SME

Reštaurátorka obrazov: Moderné výtvarné diela považujem za najzložitejšie

Danicu Stojkovičovú najviac teší, keď v sebe výtvarné dielo skrýva problém, ktorý musí vyriešiť.

Danica Stojkovičová | Vizáž a styling: Jana MilatováDanica Stojkovičová | Vizáž a styling: Jana Milatová (Zdroj: Petra Bošanská)

Prečo ste si zvolili nevšedný odbor, akým je reštaurátorstvo?

Bolo to veľmi dávno, už v čase, keď som chodila na základnú školu. Ovplyvnila ma pani Dorota Filová, ktorú som vtedy spoznala. Bola to prvá dáma slovenského reštaurovania, obdivovala som ju a vzhliadala k nej, fascinovala ma jej práca, jej vedomosti a zručnosti.

Už od detstva ste inklinovali k výtvarnému umeniu?

Áno, chodila som do ľudovej školy umenia. Prijali ma tam, keď som chodila do škôlky, čo bolo v tých časoch nezvyčajné, lebo prijímali len deti, ktoré už vedeli písať. Ešte aj ako vysokoškoláčka som absolvovala „výtvarnú“ u profesora Daniela Fischera, ktorý v tom čase učil na ľudovej škole umenia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Neskôr bol mojím kolegom na Vysokej škole výtvarných umení. Daniel Fischer aj s pani Dorotou Filovou boli pre mňa dve veľmi významné a cenné ľudské bytosti, ktoré ovplyvnili moju profesijnú dráhu.

Aké vlastnosti musí mať reštaurátor?

Musí byť trpezlivý, cieľavedomý, ale najmä pracovitý. Vzdušné zámky si vieme postaviť všetci, ale zreálniť ich možno len obrovskou pracovitosťou, koncentráciou. Reštaurátor by mal mať schopnosť tvorivo a kriticky myslieť, byť náročný na svoj výkon a byť otvorený alternatívnym možnostiam technologických postupov.

Reštaurátorská práca nie je paušálny mechanický proces. Každé dielo kladie iné požiadavky, nároky, je novou výzvou. V našich podmienkach musíme byť často veľmi vynaliezaví a vedieť improvizovať. A nehanbiť sa hľadať odbornú konzultáciu či už v domácom alebo zahraničnom prostredí. Práve naopak, tešiť sa z rozširovania vlastných obzorov kdekoľvek to ide.

SkryťVypnúť reklamu

Práca reštaurátora nie je o jednotlivcovi, ale je založená na spolupráci s odborníkmi z rôznych oblastí - chemikom, technológom, fyzikom, historikom umenia, stolárom.

V rámci katedry reštaurovania spolupracujeme s odborníkmi z Fakulty chemickej a potravinárskej technológie STU, Ústavom meracích metód SAV, Chemicko-technologickým oddelením Pamiatkového úradu SR a Laboratóriom materiálového prieskumu maliarskych diel ALMA z Prahy.

Aké typy obrazov a malieb vás dokážu potešiť? Či už profesionálne, alebo z estetického hľadiska.

Teší ma, keď som vystavená novému technologickému problému, ktorý musím vyriešiť. Keď v sebe maľba skrýva tajomstvo a ja ho musím odhaliť.

Stáva sa, že pod určitou maľbou sa skrýva pôvodné dielo, ktoré následne odkrývate?

Áno, stáva. Takýto nezvrátiteľný zásah čoraz viac a viac rezonuje v odbornej i laickej verejnosti a bude nepochybne polemikou aj budúcich generácií. Jedna filozofia tvrdí, že podstatnou je autenticita diela.

SkryťVypnúť reklamu

Ak sa na diele nachádzajú novšie zásahy, lokálne alebo celoplošné premaľby, treba ich odstrániť, aby sme videli, čo sa z originálu zachovalo. Druhý etický prístup háji zachovanie všetkých vrstiev, aj tých novodobejších. Je to preto, aby sa dochovala historická hodnota diela, jeho vlastný materiálový a výtvarný príbeh v plynutí času.

Je to záznam a dokument estetických kritérií danej doby. Pod novšími vrstvami sa môže skrývať dielo menších výtvarných kvalít alebo zmeny samotného autora. Rozhodnutie, ktoré vrstvy zachovať, ktorú vrstvu prezentovať, je výsledkom dialógu viacerých strán.

Zvažujú sa všetky pozitíva a negatíva akéhokoľvek zásahu. Ak je pôvodná originálna maľba príliš znehodnotená, odborníci sa môžu rozhodnúť pôvodné dielo neodkryť, aj keď by malo vyššiu výtvarnú a estetickú hodnotu, a ponechať obraz s novšou maľbou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Uprednostňujete niektorú z metodík, napríklad aj pri výučbe?

Metodika nie je úlohou reštaurátora. Pokiaľ je pamiatka zapísaná v Ústrednom zozname pamiatkového fondu, o rozsahu a charaktere zásahu rozhoduje pracovník príslušného pamiatkového úradu, teda metodik.

Bez ohľadu na to, kto je majiteľom pamiatky. Metodik je v priebehu reštaurátorskej realizácie prizývaný na kontrolné dni a odsúhlasuje vykonanie jednotlivých úkonov. V prípade, že dielo je v správe zbierkovej inštitúcie, metodiku určuje kustód zbierky a v prípade súkromného majiteľa sa rozhoduje majiteľ sám, pričom môže konzultovať svoj zámer, požiadavky a predstavy s reštaurátorom.

Čo v praxi znamená reštaurovanie a konzervovanie obrazov a čo je obsahom vašej práce?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C59CE na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  8. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  1. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  6. Kam smerujú peniaze bohatých?
  7. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 803
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 6 460
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 081
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 142
  5. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 600
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 460
  7. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 330
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 2 280
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Tomáš Mikloško: 11 vecí, ktoré ničia naše vzťahy – a ako to zmeniť
  2. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  3. Zuzana Pelaez: O plakaní, čakaní a platení alias o slovenskom, britskom a kolumbijskom zdravotníctve.
  4. Zdravotní Klauni: Posledná klauniáda pre Lenku
  5. Ján Karas: Keď moc nemá tvár: Prebudenie tých, ktorí mlčia na hrane autority a toxického riadenia
  6. Gabriela Sabolová: Ako Aničke takmer zakázali riadiť auto
  7. Liga za ľudské práva: Adriana Mesochoritisová: Dobre mienené rady môžu byť pre ženy v násilných vzťahoch nebezpečné
  8. Matúš Radusovsky: Rôzne druhy medu a ich benefity
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 27 948
  2. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 8 925
  3. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 8 616
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 635
  5. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 7 305
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 6 668
  7. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 6 076
  8. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 5 786
  1. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  2. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  3. Tupou Ceruzou: Krížovka
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť?
  5. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  6. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  7. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  8. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
SkryťZatvoriť reklamu