SME

Prvá československá vizážistka: Žena sa vie skrášliť aj bez toho, aby šla pod skalpel

Olga Knoblochová sa zaslúžila o vznik prvého krycieho mejkapu, ktorý kúpil aj Hollywood.

(Zdroj: Jana Liška)

Krása je neodmysliteľnou súčasťou vášho života. Čo pre vás znamená?

Pre každého znamená niečo iné. Úplná krása neexistuje a občas jej musíme pomôcť. V Ústave lekárskej kozmetiky som bola od jeho založenia v roku 1958 a od začiatku to bolo výborné kozmetické a zdravotnícke zariadenie, ktoré vtedy spoločnosť neuznávala ako cestu ku kráse.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ženy mali v tých časoch smolu, lebo krása sa vtedy „nenosila“. Mali vyzerať ako robotníčky, ktoré o seba nemusia dbať a dekoratívna kozmetika nebola súčasťou ich života. Bola to len záležitosť hercov, filmových štúdií, prípadne ľudí vo veľkých mestách. V strednej Európe bolo základom byť ušľachtilou ženou. Krása sa však mení podľa období.

SkryťVypnúť reklamu

Čomu všetkému ste sa v kozmetickom ústave venovali?

V 60. rokoch sme boli v ústave prví, ktorí dávali ženám možnosť starať sa o seba v prvom rade zo zdravotného hľadiska. Aby tá krása znamenala najmä zdravie a zdravú pleť.

A potom sme napravovali rôzne chyby pleti. Ústav sídlil v nádherných priestoroch paláca Adria v Prahe. Mali sme oddelenie plastickej chirurgie, očné oddelenie, kaderníctvo, kozmetický salón, laboratórium a dermatologickú ordináciu s operačnou sálou, kde sa odstraňovalo tetovanie.

Išlo o unikátnu inštitúciu. Keď som sa o nej dozvedela, veľmi som túžila v nej pracovať. A osud to zariadil tak, že sa mi z ústavu sami ozvali. Neváhala som ani sekundu a hneď som súhlasila.

Práve v ústave začala vaša cesta Lady Dermacol. Vytvorili ste tu prvý krycí mejkap v Československu. Aký je jeho príbeh?

SkryťVypnúť reklamu

V ústave sme sa často snažili pomáhať pacientom s komplikovanými kožnými problémami. Patrili medzi ne pigmentové škvrny či začervenanie, ktoré sme volali „oheň v tvári“. Dnes už je bežné, že sa tieto problémy odstraňujú pomocou laserov a moderných postupov, ale vtedy to nešlo.

Lekári sa ešte laserov báli a títo ľudia mali celoživotný komplex. Týkalo sa to žien, mužov aj detí. Ideálne je, ak deťom pomôžeme zbaviť sa týchto ťažkostí ešte predtým, ako idú do detského kolektívu, teda do školy či škôlky. Preto som bola vždy zástankyňou toho, aby sme deťom pomohli včas. Celé to začalo v súvislosti s jedným dievčatkom, ktorého mama pracovala v Barrandove a ktoré malo defekty na pleti a spomínaný oheň.

Aj keď samotný Barrandov už mejkapy mal, boli to produkty pre film, ktoré sa vyrábali v laboratóriu. Boli to líčidlá na iné účely. Miestneho režiséra sme poprosili, aby nám vyrobil s odborníkmi z Barrandova mejkap, ktorý by slúžil na prekrývanie farebných defektov na koži. Receptúru sme skúšali dlho. U hercov šlo o dočasný mejkap na tvár, ktorý po odohraní predstavenia alebo natočení filmovej scény odlíčia.

SkryťVypnúť reklamu

Pre obyčajných ľudí a deti sme hľadali produkt, ktorý bude nositeľný denne, nebude pleti škodiť a dráždiť ju, efektívne prekryje nedostatky, nositeľ si ho bude vedieť naniesť sám tak, aby to vyzeralo prirodzene a bude na pleti držať. Mysleli sme na to, že ho ľudia budú nosiť aj v lete.

Neskôr sme receptúru zlepšili, aby si týmto mejkapom mohli ženy prekrývať žilky na nohách a dokonca sa s ním aj kúpať. Používali sme ho na ochorenia a stavy pleti, ktoré sme nevedeli v tom období odstrániť lekárskym zákrokom. Mal úspech a na päť rokov si naň zaplatil licenciu aj Hollywood. Tento krycí mejkap Make-up Cover sa predáva dodnes v šesťdesiatich krajinách sveta.

Keď ste tento mejkap vymysleli, tušili ste, že sa stane každodennou súčasťou starostlivosti o krásu pre ženy, ale aj mužov na celom svete?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Boli sme vtedy jediní v Európe, kto vyrábal krycí mejkap. Keď sme v roku 1966 začínali s kozmetickou značkou, pre obyčajných ľudí podobné produkty neboli k dispozícii.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každé 4 týždne.
Pošlite SMS s textom C5848 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú, čo ľudia budú chcieť
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  4. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  5. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  6. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  7. Keď sa z brigády stane kariéra
  8. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú.
  4. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  5. TIPOS pokračuje v spolupráci s Bratislavou
  6. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  7. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  8. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov 12 618
  2. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 11 223
  3. Keď sa z brigády stane kariéra 5 879
  4. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať 2 827
  5. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 2 765
  6. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 2 488
  7. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 2 215
  8. Fanúšikov dostanú na zápas 5 minút pred výkopom 1 438
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Matúš Radusovsky: Bezpečnosť medu: Pravda o teple, kove a skladovaní
  2. Igor Múdry: Kyslá kapustička
  3. Matúš Radusovsky: Nie je med ako med: v rozmanitosti sa skrýva jeho sila
  4. Zdravotní Klauni: Zdravotná klaunka: Keď si nasadíme na tvár červený nos, pozeráme sa na svet inak
  5. Janka Bittó Cigániková: Klamstvá o interrupciách. Naleteli ste aj vy?
  6. Andrea Podešvová: Je nevera vždy zrada, alebo niekedy len volanie o pomoc?
  7. Tomáš Mikloško: 8 prekvapivých faktov o vzťahoch, ktoré zmenia váš pohľad na lásku
  8. Zdravotní Klauni: Otec, bezpečný prístav dieťaťa v nemocnici
  1. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 19 098
  2. Ján Valchár: Fantastické správy z Ukrajiny (a Ruska, hahaha!) 18 159
  3. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 13 822
  4. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 12 726
  5. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 11 808
  6. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 9 868
  7. Ján Valchár: Niečo k situácii v Slavjansku a ruským ponorkám 4 919
  8. Ján Valchár: Gerasimova doktrína a jej posledná možná fáza 4 614
  1. Roman Kebísek: Vincent van Gogh kreslil steblami trstiny, ktoré sám zbieral a orezával
  2. Věra Tepličková: Keď vo filme hasiči, skĺznu dole po tyči,
  3. Marian Nanias: "Tí zlí Bruselskí úradníci....."
  4. Dušan Koniar: Za čem númera? vsjo jásno
  5. Roman Kebísek: Povstalec Šulek pred popravou r. 1848 poslal pozdrav sestre – starej mame Štefánika
  6. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde
  7. Věra Tepličková: Tam, kde ide o korytá, budúcnosť je neurčitá
  8. Dušan Koniar: Predčasniatka, kávičkári ako ja (Kávička na malíčka 2025)
SkryťZatvoriť reklamu