Valeria Schulczová: Treba vedieť prijímať aj naozaj drsnú kritiku

Autorka a režisérka uviedla úspešnú hru Leni v SND aj ľadovú šou Máša a medveď

Styling a vizáž: ByG Studio(Zdroj: Petra Bošanská)

Vyštudovali ste divadelnú réžiu a dramaturgiu na Vysokej škole múzických umení. Bolo odjakživa vaším snom pôsobiť v tejto oblasti?

Možno to bude znieť absurdne, ale keď som mala asi desať rokov, vyhlásila som, že budem operná režisérka. Ako dieťa som spievala v detskom zbore, spievali sme aj v Opere, klasiku ako napríklad Carmen, Toscu. Absolvovala som jedno celé skúšobné obdobie opery Šťastný princ v SND. A práve tento zážitok považujem za zlomový. A asi tam vznikol nápad, že budem režisérkou.

Aké boli vaše režisérske začiatky?

Článok pokračuje pod video reklamou

Ak nepočítam nejaké školské besiedky, keď som rada „režírovala“ svojich spolužiakov, tak naozajstný režisérsky debut som zažila v prvom ročníku na vysokej škole v Bielom divadle. Režírovala som Beckettovo Čakanie na Godota a do hlavných postáv som obsadila dievčatá. Napríklad spolužiačku Slávku Halčákovú. Dopadlo to celkom dobre, ale našťastie sa to hralo len raz.

Viackrát režírovali hru, ktorú ste si aj sama napísali alebo preložili z originálu. Vnímate to ako výhodu?

Určite! Mám rada, keď si môžem text sama preložiť, pretože sa s ním viem lepšie stotožniť. Človek sa dokáže lepšie vžiť do myslenia autora, do štruktúry textu. Takže režijná práca sa začína už pri preklade. A vlastné hry sú prostredníctvom réžie zhmotnením či dokončením príbehu. Obsah, ktorému dáte konkrétnu formu. Realizovaná téma a idea.

Divadelné hry ako Doktor Macbeth, Rodáci alebo Leni ste napísali spoločne s Romanom Olekšákom. Ako vznikla vaša spolupráca?

S Romanom sme sa spoznali ešte počas vysokej školy, ale ak mám byť úprimná, neboli sme si príliš sympatickí. Potom sme sa stretli pri tvorbe seriálu Odsúdené a povedali sme si, že skúsime spoločne písať aj hry.

Naše texty majú väčšinou klasickú štruktúru – dodržiavame jednotu deja, času a miesta. Sú výsledkom dialógu nielen v zmysle replík, ale aj v zmysle námetu. Prakticky to vyzerá tak, že jeden z nás príde s nápadom, ktorý potom dôsledne rozoberáme. Nevyhneme sa ani vzájomnej kritike.

Výbornou školou bolo písanie pre televízie. Tam vaše texty prejdú tvrdou kritikou, niekoľkými fázami pripomienok. Je to výborné cvičenie pre ego. Viete, najmä na začiatku, každý svoj text považujete za najlepší, vnímate ho ako svoje dieťa. Pri „kolektívnom“ písaní nemôžete byť samoľúby a urážlivý.

Musíte vedieť prijímať kritiku, ktorá môže byť aj naozaj drsná. Dôležitý je však celok. Ste súčasťou organizmu, ktorý vami sa začína a končí sa divákom.

Prezradíte, ako vznikajú divadelné inscenácie? Ponúknete divadlu hotový text alebo ho vytvárate podľa zadania?

Je to rôzne. Sú divadlá, ktoré zadajú len žáner, napríklad komédia. Alebo hľadajú tému. Snažím sa ponúknuť viaceré texty a čakám, či niektorý z nich bude pre divadlo zaujímavý. Inde vám dramaturgia ponúkne konkrétny titul. To je pri existujúcich hrách. Keď nás oslovujú ako autorov, prebieha to podobne. Niekedy majú divadlá veľmi presnú predstavu, niekedy je zadaním len jedna veta.

