SME
Streda, 22. september, 2021 | Meniny má MóricKrížovkyKrížovky

Šesť najčastejších mýtov o chudnutí: Ako bojovať s hmotnosťou bez omylov

V našich hlavách sa usadilo množstvo mýtov, ktoré sa týkajú aj spôsobu stravovania.

(Zdroj: Fotolia)

Je to normálne. Keď sa v súčasnosti chceme do niečoho pustiť, prvý krok, ktorý podnikneme, je, že si otvoríme internetový prehliadač a začneme zisťovať rôzne podrobnosti vybranej problematiky. Rovnako je to aj pri chudnutí.

Najmä v tomto období, po sviatkoch, si mnohí dávame predsavzatia schudnúť alebo sa len zdravšie stravovať. Niektoré informácie, ktoré sa k nám však dostanú, nie sú správne. V oblasti zdravého životného štýlu prevláda množstvo dezinformácií, ktoré sú mätúce a chybné. Tu sú najčastejšie z nich.

Skryť Vypnúť reklamu

Strata hmotnosti má zostupnú tendenciu

Prečítajte si tiež: Poznáme fitness trendy na rok 2018. Necháte sa zlákať? Čítajte 

Chudnutie nemusí byť lineárny proces. Niektorí si myslia, že keď začnú chudnúť, váha im pôjde postupne a pravidelne dole. To však nie je celkom pravda. Telo si s nami rado robí, čo sa mu zachce. A najmä v prípade žien.

Váha človeka sa mení aj počas dňa. Závisí od toho, koľko sme toho zjedli, koľko vody sme vypili, ako veľmi je telo zavodnené, od hormonálnej rovnováhy alebo dokonca od typu jedla či druhu pohybu, ktorý sme vykonávali.

Ak chcete schudnúť, nevážte sa každý deň. Ideálne je vážiť sa ráno hneď po prebudení a zameriavať pozornosť na váhu menej. Či chudnete, zistíte až po dlhšej dobe spriemerovaním čísel, ktoré váha v posledných týždňoch ukazovala.

Doplnky výživy napomáhajú chudnutiu

Ak plánujete jedálny lístok spestriť doplnkami výživy a tabletkami na chudnutie, zakazovať vám to nebudeme. No nečakajte zázraky.

Skryť Vypnúť reklamu

Oveľa lepší a efektívnejší spôsob, ako investovať peniaze a získať pozitívny výsledok, je zaplatiť si členstvo vo fitnescentre, osobného trénera alebo si nájsť pohybový program, ktorý vás bude baviť. Samozrejmosťou je aj kvalitná a pravidelná strava, veľa vlákniny a zeleniny.

Chudnutie je o silnej vôli, nie o genetike

Je to čiastočná pravda. Príroda tu má však tiež svoje slovo. Aj keď žiadny fitnes tréner nerád počuje, keď niekto zvaľuje priberanie na genetiku, môže mať v určitom smere pravdu. Každé telo je iné, každé si vyžaduje iný prístup aj pohyb.

Ak máte v okolí známeho, ktorý schudol napríklad vďaka paleo diéte a behaniu, neznamená to, že rovnaký spôsob zmeny životného štýlu pomôže aj vám.

Sledujte, čo vám telo hovorí a prispôsobte tomu stravu aj druh pohybu. Tak, aby vám chudnutie robilo radosť a zmenilo sa z povinnosti na nový štýl života.

Skryť Vypnúť reklamu

Tuk je zlý

Tuku je nám ľúto, pretože v posledných rokoch získal veľa negatívnych nálepiek. Spotrebitelia sa však postupne učia, že nie je tuk ako tuk a treba medzi nimi rozlišovať. Základom je neprejedať sa.

Každá stará mama vie, že tuk dodáva jedlu tú správnu chuť. No tu platí, že všetko treba konzumovať s mierou. A telo ho potrebuje, aby efektívne fungovalo.

Ak teda siahnete po potravinách s obsahom tuku, hľadajte zdravé tuky s omega-3 mastnými kyselinami. Alebo si namiesto rafinovaného rastlinného oleja dajte do šalátu polovicu avokáda.

