SME
Streda, 23. október, 2019 | Meniny má Alojzia

Anett Vaculíková: Nikto nás neučil, že strava musí byť vyvážená

Odborníčka radí rodičom, ako naučiť deti jesť s rozumom a zdravo.

(Zdroj: Fotolia)

Raw a bio strava verzus hranolčeky s rezňom. Nové trendy verzus tradície.

Pravda bude niekde v strede. Žiaden extrém nie je zdravý, nech už má okolo seba vybudované akékoľvek fakty či mýty.

Článok pokračuje pod video reklamou

Bombardujú nás informácie o hrozbách takej a onakej potraviny, médiá sa predháňajú trendmi v stravovaní, na ihriskách si mamičky podozrievavo nakúkajú ponad plece do obedárov a jedlo pre vlastné deti im kradmo strčia do dlaní v strachu, aby ich niekto neohovoril. Iste, znie to nadnesene, ale úprimne, nenašli ste sa v tom?

Prečítajte si tiež: Dokumentaristka: Vyrastá generácia, ktorá vie jesť len vyprážaný syr a hranolčeky Čítajte 

My hovoríme: všetko s mierou.

Ako sa rozumne postaviť v dnešnej dobe ku zdravému stravovaniu, sme riešili s Anett Vaculíkovou, ambasádorkou projektu Jamieho Olivera Food Revolution Day, ktorú poznáte aj z televíznych obrazoviek.

Píše kuchárske knihy, varí zdravé jedlá pre školy a škôlky vo svojej cateringovej prevádzke a organizuje školy varenia v bratislavskej Starej tržnici.

Päť otázok pre Anett Vaculíkovú

1. S akými problémami spôsobenými nesprávnou stravou sa na Slovensku najčastejšie stretávate u detí?

Ekzém a alergie. U dospelých sú to už tráviace ťažkosti, ktoré v mnohých prípadoch nevedia ani lekári zaradiť. Som absolútne presvedčená o tom, že sa tomu dá predísť správnou stravou.

2. Princípy zdravého stravovania neznejú vôbec zložito a napriek tomu sú jedlá rýchleho občerstvenia stále rozšírené a obľúbené. Prečo?

Nikto nás neučil a neučí ani dnešné deti, že strava musí byť vyvážená. Osveta je takmer nulová. Ľudia nemajú radi zmeny.

Zahusťovanie, kúpená bagetka na desiatu, vyprážanie, používanie rafinovaného cukru a bielej múky – to všetko sú u nás zvyky, ktoré sú naozaj železnou košeľou a nevládzeme z nich vykročiť, ale ten krok k novým návykom je nutný.

A mal by sa začať v rodine, pokračovať v škôlke a škole a viesť nás celým životom. Pri toľkom návale kvalitou pochybných potravín je nutné nájsť si čas aj energiu zaoberať sa tým, čo kladieme na tanier svojim deťom, rodine a najbližším. Stojí to za to.

3. Biopotraviny, hranolčeky a mnoho ďalších potravín. Čo konzumovať a čo nie? Ako sa stavať k strave vo vzťahu k deťom vo vývoji?

Nejde o to, rozdeľovať potraviny na nejaké „moderné skupiny”, len aby to znelo trendy. Ide o to, naučiť deti jesť to, čo ich organizmu prospieva.

Aj hranolčeky sa dajú pripraviť zdravo. Ide o celkový prístup. Ak zemiak neupražím v obrovskom množstve oleja a nezasypem kilom soli, mám tiež hranolčeky, ale pre detský organizmus šetrné.

A takéto hranolčeky sa dajú vyrobiť aj z rôznej koreňovej zeleniny. Rodičia budú spokojní, že dieťa malo jedlo plné živín, a dieťa si bude spokojne vychutnávať svoje hranolčeky.

Napríklad aj zdravý kečup si viete vyrobiť doma. V dnešnej dobe je dôležité pristupovať k stravovaniu so zdravým rozumom aj s láskou. A nakoniec nič nemusíte dieťaťu upierať, často totiž stačí len zmeniť prístup k príprave a surovinám.

4. Stále častejšie si deti pýtajú ochutené vody a džúsy a čistá voda je pre ne na varenie a umývanie rúk. Aj vy ste zaznamenali tento trend?

Prečítajte si tiež: Pravidlá detského stravovania: Pripravte školákom zdravú desiatu Čítajte 

Malo by byť úplne prirodzené deťom ponúkať čistú neochutenú vodu ako prvú voľbu medzi nápojmi. Nedeje sa to tak, žiaľ, vždy a všade.

K čistej vode si dnes deti musia vytvárať vzťah, čo je smutné, pretože je to po materskom mlieku najprirodzenejšia tekutina, ktorú môžeme nášmu organizmu dať. Sladené nápoje ju nikdy nenahradia.

Výrobcovia ponúkajú pre mozog a chuťové bunky také stimulujúce kombinácie cukru a umelých prísad, že sa stávajú pascou a obrovským lákadlom pre deti. Sú to často len tekuté cukríky bez živín a rovnako by sa k nim malo pristupovať.

5. Existujú jednoduché pravidlá pre matky so snahou zlepšiť stravovanie svojich detí?

Na prvom mieste je mama sama. Deťom treba ísť príkladom, takže jedálny lístok detí a dospelých by mal byť takmer identický, s výnimkou toho, že ten rodičovský môže byť viac „vychutený” korením a bylinkami.

Často si rodičia malých detí myslia, že celozrnné potraviny sú najzdravšou a zároveň najsprávnejšou voľbou, ale nie je to úplne tak.

Odporúčam pri pečení radšej používať hladkú špaldovú múku, vymeniť rafinovaný cukor za prírodné sladidlá, k hlavným jedlám pridať veľa sezónnej zeleniny, desiate a olovranty pripravovať spolu s deťmi a zapájať ich tak do celkového procesu varenia, aby pochopili, o čom všetkom to stravovanie vlastne je.

Keď tie naše deti „zamladi” naučíme preferovať zeleninu a obilniny, tak budú mať správne návyky do budúcna. A postupne pridávame ovocie, kvalitné mäsové a mliečne produkty.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Katarína pomáha ľuďom svojimi mydlami
  2. Komerčné priestory v Jarabinkách: Istí zákazníci = isté tržby
  3. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  4. Rehabilitačná lekárka radí: Aj sedieť treba vedieť.
  5. Zabudni na prvoplánové kostýmy. Tu sa budeš skutočne báť
  6. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  7. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  8. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  9. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  10. Deti jedia málo ovocia a zeleniny. Multivitamíny ich nenahradia
  1. Grafickí dizajnéri ukázali, ako možno zmeniť charakter miesta
  2. Komerčné priestory v Jarabinkách: Istí zákazníci = isté tržby
  3. Zabudni na prvoplánové kostýmy. Tu sa budeš skutočne báť
  4. Rehabilitačná lekárka radí: Aj sedieť treba vedieť.
  5. Zdravotné stoličky Adaptic sú v predaji tiež na Slovensku
  6. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Tretia časť
  7. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  8. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  9. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  10. Deti jedia málo ovocia a zeleniny. Multivitamíny ich nenahradia
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 17 936
  2. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti) 12 662
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch 9 711
  4. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 8 794
  5. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 8 502
  6. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 7 164
  7. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu 5 773
  8. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 5 460
  9. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 5 417
  10. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 5 158

Téma: Stravovanie


Článok je zaradený aj do ďalších tém Zdravá strava