S Romanom Olekšákom, samozrejme, ponúkame aj vlastné témy. Napríklad Leni vznikla tak, že sme Slovenskému národnému divadlu ponúkli dramatizáciu známeho románu Hodiny. Nápad ich zaujal, bohužiaľ, na titul neboli voľné autorské práva. Tak prišla ponuka napísať hru „na telo“ Zdene Studenkovej.

Je pravda, že mám rada témy, ktoré nie sú čierno-biele, kde nemáte vopred jasné odpovede.

Valeria Schulczová

V Modrom salóne chceli vytvoriť projekt hier napísaných pre konkrétnych hercov. Prišli sme asi s troma témami a nakoniec sme s dramaturgičkou Darinou Abrahámovou vymysleli štvrtú a tou bola osoba Leni Riefenstahlovej, ktorá bola známa aj ako „Hitlerova režisérka“.

S Romanom sme potom hľadali spôsob, ako tému uchopiť – či sa budeme na Leni pozerať ako na úspešnú režisérku, ktorá bola možnou Hitlerovou milenkou a slúžila nacizmu, a poskladáme mozaiku z reálnych situácií z jej života. Nakoniec sme sa rozhodli pre talkshow. Napísali sme si storyline, čiže niečo ako dejovú osnovu, a potom sme začali písať situácie a dialógy.

Zvyčajne sa stretneme u mňa doma, pretože mám krásnu terasu a zimnú záhradu, a tu píšeme. Osobne rada píšem na zákazku, pre konkrétne divadlo, podľa konkrétneho zadania a pre konkrétnych hercov. Vtedy si viem text lepšie vizualizovať, počujem hlasy konkrétnych hercov.

Je oblasť, ktorá vás láka? Na čom by ste chceli pracovať?

Mám rada klasiku, ktorú som však paradoxne nemala šancu režírovať, čo ma trošku mrzí. Takého Shakespeara alebo Čechova diváci poznajú, vedia, o čom je príbeh, a práve ja ako režisérka im môžem ponúknuť konkrétnu interpretáciu, nový výklad.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C5B8K na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C5B8K na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Arabská exotika: TOP hotely v Ománe
  2. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  3. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  4. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  5. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  6. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  7. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  8. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  9. Najužitočnejšia appka
  10. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách
  1. Arabská exotika: TOP hotely v Ománe
  2. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  3. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  4. Polus Market – trh v srdci nákupného centra
  5. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  6. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  7. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  8. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  9. Bratislava dostane o rok nový mestský bulvár
  10. Dexis Slovakia má nového generálneho riaditeľa
  1. Najužitočnejšia appka 16 370
  2. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 14 783
  3. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 13 621
  4. Do boja s plastovým odpadom na Slovensku vstúpil prvý reťazec 12 438
  5. V O2 to s dátami poriadne prehnali 10 931
  6. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 9 556
  7. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu 7 190
  8. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 6 213
  9. Čerstvosť je o správnom skladovaní. Reportáž zo skladu Kauflandu 3 955
  10. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu 2 414

Téma: Divadlo


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Slovensko väzní boháča z Ruska, ktorý hovoril o úplatkoch pre Kremeľ

Valentin Vinogradov sa mal dopustiť podvodu pri obchode s nehnuteľnosťou. Nikomu pritom nevznikla škoda.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Kúpiť lístky na hokej cez web? Nemožné

Robili čo mohli, dopadlo to ako vždy.

Stĺpček Petra Schutza

O vydaní Vinogradova do Ruska by sa nemalo ani uvažovať

Rusko nie je právny štát.

ŠPORT

Trnava šokovala Brusel, hrdinom bol dvadsaťročný mladík

Senzácia pokračuje aj naďalej.

Neprehliadnite tiež

Desať receptov na okrúhle koláče, ktoré vám rozvoňajú jeseň

Pripravte si jablkový pie, pité aj slivkovú galetku.

Slovensko nedostatočne chráni dojčenie, tvrdí správa WHO

Propagácia umelého mlieka môže byť mätúca.

O dvoch mužoch, ktorí chceli dieťa, a o žene, ktorá im ho vynosila

Čím si musí prejsť náhradná matka a budúci rodičia?

STĹPČEK OSMELENÉ

Len nevyspatý rodič je dobrý rodič

Deti prežijú len vďaka tomu, že ich rodičia nespia.