SME

Valeria Schulczová: Treba vedieť prijímať aj naozaj drsnú kritiku

Autorka a režisérka uviedla úspešnú hru Leni v SND aj ľadovú šou Máša a medveď

Styling a vizáž: ByG StudioStyling a vizáž: ByG Studio (Zdroj: Petra Bošanská)

Vyštudovali ste divadelnú réžiu a dramaturgiu na Vysokej škole múzických umení. Bolo odjakživa vaším snom pôsobiť v tejto oblasti?

Možno to bude znieť absurdne, ale keď som mala asi desať rokov, vyhlásila som, že budem operná režisérka. Ako dieťa som spievala v detskom zbore, spievali sme aj v Opere, klasiku ako napríklad Carmen, Toscu. Absolvovala som jedno celé skúšobné obdobie opery Šťastný princ v SND. A práve tento zážitok považujem za zlomový. A asi tam vznikol nápad, že budem režisérkou.

Aké boli vaše režisérske začiatky?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ak nepočítam nejaké školské besiedky, keď som rada „režírovala“ svojich spolužiakov, tak naozajstný režisérsky debut som zažila v prvom ročníku na vysokej škole v Bielom divadle. Režírovala som Beckettovo Čakanie na Godota a do hlavných postáv som obsadila dievčatá. Napríklad spolužiačku Slávku Halčákovú. Dopadlo to celkom dobre, ale našťastie sa to hralo len raz.

Viackrát režírovali hru, ktorú ste si aj sama napísali alebo preložili z originálu. Vnímate to ako výhodu?

Určite! Mám rada, keď si môžem text sama preložiť, pretože sa s ním viem lepšie stotožniť. Človek sa dokáže lepšie vžiť do myslenia autora, do štruktúry textu. Takže režijná práca sa začína už pri preklade. A vlastné hry sú prostredníctvom réžie zhmotnením či dokončením príbehu. Obsah, ktorému dáte konkrétnu formu. Realizovaná téma a idea.

SkryťVypnúť reklamu

Divadelné hry ako Doktor Macbeth, Rodáci alebo Leni ste napísali spoločne s Romanom Olekšákom. Ako vznikla vaša spolupráca?

S Romanom sme sa spoznali ešte počas vysokej školy, ale ak mám byť úprimná, neboli sme si príliš sympatickí. Potom sme sa stretli pri tvorbe seriálu Odsúdené a povedali sme si, že skúsime spoločne písať aj hry.

Naše texty majú väčšinou klasickú štruktúru – dodržiavame jednotu deja, času a miesta. Sú výsledkom dialógu nielen v zmysle replík, ale aj v zmysle námetu. Prakticky to vyzerá tak, že jeden z nás príde s nápadom, ktorý potom dôsledne rozoberáme. Nevyhneme sa ani vzájomnej kritike.

Výbornou školou bolo písanie pre televízie. Tam vaše texty prejdú tvrdou kritikou, niekoľkými fázami pripomienok. Je to výborné cvičenie pre ego. Viete, najmä na začiatku, každý svoj text považujete za najlepší, vnímate ho ako svoje dieťa. Pri „kolektívnom“ písaní nemôžete byť samoľúby a urážlivý.

SkryťVypnúť reklamu

Musíte vedieť prijímať kritiku, ktorá môže byť aj naozaj drsná. Dôležitý je však celok. Ste súčasťou organizmu, ktorý vami sa začína a končí sa divákom.

Prezradíte, ako vznikajú divadelné inscenácie? Ponúknete divadlu hotový text alebo ho vytvárate podľa zadania?

Je to rôzne. Sú divadlá, ktoré zadajú len žáner, napríklad komédia. Alebo hľadajú tému. Snažím sa ponúknuť viaceré texty a čakám, či niektorý z nich bude pre divadlo zaujímavý. Inde vám dramaturgia ponúkne konkrétny titul. To je pri existujúcich hrách. Keď nás oslovujú ako autorov, prebieha to podobne. Niekedy majú divadlá veľmi presnú predstavu, niekedy je zadaním len jedna veta.

