SME
Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky

Fotil krvavé oblečenie aj páriace sa kone, teraz sa vracia do Benettonu

V novej kampani Oliviero Toscani zobrazuje triedu prvákov s migrantmi.

Jeho fotografie sú šokujúce a nedajú sa prehliadnuť. Vidieť na nich ľudí zomierajúcich na AIDS, čerstvo narodené deti, dojčiace ženy, bozkávajúcich sa politikov aj páriace sa zvieratá.

Nebyť nenápadného zeleného loga, nikto by nevedel, že ide o kampane pre módnu značku. Do talianskej módnej firmy sa na pozíciu kreatívneho riaditeľa vracia Oliviero Toscani.

Provokatér späť na mieste činu

Najnovšia kampaň, ktorú po dlhšej pauze pre Benetton vytvoril, pôsobí zmierlivo a takmer idylicky. V zábere vidíme osem detí, ktoré spolu s učiteľkou čítajú Pinocchia.

Skryť Vypnúť reklamu

Deti sú pekne upravené a na sebe majú oblečenie značky United Colors of Benetton. Na ďalšom zábere je trieda nastúpená na školské fotenie. Deti aj s učiteľkou sa usmievajú do objektívu, na stole pred nimi sú rozložené farebné pastely a výkresy. Za deťmi visí farebný nápis Benvenuti – vitajte.

Loading

...

Na fotke zobrazujúcu typickú školskú triedu je zarážajúce len jedno. Polovica z 28 detí na fotke má iné, ako európske rysy. Toscanimu sa aj do svojej prvej kampane po návrate do svetoznámej značky podarilo vložiť tému tolerancie a zmierlivosti, ktorej sa venuje celý život.

Kampane plné detí, smrti a farieb

Medzi rokmi 1982 až 2000 bol Toscani kľúčovým fotografom značky. V týchto rokoch použil ako kampaň mnoho fotografií, ktoré pôsobili šokujúco, angažovane a v podstate antimódne.

Skryť Vypnúť reklamu

Najznámejšou bola snímka aktivistu Davida Kirbyho, ktorý v roku 1990 zomrel na následky ochorenia AIDS. Toscanimu sa podarilo zachytiť moment, kedy sa s chorobou zúboženým Kirbym v nemocnici lúči jeho rodina. Fotografia kompozične nápadne pripomína výjav piety a sama o sebe nesie silné a znepokojivé posolstvo.

Keď dala Kirbyho rodina súhlas na to, aby sa fotografia stala súčasťou reklamnej kampane odevnej značky, reakcie boli značne rozporuplné. Časopis Life však snímku zaradil do publikácie 100 fotografií, ktoré zmenili svet.

V priebehu rokov nasledovali mnohé iné kampane, ktoré striedavo dojímali a poburovali verejnosť. Tri skutočné ľudské srdcia na bielom podklade s nápismi White, Black, Yellow.

Hruď černošskej ženy, na ktorej je priložené dojčiace sa belošské bábätko. Čierny kôň, ktorý sa pári s bielou kobylou. Dve nahé deti - černošské a belošské, ktoré sedia oproti sebe na nočníkoch v roztomilej detskej interakcii. V kampaniach však Toscani nebojoval len proti rasizmu.

Skryť Vypnúť reklamu

Svoju pozornosť upriamil aj na vojnové konflikty. Počas vojny v Juhoslávii použil ako kampaň zakrvavené oblečenie padlého vojaka. A v tom istom období použil ako kampaň aj záber na cintorín vojakov, ktorí zomreli vo vojne v Perzskom zálive.

Marketing ho vraj nezaujíma

Najmä po týchto kampaniach mu mnoho kritikov vyčítalo, že zneužíva ľudské utrpenie na predaj oblečenia. Toscani však vytrvalo vyhlasuje, že marketing ako taký ho nezaujíma a na celú vec sa dá pozerať aj z opačnej strany. Predaj oblečenia mu umožňuje upozorňovať na dôležité a celospoločenské témy.

Okrem firmy Benetton Oliviero Toscani spolupracoval aj s inými módnymi značkami ako Esprit či Chanel a fotografoval pre magazíny Elle, Vogue, GQ, Haper´s Bazaar, Esquire alebo Stern.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  2. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  8. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  9. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  10. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 30 662
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 28 112
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 486
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 106
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 917
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 8 299
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 484
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 568
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 284
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 994
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Fotky, Fotografie a fotogalérie

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ako prvý dostal vakcínu proti covidu profesor Krčméry.
Dobré ráno

Dobré ráno: Kotleba je navždy vodca, fašisti sa hádajú

Prečo nastal rozkol v ĽSNS.

NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Holý o výnimke nehovoril pravdu, papalášizmus dokazuje úspešný vedec

Pracuje v Anglicku, žiadosť mu zamietli.

Podpredseda vlády pre legislatívu a strategické plánovanie Štefan Holý (Sme rodina)
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Kotlebovci sa bijú o peniaze

Milióny od štátu už zamávali aj inou čeliadkou.

Peter Tkačenko

Neprehliadnite tiež

Vaše oblečenie môže znečisťovať aj Arktídu. Ako tomu pri praní zabrániť?

Tipy, ako obmedziť uvoľňovanie mikroplastov pri praní.

Ilustračné foto.

Desať fašiangových receptov na šišky a fánky

Fašiangy sú, čo sa jedál týka, obdobím smažených sladkostí.

SERIÁL O NEKONVENČNÝCH LÁSKACH

Jefferson napísal, že všetci ľudia sú si rovní a so svojou otrokyňou mal deti

Je to príbeh lásky alebo zotročenia?

Z filmu Jefferson v Paríži, 1995