SME
Sobota, 19. jún, 2021 | Meniny má AlfrédKrížovkyKrížovky

Beh a pitný režim: Ako sa správne hydratovať?

Pri cieli schudnúť alebo zabehnúť nejaké preteky myslite na správne prijímanie tekutín.

(Zdroj: Fotolia)

Každoročne 15. mája sa slávi Svetový deň atletiky. Možno aj to je pre niektorých motivácia a alarm, že so svojím telom treba začať narábať lepšie a začať sa hýbať.

Prečítajte si tiež: Beh: Aká obuv, aké oblečenie a aké nápoje Čítajte 

A teda, ak ste sa ešte náhodou po zimnej prestávke nepridali k tým bežcom, ktorí už na cestách, v parkoch či na iných tratiach poctivo zarezávajú, je najvyšší čas.

Treba však vedieť ako. Ak nie ste úplný začiatočník, máte to jednoduchšie. Svalová pamäť funguje až prekvapujúco dobre a aj keď môžu byť prvé pokusy ťažkopádne a bolestivé najmä pre našu vôľu, progres pocítite takmer okamžite. Dôležité je vždy začínať pomaly.

Skryť Vypnúť reklamu

Reálne ciele a pitný režim

„Ľudia si po zimnej prestávke dávajú motivujúce, ale často nereálne ciele. Chcú schudnúť, dostať sa do formy, pripraviť sa na nejaké preteky. Ale takisto ako aj ja, každý, kto chce behať, si musí dať reálne ciele - treba začať pomaly, striedať beh s chôdzou. Najprv pár kilometrov, a potom postupne 20, 30, 40 a viac minút,“ radí profesionálny bežec, majster Slovenska a tohtoročný víťaz maratónu v Lipsku Gabriel Švajda.

Prečítajte si tiež: Seriál o behaní 1. časť: Tri kroky k úspešnému štartu Čítajte 

Okrem správnej obuvi a vhodného povrchu je veľmi dôležitý práve pitný režim. Bežec nemôže byť dehydrovaný.

„To vzniká vtedy, keď telo vydáva viac tekutín, ako prijíma. Stávajú sa však aj opačné situácie, keď sa začínajúci bežci vody prepijú, a potom im počas behu žblnká v bruchu, čo tiež nie je dobre,“ dodáva skúsený bežec.

Skryť Vypnúť reklamu

Za deň by ste podľa neho mali vypiť 1,5 až 2 litre tekutín, odporúča sa piť už pred tréningom. A ak sa chystáte na preteky, tak začnite už dva dni pred pretekmi postupne prijímať vodu. „Počas maratónu sa tiež treba zavodňovať, na každom piatom kilometri sa trocha napiť, ale závisí to, samozrejme, aj od počasia.“

Ak beháte v zime, dopĺňať si môžete tekutiny aj čajmi, na jar a v lete sú to najmä minerálne vody s dobrým zložením minerálov ako sodík, draslík, horčík a vápnik, ktoré vypotíte počas fyzickej aktivity.

„Pred každým pohybom sa odporúča zaliať organizmus, aby vedel dostatočne dobre pracovať. Tak predídete kŕčom a zraneniam. Najlepšie vody sú jemne perlivé, prípadne tiché. Neodporúčajú sa však piť veľmi vychladené,“ radí bežec.

Strava podľa chuti

Minerály a dôležité látky by mali bežci prijímať vo vode, ale strava je rovnako kľúčová. Ako pri všetkom, aj tu platí, že každý by mal počúvať svoje telo, jesť to, čo mu chutí a robí dobre.

Skryť Vypnúť reklamu

„Bežci jedia veľa zeleniny, ryžu, cestoviny, kuracie mäso a celkovo by mali pred behom alebo po ňom jesť čo najchladnejšie jedlá, napríklad šaláty. Mne osobne najviac sedia cestoviny na rôzne spôsoby. Určite pred behom vynechávam ťažké, vyprážané jedlá, ktoré zaťažujú žalúdok,“ dodáva bežec.

Nie je dobré jesť tesne pred behom, ideálne sú dve - tri hodiny pred ním. Potom treba nechať žalúdok spraviť svoju prácu a oddýchnuť si. Netreba zabúdať ani na ovocie, dôležité je v letnom aj zimnom období. Zjesť banán je ideálne tak 90 minút pred.

„Ja mám najradšej nasekané ovocie, ktoré si vo fľaši zalejem mojou obľúbenou jemne perlivou minerálkou, a hneď to má iný švih,“ hovorí Švajda.

Preteky na dosah

Prečítajte si tiež: Začali ste s behaním? Vyhnite sa úrazu Čítajte 

Chystali ste sa na preteky a tie sú už pred dverami? Záleží na každom detaile, a tak nepodceňte ani posledné hodiny pred týmto veľkým momentom.

Skryť Vypnúť reklamu

Okrem obuvi, stravy a správneho pitného režimu nemožno zabúdať ani na regeneráciu a psychickú pohodu.

„Nie je ľahké postaviť sa na štart pretekov, keď má človek problémy alebo nie je zdravý. Naučil som sa však, že sa musím sústrediť hlavne na seba.“

A telo samozrejme najlepšie regeneruje, keď spí. „Keď si počas týždňa doprajem aktivitu 15 hodín denne, telu potom doprajem odpočinok minimálne tri hodiny vo forme masáže, cvičenia či wellnesu,“ podelil sa so svojim receptom na pohodový pretekový štart Gabriel Švajda.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  2. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  3. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  4. Crème de la crème po slovensky
  5. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  6. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  7. Po Slovensku na motorke
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  10. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  1. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  2. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  3. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  5. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  6. Driverama má strategické partnerstvo s nemeckým Stop + Go
  7. Správna strava po tréningu: Siahnite po 100 % smoothie a šťavách
  8. Zázračná škola so zelenou strechou
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Crème de la crème po slovensky
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 28 607
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 11 978
  3. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 7 766
  4. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 7 265
  5. Po Slovensku na motorke 6 456
  6. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 6 377
  7. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 305
  8. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 5 284
  9. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 4 252
  10. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 4 185
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Mária Vargová a Andrej Poracký

Násilné deti sú neraz samy obeťami.


18. jún

Sezóna jahôd je jedna z najchutnejších. Tu je niekoľko inšpirácií na víkendové pečenie.


17. jún
Čo sa deje s dieťaťom, keď má záchvat hnevu?

Intenzitu ovplyvňuje aj slovná zásoba.


17. jún
Podcast Medzi nami štartuje tretiu sériu.

Prvý diel vyjde v utorok 22. júna.


17. jún