Znova na lyže: Ako pripraviť telo na staro-novú záťaž

Chystáte sa po dlhom čase na zasnežené svahy? Pripravte telo na lyžovačku, nebude také zraniteľné.

(Zdroj: Nastasia)

Pobyt na horách je pre ľudí, ktorí majú radi zimu a sneh požehnaním. Snehová pokrývka upokojuje dušu a po predvianočných zhonoch dobre padne si oddýchnuť a ešte k tomu aktívne. Lyžovanie však nie je úplne jednoduchý šport, aj preto je potrebné sa naň náležite pripraviť. Nehovoríme o celoročnej príprave olympionika.

No telo stuhnuté zo sedenia za počítačom v kancelárii môžete nepríjemne šokovať intenzívnym fyzickým náporom na zjazdovkách a ono vám to vráti. Ak ste sa vybrali na viacdňovú lyžovačku a nechcete po prvom dni na kopci „aukať“ v hotelovej izbe či chate, myslite na prípravu.

Článok pokračuje pod video reklamou

Nájdite opäť svoju kondíciu

Aby sme zvládli fyzickú záťaž na svahu, mali by sme sa dostať do formy ešte predtým, než sa postavíme na lyže. Kondičná príprava pred lyžovačkou je dôležitá vec.

Prečítajte si tiež: Športujte aj v zime

Ak vezmeme do úvahy, že najčastejšími obeťami úrazov sú sviatoční lyžiari, ktorí sa po celoročnom leňošení prišli do hôr „rozhýbať", zistíme, že nás môže uchrániť nielen pred svalovou horúčkou, ale aj pred oveľa väčšími rizikami.

„S lyžovaním sú často spojené úrazy a pády, na ktoré sa prakticky nedá veľmi pripraviť. Ale dôsledkom lyžovania môžu byť aj rôzne svalové či väzivové poškodenia, na zvýšenú telesnú aktivitu môžu reagovať aj kĺby ktorejkoľvek časti tela,“ upozorňuje fyzioterapeutka Adriána Trsťanová z Polikliniky Mlynská dolina.

Lyžovať môže ísť každý človek, ktorému to zdravotný stav dovoľuje. K lepšiemu pocitu na lyžiach dopomôže pravidelná pohybová aktivita počas celého roka.

Stačí začať chôdzou a postupne pridávať náročnejšie aktivity, ktoré vás budú baviť. Takto sa dá zlepšiť stabilita, kondícia, svalová sila či obratnosť na lyžiach a tiež predísť zraneniam alebo svalovej horúčke.

Ako postupovať

„Pred každým lyžovaním je potrebné sa dôkladne rozcvičiť a venovať aspoň 10-15 minút strečingu. Precvičiť treba celé telo, keďže pri lyžovaní používame všetky jeho časti. Svaly sa tak zahrejú a možnosť zranenia je oveľa menšia. Strečing zopakujte aj po lyžovaní,“ radí fyzioterapeutka.

Pri lyžovaní sú veľmi dôležité aj nohy, keďže správny postoj na lyžiach zahŕňa väčšinu času strávenú v miernom podrepe. Práve táto časť tela neskôr trpí svalovou horúčkou. Vyriešiť sa to dá pravidelným precvičovaním zadných aj predných svalov na nohách. Nezabúdajte však ani na zvyšné časti tela.

Správny postoj pri lyžovaní je rovnako jeden zo spôsobov ako sa vyhnúť bolestivým komplikáciám. Osvojte si ho preto čo najskôr.

Nezabúdajte ani na pasívny relax. Tak ako potrebuje telo pohyb a aktivitu, potrebuje aj oddych. Po lyžovačke sa preto nezabudnite venovať regenerácii tela.

„Dôležitý je opäť strečing, vhodné je aj rekreačné plávanie, prvky fyzikálnej terapie, ako napríklad vodné procedúry, tepelné procedúry či masáže,“ hovorí Trsťanová.

