SME
Štvrtok, 27. február, 2020 | Meniny má Alexander

Fyzioterapeutka radí: Čo robiť, keď vás sekne?

Neprestajné namáhanie chrbta môže viesť k akútnej bolesti.

(Zdroj: Fotolia)

Bolesť chrbta je veľmi častý problém, ktorý postihuje ľudí bez ohľadu na vek či pohlavie. Môže prísť náhle, pretrvávať, zhoršovať sa.

„Každý prípad treba riešiť individuálne, dôkladne vyšetriť a stanoviť liečebný postup. Vďaka subjektívnym príznakom a vyšetrovacím metódam vieme odlíšiť jednotlivé príčiny, ktorých však môže byť súčasne aj viac,“ vysvetľuje fyzioterapeutka Adriána Trsťanová z polikliniky Mlynská dolina.

Bolesť v driekovej oblasti podľa nej môže vzniknúť z rôznych príčin, napríklad z preťažovania daného úseku, ktoré má za následok zvýšené napätie svalov či väzov, z vyklenutia medzistavcovej platničky, dôsledkom degeneratívnych zmien na chrbtici, útlakom sedacieho nervu, blokádou stavcov. Patologické zmeny môžu prebiehať roky.

Článok pokračuje pod video reklamou

Ten boľavý moment

Dlhodobá záťaž, ale aj jednostranné preťažovanie môžu viesť k „seknutiu“, ale aj k horším záverom. S týmito typmi záťaže sa stretávame najmä v práci, kde si neuvedomujeme chyby v držaní a používaní nášho tela. „Seknutie“ vzniká zo sekundy na sekundu a stačí jeden zlý pohyb.

„Často to spôsobuje dvíhanie bremien spojené s hlbokým predklonom. V momente, keď človek chce predmet zodvihnúť, ucíti silnú bolesť v dolnej časti chrbtice. Zvýšené riziko vzniku tohto typu bolesti nastáva v kombinácii s rotáciou a chladom. Taktiež statické zaťaženie chrbtice, napríklad nesprávny dlhodobý sed pri počítači, môže viesť ku rovnakým problémom,“ vysvetľuje odborníčka.

Keď človek nesprávne zaobchádza so svojím telom, preceňuje svoje schopnosti, nie je si vedomý svojich chýb v postoji, či už v pokoji, alebo pri vykonávaní aktivít, výsledkom môže byť aj bolesť chrbtice.

Nie každá záťaž však musí viesť k problémom pohybového aparátu, preto je dôležité vedieť ovládať telo a správne ho používať. Keď sa nepríjemná bodavá bolesť v krížoch objaví a vy sa nedokážete pohnúť, treba čo najskôr vyhľadať pomoc odborníka. Zvyčajne je ním neurológ, ortopéd alebo rehabilitačný lekár.

Vďaka vyšetreniu sa objasnia príčiny ťažkostí a stanoví sa postup liečby. Po ústupe akútnych bolestí lekár zvykne predpísať aj rehabilitáciu. Fyzioterapeut tiež vykoná individuálne fyzioterapeutické vyšetrenie a vytvorí rehabilitačný plán.

Domáce preliečenie

„V akútnej fáze je vhodný iba pokoj na lôžku a aplikácia suchého tepla na danú oblasť. V prvých dňoch od vypuknutia bolestí môžu byť podané aj voľnopredajné protizápalové nesteroidné lieky. Po absolvovaní rehabilitácie a odbornej inštruktáži terapeuta je možné v liečbe pokračovať aj v domácom prostredí, a to vo forme cvičenia,“ vysvetľuje bežný postup liečby fyzioterapeutka Adriána Trsťanová.

Správne držanie ako prevencia

Možno si sami uvedomujete, že práca alebo iné činnosti, ktorým sa venujete, zaťažujú vašu chrbticu. Ako si teda neprivodiť nepríjemné bolesti v budúcnosti?

„Základom je si osvojiť správne držanie tela a prácu s ním, zároveň ide o prevenciu pred vznikom ďalších patológií. Statickú záťaž je dobré kompenzovať inou pohybovou činnosťou či športom. Dôležité je venovať pozornosť aj svalom hlbokého stabilizačného systému. Ak sú tieto svaly nedostatočne posilnené či aktivované, vedie nás to do zlých pohybových stereotypov a postojov, ktoré môžu viesť k zdravotným problémom spojeným s pohybovým aparátom,“ objasňuje odborníčka.

