SME
Streda, 16. jún, 2021 | Meniny má Blanka, BiankaKrížovkyKrížovky

Etnologička: Nenamýšľajme si, že naša ľudová kultúra je výnimočná

Zuzana Beňušková hovorí o tom, prečo u nás folklór zažíva renesanciu či ako vyzerá skutočný slovenský kroj.

Vizáž a styling: Jana MilatováVizáž a styling: Jana Milatová (Zdroj: Petra Bošanská)

Je to len zdanie alebo sa verejnosť najmä v posledných rokoch začína viac zaujímať o folklór a ľudové tradície na Slovensku?

Folklór môžeme chápať ako protiklad globalizácie. Moderné umenie sa v rôznych obmenách nachádza po celom svete, ale to, čím môžeme byť originálni alebo unikátni, či už v rámci Slovenska alebo regiónu, sú práve tradície. Ide o jedinečnú hodnotu.

Prečítajte si tiež: Reštaurátorka obrazov: Moderné výtvarné diela považujem za najzložitejšie Čítajte 

Do povedomia sa dostáva, že si ich musíme chrániť a vážiť. Kedysi sa tradičné ľudové odevy alebo iné predmety len pietne obchádzali a ofukovali od prachu, ale dnes vieme, že ide priam o komoditu, z ktorej sa dá žiť a inšpirovať sa aj v iných oblastiach života.

SkryťVypnúť reklamu

Možno nám to celé konečne došlo. Jedným z dôvodov aktuálnej podpory tejto oblasti je určite aj fakt, že ľudová kultúra je veľmi živý fenomén a dá sa na ňom skvele postaviť trebárs aj reklama.

No nemyslím to v zlom. Ukázala sa životaschopnosť folklóru.

Záujem oň má podľa istého výskumu až jedna tretina Slovákov, čo je pomerne prekvapujúci výsledok. Na Slovensku v poslednom polstoročí existovalo veľa folklórnych zoskupení, dnes si však ich existenciu aj existenciu ľudovej kultúry začíname viac uvedomovať vďaka rôznym projektom, ktoré ju približujú verejnosti.

Ide teda o prejav rastúceho národného povedomia?

Tak by som to nepovedala. Každopádne by som záujem o tradičnú kultúru nespájala s negatívne vnímaným nacionalizmom. Ide najmä o rešpekt pred kultúrnym dedičstvom.

SkryťVypnúť reklamu

Keby sme ho ignorovali, mohli by sme veľa stratiť. Sú rôzne spôsoby ako sa dá intenzívnejšie upozorňovať na jedinečnosti Slovenska.

Nenamýšľajme si však, že naša ľudová kultúra – aj keď je mimoriadne pestrá – je výnimočná. Výnimočnosť, či skôr jedinečnosť, je totiž znakom každej tradičnej kultúry.

Preto je taká vzácna a vyhľadávaná. Niektoré regióny napríklad udeľujú tzv. regionálnu značku niektorým produktom vychádzajúcim z miestnych tradícií.

V rámci Európskej únie existuje tzv. chránené označenie pôvodu pre regionálne produkty v rámci Európy. Takúto značku v poslednom čase získala napríklad stupavská kapusta.

Čo máme mať na mysli pod pojmom folklór?

Dosť často sa do pojmu „folklór“ zahŕňa celá ľudová kultúra. Tento termín vznikol v Anglicku a znamenal „čo ľudia vedia“, teda rôzne schopnosti či zručnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Šlo o veľmi široký pojem. U nás sa zúžil skôr na umelecké aktivity – ľudovú slovesnosť, tanec, hudbu a umenie.

Úžitkové predmety sem nepatria, pretože, keď sa povie folklórny kožuch alebo folklórna kosa, to už považujeme za nesprávne. Často sa používa kombinácia „zvyky a tradície“, pričom sa myslí na tradičné zvyky, teda sú súčasťou tradícií a takéto spojenie nemá logiku. Skrátka aj pojmy majú svoju tradíciu používania, ktorá z odborného hľadiska nemusí byť správna.

Návrat folklóru v súčasnosti sa, zdá sa, deje najmä prostredníctvom módy...

