Fotil krvavé oblečenie aj páriace sa kone, teraz sa vracia do Benettonu

V novej kampani Oliviero Toscani zobrazuje triedu prvákov s migrantmi.

Jeho fotografie sú šokujúce a nedajú sa prehliadnuť. Vidieť na nich ľudí zomierajúcich na AIDS, čerstvo narodené deti, dojčiace ženy, bozkávajúcich sa politikov aj páriace sa zvieratá.

Nebyť nenápadného zeleného loga, nikto by nevedel, že ide o kampane pre módnu značku. Do talianskej módnej firmy sa na pozíciu kreatívneho riaditeľa vracia Oliviero Toscani.

Článok pokračuje pod video reklamou

Provokatér späť na mieste činu

Najnovšia kampaň, ktorú po dlhšej pauze pre Benetton vytvoril, pôsobí zmierlivo a takmer idylicky. V zábere vidíme osem detí, ktoré spolu s učiteľkou čítajú Pinocchia.

Deti sú pekne upravené a na sebe majú oblečenie značky United Colors of Benetton. Na ďalšom zábere je trieda nastúpená na školské fotenie. Deti aj s učiteľkou sa usmievajú do objektívu, na stole pred nimi sú rozložené farebné pastely a výkresy. Za deťmi visí farebný nápis Benvenuti – vitajte.

Loading

...

Na fotke zobrazujúcu typickú školskú triedu je zarážajúce len jedno. Polovica z 28 detí na fotke má iné, ako európske rysy. Toscanimu sa aj do svojej prvej kampane po návrate do svetoznámej značky podarilo vložiť tému tolerancie a zmierlivosti, ktorej sa venuje celý život.

Kampane plné detí, smrti a farieb

Medzi rokmi 1982 až 2000 bol Toscani kľúčovým fotografom značky. V týchto rokoch použil ako kampaň mnoho fotografií, ktoré pôsobili šokujúco, angažovane a v podstate antimódne.

Najznámejšou bola snímka aktivistu Davida Kirbyho, ktorý v roku 1990 zomrel na následky ochorenia AIDS. Toscanimu sa podarilo zachytiť moment, kedy sa s chorobou zúboženým Kirbym v nemocnici lúči jeho rodina. Fotografia kompozične nápadne pripomína výjav piety a sama o sebe nesie silné a znepokojivé posolstvo.

Keď dala Kirbyho rodina súhlas na to, aby sa fotografia stala súčasťou reklamnej kampane odevnej značky, reakcie boli značne rozporuplné. Časopis Life však snímku zaradil do publikácie 100 fotografií, ktoré zmenili svet.

V priebehu rokov nasledovali mnohé iné kampane, ktoré striedavo dojímali a poburovali verejnosť. Tri skutočné ľudské srdcia na bielom podklade s nápismi White, Black, Yellow.

Hruď černošskej ženy, na ktorej je priložené dojčiace sa belošské bábätko. Čierny kôň, ktorý sa pári s bielou kobylou. Dve nahé deti - černošské a belošské, ktoré sedia oproti sebe na nočníkoch v roztomilej detskej interakcii. V kampaniach však Toscani nebojoval len proti rasizmu.

Svoju pozornosť upriamil aj na vojnové konflikty. Počas vojny v Juhoslávii použil ako kampaň zakrvavené oblečenie padlého vojaka. A v tom istom období použil ako kampaň aj záber na cintorín vojakov, ktorí zomreli vo vojne v Perzskom zálive.

Marketing ho vraj nezaujíma

Najmä po týchto kampaniach mu mnoho kritikov vyčítalo, že zneužíva ľudské utrpenie na predaj oblečenia. Toscani však vytrvalo vyhlasuje, že marketing ako taký ho nezaujíma a na celú vec sa dá pozerať aj z opačnej strany. Predaj oblečenia mu umožňuje upozorňovať na dôležité a celospoločenské témy.

Okrem firmy Benetton Oliviero Toscani spolupracoval aj s inými módnymi značkami ako Esprit či Chanel a fotografoval pre magazíny Elle, Vogue, GQ, Haper´s Bazaar, Esquire alebo Stern.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Talent - vzdelanie - úspech
  3. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  4. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  6. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  7. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  8. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  9. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  10. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  1. Na SPU v Nitre vznikla Konfuciova trieda
  2. Byt alebo dom? V Novom Ružinove vyriešili dilemu za vás
  3. Ak Vás nikdy nič nebolelo, nestrácajte čas čítaním tohto článku!
  4. Uvažujete nad solárnymi kolektormi? Získajte príspevok až 1750 €
  5. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  6. Príbeh tradičného družstva - príbeh Antonína Kvapila
  7. V Botanickej záhrade SPU otvorili jedinečnú výstavu orchideí
  8. Noc architektúry 2018
  9. V súťaži Záhrada, Park a Detail roka uspeli absolventi SPU
  10. Mieru spracovania odpadu zvyšujú automatizované linky
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 28 042
  2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 20 086
  3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 12 174
  4. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 6 679
  5. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 6 432
  6. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 6 163
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 3 851
  8. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu 3 411
  9. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 3 186
  10. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove 3 109

Téma: Fotky, Fotografie a fotogalérie


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Vlhová: Moja nervozita sa dala krájať. Drobné chyby ma stáli medailu

Viem, že mám v zjazde zlozvyky zo slalomu. Robím veci, ktoré nemôžem, hovorí slovenská zjazdárka Petra Vlhová.

DOMOV

Hovorili sme s Babindolčanmi: Bohatí susedia ich prekvapili

Ľuďom v Babindole sa nepáči, ak sa o nich hovorí ako o bohatej dedine.

ŠPORT

Vlhová dosiahla životný úspech, v kombinácii skončila piata

Zlato si vyjazdila Švajčiarka Michelle Gisinová.

Neprehliadnite tiež

STĹPČEK OSMELENÉ

Dnes sa pomodlím za Istanbulský dohovor

Zdá sa, že predchádzaniu násiliu na ženách pomôže len zázrak.

Nepríjemný zápach z úst má rôzne príčiny, no dá sa vyriešiť

Halitóza je najčastejsie sprievodným znakom ochorení v ústnej dutine.

Štyri trendy pre štýlovú obývačku v roku 2018

Farby v obľúbenej miestnosti v domácnosti ovládnu variácie zemitých tónov.

Po rokoch bolestí si nechala odstrániť maternicu. Nie je to riešenie pre každú ženu

Herečka Lena Dunhamová trpí nevyliečiteľnou chorobou, má len 31 rokov.

Ženy protestujú nahé, aby spoločnosť vypočula ich hlasy. Je to nutné?

Odporcovia argumentujú, či ženy nič lepšie ako svoje telá nemajú.