SME

Etnologička: Nenamýšľajme si, že naša ľudová kultúra je výnimočná

Zuzana Beňušková hovorí o tom, prečo u nás folklór zažíva renesanciu či ako vyzerá skutočný slovenský kroj.

Vizáž a styling: Jana MilatováVizáž a styling: Jana Milatová (Zdroj: Petra Bošanská)

Je to len zdanie alebo sa verejnosť najmä v posledných rokoch začína viac zaujímať o folklór a ľudové tradície na Slovensku?

Folklór môžeme chápať ako protiklad globalizácie. Moderné umenie sa v rôznych obmenách nachádza po celom svete, ale to, čím môžeme byť originálni alebo unikátni, či už v rámci Slovenska alebo regiónu, sú práve tradície. Ide o jedinečnú hodnotu.

Prečítajte si tiež: Reštaurátorka obrazov: Moderné výtvarné diela považujem za najzložitejšie Čítajte 

Do povedomia sa dostáva, že si ich musíme chrániť a vážiť. Kedysi sa tradičné ľudové odevy alebo iné predmety len pietne obchádzali a ofukovali od prachu, ale dnes vieme, že ide priam o komoditu, z ktorej sa dá žiť a inšpirovať sa aj v iných oblastiach života.

SkryťVypnúť reklamu

Možno nám to celé konečne došlo. Jedným z dôvodov aktuálnej podpory tejto oblasti je určite aj fakt, že ľudová kultúra je veľmi živý fenomén a dá sa na ňom skvele postaviť trebárs aj reklama.

No nemyslím to v zlom. Ukázala sa životaschopnosť folklóru.

Záujem oň má podľa istého výskumu až jedna tretina Slovákov, čo je pomerne prekvapujúci výsledok. Na Slovensku v poslednom polstoročí existovalo veľa folklórnych zoskupení, dnes si však ich existenciu aj existenciu ľudovej kultúry začíname viac uvedomovať vďaka rôznym projektom, ktoré ju približujú verejnosti.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ide teda o prejav rastúceho národného povedomia?

Tak by som to nepovedala. Každopádne by som záujem o tradičnú kultúru nespájala s negatívne vnímaným nacionalizmom. Ide najmä o rešpekt pred kultúrnym dedičstvom.

SkryťVypnúť reklamu

Keby sme ho ignorovali, mohli by sme veľa stratiť. Sú rôzne spôsoby ako sa dá intenzívnejšie upozorňovať na jedinečnosti Slovenska.

Nenamýšľajme si však, že naša ľudová kultúra – aj keď je mimoriadne pestrá – je výnimočná. Výnimočnosť, či skôr jedinečnosť, je totiž znakom každej tradičnej kultúry.

Preto je taká vzácna a vyhľadávaná. Niektoré regióny napríklad udeľujú tzv. regionálnu značku niektorým produktom vychádzajúcim z miestnych tradícií.

V rámci Európskej únie existuje tzv. chránené označenie pôvodu pre regionálne produkty v rámci Európy. Takúto značku v poslednom čase získala napríklad stupavská kapusta.

Čo máme mať na mysli pod pojmom folklór?

Dosť často sa do pojmu „folklór“ zahŕňa celá ľudová kultúra. Tento termín vznikol v Anglicku a znamenal „čo ľudia vedia“, teda rôzne schopnosti či zručnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Šlo o veľmi široký pojem. U nás sa zúžil skôr na umelecké aktivity – ľudovú slovesnosť, tanec, hudbu a umenie.

Úžitkové predmety sem nepatria, pretože, keď sa povie folklórny kožuch alebo folklórna kosa, to už považujeme za nesprávne. Často sa používa kombinácia „zvyky a tradície“, pričom sa myslí na tradičné zvyky, teda sú súčasťou tradícií a takéto spojenie nemá logiku. Skrátka aj pojmy majú svoju tradíciu používania, ktorá z odborného hľadiska nemusí byť správna.

Návrat folklóru v súčasnosti sa, zdá sa, deje najmä prostredníctvom módy...

Aj vo folklóre a slovenskom ľudovom odeve boli módne prvky, aj keď my to v súčasnosti vnímame tak, že vzhľad tradičného odevu mal stálu podobu.

Obsah toho, čo sa považuje za tradičné, sa v toku času mení. Navyše predstavu tradičného odevu si často zjednodušujeme. Tiež prechádzal zmenami, a tak ako si ho dnes predstavujeme, mohol existovať len v istom období a predtým alebo potom alebo v prípade inej sociálnej vrstvy mohol vyzerať inak.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kroj, ako označujeme sviatočný odev, sa v čase menil. V niektorých regiónoch sú zmeny pozorovateľné aj v nedávnom období, keď do krojov prenikli výrazné farby a akcent sa kladie na prehnanú zdobnosť aj napriek tomu, že tradičný kroj bol dosť striedmy.

