Protokolistka: Ženy v zahraničí nevenujú zovňajšku takú pozornosť, majú iné priority

V etikete a protokole je Božena Volková ako doma.

Styling a vizáž: Jana Milatová(Zdroj: Jana Liška)

Vedia si ľudia na Slovensku poradiť s etiketou a protokolom?

Nerob iným to, čo nechceš, aby robili iní tebe, je základ spoločenského správania i protokolu. Príjemné správanie a pozitívny prístup k ľuďom okolo nás sa nám obvykle vracia.

Keby toto u nás fungovalo, určite by sa nám žilo príjemnejšie. V bežnom živote ľuďom postačí, aby ovládali základné pravidlá slušného správania. Na spoločenských a protokolárnych akciách je to inak. Kameňom úrazu býva často vhodnosť a primeranosť v úprave.

Množstvo chýb robia ľudia pri stolovaní, aj veľa vysoko postavených ľudí i zahraničných diplomatov. Napríklad taký detail: pri stolovaní za stolom, musia byť obe ruky viditeľne na stole, ale iba do polky lakťa.

Iba Američania si jednu ruku schovávajú pod stôl! U nás sa ruka pod stolom považuje za veľmi neslušné správanie.

Ako protokolistka často hodnotíte spôsob obliekania či vystupovania známych osobností zo Slovenska aj zahraničia. Vedia sa slovenské ženy správať a obliekať podľa etikety a protokolu?

Podľa protokolu sa majú správať tí, ktorých sa to týka. Chyby robíme občas všetci a na kúpalisko alebo na prechádzku do lesa sa upravujeme prakticky a pohodlne a hlavne bez mejkapu. Okrem toho, v živote sú dôležitejšie priority než oblečenie či perfektná úprava.

So správaním je to inak, to je o hodnotách a o úcte a je oveľa ťažšie zaujať slušným správaním, než mejkapom, piercingom alebo výstrihom.

Ženy v iných krajinách, podľa mojich skúseností, nepovažujú oblečenie a svoj zovňajšok za také dôležité ako ženy u nás. Sú oveľa prirodzenejšie, majú iné priority.

Článok pokračuje pod video reklamou

Viem, som dosť kritická, ale bude to tým, že mi ide o celkovú kvalitu života u nás. Keď sa

Keby naše ženy neboli tak veľmi preťažené nárokmi okolia a mali viac času venovať sa sebe, dokázali by sa lepšie ovládať a mohli by sa správať na verejnosti prirodzenejšie a láskavejšie.

Božena Volková

rozhliadnem po ulici, vďaka profesionálnej deformácii, prvý dojem nie je najlepší, hoci zvyčajne vidím okolo seba mladších ľudí, ktorí pracujú v kanceláriách.

Všeobecne sa už zopár rokov ľudia obliekajú drahšie a vkusnejšie, ale v uliciach panuje móda. No móda nie je totožná ani so štýlom ani s dobrým vkusom.

Snobizmus, slabšie sebavedomie a možno prehnané ambície nútia ľudí napodobňovať, a tak keď nejaká rozmaznaná celebrita nevie na seba upútať pozornosť a oblečie si napríklad legínsy či roztrhané džínsy, sekretárky, učiteľky, právničky či manažérky rovnako ako čašníčky či študentky hrdo nosia takéto oblečenie, ktoré nemá žiaden pozitívny efekt.

A to nehovorím o nevkusných výstrihoch, vzorových pančuchách či mini na ženách, ktoré na to nemajú ani vek ani postavu a často ani zamestnanie, kde je takáto úprava tradične zaužívaná.

A čo sa týka správania, myslím si, keby naše ženy neboli tak veľmi preťažené nárokmi okolia a mali viac času venovať sa sebe, dokázali by sa lepšie ovládať a mohli by sa správať na verejnosti prirodzenejšie a láskavejšie.

Čo podľa vás predstavuje pojem „štýl“?

Štýl je, podľa mňa, obliekanie a celková úprava v harmónii s vlastnými hodnotami, pocitmi a v súlade s dobrým vkusom. Ten je často vrodený a kým si ho nenecháme pokaziť módou, zostáva.

