maternice a tým môže dôjsť k predčasnému pôrodu alebo potratu, k vzniku vrodených vád, kŕčom či bolestiam hlavy. A ideálne je ho prijímať spolu s vápnikom,“ dodáva Trnková.

Nie je však jedno, ako magnézium prijímame, čo je možno najčastejšia chyba. „Vstrebávanie minerálov zo stravy alebo doplnkov je len 30-40 percent, pričom z vody je to až 60 percent. A pre najefektívnejšie vstrebávanie magnézia a vápnika je ideálny ich pomer 1:3.

Ani v tomto prípade to však netreba preháňať, lebo nadmerný príjem vápnika zabraňuje vstrebávaniu horčíka a naopak pri jeho nedostatku odchádzajú zásoby vápnika,“ potvrdzuje Trnková a dodáva, že práve minerálne vody sú vhodným doplnkom.

Nemali by však byť jediným zdrojom tekutín pre človeka. A rovnako by tehotné ženy mali magnézium prijímať aj z iných potravín, ako sú mandle, banán, mak, kakao, oriešky, špenát, šošovica, ovsené vločky, morské plody a podobne.

Čo po pôrode

Po pôrode sa kladie dôraz na príjem všetkých skupín potravín a na jej rozloženie počas dna rovnako ako počas tehotenstva.

Prečítajte si tiež: Dobré rady, ako predchádzať rednutiu kostí

Hektický životný štýl ako aj zníženie obsahu minerálov v potravinách súčasnými procesmi výroby a pestovania prispievajú k deficitu magnézia v našom tele.

„Magnézium a vápnik si organizmus nevie “vyrobiť” sám a preto ich treba neustále prijímať potravou.

K poklesu magnézia prispieva nevhodné zloženie stravy, ale aj pokles množstva horčíka v potravinách, k jeho nedostatočnému vstrebávaniu zase nevhodná úprava potravín, ako vyprážanie či konzervácia,“ dopĺňa Trnková.

Denne by sme mali potravou prijať 1000 až 1200 mg vápnika a 350 až 400 mg magnézia. Je nevyhnutný na aktiváciu mnohých enzýmov (napr. serotonínu - hormónu šťastia), pomáha bojovať s voľnými radikálmi, prispieva k hormonálnej aktivite, dôležitý je na regeneráciu buniek a ako prevencia vzniku migrén.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  3. Štefánka by Pulitzer
  4. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  5. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  6. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  7. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  8. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  9. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  10. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  1. Prihlásili ste sa ako dobrovoľník na Olympiádu v Tokiu?
  2. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  3. Štefánka by Pulitzer
  4. Počuli ste už o integrovane pestovanej zelenine?
  5. Konferencia - EU support for research
  6. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  7. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  8. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  9. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  10. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 23 354
  2. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 15 752
  3. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 12 286
  4. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 6 994
  5. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 5 771
  6. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 5 694
  7. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri? 5 014
  8. Štefánka by Pulitzer 4 838
  9. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 3 658
  10. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 2 859

Téma: Tehotenstvo


Článok je zaradený aj do ďalších tém Vitamíny a minerály

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Michala Havrana

Rok po vražde je Slovensko ešte surovejšie (píše Michal Havran)

Pretože smrť dvoch mladých ľudí zničila jeho svet balíčkov a večierkov.

DOMOV

Farmári vykydali hnoj Matečnej pred ministerstvo

Farmár František Oravec vyhlásil, že Matečná preňho nie je ministerkou.

EKONOMIKA

Farmár: Eurodotácie nepotrebujem. Keď sa darí, zarobím si sám

Farmári protestujú v Bratislave od utorka.

Neprehliadnite tiež

DiCaprio v ženskej koži. Vyhrá konečne Glenn Close prvého Oscara?

Vybrali sme päť ikonických postáv herečky.

Glenn Close na Golden Globes 2019

Svaly pristanú aj ženám. Ako ich získať zdravo?

Pravidelný silový tréning je pre ženy užitočný, nepremenia sa na kulturistky.

Pink

Neviete zaspať? Pustite si hučanie fénu alebo zvuk maternice

Po bielom šume prichádza ružový aj hnedý.