Pravá cena krásy: Kvôli trblietavému make-upu pracujú indické deti v baniach

Dopyt po prírodnej kozmetike podporuje čierny trh.

Ilustračné foto.(Zdroj: Pixabay)

Oblasť krásy a moderný make-up sa neustále vyvíjajú. Kozmetické značky sa snažia prinášať stále prepracovanejšie produkty a postupy. Niektoré súčasti produkcie však majú od pokročilosti ďaleko.

Patrí sem aj dolovanie sľudového prášku, ktorý sa nazýva mica a využíva sa na vytvorenie trblietavého efektu v make-upe či farbách na automobily.

V Indii sa na jeho ťažbe podieľajú aj malé deti, ktorých je v niektorých oblastiach podľa odhadov najmenej 20-tisíc. Mnohé z nich počas prác zomierajú. Oficiálne štatistiky však neexistujú, keďže pre ilegalitu baní ľudia úmrtia svojich detí nie vždy nahlásia polícii.

Pre chudobné rodiny niet iného východiska

Počas suchých mesiacov, ešte pred obdobím monzúnov, je pre chudobných ľudí vo východoindických krajinách Jharkand a Bihar ťažba minerálu mica jedným z najlepších zdrojov zárobku. V rámci niektorých ilegálnych baní však pracujú dokonca aj deti mladšie ako desať rokov.

Článok pokračuje pod video reklamou
Prečítajte si tiež: Kožušine na mólach postupne odzváňa, nahradiť ju chcú džínsovinou

Lezú do šácht a podzemných tunelov, na miesta, kam sa dospelé telo nezmestí a hrabú holými rukami. O probléme sa verejnosť prvýkrát dozvedela už pred vyše desiatimi rokmi a v posledných dvoch rokoch priniesli médiá informácie o úmrtiach detí aj dospelých, ktorých v šachtách zasypalo.

Zmeny v tejto oblasti sa však dejú iba veľmi pomaly. Faktom je, že indické zákony zakazujú prácu detí pod 14 rokov v baniach a inom rizikovom priemysle, no podľa agentúry Reuters sa extrémne chudobné rodiny spoliehajú práve na ne, pretože pomáhajú prispievať do rodinného rozpočtu. Posielajú ich preto pracovať, pričom si neuvedomujú niektoré nebezpečenstvá.

Čím hlbšie sa ľudia ponárajú do šácht, tým im hrozí väčšie riziko, že v nich budú pochovaní zaživa, keďže sa pre nestabilitu môžu zrútiť. Vdychovanie mica prášku môže navyše spôsobovať rakovinu pľúc, silikózu (ochorenie pľúc), tuberkulózu alebo astmu.

Čierny trh prekvitá, svet chce prírodnú kozmetiku

Mica prášok z indických baní používajú vo svojich výrobkoch také značky ako L’Oréal, Estée Lauder, Rimmel, Merck, BMW, Volkswagen či Audi. Väčšina z nich o existencii detskej práce v mica baniach vie, no napriek tomu je v Indii stále prítomná a tvorí podľa informácií Guardianu asi 25 percent celosvetovej produkcie.

Keď sa reportéri nemeckého Spiegelu obrátili na zástupcov spoločností nakupujúcich mica prášok z Indie, všetci sa zhodli na rovnakom stanovisku - v súvislosti s detskou prácou pracujú na zlepšení situácie.

Prečítajte si tiež: Prírodný, bio či klinicky testovaný: Viete, čo znamenajú tieto označenia?

Niektorí podporujú školy a vzdelávanie v tamojšej oblasti alebo sa snažia získavať micu od iných dodávateľov mimo tejto krajiny či nakupovať jej syntetickú alternatívu. Zvýšený celosvetový záujem o prírodnú kozmetiku však donútil miestnych, aby začali micu ťažiť aj z uzatvorených a opustených baní a pomohli tak vytvoriť lukratívny čierny trh.

Spoločnosť Sudarshan, ktorá sa v Indii zameriava na výrobu farieb a pigmentov, dokonca tvrdí, že až 70 percent tamojšej mica produkcie pochádza z ilegálnej ťažby v lesoch.

Riešenia sa rysujú

V roku 2017 sa ľady pohli. Indická vláda vyhlásila, že sa rozhodla legalizovať ťažbu na viacerých miestach, čo by malo pomôcť oslabiť čierny trh, pomôcť vytvoriť zdravotné a pracovné bezpečnostné štandardy a tiež bojovať s detskou prácou.

Mnohí aktivisti tento krok uvítali, no zároveň upozornili, že samotný krok legalizácie nepomôže zastaviť detskú prácu, keďže problémom je najmä vysoká úroveň chudoby a nízke mzdy pre pracujúcich dospelých. Chýbajú tiež kontroly na miestach ťažby, ktoré by sledovali, či sa na nich nenachádzajú deti.

Miliardové spoločnosti, ktoré s micou pracujú, sa však zaviazali detskú prácu zastaviť do roku 2022. V roku 2017 vznikla takzvaná iniciatíva The Responsible Mica Initiative, ktorá spája sukromný, verejný aj neziskový sektor a jej cieľom je dosiahnuť používanie mica iba z overených zdrojov a vytvoriť dôveryhodný dodávateľský reťazec vďaka holistickému princípu.

To znamená vytvárať plány a programy na posilňovanie miestnych komunít aj spoluprácu s indickou vládou a lokálnymi autoritami.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  3. Keď Slováci krotia morský vietor
  4. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  5. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  6. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  7. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  8. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  9. Vizuálny smog je problém
  10. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Podceňovať skúšobné jazdy sa pri výbere vozidla neoplatí
  3. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  4. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  5. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  6. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  7. Keď Slováci krotia morský vietor
  8. Ochrana pred tropickou horúčavou
  9. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  10. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  1. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 12 012
  2. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 9 766
  3. Najkrajšie americké národné parky 9 530
  4. Vizuálny smog je problém 3 248
  5. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 € 2 986
  6. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 2 892
  7. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate 2 386
  8. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 2 089
  9. Keď Slováci krotia morský vietor 2 082
  10. Križovatka si vyžiada rozsiahlu odstávku teplej úžitkovej vody 1 341

Téma: Líčenie a make-up


Hlavné správy zo Sme.sk

AUTORSKÁ STRANA PETRY PROCHÁZKOVEJ

Kaukaz spája hrdosť aj boľševická minulosť

Európa nie vždy vyhráva.

DNES PÍŠE MATIA LENICKÁ

Nedráždite bieleho muža

Vyrúbali mu višňový sad.

Neprehliadnite tiež

Ako rozhýbať deti vo svete moderných technológií

Rodič musí byť dobrým pozorovateľom.

Maximálne letná móda: Inšpirujte sa filmom Mamma Mia!

Tipy do šatníka nájdete aj na filmových plátnach.

Nákupy z fariem: Prečo nezabúdať na lokálne potraviny?

Lokálne potraviny sú Slovákom čoraz sympatickejšie.

Destinácia ako stvorená pre oddych: Čím je výnimočný Thermenland?

Vydajte sa na miesto, kde zabudnete na stres každodenného života.