SME
Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Beh a pitný režim: Ako sa správne hydratovať?

Pri cieli schudnúť alebo zabehnúť nejaké preteky myslite na správne prijímanie tekutín.

(Zdroj: Fotolia)

Každoročne 15. mája sa slávi Svetový deň atletiky. Možno aj to je pre niektorých motivácia a alarm, že so svojím telom treba začať narábať lepšie a začať sa hýbať.

Prečítajte si tiež: Beh: Aká obuv, aké oblečenie a aké nápoje Čítajte 

A teda, ak ste sa ešte náhodou po zimnej prestávke nepridali k tým bežcom, ktorí už na cestách, v parkoch či na iných tratiach poctivo zarezávajú, je najvyšší čas.

Treba však vedieť ako. Ak nie ste úplný začiatočník, máte to jednoduchšie. Svalová pamäť funguje až prekvapujúco dobre a aj keď môžu byť prvé pokusy ťažkopádne a bolestivé najmä pre našu vôľu, progres pocítite takmer okamžite. Dôležité je vždy začínať pomaly.

Skryť Vypnúť reklamu

Reálne ciele a pitný režim

„Ľudia si po zimnej prestávke dávajú motivujúce, ale často nereálne ciele. Chcú schudnúť, dostať sa do formy, pripraviť sa na nejaké preteky. Ale takisto ako aj ja, každý, kto chce behať, si musí dať reálne ciele - treba začať pomaly, striedať beh s chôdzou. Najprv pár kilometrov, a potom postupne 20, 30, 40 a viac minút,“ radí profesionálny bežec, majster Slovenska a tohtoročný víťaz maratónu v Lipsku Gabriel Švajda.

Prečítajte si tiež: Seriál o behaní 1. časť: Tri kroky k úspešnému štartu Čítajte 

Okrem správnej obuvi a vhodného povrchu je veľmi dôležitý práve pitný režim. Bežec nemôže byť dehydrovaný.

„To vzniká vtedy, keď telo vydáva viac tekutín, ako prijíma. Stávajú sa však aj opačné situácie, keď sa začínajúci bežci vody prepijú, a potom im počas behu žblnká v bruchu, čo tiež nie je dobre,“ dodáva skúsený bežec.

Skryť Vypnúť reklamu

Za deň by ste podľa neho mali vypiť 1,5 až 2 litre tekutín, odporúča sa piť už pred tréningom. A ak sa chystáte na preteky, tak začnite už dva dni pred pretekmi postupne prijímať vodu. „Počas maratónu sa tiež treba zavodňovať, na každom piatom kilometri sa trocha napiť, ale závisí to, samozrejme, aj od počasia.“

Ak beháte v zime, dopĺňať si môžete tekutiny aj čajmi, na jar a v lete sú to najmä minerálne vody s dobrým zložením minerálov ako sodík, draslík, horčík a vápnik, ktoré vypotíte počas fyzickej aktivity.

„Pred každým pohybom sa odporúča zaliať organizmus, aby vedel dostatočne dobre pracovať. Tak predídete kŕčom a zraneniam. Najlepšie vody sú jemne perlivé, prípadne tiché. Neodporúčajú sa však piť veľmi vychladené,“ radí bežec.

Strava podľa chuti

Minerály a dôležité látky by mali bežci prijímať vo vode, ale strava je rovnako kľúčová. Ako pri všetkom, aj tu platí, že každý by mal počúvať svoje telo, jesť to, čo mu chutí a robí dobre.

Skryť Vypnúť reklamu

„Bežci jedia veľa zeleniny, ryžu, cestoviny, kuracie mäso a celkovo by mali pred behom alebo po ňom jesť čo najchladnejšie jedlá, napríklad šaláty. Mne osobne najviac sedia cestoviny na rôzne spôsoby. Určite pred behom vynechávam ťažké, vyprážané jedlá, ktoré zaťažujú žalúdok,“ dodáva bežec.

Nie je dobré jesť tesne pred behom, ideálne sú dve - tri hodiny pred ním. Potom treba nechať žalúdok spraviť svoju prácu a oddýchnuť si. Netreba zabúdať ani na ovocie, dôležité je v letnom aj zimnom období. Zjesť banán je ideálne tak 90 minút pred.

„Ja mám najradšej nasekané ovocie, ktoré si vo fľaši zalejem mojou obľúbenou jemne perlivou minerálkou, a hneď to má iný švih,“ hovorí Švajda.

Preteky na dosah

Prečítajte si tiež: Začali ste s behaním? Vyhnite sa úrazu Čítajte 

Chystali ste sa na preteky a tie sú už pred dverami? Záleží na každom detaile, a tak nepodceňte ani posledné hodiny pred týmto veľkým momentom.

Skryť Vypnúť reklamu

Okrem obuvi, stravy a správneho pitného režimu nemožno zabúdať ani na regeneráciu a psychickú pohodu.

„Nie je ľahké postaviť sa na štart pretekov, keď má človek problémy alebo nie je zdravý. Naučil som sa však, že sa musím sústrediť hlavne na seba.“

A telo samozrejme najlepšie regeneruje, keď spí. „Keď si počas týždňa doprajem aktivitu 15 hodín denne, telu potom doprajem odpočinok minimálne tri hodiny vo forme masáže, cvičenia či wellnesu,“ podelil sa so svojim receptom na pohodový pretekový štart Gabriel Švajda.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  6. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  1. V Košickom kraji máme more aj neviditeľnú izbu: Objavte ich!
  2. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  3. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  4. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  5. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  6. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  7. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  8. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  9. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  10. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 32 767
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 900
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 21 281
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 995
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 14 311
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 573
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 686
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 685
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 568
  10. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 9 666
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Beh

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Cvičenie, Pitný režim
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zoroslav Kollár prichádza na výsluch.
Odberné miesto na nový koronavírus.
Na NAKA pokračoval aj v piatok výsluch bývalého sudcu Vladimíra Sklenku (na snímke). Nitra, 26. júna 2020.
Cynická obluda

Zrozumiteľné prirovnanie

Matovič najskôr baláchal ľudí na testovanie tým, že to vyrieši celú koronu. Teraz má problém s vysvetlením pravdy.

Neprehliadnite tiež

Priestor len pár metrov štvorcových. Drobné domy sú veľký fenomén

Tiny houses sú podľa mnohých výhodnejšie ako hypotéka či garsónka.

Prvý "tiny house" na Slovensku, ktorý postavili Barbora a Tibor Bogdanovci.
Seriál o farbách (7. diel)

Legendy o čiernych zvieratách: Mačky odoženú zlé sily, slovanský zmok nosí majetok

Kedy znamená čierna farba dobré správy?

Čierna mačka nenosí vždy iba smolu.

Štyridsať vecí, ktoré môžete robiť doma v čase izolácie

Čím vyplniť čas, keď človek nesmie nikam chodiť?

Ilustračné foto.