Etnologička: Nenamýšľajme si, že naša ľudová kultúra je výnimočná

Zuzana Beňušková hovorí o tom, prečo u nás folklór zažíva renesanciu či ako vyzerá skutočný slovenský kroj.

Vizáž a styling: Jana Milatová(Zdroj: Petra Bošanská)

Je to len zdanie alebo sa verejnosť najmä v posledných rokoch začína viac zaujímať o folklór a ľudové tradície na Slovensku?

Folklór môžeme chápať ako protiklad globalizácie. Moderné umenie sa v rôznych obmenách nachádza po celom svete, ale to, čím môžeme byť originálni alebo unikátni, či už v rámci Slovenska alebo regiónu, sú práve tradície. Ide o jedinečnú hodnotu.

Prečítajte si tiež: Reštaurátorka obrazov: Moderné výtvarné diela považujem za najzložitejšie

Do povedomia sa dostáva, že si ich musíme chrániť a vážiť. Kedysi sa tradičné ľudové odevy alebo iné predmety len pietne obchádzali a ofukovali od prachu, ale dnes vieme, že ide priam o komoditu, z ktorej sa dá žiť a inšpirovať sa aj v iných oblastiach života.

Možno nám to celé konečne došlo. Jedným z dôvodov aktuálnej podpory tejto oblasti je určite aj fakt, že ľudová kultúra je veľmi živý fenomén a dá sa na ňom skvele postaviť trebárs aj reklama.

No nemyslím to v zlom. Ukázala sa životaschopnosť folklóru.

Záujem oň má podľa istého výskumu až jedna tretina Slovákov, čo je pomerne prekvapujúci výsledok. Na Slovensku v poslednom polstoročí existovalo veľa folklórnych zoskupení, dnes si však ich existenciu aj existenciu ľudovej kultúry začíname viac uvedomovať vďaka rôznym projektom, ktoré ju približujú verejnosti.

Článok pokračuje pod video reklamou

Ide teda o prejav rastúceho národného povedomia?

Tak by som to nepovedala. Každopádne by som záujem o tradičnú kultúru nespájala s negatívne vnímaným nacionalizmom. Ide najmä o rešpekt pred kultúrnym dedičstvom.

Keby sme ho ignorovali, mohli by sme veľa stratiť. Sú rôzne spôsoby ako sa dá intenzívnejšie upozorňovať na jedinečnosti Slovenska.

Nenamýšľajme si však, že naša ľudová kultúra – aj keď je mimoriadne pestrá – je výnimočná. Výnimočnosť, či skôr jedinečnosť, je totiž znakom každej tradičnej kultúry.

Preto je taká vzácna a vyhľadávaná. Niektoré regióny napríklad udeľujú tzv. regionálnu značku niektorým produktom vychádzajúcim z miestnych tradícií.

V rámci Európskej únie existuje tzv. chránené označenie pôvodu pre regionálne produkty v rámci Európy. Takúto značku v poslednom čase získala napríklad stupavská kapusta.

Čo máme mať na mysli pod pojmom folklór?

Dosť často sa do pojmu „folklór“ zahŕňa celá ľudová kultúra. Tento termín vznikol v Anglicku a znamenal „čo ľudia vedia“, teda rôzne schopnosti či zručnosti.

Šlo o veľmi široký pojem. U nás sa zúžil skôr na umelecké aktivity – ľudovú slovesnosť, tanec, hudbu a umenie.

Úžitkové predmety sem nepatria, pretože, keď sa povie folklórny kožuch alebo folklórna kosa, to už považujeme za nesprávne. Často sa používa kombinácia „zvyky a tradície“, pričom sa myslí na tradičné zvyky, teda sú súčasťou tradícií a takéto spojenie nemá logiku. Skrátka aj pojmy majú svoju tradíciu používania, ktorá z odborného hľadiska nemusí byť správna.

Návrat folklóru v súčasnosti sa, zdá sa, deje najmä prostredníctvom módy...

Aj vo folklóre a slovenskom ľudovom odeve boli módne prvky, aj keď my to v súčasnosti vnímame tak, že vzhľad tradičného odevu mal stálu podobu.

Obsah toho, čo sa považuje za tradičné, sa v toku času mení. Navyše predstavu tradičného odevu si často zjednodušujeme. Tiež prechádzal zmenami, a tak ako si ho dnes predstavujeme, mohol existovať len v istom období a predtým alebo potom alebo v prípade inej sociálnej vrstvy mohol vyzerať inak.