Osvojte si lyžiarsky štýl

V súčasnosti môžete na svahoch vidieť ľudí, ktorí sa na zjazdovkách pohybujú rôznorodo. Ich pohyb je závislý od ich schopností, lyží, ale aj štýlu, ktorý je pre nich najpríjemnejší.

Je ich totiž viac a trendy sa menia aj s vývojom výstroje. Pred rokmi lyžiari preferovali takzvaný klasický štýl, ktorý je už starší. Lyže boli úzke a dlhé a lyžiar preto robil krátke a rýchle oblúky, stál na lyžiach takmer vzpriamene s nohami blízko seba a obtáčal sa len okolo lyžiarskej palice na moment zapichnutej do snehu.

Carving je novší štýl a je nazvaný aj podľa carvingových lyží, ktoré sú kratšie, rozšírené a ideálne je, ak s nimi robíte na kopcoch väčšie oblúky.

Pri carvingovom lyžovaní môžete využívať jazdu po oboch hranách lyží a zatáčajú takmer samé. Dôležité je postaviť sa na hrany. Vďaka tomu sú aj bezpečnejšie, pohodlnejšie a jazda je plynulejšia. Práve pri carvingovom lyžovaní je nutné, aby boli kolená poriadne pokrčené a telo naklonené mierne dopredu.

V postoji by ste mali mať telo rovnobežné so zjazdovkou, pre začiatočníkov je to však ešte dlho veľká výzva. Dôležité je „nesadať“ si dozadu, zaťažujete tým nadmerne nohy a riskujete nepríjemný pád. Palice používať a zapichávať môžete a nemusíte, no určite by ste ich pri lyžovaní mali mať v rukách a držať ich mierne vpredu pred telom.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte!
  2. Boli ste v Novembri 89 na námestí? Patrí vám verejná vďaka!
  3. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  4. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch
  5. Ľudia si už neuvedomujú, že ich svet nekončí na vlastnom prahu
  6. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými
  7. EY Podnikateľ roka: hľadáme slovenské príbehy!
  8. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať?
  9. Platíte si poistenie domova zbytočne?
  10. Volkswagen T-Cross má z každého niečo
  1. Manažment a svet v pohybe, výzvy, príležitosti a hrozby
  2. Boli ste v Novembri 89 na námestí? Patrí vám verejná vďaka!
  3. 4 mýty o minerálnej vlne, ktorým by ste nemali veriť
  4. Stavebná fakulta STU na dňoch kariérneho poradenstva
  5. XXIII. Seminár I. Poliačka – Rozvoj cestnej infraštruktúry
  6. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  7. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch
  8. Sieť prevádzok Stop Shop obchodov má už 80 pobočiek
  9. Rozdiel medzi Dič a Ič dph
  10. Ekonomická diplomacia Indonézie
  1. Dvaja Slováci dokázali zázrak. Ich listy chcú po celom svete 34 625
  2. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní 26 567
  3. Platíte si poistenie domova zbytočne? 21 206
  4. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte! 11 575
  5. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch 9 615
  6. First moment na leto 2019 je tu: 13 letovísk s výraznými zľavami 4 670
  7. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať? 4 112
  8. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými 4 098
  9. Volkswagen T-Cross má z každého niečo 3 695
  10. Hidradenitída - kožná choroba, o ktorej sa nehovorí 3 621

Téma: Šport


Článok je zaradený aj do ďalších tém Lyžovanie, Zima

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Hmly, nočné jazdy, hazardéri so smrťou. Aké je byť na čele vlaku

Obyčajný cestujúci takúto jazdu nezažije.

PLUS

Čo robíš, spíš? Spíš ne. Ako si Česi a Slováci rozumejú

Na čom sa lámu preteky v jazykových omyloch.

Neprehliadnite tiež

Zimný trend číslo jeden: Káro a tartan menia farbu

Aj túto sezónu sú stredobodom pozornosti.