Ako si budovať imidž? Čo to znamená a čo by to malo znamenať?

Prečítajte si tiež: Reštaurátorka obrazov: Moderné výtvarné diela považujem za najzložitejšie

Môj imidž doslova znamená môj obraz v očiach iných ľudí. Je to aj obraz mojej osobnosti, ktorý si môžem naštylizovať a ponúknuť svojmu okoliu účelovo.

Medzi blízkymi priateľmi nie je imidžové správanie to najvhodnejšie, ale v zamestnaní, hlavne ak pracujeme v osobnom kontakte s mnohými ľuďmi, je lepšie im ponúknuť obrázok estetickej a empatickej osoby.

Imidž by sme si mali budovať v súlade so svojou hoci i dlhodobo plánovanou kariérou. Tí najambicióznejší, z biznisu alebo serióznych zamestnaní, by mali rozhodne využiť služby profesionálov.

Ako sa podľa vás držať trendov a zároveň sa obliekať vkusne?

Trend je to, čo sa nosí, ale je vhodné väčšinou iba pre celebrity a mladých, pre tých, čo ešte nepracujú alebo majú zamestnanie, ktoré si nevyžaduje byť všeobecne akceptovateľný, napríklad umelci, herci, manekýnky ale aj šoféri, predavačky, kaderníčky a ľudia v robotníckych zamestnaniach.

Preto trend, podobne ako módu, treba brať s nadhľadom. Ak to, čo je trendy alebo moderné sa mi páči a je pre mňa vzhľadom k môjmu veku, postaveniu a postave primerané, pokojne si to kúpim, či oblečiem. Ale vyberám si a hlavne, nemusím mať všetko!

Móda je v súčasnosti čoraz uvoľnenejšia, dovolené je takmer všetko. Ako neprekročiť hranicu nedbanlivosti?

Na to je ľahká rada: zdravý rozum a sebakontrola.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C59HQ na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C59HQ na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. 4 konkrétne tipy, ako získať peniaze na rozvoj podnikania
  2. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte!
  3. Cena elektriny rastie, čo to znamená pre firmy?
  4. Boli ste v Novembri 89 na námestí? Patrí vám verejná vďaka!
  5. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  6. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch
  7. Ľudia si už neuvedomujú, že ich svet nekončí na vlastnom prahu
  8. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať?
  9. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými
  10. EY Podnikateľ roka: hľadáme slovenské príbehy!
  1. Cena elektriny rastie, čo to znamená pre firmy?
  2. 4 konkrétne tipy, ako získať peniaze na rozvoj podnikania
  3. Manažment a svet v pohybe, výzvy, príležitosti a hrozby
  4. Boli ste v Novembri 89 na námestí? Patrí vám verejná vďaka!
  5. 4 mýty o minerálnej vlne, ktorým by ste nemali veriť
  6. Stavebná fakulta STU na dňoch kariérneho poradenstva
  7. XXIII. Seminár I. Poliačka – Rozvoj cestnej infraštruktúry
  8. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  9. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch
  10. Sieť prevádzok Stop Shop obchodov má už 80 pobočiek
  1. Dvaja Slováci dokázali zázrak. Ich listy chcú po celom svete 34 669
  2. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní 26 569
  3. Platíte si poistenie domova zbytočne? 21 283
  4. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte! 11 793
  5. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch 9 784
  6. First moment na leto 2019 je tu: 13 letovísk s výraznými zľavami 4 197
  7. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať? 4 190
  8. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými 4 180
  9. Volkswagen T-Cross má z každého niečo 3 725
  10. Hidradenitída - kožná choroba, o ktorej sa nehovorí 3 470

Téma: Etiketa a protokol


Článok je zaradený aj do ďalších tém Rozhovory z magazínu smeŽeny, Rozhovory z denníka SME

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Príbeh Bonaparte: stavba, ktorou nepohne ani kauza Bašternák

Komplex vzbudzoval rozruch od začiatku.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

O slobodu sa dá aj prísť

Ani ústava nemusí vydržať všetko.

Neprehliadnite tiež

Zimný trend číslo jeden: Káro a tartan menia farbu

Aj túto sezónu sú stredobodom pozornosti.