Odporúča navštíviť v takýchto prípadoch fyzioterapeuta, ktorý človeka inštruuje o držaní tela, o možnostiach a vie zostaviť súbor cvikov, ktoré budú mať priaznivý vplyv na jeho zdravotný stav.

Aby mala rehabilitácia priaznivé výsledky, človek musí pokračoval v cvičení aj doma. Pri športovaní si tiež treba uvedomovať držanie tela, pretože nesprávne zaťažovanie môže mať nepriaznivé následky. Základným pravidlom, ako si nepoškodzovať chrbát, je vyhýbať sa dlhodobej záťaži a jednostrannému preťaženiu, udržiavať správny postoj a mať v živote pohybovú aktivitu, ktorá vás zároveň baví.

Mladí verzus seniori

Bolesť chrbta nie je len problém veku. Problémom s chrbticou v budúcnosti sa vyhnete, ak sa v mladosti budete venovať športom so symetrickým zaťažením tela, bez jednostranných preťažení, ktoré by mohli viesť k rôznym deformitám.

Ak sa však deti venujú jednostranným športom, je vhodné praktizovať aj kompenzačné cvičenia, ktoré pozitívne zaťažia aj zvyšné časti tela a vrátia mu rovnováhu.

„U starších ľudí sú vhodné kondičné cvičenia, ktorými udržujeme pohyblivosť všetkých kĺbov. Táto veková kategória už môže mať svoje obmedzenia, pre ktoré treba individuálne posúdiť, ktorá aktivita je a ktorá nie je vhodná,“ hovorí fyzioterapeutka.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bývanie stvorené pre šťastné detstvo
  2. Môže ťa štúdium baviť?
  3. Zvažujete štúdium? A prečo nie v Prahe?
  4. Trnavská univerzita je kvalitou v popredí
  5. Limitovaná ponuka Mercedes-Benz s najmodernejšími technológiami
  6. Rolls Royce medzi motorkami prichádza do Bratislavy
  7. Angličtina nielen pre maturantov
  8. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  9. Začať investovať v mobile môžete konečne aj na Slovensku
  10. Nestarnú, ale dozrievajú
  1. Rolls Royce medzi motorkami prichádza do Bratislavy
  2. Limitovaná ponuka Mercedes-Benz s najmodernejšími technológiami
  3. Môže ťa štúdium baviť?
  4. Kaufland v Ľuboticiach otvára prvú predajňu so zelenou strechou
  5. Bude ďalší Učiteľ Slovenska práve z vášho mesta alebo obce?
  6. Bývanie stvorené pre šťastné detstvo
  7. Angličtina nielen pre maturantov
  8. Do VIVO! Bratislava zavítala doba kamenná
  9. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  10. Postarajte sa o to, aby s vaším autom neodišiel nikto iný
  1. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo 18 996
  2. Objavte najkrajšie zastávky na ceste po temperamentnej Andalúzii 14 334
  3. Slovensko potrebuje dezinFicovať 8 775
  4. Denník SME s odznakom Nie v našej krajine 7 794
  5. Ktorá farba je tá tvoja? 7 490
  6. Viete aké je študentské mesto na Slovensku? 6 805
  7. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom 6 570
  8. Angličtina nielen pre maturantov 4 770
  9. Mexiko, Maldivy či Maurícius. Kam ísť za TOP exotikou v zime? 4 750
  10. Začať investovať v mobile môžete konečne aj na Slovensku 4 533

Téma: Bolesť

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém:
Chrbtica

Hlavné správy zo Sme.sk

Marian Kočner a Pavol Rusko.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Devätnásť rokov za drzosť

Ak si trest odsedia, Kočner s Ruskom vyjdú z väzenia na hranici dožitia.

Peter Tkačenko
Bývalý šéf Markízy Pavol Rusko.
Bývalý policajný viceprezident Jaroslav Málik.

Neprehliadnite tiež

Päť seriálov Netflixu, ktoré sa môžu zapáčiť ženám

Pri týchto tipoch môžete stráviť večery.

Pixabay.com
Ilustračné foto.

Recepty s lososom. Pripravte si najchutnejšie pokrmy z obľúbenej ryby

Desať jednoduchých a chutných receptov na jedlá s lososom.

Losos s cesnakovým kelom a slaninkou
Sto rokov volebného práva žien v ČSR

Slovenky môžu sto rokov voliť. Záujem mali skôr, nepustili ich k tomu, hovorí historička

Historička Zavacká o volebnom práve žien.

Katarína Zavacká