SME
Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky

Fyzioterapeutka radí: Čo robiť, keď vás sekne?

Neprestajné namáhanie chrbta môže viesť k akútnej bolesti.

(Zdroj: Fotolia)

Bolesť chrbta je veľmi častý problém, ktorý postihuje ľudí bez ohľadu na vek či pohlavie. Môže prísť náhle, pretrvávať, zhoršovať sa.

„Každý prípad treba riešiť individuálne, dôkladne vyšetriť a stanoviť liečebný postup. Vďaka subjektívnym príznakom a vyšetrovacím metódam vieme odlíšiť jednotlivé príčiny, ktorých však môže byť súčasne aj viac,“ vysvetľuje fyzioterapeutka Adriána Trsťanová z polikliniky Mlynská dolina.

Bolesť v driekovej oblasti podľa nej môže vzniknúť z rôznych príčin, napríklad z preťažovania daného úseku, ktoré má za následok zvýšené napätie svalov či väzov, z vyklenutia medzistavcovej platničky, dôsledkom degeneratívnych zmien na chrbtici, útlakom sedacieho nervu, blokádou stavcov. Patologické zmeny môžu prebiehať roky.

Skryť Vypnúť reklamu

Ten boľavý moment

Dlhodobá záťaž, ale aj jednostranné preťažovanie môžu viesť k „seknutiu“, ale aj k horším záverom. S týmito typmi záťaže sa stretávame najmä v práci, kde si neuvedomujeme chyby v držaní a používaní nášho tela. „Seknutie“ vzniká zo sekundy na sekundu a stačí jeden zlý pohyb.

„Často to spôsobuje dvíhanie bremien spojené s hlbokým predklonom. V momente, keď človek chce predmet zodvihnúť, ucíti silnú bolesť v dolnej časti chrbtice. Zvýšené riziko vzniku tohto typu bolesti nastáva v kombinácii s rotáciou a chladom. Taktiež statické zaťaženie chrbtice, napríklad nesprávny dlhodobý sed pri počítači, môže viesť ku rovnakým problémom,“ vysvetľuje odborníčka.

Keď človek nesprávne zaobchádza so svojím telom, preceňuje svoje schopnosti, nie je si vedomý svojich chýb v postoji, či už v pokoji, alebo pri vykonávaní aktivít, výsledkom môže byť aj bolesť chrbtice.

Skryť Vypnúť reklamu

Nie každá záťaž však musí viesť k problémom pohybového aparátu, preto je dôležité vedieť ovládať telo a správne ho používať. Keď sa nepríjemná bodavá bolesť v krížoch objaví a vy sa nedokážete pohnúť, treba čo najskôr vyhľadať pomoc odborníka. Zvyčajne je ním neurológ, ortopéd alebo rehabilitačný lekár.

Vďaka vyšetreniu sa objasnia príčiny ťažkostí a stanoví sa postup liečby. Po ústupe akútnych bolestí lekár zvykne predpísať aj rehabilitáciu. Fyzioterapeut tiež vykoná individuálne fyzioterapeutické vyšetrenie a vytvorí rehabilitačný plán.

Domáce preliečenie

„V akútnej fáze je vhodný iba pokoj na lôžku a aplikácia suchého tepla na danú oblasť. V prvých dňoch od vypuknutia bolestí môžu byť podané aj voľnopredajné protizápalové nesteroidné lieky. Po absolvovaní rehabilitácie a odbornej inštruktáži terapeuta je možné v liečbe pokračovať aj v domácom prostredí, a to vo forme cvičenia,“ vysvetľuje bežný postup liečby fyzioterapeutka Adriána Trsťanová.

Skryť Vypnúť reklamu

Správne držanie ako prevencia

Možno si sami uvedomujete, že práca alebo iné činnosti, ktorým sa venujete, zaťažujú vašu chrbticu. Ako si teda neprivodiť nepríjemné bolesti v budúcnosti?

„Základom je si osvojiť správne držanie tela a prácu s ním, zároveň ide o prevenciu pred vznikom ďalších patológií. Statickú záťaž je dobré kompenzovať inou pohybovou činnosťou či športom. Dôležité je venovať pozornosť aj svalom hlbokého stabilizačného systému. Ak sú tieto svaly nedostatočne posilnené či aktivované, vedie nás to do zlých pohybových stereotypov a postojov, ktoré môžu viesť k zdravotným problémom spojeným s pohybovým aparátom,“ objasňuje odborníčka.

Odporúča navštíviť v takýchto prípadoch fyzioterapeuta, ktorý človeka inštruuje o držaní tela, o možnostiach a vie zostaviť súbor cvikov, ktoré budú mať priaznivý vplyv na jeho zdravotný stav.

Skryť Vypnúť reklamu

Aby mala rehabilitácia priaznivé výsledky, človek musí pokračoval v cvičení aj doma. Pri športovaní si tiež treba uvedomovať držanie tela, pretože nesprávne zaťažovanie môže mať nepriaznivé následky. Základným pravidlom, ako si nepoškodzovať chrbát, je vyhýbať sa dlhodobej záťaži a jednostrannému preťaženiu, udržiavať správny postoj a mať v živote pohybovú aktivitu, ktorá vás zároveň baví.

Mladí verzus seniori

Bolesť chrbta nie je len problém veku. Problémom s chrbticou v budúcnosti sa vyhnete, ak sa v mladosti budete venovať športom so symetrickým zaťažením tela, bez jednostranných preťažení, ktoré by mohli viesť k rôznym deformitám.

Ak sa však deti venujú jednostranným športom, je vhodné praktizovať aj kompenzačné cvičenia, ktoré pozitívne zaťažia aj zvyšné časti tela a vrátia mu rovnováhu.

Skryť Vypnúť reklamu

„U starších ľudí sú vhodné kondičné cvičenia, ktorými udržujeme pohyblivosť všetkých kĺbov. Táto veková kategória už môže mať svoje obmedzenia, pre ktoré treba individuálne posúdiť, ktorá aktivita je a ktorá nie je vhodná,“ hovorí fyzioterapeutka.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  2. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  3. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  5. Hygge ako životný štýl
  6. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  7. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  8. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  9. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 41 861
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 39 641
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 13 230
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 635
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 075
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 048
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 418
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 241
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 102
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 990
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Bolesť

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Chrbtica
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Celoplošný skríning pokračoval nedeľným testovaním aj v odberovom mieste zriadenom v priestoroch Strednej odbornej školy obchodu a služieb v Trenčíne.

Na Slovensku prebieha plošné testovanie. PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 236-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 4 068 obetí.

14 h
Komentár Zuzany Kepplovej

Takto sa to robí, do psej matere!

Zuzana Kepplová.

Ak ostatný skríning niekomu pomohol, boli to starostovia a primátori.

2 h
Dánsky režisér Thomas Vinterberg.

Vyrastal medzi hipisákmi, tí mu dovolili všetko.

22. jan

Pozrite si najnovší prieskum preferencií politických strán.

6 h

Neprehliadnite tiež

Zuzana Guzmická

Guzmická hovorí o tom, čo robiť, keď dieťa nechce spať.

14 h

Lahodne jemné, voňavé, sladké a zároveň chladivo osviežujúce. Také je tiramisu...

18. aug
Amanda Gormanová

Jej knihy sú vypredané.

22. jan