Dialo sa tak najmä tam, kde majú kroje v živote lokálneho spoločenstva stále značný význam, sú „živé“. V súčasnosti zažívame revitalizáciu etnomódy. Na jednej strane to súvisí s prácou návrhárov, ktorí pochopili, že inšpirácie je často dobré hľadať doma, nie niekde v zahraničí.

Už aj pred rokmi sme tu mali napríklad Leu Fekete, ktorá siahala po inšpiráciách v ľudovom odeve. V súčasnosti sa súčasti krojov objavujú aj na plesoch a iných reprezentatívnych podujatiach.

Ktoré z posledných projektov oslovili vás osobne?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V poslednom čase vzniklo viacero projektov objavujúcich krásu kroja, ktorých autormi sú mladí ľudia. Napríklad, obrazy žien v čepcoch od fotografky Petry Lajdovej pod názvom Slovenská renesancia. Boli veľmi reprezentatívne a ukázali slovenskú krásu v nevšednom poňatí.

Úspešným je aj výtvarný projekt Party v 21. storočí, ktorý získal značku Good idea Slovakia a v súčasnosti obchádza svet. Jeho úspešnosť ma teší aj preto, že spolutvorcami sú mladí etnológovia a etnologičky z katedry etnológie v Nitre, na ktorej už vyše 20 rokov pôsobím.

Prečítajte si tiež: Protokolistka: Ženy v zahraničí nevenujú zovňajšku takú pozornosť, majú iné priority Čítajte 

K obľúbenosti ľudových ornamentov určite prispela aj propagácia čičmianskeho ornamentu, ktorá začala pri olympijských dresoch a rýchle sa stal slovenským symbolom. Takáto prezentácia Slovenska a jeho kultúry ako aj folklóru sa začína hromadiť a zverejňovať a ľudia ju prijímajú ako hodnotu, ktorú treba zachrániť a je evidentná. Aj preto po ľudových motívoch siahajú aj módni návrhári.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Po určitom patriotizme sa však siaha nielen cez ľudové prvky, ale aj cez lokálne, napríklad symboly mesta na tričkách a iných úžitkových predmetoch, ktoré sa stali populárne najmä v Bratislave a nielen ako suveníry pre návštevníkov. Je to vec prejavu identity, spolupatričnosti k subkultúre, ktorá uznáva tradície Slovenska a jeho kultúrne prejavy.

Prečo to tak doteraz nebolo?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom G5A5H na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 103 594
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 851
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 655
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 808
  5. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 6 207
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 469
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 767
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 529
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Pre recept na tiramisu kliknite na obrázok.

Ako využiť mascarpone v dezertoch a koláčoch a čím ho nahradiť v receptoch.


redakcia SME ženy 2

Odborníci radia, na čo si dať pozor.


Kuskus je jednoduchý na prípravu.


a 1 ďalší 1
Hlivu môžete skombinovať s kyslou smotanou.

Trinásť nápadov na recepty z hlivy.


redakcia SME ženy
reklama
  1. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  2. Zuzana Pelaez: O plakaní, čakaní a platení alias o slovenskom, britskom a kolumbijskom zdravotníctve.
  3. Zdravotní Klauni: Posledná klauniáda pre Lenku
  4. Ján Karas: Keď moc nemá tvár: Prebudenie tých, ktorí mlčia na hrane autority a toxického riadenia
  5. Gabriela Sabolová: Ako Aničke takmer zakázali riadiť auto
  6. Liga za ľudské práva: Adriana Mesochoritisová: Dobre mienené rady môžu byť pre ženy v násilných vzťahoch nebezpečné
  7. Matúš Radusovsky: Rôzne druhy medu a ich benefity
  8. Michaela Witters: Čo za ľudí vychováva deti, ktoré dokážu niekomu takto ublížiť?
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 81 162
  2. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 63 689
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 52 088
  4. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 617
  5. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 12 160
  6. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 11 089
  7. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy 10 205
  8. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči. 9 459
  1. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  2. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme
  3. Radko Mačuha: Ideme ďalej.
  4. Tupou Ceruzou: Hrádza proti progresivizmu
  5. Tupou Ceruzou: Trump vs. Čína
  6. Marcel Rebro: SMERácka kádrovačka
  7. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  8. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
SkryťZatvoriť reklamu