Aj vo folklóre a slovenskom ľudovom odeve boli módne prvky, aj keď my to v súčasnosti vnímame tak, že vzhľad tradičného odevu mal stálu podobu.

Obsah toho, čo sa považuje za tradičné, sa v toku času mení. Navyše predstavu tradičného odevu si často zjednodušujeme. Tiež prechádzal zmenami, a tak ako si ho dnes predstavujeme, mohol existovať len v istom období a predtým alebo potom alebo v prípade inej sociálnej vrstvy mohol vyzerať inak.

SkryťVypnúť reklamu

Kroj, ako označujeme sviatočný odev, sa v čase menil. V niektorých regiónoch sú zmeny pozorovateľné aj v nedávnom období, keď do krojov prenikli výrazné farby a akcent sa kladie na prehnanú zdobnosť aj napriek tomu, že tradičný kroj bol dosť striedmy.

Dialo sa tak najmä tam, kde majú kroje v živote lokálneho spoločenstva stále značný význam, sú „živé“. V súčasnosti zažívame revitalizáciu etnomódy. Na jednej strane to súvisí s prácou návrhárov, ktorí pochopili, že inšpirácie je často dobré hľadať doma, nie niekde v zahraničí.

Už aj pred rokmi sme tu mali napríklad Leu Fekete, ktorá siahala po inšpiráciách v ľudovom odeve. V súčasnosti sa súčasti krojov objavujú aj na plesoch a iných reprezentatívnych podujatiach.

Ktoré z posledných projektov oslovili vás osobne?

SkryťVypnúť reklamu

V poslednom čase vzniklo viacero projektov objavujúcich krásu kroja, ktorých autormi sú mladí ľudia. Napríklad, obrazy žien v čepcoch od fotografky Petry Lajdovej pod názvom Slovenská renesancia. Boli veľmi reprezentatívne a ukázali slovenskú krásu v nevšednom poňatí.

Úspešným je aj výtvarný projekt Party v 21. storočí, ktorý získal značku Good idea Slovakia a v súčasnosti obchádza svet. Jeho úspešnosť ma teší aj preto, že spolutvorcami sú mladí etnológovia a etnologičky z katedry etnológie v Nitre, na ktorej už vyše 20 rokov pôsobím.

Prečítajte si tiež: Protokolistka: Ženy v zahraničí nevenujú zovňajšku takú pozornosť, majú iné priority Čítajte 

K obľúbenosti ľudových ornamentov určite prispela aj propagácia čičmianskeho ornamentu, ktorá začala pri olympijských dresoch a rýchle sa stal slovenským symbolom. Takáto prezentácia Slovenska a jeho kultúry ako aj folklóru sa začína hromadiť a zverejňovať a ľudia ju prijímajú ako hodnotu, ktorú treba zachrániť a je evidentná. Aj preto po ľudových motívoch siahajú aj módni návrhári.

SkryťVypnúť reklamu

Po určitom patriotizme sa však siaha nielen cez ľudové prvky, ale aj cez lokálne, napríklad symboly mesta na tričkách a iných úžitkových predmetoch, ktoré sa stali populárne najmä v Bratislave a nielen ako suveníry pre návštevníkov. Je to vec prejavu identity, spolupatričnosti k subkultúre, ktorá uznáva tradície Slovenska a jeho kultúrne prejavy.

Prečo to tak doteraz nebolo?

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5A5H na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M5A5H na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Aký dojazd s vaším autom reálne potrebujete? Praktická pomôcka
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  3. Ako sa mení dynamika firiem?
  4. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  5. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  6. Po Slovensku na motorke
  7. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  8. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  9. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  10. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  1. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  2. Začíname prikrmovať: Ako vybrať detskú ovocnú výživu?
  3. Arónia: Spoznajte jej zázračné účinky na zdravie, chutné recepty
  4. Po Slovensku na motorke
  5. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  6. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  7. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  8. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  9. Behind every successful business lies a set of skilled people
  10. Klimatická zmena rozkývala štatistiky škôd na domoch a bytoch
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 22 379
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 13 028
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 12 296
  4. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 10 354
  5. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 10 187
  6. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 8 092
  7. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 328
  8. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 6 983
  9. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 5 692
  10. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 5 258
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu