Hoci kedysi platilo, že ľudí, ktorí nejedli živočíšnu stravu, okolie považovalo prinajmenšom za čudákov, dnes je jasné, že vegánstvo má svoje čoraz žiarivejšie miesto v mainstreame.

Na rastlinnú stravu prechádza stále viac ľudí, či už z diétnych, etických alebo ekologických dôvodov.
Vegánstvo je populárnejšie, než kedykoľvek predtým, a to aj na Slovensku, kde podľa výsledkov prieskumu agentúry Focus z minulého novembra až 30 percent ľudí smeruje k znižovaniu spotreby mäsa, mlieka, vajec a výrobkov z nich.
„Ľudia si začínajú uvedomovať, akú veľkú rolu hrá naše stravovanie v odvrátení klimatických zmien a ničení životného prostredia, a aká je realita zvierat žijúcich vo veľkochovoch. Zároveň sa rastlinné alternatívy stávajú čoraz presvedčivejšími a dostupnejšími a znižovanie spotreby živočíšnych výrobkov tak nikdy nebolo jednoduchšie a dôležitejšie ako teraz,“ uviedol Martin Smrek zo združenia Vegánske hody, ktoré sa venuje rozvoju udržateľného a ohľaduplného stravovania na Slovensku.

Rastúce trendy a aktívna komunita
Ohľaduplnosť voči zvieratám a životnému prostrediu však nie je jediný dôvod, prečo k sebe vegánstvo pritiahlo masy. Magazín Independent naznačuje, že jeho popularita by mohla prekvapivo súvisieť aj so spustením Instagramu.
Za všetko hovoria štatistiky Google trendov, podľa ktorých od roku 2012, teda odvtedy, ako spustili verziu obľúbenej fotografickej aplikácie pre Android, začalo vyhľadávanie slova "Instagram" výrazne stúpať. Platí to zároveň aj pre termín "vegan", ktorý od roku 2012 v Google trendoch neustále rastie.
To, že je práve sociálna sieť s 800 miliónmi užívateľov zodpovedná za šírenie vegánstva, by nebolo ničím prekvapivým. Spôsob stravovania typický dosiaľ iba pre subkultúru sa vďaka nej zmenil na esteticky príťažlivú zmes farebných a lahodne vyzerajúcich pokrmov, ktorej mnohí podľahnú.
"Vegánska komunita je na internete neuveriteľne aktívna," priblížila pre Independent Beth Trundleová z marketingovej agentúry Social Chain.
Vysvetlením by mohlo byť, že ich stravovacie návyky sú výsledkom ich vnútorných presvedčení a svetonázorov. Preto chcú svoje myšlienky zdieľať so svetom napríklad aj na sociálnych sieťach.
Vizuálne rovná sa príťažlivé
Kľúčový je v celom prípade spôsob, akým sa na Instagrame komunikuje, a to sú práve fotografie. Vizuálna forma informácií je najjednoduchšia pri rozširovaní povedomia o určitom životnom štýle.

Vegánstvo sa tak prirodzeným spôsobom integrovalo do instagramovej komunity a taktiež ľuďom pomáha pochopiť, čo to vegánstvo je a že presvedčenia o obmedzenosti tejto stravy (napríklad, že vegáni jedia iba šaláty) sú iba mýty.
Propagovaniu rastlinného stravovania pomáhajú aj takzvaní vegánski "influenceri", ktorí si z neho urobili svoju značku a venujú sa v tejto oblasti napríklad vareniu, blogovaniu či všeobecnému aktivizmu. Milióny ľudí sa nimi nechajú inšpirovať práve preto, že ich svojím životným štýlom dokázali nadchnúť.
Nezastupiteľnú úlohu majú aj známe hashtagy, na základe ktorých sa dá v rámci vegánskej komunity vyhľadávať a tiež zdieľať fotografie.
Tí, ktorých vegánstvo zaujíma, majú napríklad možnosť zistiť, ako si v rastlinnej verzii urobiť tradičné pochúťky, prípadne čo všetko sa dá vymyslieť, aby obohatili svoj jedálny lístok.