SME

Čoraz viac ľudí sa stáva vegánmi. Prečo je rastlinná strava trendom?

Prekvapujúcu rolu môže zohrávať aj Instagram.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Unsplash / Brooke Lark)

Hoci kedysi platilo, že ľudí, ktorí nejedli živočíšnu stravu, okolie považovalo prinajmenšom za čudákov, dnes je jasné, že vegánstvo má svoje čoraz žiarivejšie miesto v mainstreame.

Prečítajte si tiež: Láka vás vegánstvo? Na týchto sedem vecí by ste mali myslieť Čítajte 

Na rastlinnú stravu prechádza stále viac ľudí, či už z diétnych, etických alebo ekologických dôvodov.

Vegánstvo je populárnejšie, než kedykoľvek predtým, a to aj na Slovensku, kde podľa výsledkov prieskumu agentúry Focus z minulého novembra až 30 percent ľudí smeruje k znižovaniu spotreby mäsa, mlieka, vajec a výrobkov z nich.

SkryťVypnúť reklamu

„Ľudia si začínajú uvedomovať, akú veľkú rolu hrá naše stravovanie v odvrátení klimatických zmien a ničení životného prostredia, a aká je realita zvierat žijúcich vo veľkochovoch. Zároveň sa rastlinné alternatívy stávajú čoraz presvedčivejšími a dostupnejšími a znižovanie spotreby živočíšnych výrobkov tak nikdy nebolo jednoduchšie a dôležitejšie ako teraz,“ uviedol Martin Smrek zo združenia Vegánske hody, ktoré sa venuje rozvoju udržateľného a ohľaduplného stravovania na Slovensku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Rastúce trendy a aktívna komunita

Ohľaduplnosť voči zvieratám a životnému prostrediu však nie je jediný dôvod, prečo k sebe vegánstvo pritiahlo masy. Magazín Independent naznačuje, že jeho popularita by mohla prekvapivo súvisieť aj so spustením Instagramu.

Za všetko hovoria štatistiky Google trendov, podľa ktorých od roku 2012, teda odvtedy, ako spustili verziu obľúbenej fotografickej aplikácie pre Android, začalo vyhľadávanie slova "Instagram" výrazne stúpať. Platí to zároveň aj pre termín "vegan", ktorý od roku 2012 v Google trendoch neustále rastie.

SkryťVypnúť reklamu

To, že je práve sociálna sieť s 800 miliónmi užívateľov zodpovedná za šírenie vegánstva, by nebolo ničím prekvapivým. Spôsob stravovania typický dosiaľ iba pre subkultúru sa vďaka nej zmenil na esteticky príťažlivú zmes farebných a lahodne vyzerajúcich pokrmov, ktorej mnohí podľahnú.

"Vegánska komunita je na internete neuveriteľne aktívna," priblížila pre Independent Beth Trundleová z marketingovej agentúry Social Chain.

Vysvetlením by mohlo byť, že ich stravovacie návyky sú výsledkom ich vnútorných presvedčení a svetonázorov. Preto chcú svoje myšlienky zdieľať so svetom napríklad aj na sociálnych sieťach.

Loading

...

Vizuálne rovná sa príťažlivé

Kľúčový je v celom prípade spôsob, akým sa na Instagrame komunikuje, a to sú práve fotografie. Vizuálna forma informácií je najjednoduchšia pri rozširovaní povedomia o určitom životnom štýle.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Slávni vegáni: Ktoré známe tváre sa vzdali živočíšnej stravy? Čítajte 

Vegánstvo sa tak prirodzeným spôsobom integrovalo do instagramovej komunity a taktiež ľuďom pomáha pochopiť, čo to vegánstvo je a že presvedčenia o obmedzenosti tejto stravy (napríklad, že vegáni jedia iba šaláty) sú iba mýty.

Propagovaniu rastlinného stravovania pomáhajú aj takzvaní vegánski "influenceri", ktorí si z neho urobili svoju značku a venujú sa v tejto oblasti napríklad vareniu, blogovaniu či všeobecnému aktivizmu. Milióny ľudí sa nimi nechajú inšpirovať práve preto, že ich svojím životným štýlom dokázali nadchnúť.

Nezastupiteľnú úlohu majú aj známe hashtagy, na základe ktorých sa dá v rámci vegánskej komunity vyhľadávať a tiež zdieľať fotografie.

Tí, ktorých vegánstvo zaujíma, majú napríklad možnosť zistiť, ako si v rastlinnej verzii urobiť tradičné pochúťky, prípadne čo všetko sa dá vymyslieť, aby obohatili svoj jedálny lístok.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Loading

...

Loading

...

Loading

...

Loading

...

Loading

...

Google

Súvisiace témy: Vegetariánstvo, Diéty
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 033
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 630
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 880
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 684
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 290
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 822
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 2 237
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 147
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Tomáš Mikloško: 11 vecí, ktoré ničia naše vzťahy – a ako to zmeniť
  2. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  3. Zuzana Pelaez: O plakaní, čakaní a platení alias o slovenskom, britskom a kolumbijskom zdravotníctve.
  4. Zdravotní Klauni: Posledná klauniáda pre Lenku
  5. Ján Karas: Keď moc nemá tvár: Prebudenie tých, ktorí mlčia na hrane autority a toxického riadenia
  6. Gabriela Sabolová: Ako Aničke takmer zakázali riadiť auto
  7. Liga za ľudské práva: Adriana Mesochoritisová: Dobre mienené rady môžu byť pre ženy v násilných vzťahoch nebezpečné
  8. Matúš Radusovsky: Rôzne druhy medu a ich benefity
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 218
  2. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 8 326
  3. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 292
  4. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 8 174
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 891
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 806
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 029
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 582
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu