Vek šesť rokov je obdobie, keď dieťa začína navštevovať školu. No tento vek ešte nezaručuje, že je pripravené začať sa s úspechom učiť. Mnohé deti sa vyvíjajú pomalšie alebo je ich vývin nejakým spôsobom oneskorený, či narušený.
Na úspešné zvládnutie školských povinností je okrem iného potrebná istá úroveň rozumových schopností, zručností, ale najmä z logopedického hľadiska musí mať dieťa osvojené určité schopnosti, bez ktorých by mu čítanie a písanie nešlo.

Medzi najdôležitejšie predpoklady patrí dobrý jazykový cit, schopnosť súvislo rozprávať na jednu tému, dobré zrakové vnímanie a pozornosť, ale aj súbor schopností, akými sú metalingvistické schopnosti, teda rozmýšľanie o jazyku, jeho štruktúre, uvedomovanie si hláskovej štruktúry slova – fonematické uvedomovanie.
V materskej škole dieťa získava poznatky o prírode, spoločnosti, človeku a vytvára si vzťah k týmto atribútom. Materská škola vytvára priestor pre situačné učenie, podporuje u dieťaťa zvedavosť, túžbu po poznaní, ktorá je veľmi dôležitá pre motiváciu k učeniu v škole.
Tieto schopnosti sú veľmi dôležité, ale nie dostačujúce na zvládnutie čítania, ktoré je základom a prostriedkom na dosiahnutie a osvojenie iných vedomostí v škole. Ak by dieťa malo nevyvinuté alebo nedozreté niektoré z týchto dôležitých schopností, čítalo by so zrejmými problémami a pomalšie.