Prečo ste si zvolili nevšedný odbor, akým je reštaurátorstvo?
Bolo to veľmi dávno, už v čase, keď som chodila na základnú školu. Ovplyvnila ma pani Dorota Filová, ktorú som vtedy spoznala. Bola to prvá dáma slovenského reštaurovania, obdivovala som ju a vzhliadala k nej, fascinovala ma jej práca, jej vedomosti a zručnosti.
Už od detstva ste inklinovali k výtvarnému umeniu?
Áno, chodila som do ľudovej školy umenia. Prijali ma tam, keď som chodila do škôlky, čo bolo v tých časoch nezvyčajné, lebo prijímali len deti, ktoré už vedeli písať. Ešte aj ako vysokoškoláčka som absolvovala „výtvarnú“ u profesora Daniela Fischera, ktorý v tom čase učil na ľudovej škole umenia.
Neskôr bol mojím kolegom na Vysokej škole výtvarných umení. Daniel Fischer aj s pani Dorotou Filovou boli pre mňa dve veľmi významné a cenné ľudské bytosti, ktoré ovplyvnili moju profesijnú dráhu.
Danica Stojkovičová (54):
- je vedúca ateliéru Reštaurovania závesných obrazov a tabuľových malieb na Katedre reštaurovania VŠVU v Bratislave,
- pôsobí aj ako reštaurátorka závesných obrazov a tabuľových malieb,
- v súčasnosti pôsobí ako doktorandka na Slovenskej technickej univerzite v Bratislave, kde študuje technológiu polymérnych materiálov na Fakulte chemickej a potravinárskej technológie,
- v rámci postgraduálneho štúdia pôsobila na Harvadovej univerzite v USA, pracovala ako reštaurátorka v Metropolitnom múzeu umenia v New Yorku a v Benátkach,
- je členkou Komory reštaurátorov,
- vyučuje aj na École française internationale de Bratislava.
Aké vlastnosti musí mať reštaurátor?
Musí byť trpezlivý, cieľavedomý, ale najmä pracovitý. Vzdušné zámky si vieme postaviť všetci, ale zreálniť ich možno len obrovskou pracovitosťou, koncentráciou. Reštaurátor by mal mať schopnosť tvorivo a kriticky myslieť, byť náročný na svoj výkon a byť otvorený alternatívnym možnostiam technologických postupov.
Reštaurátorská práca nie je paušálny mechanický proces. Každé dielo kladie iné požiadavky, nároky, je novou výzvou. V našich podmienkach musíme byť často veľmi vynaliezaví a vedieť improvizovať. A nehanbiť sa hľadať odbornú konzultáciu či už v domácom alebo zahraničnom prostredí. Práve naopak, tešiť sa z rozširovania vlastných obzorov kdekoľvek to ide.
Práca reštaurátora nie je o jednotlivcovi, ale je založená na spolupráci s odborníkmi z rôznych oblastí - chemikom, technológom, fyzikom, historikom umenia, stolárom.
V rámci katedry reštaurovania spolupracujeme s odborníkmi z Fakulty chemickej a potravinárskej technológie STU, Ústavom meracích metód SAV, Chemicko-technologickým oddelením Pamiatkového úradu SR a Laboratóriom materiálového prieskumu maliarskych diel ALMA z Prahy.
Aké typy obrazov a malieb vás dokážu potešiť? Či už profesionálne, alebo z estetického hľadiska.
Teší ma, keď som vystavená novému technologickému problému, ktorý musím vyriešiť. Keď v sebe maľba skrýva tajomstvo a ja ho musím odhaliť.

Stáva sa, že pod určitou maľbou sa skrýva pôvodné dielo, ktoré následne odkrývate?
Áno, stáva. Takýto nezvrátiteľný zásah čoraz viac a viac rezonuje v odbornej i laickej verejnosti a bude nepochybne polemikou aj budúcich generácií. Jedna filozofia tvrdí, že podstatnou je autenticita diela.
Ak sa na diele nachádzajú novšie zásahy, lokálne alebo celoplošné premaľby, treba ich odstrániť, aby sme videli, čo sa z originálu zachovalo. Druhý etický prístup háji zachovanie všetkých vrstiev, aj tých novodobejších. Je to preto, aby sa dochovala historická hodnota diela, jeho vlastný materiálový a výtvarný príbeh v plynutí času.
Je to záznam a dokument estetických kritérií danej doby. Pod novšími vrstvami sa môže skrývať dielo menších výtvarných kvalít alebo zmeny samotného autora. Rozhodnutie, ktoré vrstvy zachovať, ktorú vrstvu prezentovať, je výsledkom dialógu viacerých strán.
Zvažujú sa všetky pozitíva a negatíva akéhokoľvek zásahu. Ak je pôvodná originálna maľba príliš znehodnotená, odborníci sa môžu rozhodnúť pôvodné dielo neodkryť, aj keď by malo vyššiu výtvarnú a estetickú hodnotu, a ponechať obraz s novšou maľbou.
Uprednostňujete niektorú z metodík, napríklad aj pri výučbe?
Metodika nie je úlohou reštaurátora. Pokiaľ je pamiatka zapísaná v Ústrednom zozname pamiatkového fondu, o rozsahu a charaktere zásahu rozhoduje pracovník príslušného pamiatkového úradu, teda metodik.
Bez ohľadu na to, kto je majiteľom pamiatky. Metodik je v priebehu reštaurátorskej realizácie prizývaný na kontrolné dni a odsúhlasuje vykonanie jednotlivých úkonov. V prípade, že dielo je v správe zbierkovej inštitúcie, metodiku určuje kustód zbierky a v prípade súkromného majiteľa sa rozhoduje majiteľ sám, pričom môže konzultovať svoj zámer, požiadavky a predstavy s reštaurátorom.
Čo v praxi znamená reštaurovanie a konzervovanie obrazov a čo je obsahom vašej práce?