SME
Štvrtok, 16. september, 2021 | Meniny má ĽudmilaKrížovkyKrížovky

Fyzioterapeutka radí: Čo robiť, keď vás sekne?

Neprestajné namáhanie chrbta môže viesť k akútnej bolesti.

(Zdroj: Fotolia)

Bolesť chrbta je veľmi častý problém, ktorý postihuje ľudí bez ohľadu na vek či pohlavie. Môže prísť náhle, pretrvávať, zhoršovať sa.

„Každý prípad treba riešiť individuálne, dôkladne vyšetriť a stanoviť liečebný postup. Vďaka subjektívnym príznakom a vyšetrovacím metódam vieme odlíšiť jednotlivé príčiny, ktorých však môže byť súčasne aj viac,“ vysvetľuje fyzioterapeutka Adriána Trsťanová z polikliniky Mlynská dolina.

Bolesť v driekovej oblasti podľa nej môže vzniknúť z rôznych príčin, napríklad z preťažovania daného úseku, ktoré má za následok zvýšené napätie svalov či väzov, z vyklenutia medzistavcovej platničky, dôsledkom degeneratívnych zmien na chrbtici, útlakom sedacieho nervu, blokádou stavcov. Patologické zmeny môžu prebiehať roky.

Skryť Vypnúť reklamu

Ten boľavý moment

Dlhodobá záťaž, ale aj jednostranné preťažovanie môžu viesť k „seknutiu“, ale aj k horším záverom. S týmito typmi záťaže sa stretávame najmä v práci, kde si neuvedomujeme chyby v držaní a používaní nášho tela. „Seknutie“ vzniká zo sekundy na sekundu a stačí jeden zlý pohyb.

„Často to spôsobuje dvíhanie bremien spojené s hlbokým predklonom. V momente, keď človek chce predmet zodvihnúť, ucíti silnú bolesť v dolnej časti chrbtice. Zvýšené riziko vzniku tohto typu bolesti nastáva v kombinácii s rotáciou a chladom. Taktiež statické zaťaženie chrbtice, napríklad nesprávny dlhodobý sed pri počítači, môže viesť ku rovnakým problémom,“ vysvetľuje odborníčka.

Keď človek nesprávne zaobchádza so svojím telom, preceňuje svoje schopnosti, nie je si vedomý svojich chýb v postoji, či už v pokoji, alebo pri vykonávaní aktivít, výsledkom môže byť aj bolesť chrbtice.

Skryť Vypnúť reklamu

Nie každá záťaž však musí viesť k problémom pohybového aparátu, preto je dôležité vedieť ovládať telo a správne ho používať. Keď sa nepríjemná bodavá bolesť v krížoch objaví a vy sa nedokážete pohnúť, treba čo najskôr vyhľadať pomoc odborníka. Zvyčajne je ním neurológ, ortopéd alebo rehabilitačný lekár.

Vďaka vyšetreniu sa objasnia príčiny ťažkostí a stanoví sa postup liečby. Po ústupe akútnych bolestí lekár zvykne predpísať aj rehabilitáciu. Fyzioterapeut tiež vykoná individuálne fyzioterapeutické vyšetrenie a vytvorí rehabilitačný plán.

Domáce preliečenie

„V akútnej fáze je vhodný iba pokoj na lôžku a aplikácia suchého tepla na danú oblasť. V prvých dňoch od vypuknutia bolestí môžu byť podané aj voľnopredajné protizápalové nesteroidné lieky. Po absolvovaní rehabilitácie a odbornej inštruktáži terapeuta je možné v liečbe pokračovať aj v domácom prostredí, a to vo forme cvičenia,“ vysvetľuje bežný postup liečby fyzioterapeutka Adriána Trsťanová.

Skryť Vypnúť reklamu

Správne držanie ako prevencia

Možno si sami uvedomujete, že práca alebo iné činnosti, ktorým sa venujete, zaťažujú vašu chrbticu. Ako si teda neprivodiť nepríjemné bolesti v budúcnosti?