Kroj, ako označujeme sviatočný odev, sa v čase menil. V niektorých regiónoch sú zmeny pozorovateľné aj v nedávnom období, keď do krojov prenikli výrazné farby a akcent sa kladie na prehnanú zdobnosť aj napriek tomu, že tradičný kroj bol dosť striedmy.

Dialo sa tak najmä tam, kde majú kroje v živote lokálneho spoločenstva stále značný význam, sú „živé“. V súčasnosti zažívame revitalizáciu etnomódy. Na jednej strane to súvisí s prácou návrhárov, ktorí pochopili, že inšpirácie je často dobré hľadať doma, nie niekde v zahraničí.

Už aj pred rokmi sme tu mali napríklad Leu Fekete, ktorá siahala po inšpiráciách v ľudovom odeve. V súčasnosti sa súčasti krojov objavujú aj na plesoch a iných reprezentatívnych podujatiach.

Ktoré z posledných projektov oslovili vás osobne?

V poslednom čase vzniklo viacero projektov objavujúcich krásu kroja, ktorých autormi sú mladí ľudia. Napríklad, obrazy žien v čepcoch od fotografky Petry Lajdovej pod názvom Slovenská renesancia. Boli veľmi reprezentatívne a ukázali slovenskú krásu v nevšednom poňatí.

Úspešným je aj výtvarný projekt Party v 21. storočí, ktorý získal značku Good idea Slovakia a v súčasnosti obchádza svet. Jeho úspešnosť ma teší aj preto, že spolutvorcami sú mladí etnológovia a etnologičky z katedry etnológie v Nitre, na ktorej už vyše 20 rokov pôsobím.

Prečítajte si tiež: Protokolistka: Ženy v zahraničí nevenujú zovňajšku takú pozornosť, majú iné priority

K obľúbenosti ľudových ornamentov určite prispela aj propagácia čičmianskeho ornamentu, ktorá začala pri olympijských dresoch a rýchle sa stal slovenským symbolom. Takáto prezentácia Slovenska a jeho kultúry ako aj folklóru sa začína hromadiť a zverejňovať a ľudia ju prijímajú ako hodnotu, ktorú treba zachrániť a je evidentná. Aj preto po ľudových motívoch siahajú aj módni návrhári.

Po určitom patriotizme sa však siaha nielen cez ľudové prvky, ale aj cez lokálne, napríklad symboly mesta na tričkách a iných úžitkových predmetoch, ktoré sa stali populárne najmä v Bratislave a nielen ako suveníry pre návštevníkov. Je to vec prejavu identity, spolupatričnosti k subkultúre, ktorá uznáva tradície Slovenska a jeho kultúrne prejavy.

Prečo to tak doteraz nebolo?

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5A5H na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5A5H na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prečo sú pneumatiky dôležitejšie ako bezpečnostné pásy?
  2. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  3. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  4. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  5. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  6. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  7. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  8. Dva rekordy na druhý pokus
  9. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  10. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  1. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  2. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  3. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  4. EU v Bratislave udelila čestný titul doctor honors causa
  5. Company´s autumn in the High Tatras
  6. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  7. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  8. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  9. Dva rekordy na druhý pokus
  10. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  1. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli 32 035
  2. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s 24 453
  3. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 17 996
  4. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 10 297
  5. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 9 465
  6. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 8 645
  7. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 8 438
  8. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 7 107
  9. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 6 946
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 5 364

Téma: Rozhovory z magazínu smeŽeny


Článok je zaradený aj do ďalších tém Slovensko, Folklór, Rozhovory z denníka SME

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Zo súdu zmizla veľká časť spisu ku Kočnerovej kauze Technopol Servis

Zmiznutie predĺži súdny proces a známi Mariana Kočnera tak budú dlhšie ovládať vytunelovaný majetok.

Stĺpček Beaty Balogovej

Aktivity bývalých siskárov nie sú variáciou slobody slova

Tóth ukázal, aký mizerný je "analytik".

Neprehliadnite tiež

Nehovorte, že o nič nejde. Čo robiť, keď má vaše dieťa zlomené srdce

Osem rád, ktoré pomôžu po rozchode tínedžera.

Ako stromy ozdravujú telo a planétu

O 20. októbri sa hovorí aj ako o medzinárodnom dni stromov.