S Romanom Olekšákom, samozrejme, ponúkame aj vlastné témy. Napríklad Leni vznikla tak, že sme Slovenskému národnému divadlu ponúkli dramatizáciu známeho románu Hodiny. Nápad ich zaujal, bohužiaľ, na titul neboli voľné autorské práva. Tak prišla ponuka napísať hru „na telo“ Zdene Studenkovej.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Je pravda, že mám rada témy, ktoré nie sú čierno-biele, kde nemáte vopred jasné odpovede.

Valeria Schulczová

V Modrom salóne chceli vytvoriť projekt hier napísaných pre konkrétnych hercov. Prišli sme asi s troma témami a nakoniec sme s dramaturgičkou Darinou Abrahámovou vymysleli štvrtú a tou bola osoba Leni Riefenstahlovej, ktorá bola známa aj ako „Hitlerova režisérka“.

S Romanom sme potom hľadali spôsob, ako tému uchopiť – či sa budeme na Leni pozerať ako na úspešnú režisérku, ktorá bola možnou Hitlerovou milenkou a slúžila nacizmu, a poskladáme mozaiku z reálnych situácií z jej života. Nakoniec sme sa rozhodli pre talkshow. Napísali sme si storyline, čiže niečo ako dejovú osnovu, a potom sme začali písať situácie a dialógy.

Zvyčajne sa stretneme u mňa doma, pretože mám krásnu terasu a zimnú záhradu, a tu píšeme. Osobne rada píšem na zákazku, pre konkrétne divadlo, podľa konkrétneho zadania a pre konkrétnych hercov. Vtedy si viem text lepšie vizualizovať, počujem hlasy konkrétnych hercov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Je oblasť, ktorá vás láka? Na čom by ste chceli pracovať?

Mám rada klasiku, ktorú som však paradoxne nemala šancu režírovať, čo ma trošku mrzí. Takého Shakespeara alebo Čechova diváci poznajú, vedia, o čom je príbeh, a práve ja ako režisérka im môžem ponúknuť konkrétnu interpretáciu, nový výklad.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C5B8K na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  2. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  3. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  4. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  5. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  6. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  7. Na Marka oharka do jarka
  8. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 27 968
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 594
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 490
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 416
  5. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 6 829
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 326
  7. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí 4 260
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 001
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Nové číslo magazínu SME ženy je v predaji aj s darčekom.


redakcia SME ženy
Simona Mištíková

Riaditeľka PR agentúry a lektorka soft skills.


6

Veľkonočné tradície majú mnoho podôb.


Pavol Juračka
Katarína Del Rio a Bianka Urbanovská zo ZA SEBA, o.z.

Agresora najviac prekvapí, keď obeť neostane ticho.


30
reklama
  1. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  2. Zuzana Pelaez: O plakaní, čakaní a platení alias o slovenskom, britskom a kolumbijskom zdravotníctve.
  3. Zdravotní Klauni: Posledná klauniáda pre Lenku
  4. Ján Karas: Keď moc nemá tvár: Prebudenie tých, ktorí mlčia na hrane autority a toxického riadenia
  5. Gabriela Sabolová: Ako Aničke takmer zakázali riadiť auto
  6. Liga za ľudské práva: Adriana Mesochoritisová: Dobre mienené rady môžu byť pre ženy v násilných vzťahoch nebezpečné
  7. Matúš Radusovsky: Rôzne druhy medu a ich benefity
  8. Michaela Witters: Čo za ľudí vychováva deti, ktoré dokážu niekomu takto ublížiť?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 806
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 422
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 77 704
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 758
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 723
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 349
  7. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 10 828
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 829
  1. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám to chýbajú
  2. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  3. Tupou Ceruzou: Businessman
  4. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  5. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  6. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  7. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  8. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
SkryťZatvoriť reklamu