SME

Prvá československá vizážistka: Žena sa vie skrášliť aj bez toho, aby šla pod skalpel

Olga Knoblochová sa zaslúžila o vznik prvého krycieho mejkapu, ktorý kúpil aj Hollywood.

(Zdroj: Jana Liška)

Krása je neodmysliteľnou súčasťou vášho života. Čo pre vás znamená?

Pre každého znamená niečo iné. Úplná krása neexistuje a občas jej musíme pomôcť. V Ústave lekárskej kozmetiky som bola od jeho založenia v roku 1958 a od začiatku to bolo výborné kozmetické a zdravotnícke zariadenie, ktoré vtedy spoločnosť neuznávala ako cestu ku kráse.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ženy mali v tých časoch smolu, lebo krása sa vtedy „nenosila“. Mali vyzerať ako robotníčky, ktoré o seba nemusia dbať a dekoratívna kozmetika nebola súčasťou ich života. Bola to len záležitosť hercov, filmových štúdií, prípadne ľudí vo veľkých mestách. V strednej Európe bolo základom byť ušľachtilou ženou. Krása sa však mení podľa období.

SkryťVypnúť reklamu

Čomu všetkému ste sa v kozmetickom ústave venovali?

V 60. rokoch sme boli v ústave prví, ktorí dávali ženám možnosť starať sa o seba v prvom rade zo zdravotného hľadiska. Aby tá krása znamenala najmä zdravie a zdravú pleť.

A potom sme napravovali rôzne chyby pleti. Ústav sídlil v nádherných priestoroch paláca Adria v Prahe. Mali sme oddelenie plastickej chirurgie, očné oddelenie, kaderníctvo, kozmetický salón, laboratórium a dermatologickú ordináciu s operačnou sálou, kde sa odstraňovalo tetovanie.

Išlo o unikátnu inštitúciu. Keď som sa o nej dozvedela, veľmi som túžila v nej pracovať. A osud to zariadil tak, že sa mi z ústavu sami ozvali. Neváhala som ani sekundu a hneď som súhlasila.

Práve v ústave začala vaša cesta Lady Dermacol. Vytvorili ste tu prvý krycí mejkap v Československu. Aký je jeho príbeh?

SkryťVypnúť reklamu

V ústave sme sa často snažili pomáhať pacientom s komplikovanými kožnými problémami. Patrili medzi ne pigmentové škvrny či začervenanie, ktoré sme volali „oheň v tvári“. Dnes už je bežné, že sa tieto problémy odstraňujú pomocou laserov a moderných postupov, ale vtedy to nešlo.

Lekári sa ešte laserov báli a títo ľudia mali celoživotný komplex. Týkalo sa to žien, mužov aj detí. Ideálne je, ak deťom pomôžeme zbaviť sa týchto ťažkostí ešte predtým, ako idú do detského kolektívu, teda do školy či škôlky. Preto som bola vždy zástankyňou toho, aby sme deťom pomohli včas. Celé to začalo v súvislosti s jedným dievčatkom, ktorého mama pracovala v Barrandove a ktoré malo defekty na pleti a spomínaný oheň.

Aj keď samotný Barrandov už mejkapy mal, boli to produkty pre film, ktoré sa vyrábali v laboratóriu. Boli to líčidlá na iné účely. Miestneho režiséra sme poprosili, aby nám vyrobil s odborníkmi z Barrandova mejkap, ktorý by slúžil na prekrývanie farebných defektov na koži. Receptúru sme skúšali dlho. U hercov šlo o dočasný mejkap na tvár, ktorý po odohraní predstavenia alebo natočení filmovej scény odlíčia.

SkryťVypnúť reklamu

Pre obyčajných ľudí a deti sme hľadali produkt, ktorý bude nositeľný denne, nebude pleti škodiť a dráždiť ju, efektívne prekryje nedostatky, nositeľ si ho bude vedieť naniesť sám tak, aby to vyzeralo prirodzene a bude na pleti držať. Mysleli sme na to, že ho ľudia budú nosiť aj v lete.

Neskôr sme receptúru zlepšili, aby si týmto mejkapom mohli ženy prekrývať žilky na nohách a dokonca sa s ním aj kúpať. Používali sme ho na ochorenia a stavy pleti, ktoré sme nevedeli v tom období odstrániť lekárskym zákrokom. Mal úspech a na päť rokov si naň zaplatil licenciu aj Hollywood. Tento krycí mejkap Make-up Cover sa predáva dodnes v šesťdesiatich krajinách sveta.

Keď ste tento mejkap vymysleli, tušili ste, že sa stane každodennou súčasťou starostlivosti o krásu pre ženy, ale aj mužov na celom svete?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Boli sme vtedy jediní v Európe, kto vyrábal krycí mejkap. Keď sme v roku 1966 začínali s kozmetickou značkou, pre obyčajných ľudí podobné produkty neboli k dispozícii.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C5848 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 93 368
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 872
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 570
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 459
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 653
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 5 500
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 255
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 653
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Kuskus je jednoduchý na prípravu.


a 1 ďalší 1
Hlivu môžete skombinovať s kyslou smotanou.

Trinásť nápadov na recepty z hlivy.


redakcia SME ženy

Nové číslo magazínu SME ženy je v predaji aj s darčekom.


redakcia SME ženy
Simona Mištíková

Riaditeľka PR agentúry a lektorka soft skills.


6
reklama
  1. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  2. Zuzana Pelaez: O plakaní, čakaní a platení alias o slovenskom, britskom a kolumbijskom zdravotníctve.
  3. Zdravotní Klauni: Posledná klauniáda pre Lenku
  4. Ján Karas: Keď moc nemá tvár: Prebudenie tých, ktorí mlčia na hrane autority a toxického riadenia
  5. Gabriela Sabolová: Ako Aničke takmer zakázali riadiť auto
  6. Liga za ľudské práva: Adriana Mesochoritisová: Dobre mienené rady môžu byť pre ženy v násilných vzťahoch nebezpečné
  7. Matúš Radusovsky: Rôzne druhy medu a ich benefity
  8. Michaela Witters: Čo za ľudí vychováva deti, ktoré dokážu niekomu takto ublížiť?
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 821
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 623
  3. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 36 372
  4. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 25 126
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 548
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 12 023
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 958
  8. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 10 190
  1. Tupou Ceruzou: Trump vs. Čína
  2. Marcel Rebro: SMERácka kádrovačka
  3. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  4. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  5. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  6. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  7. Tupou Ceruzou: Businessman
  8. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
SkryťZatvoriť reklamu