Za posledný rok a pol spoznal Martin (26) asi šesť rôznych žien, potenciálnych partneriek. S niektorými mal iba jednu či dve schôdzky, aby zistil, že to nemá perspektívu, s inými sa stýkal aj zopár mesiacov, až vzájomné opantanie vyšumelo dostratena.

Všetky z nich spoznal vďaka zoznamovacej aplikácii na mobile, so žiadnou z nich však nezostal dlhší čas. Hľadá a skúša, zatiaľ bezvýsledne.
Iveta (30) sa pred tromi rokmi zoznámila cez aplikáciu s mužom. Bol z toho dlhodobý vzťah, keď sa však po vyše roku a pol presťahovala do iného mesta, skončil sa.
V snahe spoznať niekoho nového opäť obnovila svoj profil v aplikácii. Väčšina mužov, ktorí jej teraz píšu, očakávajú najmä sexuálne dobrodružstvo, a tak sa vážny vzťah ani u nej nečrtá.
Aj takto žije generácia rýchleho zoznamovania a rýchlych vzťahov. Moderná láska sa zmenila. Kam vlastne vďaka technológiám smerujú partnerstvá ako také?
Partneri, ktorí by sa inak nestretli
Jednotlivé zoznamovacie aplikácie sa v určitých detailoch líšia, no väčšina z nich funguje na princípe prezerania fotografií a profilov ľudí, s ktorými si môžete začať písať, ak obaja označíte, že sa sebe páčite.
Používa ich takmer tretina obyvateľov Európy, pričom po zoznámení sa s novým človekom si okrem telefónneho čísla väčšina ľudí vypýta aj kontakt na sociálnej sieti. Dráždivé fotografie cez telefón a sladké slová v správach? Na starom kontinente si ich dopraje každý šiesty človek.
Takéto informácie vyplývajú z januárového prieskumu na viac než šesťtisíc respondentoch z dvanástich krajín Európy, ktorý spracovala spoločnosť Ipsos pre Huawei.
Technologický vývoj sa odráža aj vo vzťahoch, na ich vzniku, dynamike či trvácnosti. Ľudia sa inak zoznamujú, inak vzťahy udržiavajú a inak plánujú svoju budúcnosť. Už dávno neplatí, že si za manželky a manželov berieme iba spolužiakov zo strednej školy, kamarátov našich kamarátov alebo kolegov.
Virtuálne technológie a tiež zoznamovacie aplikácie umožnili ľuďom spoznávať svojich potenciálnych partnerov aj tam, kde by ich inak nehľadali alebo by sa k nim ani nemali ako dostať. Zároveň však možnosti "randenia" a nachádzania trvalých vzťahov a lásky sťažili.

Vzhľad nie je všetko
„Forma zoznamovania ľudí cez inzeráty alebo cez iné osoby bola v každej dobe. Už v stredoveku si záujemcovia o sobáš nechávali posielať portréty svojich nastávajúcich. To, čo si na človeku všimneme ako prvé, je jeho vzhľad. No samozrejme, iba na tomto sa vzťah nedá budovať,“ vysvetľuje psychologička Dagmar Šimkovicová z Goljer Clinic.
Odkazuje tak na jednu z hlavných čŕt zoznamovania cez mobilné aplikácie – podľa vzhľadu sa človek rozhoduje, či dá potenciálnemu objektu šancu alebo ho jediným pohybom prsta na obrazovke odpíše. Takzvaná láska na jedno kliknutie.