„Základom je si osvojiť správne držanie tela a prácu s ním, zároveň ide o prevenciu pred vznikom ďalších patológií. Statickú záťaž je dobré kompenzovať inou pohybovou činnosťou či športom. Dôležité je venovať pozornosť aj svalom hlbokého stabilizačného systému. Ak sú tieto svaly nedostatočne posilnené či aktivované, vedie nás to do zlých pohybových stereotypov a postojov, ktoré môžu viesť k zdravotným problémom spojeným s pohybovým aparátom,“ objasňuje odborníčka.

Odporúča navštíviť v takýchto prípadoch fyzioterapeuta, ktorý človeka inštruuje o držaní tela, o možnostiach a vie zostaviť súbor cvikov, ktoré budú mať priaznivý vplyv na jeho zdravotný stav.

Skryť Vypnúť reklamu

Aby mala rehabilitácia priaznivé výsledky, človek musí pokračoval v cvičení aj doma. Pri športovaní si tiež treba uvedomovať držanie tela, pretože nesprávne zaťažovanie môže mať nepriaznivé následky. Základným pravidlom, ako si nepoškodzovať chrbát, je vyhýbať sa dlhodobej záťaži a jednostrannému preťaženiu, udržiavať správny postoj a mať v živote pohybovú aktivitu, ktorá vás zároveň baví.

Mladí verzus seniori

Bolesť chrbta nie je len problém veku. Problémom s chrbticou v budúcnosti sa vyhnete, ak sa v mladosti budete venovať športom so symetrickým zaťažením tela, bez jednostranných preťažení, ktoré by mohli viesť k rôznym deformitám.

Ak sa však deti venujú jednostranným športom, je vhodné praktizovať aj kompenzačné cvičenia, ktoré pozitívne zaťažia aj zvyšné časti tela a vrátia mu rovnováhu.

Skryť Vypnúť reklamu

„U starších ľudí sú vhodné kondičné cvičenia, ktorými udržujeme pohyblivosť všetkých kĺbov. Táto veková kategória už môže mať svoje obmedzenia, pre ktoré treba individuálne posúdiť, ktorá aktivita je a ktorá nie je vhodná,“ hovorí fyzioterapeutka.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi
  2. Ašot Haas v Bratislave: Nenechajte si ujsť umelecký zážitok
  3. Kanceláriám ešte neodzvonilo
  4. Radosť zachytiť tieto krásne krivky
  5. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí
  6. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  7. Slovenský orloj – svetová atrakcia
  8. Predplaťte si SME.sk s garanciou vrátenia peňazí
  9. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér
  10. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých?
  1. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  2. Pápež František požehnal základný kameň novej nemocnice
  3. Ašot Haas v Bratislave: Nenechajte si ujsť umelecký zážitok
  4. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  5. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  6. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou?
  7. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  8. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  9. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí
  10. ŠKODA prišla s unikátnou platformou
  1. Maldivy, Maurícius či Mexiko sú na dosah jediným letom 9 154
  2. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 6 001
  3. Slovenský orloj – svetová atrakcia 3 929
  4. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 3 777
  5. Mayo Galuška praží extra kávu, oligarcha Hodorovský je Mr. Krach 2 768
  6. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi 2 263
  7. Uznávané štúdio oživilo zanedbané štvrte. Prišlo do Bratislavy 1 844
  8. Prvá dáma festivalu 1 711
  9. Za koľko zradil Judáš Ježiša podľa dnešných peňazí? 1 670
  10. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 1 566
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto.

Nadácia Zastavme korupciu zanalyzovala jej činnosť.


a 1 ďalší 1 h
Premiér Heger.

Informoval o tom premiér Heger.


a 1 ďalší 18m
Peter Tkačenko

Matovič si povedal, že v koalícii je zbytočne veľa pokoja.


1 h

Neprehliadnite tiež

Necitlivý jazyk iných môže brániť včasnej liečbe.


a 1 ďalší 7m
Čokoládovo-hruškový koláč

Kombinácii hruška a čokoláda neodoláte.


14. sep
Ženy protestujú proti obmedzeniu interrupcií v Texase.

Snahy započalo KDH už v 90. rokoch.


14. sep

Vplyvy na zdravie potvrdzuje aj veda.


13. sep
Skryť Zatvoriť reklamu