SME

Prvá československá vizážistka: Žena sa vie skrášliť aj bez toho, aby šla pod skalpel

Olga Knoblochová sa zaslúžila o vznik prvého krycieho mejkapu, ktorý kúpil aj Hollywood.

(Zdroj: Jana Liška)

Krása je neodmysliteľnou súčasťou vášho života. Čo pre vás znamená?

Pre každého znamená niečo iné. Úplná krása neexistuje a občas jej musíme pomôcť. V Ústave lekárskej kozmetiky som bola od jeho založenia v roku 1958 a od začiatku to bolo výborné kozmetické a zdravotnícke zariadenie, ktoré vtedy spoločnosť neuznávala ako cestu ku kráse.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ženy mali v tých časoch smolu, lebo krása sa vtedy „nenosila“. Mali vyzerať ako robotníčky, ktoré o seba nemusia dbať a dekoratívna kozmetika nebola súčasťou ich života. Bola to len záležitosť hercov, filmových štúdií, prípadne ľudí vo veľkých mestách. V strednej Európe bolo základom byť ušľachtilou ženou. Krása sa však mení podľa období.

SkryťVypnúť reklamu

Čomu všetkému ste sa v kozmetickom ústave venovali?

V 60. rokoch sme boli v ústave prví, ktorí dávali ženám možnosť starať sa o seba v prvom rade zo zdravotného hľadiska. Aby tá krása znamenala najmä zdravie a zdravú pleť.

A potom sme napravovali rôzne chyby pleti. Ústav sídlil v nádherných priestoroch paláca Adria v Prahe. Mali sme oddelenie plastickej chirurgie, očné oddelenie, kaderníctvo, kozmetický salón, laboratórium a dermatologickú ordináciu s operačnou sálou, kde sa odstraňovalo tetovanie.

Išlo o unikátnu inštitúciu. Keď som sa o nej dozvedela, veľmi som túžila v nej pracovať. A osud to zariadil tak, že sa mi z ústavu sami ozvali. Neváhala som ani sekundu a hneď som súhlasila.

Práve v ústave začala vaša cesta Lady Dermacol. Vytvorili ste tu prvý krycí mejkap v Československu. Aký je jeho príbeh?

SkryťVypnúť reklamu

V ústave sme sa často snažili pomáhať pacientom s komplikovanými kožnými problémami. Patrili medzi ne pigmentové škvrny či začervenanie, ktoré sme volali „oheň v tvári“. Dnes už je bežné, že sa tieto problémy odstraňujú pomocou laserov a moderných postupov, ale vtedy to nešlo.

Lekári sa ešte laserov báli a títo ľudia mali celoživotný komplex. Týkalo sa to žien, mužov aj detí. Ideálne je, ak deťom pomôžeme zbaviť sa týchto ťažkostí ešte predtým, ako idú do detského kolektívu, teda do školy či škôlky. Preto som bola vždy zástankyňou toho, aby sme deťom pomohli včas. Celé to začalo v súvislosti s jedným dievčatkom, ktorého mama pracovala v Barrandove a ktoré malo defekty na pleti a spomínaný oheň.

Aj keď samotný Barrandov už mejkapy mal, boli to produkty pre film, ktoré sa vyrábali v laboratóriu. Boli to líčidlá na iné účely. Miestneho režiséra sme poprosili, aby nám vyrobil s odborníkmi z Barrandova mejkap, ktorý by slúžil na prekrývanie farebných defektov na koži. Receptúru sme skúšali dlho. U hercov šlo o dočasný mejkap na tvár, ktorý po odohraní predstavenia alebo natočení filmovej scény odlíčia.

SkryťVypnúť reklamu

Pre obyčajných ľudí a deti sme hľadali produkt, ktorý bude nositeľný denne, nebude pleti škodiť a dráždiť ju, efektívne prekryje nedostatky, nositeľ si ho bude vedieť naniesť sám tak, aby to vyzeralo prirodzene a bude na pleti držať. Mysleli sme na to, že ho ľudia budú nosiť aj v lete.

Neskôr sme receptúru zlepšili, aby si týmto mejkapom mohli ženy prekrývať žilky na nohách a dokonca sa s ním aj kúpať. Používali sme ho na ochorenia a stavy pleti, ktoré sme nevedeli v tom období odstrániť lekárskym zákrokom. Mal úspech a na päť rokov si naň zaplatil licenciu aj Hollywood. Tento krycí mejkap Make-up Cover sa predáva dodnes v šesťdesiatich krajinách sveta.

Keď ste tento mejkap vymysleli, tušili ste, že sa stane každodennou súčasťou starostlivosti o krásu pre ženy, ale aj mužov na celom svete?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Boli sme vtedy jediní v Európe, kto vyrábal krycí mejkap. Keď sme v roku 1966 začínali s kozmetickou značkou, pre obyčajných ľudí podobné produkty neboli k dispozícii.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C5848 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  2. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  3. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  4. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  5. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  6. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  7. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  8. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  1. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  3. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  4. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  5. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  6. Lesopark Hlboké slávnostne otvára svoje brány
  7. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  8. McDonald’s otvoril svoju prvú reštauráciu v Spišskej Novej Vsi
  1. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 7 996
  2. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 6 381
  3. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 5 603
  4. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 5 601
  5. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 4 739
  6. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 3 429
  7. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 3 428
  8. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň? 3 072
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Tomáš Mikloško: 8 prekvapivých faktov o vzťahoch, ktoré zmenia váš pohľad na lásku
  2. Zdravotní Klauni: Otec, bezpečný prístav dieťaťa v nemocnici
  3. Tomáš Mikloško: 11 vecí, ktoré ničia naše vzťahy – a ako to zmeniť
  4. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  5. Zuzana Pelaez: O plakaní, čakaní a platení alias o slovenskom, britskom a kolumbijskom zdravotníctve.
  6. Zdravotní Klauni: Posledná klauniáda pre Lenku
  7. Ján Karas: Keď moc nemá tvár: Prebudenie tých, ktorí mlčia na hrane autority a toxického riadenia
  8. Gabriela Sabolová: Ako Aničke takmer zakázali riadiť auto
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 33 760
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 9 359
  3. Radko Mačuha: Je to také Smerácke. 7 838
  4. Ján Valchár: Geniálne načasovanie útoku na Irán 4 137
  5. Peter Slamenik: Žid sa už poučil 4 077
  6. Richard Lunter: Za 30 rokov vznikli na Slovensku "tri nové Bratislavy" 3 936
  7. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 3 824
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti! 3 806
  1. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  2. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  3. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  4. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  5. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
  6. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom
  7. Radko Mačuha: Je to také Smerácke.
  8. Marcel Rebro: Jeden deň bez vojny: Deti z Nikopolu zažili výlet, na aký sa nezabúda
SkryťZatvoriť reklamu