Bez raňajok to nejde

Opäť musíme zopakovať, že naše telo vie, čo chce. Niekto je po prebudení od hladu bez seba. Najlepšie je preto raňajkovať jedlá s vyšším obsahom proteínov. Udržia vás v strehu až do obeda.

Skryť Vypnúť reklamu

No sú aj takí, ktorí ráno nemajú na nič chuť. Do raňajok sa preto nenúťte. No pripravte si drobné jedlá na neskôr. Napríklad, keď vás prepadne hlad o 10-tej. Narýchlo kúpená bageta alebo čokoládová tyčinka vám na ceste za štíhlejšou postavou nepomôžu. Pripravte si nakrájanú zeleninu, varené vajce, plátok šunky či pár kociek syra.

Nízkotučné jedlá sú riešením

Veľké nápadné nápisy na predných stranách niektorých potravín ako „fit“, „nízkotučné“ či „štíhla línia“ majú v mnohých prípadoch najmä marketingový význam. Neznamená to však, že ich konzumáciou skutočne schudnete.

Pri nakupovaní si preto doprajte pár minút navyše a čítajte aj to, čo je napísané na zadnej strane obalu. Znížený obsah tuku v určitých potravinách so sebou prináša často vyšší obsah cukru a umelých prísad, ktoré vaše telo vôbec nepotrebuje.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou?
  2. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád
  3. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  4. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi
  5. Odpady nad zlato
  6. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  7. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  8. Znalec slovenského brandy
  9. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  10. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty
  1. SodaStream má viac ako 700 predajcov, očakáva ďalší rast
  2. Nová udržateľná značka kávy, ktorá dodá energiu na cesty
  3. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  4. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  5. Odpady nad zlato
  6. Schneider Electric má podporiť VELUX v uhlíkovej neutralite
  7. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  8. Znalec slovenského brandy
  9. Lekárne sa stanú miestom prevencie a edukácie pacientov
  10. Projekt KRAJa na podporu včelárov priniesol svoju úrodu
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 10 159
  2. Slovenský orloj – svetová atrakcia 6 674
  3. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 4 154
  4. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 606
  5. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 3 067
  6. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 2 976
  7. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 2 914
  8. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 2 645
  9. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu 2 289
  10. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty 2 169
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Igor Matovič.

Nájomné byty boli kľúčovou témou Sme rodina aj pred voľbami.


3 h
Šéf Inštitútu zdravotníckych analýz Matej Mišík počas brífingu k aktuálnej epidemiologickej situácii.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 403-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 589 obetí.


a 4 ďalší 17 h
Soňa Jánošová

Umelohmotná raperka spravila svojím príspevkom drobnú službu ľudstvu.


20. sep

Blogy SME

  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  7. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
  1. Michael Achberger: Takto schudnete bicyklovaním
  2. Michael Achberger: Slovenská superpotravina: výnimočné účinky pre vaše zdravie
  3. Zuzana Cascino: Načo si ma porodila!
  4. Martina Hilbertová: Koľko detí na Slovensku je zaočkovaných? Bude prostredie v školách bezpečné?
  5. Michael Achberger: Vyskúšajte tento cvik a uľaví sa vám bolesť chrbta zo sedenia
  6. Michael Achberger: Nadmerné potenie pri cvičení? Toto vám pomôže
  7. Šťastná domácnosť: Viem, že viete umyť okná. A toto ste skúsili?
  8. veronika babičová: Anjelik môj kde lietaš
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 24 272
  2. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 17 544
  3. Dušan Koniar: Ostávajú možno dva mesiace 8 888
  4. Peter Chudý: Vyšetrovateľov NAKA treba umlčať a naordinovať im leopoldovskú diétu alebo ako nevinný človek môže skončiť za mrežami 6 648
  5. Stanislav Martinčko: Zatýkanie za spevu pápežskej hymny !! 6 034
  6. Tomáš Mihalík: Ľuboš Blaha nechcene priznal, že vakcíny chránia pred covidom 5 553
  7. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 5 275
  8. Marek Mačuha: Boris Kollár preráža dno 3 724
Skryť Zatvoriť reklamu