Istá americká štúdia sa pred pár rokmi zamerala na viac než 5600 detských kníh, ktoré vyšli v 20. storočí.
Ukázalo sa, že v porovnaní so ženskými hrdinkami sa muži či chlapci v príbehoch objavovali alebo boli ich centrálnymi postavami takmer dvakrát tak často. Až štvrtina kníh nemala žiadnu ženskú postavu a iba v menej ako pätine z nich mali opisované ženy nejaké zamestnanie.

Výraznejšie viditeľné je toto nerovnomerné zastúpenie dokonca v knihách o zvieratách, kde sa ženských zvieracích hrdiniek objavuje ešte menej ako v dielach s ľudskými postavami.
Nejde však len o kvantitu, ale aj kvalitu. Ženské charaktery v knihách sú často plné stereotypov, vytlačené na okraj, alebo sú priveľmi „ploché“, bez snahy ukázať ich charakterovú farebnosť.
Rozprávky plné stereotypov
Bieli muži. Práve tí hrajú prím v detských rozprávkach alebo v literatúre pre mladé publikum a majú akési privilegované postavenie. Pre samotné príbehy, ktoré môžu byť kvalitnými dielami, to nemusí byť žiaden problém, pre čitateľov a čitateľky, ktoré prežívajú svoje prvé skúsenosti s knihami, však áno.
Čítajú o dievčatách a ženách, ktoré majú podobu princezien, víl či čarodejníc, obvykle riešia prvé lásky alebo prípadne ťažkosti, z ktorých ich „vysekajú“ práve ich chlapčenské náprotivky.
Iste, existuje množstvo výnimiek, ako napríklad romány Anna zo Zeleného domu, Jana Eyrová, Matilda od autora Roalda Dahla, z tých novších napríklad postava Hermiony Grangerovej z Harryho Pottera alebo Tris Priorovej zo série Divergencia, ktoré sa vymykajú bežným predstavám o ženských hrdinkách.
Ak aj moderná literatúra dáva viac priestoru ženským postavám, často ich necháva zažívať stereotypné situácie a ovenčuje ich rodovo stereotypnými vlastnosťami. Tie sú neprekvapivo typické aj pre tradičné rozprávkové diela, s ktorými sa zoznamujú najmenšie deti už v škôlkarskom veku, ale aj knihy, ktoré čítajú žiaci v rámci povinného čítania na školách.
Nie je však ničím neobvyklým, že dievčatá vyrastajú aj na knihách o mužských knižných hrdinoch, prežívajú ich príbehy z ich pohľadu a necítia pritom nič nepatričné. Naopak to už platí menej. Koľko rodičov by kúpilo svojim synom napríklad román Anna zo Zeleného domu? Knihy o dievčatách sú skrátka štandardne chápané ako knihy pre dievčatá, čo nie je celkom objektívny pohľad na výber detskej literatúry.
Jedným problémom je teda to, že chlapci málo čítajú o ženských hrdinkách, druhým to, že dievčatám chýbajú hodnoverné a reálne ženské knižné vzory.
Kniha o skutočných hrdinkách
Ukázať malým či dospievajúcim dievčatám silné ženské vzory im môže pomôcť pochopiť a spoznať, čoho sú samy schopné alebo čo všetko je aj v ženskom svete možné.
Napriek nepriaznivým štatistikám existuje stále množstvo kníh, ktoré píšu o dievčenských, respektíve ženských knižných hrdinkách bez predpojatosti a jednotnej šablóny. Navyše nezostáva len pri fiktívnych postavách.
V detských knihách sa len málo zvykne hovoriť o reálnych ženách, ktoré niečo v živote dosiahli, teraz to však (zatiaľ iba v cudzom jazyku) zmenila kniha Goodnight Stories for Rebel Girls – Rozprávky na dobrú noc pre rebelky.
Ide o antológiu dôležitých žien našej histórie od astronautiek, aktivistiek, vedkýň, spisovateliek až po športovkyne či vládkyne. Mihnú sa v nej mená ako Kleopatra, Mata Hari, Frida Kahlo, ale aj Virginia Woolfová, sestry Serena a Venus Williamsové či Malala Yousafzai. Príbeh každej z nich sa začína slovami „Kde bolo tam bolo...“ a sú vyrozprávane jednoduchým, pre dieťa zrozumiteľným jazykom.
Už na úvod dielo kladie otázku: „Čo ak si princezná nevzala za muža očarujúceho princa, ale namiesto toho sa stala astronautkou alebo aktivistkou?“
Za knižkou stoja autorky Elena Favilli a Francesca Cavallo. Minulý rok sa stala najpodporovanejším literárnym projektom na crowdfundingovom portáli Kickstarter, keď na ňu autorky vyzbierali takmer 700-tisíc dolárov. Tento rok svoj rekord zlomili druhým pripravovaným dielom Goodnight Stories for Rebel Girls 2, ktorý ľudia podporili sumou viac než 860-tisíc dolárov.

Chlapčenská kríza
Ak sú detskí čitatelia vystavení rôznorodosti a diverzite v akomkoľvek médiu vrátane kníh, povzbudzuje ich to aj k videniu sveta ako rôznorodého. Chápu, že neexistuje jediná správna norma medzi ľuďmi a že inakosť je súčasťou spoločnosti. Detské knihy sú v tomto prípade iba začiatočným bodom, no zároveň skvelou príležitosťou.
Navyše to, že väčšina kníh preferuje mužské a chlapčenské charaktery, nie je vinou chlapcov. Do veľkej miery ide najmä o spoločenské či kultúrne zvyky, vďaka ktorým sa vytvára nerovnováha a následne sa aj v mysliach ľudí ukotvia niektoré rodové stereotypy.
Neubližujú však iba ženám. Nadmerné zastúpenie chlapcov v médiách, ktoré ich zobrazujú ako vysoko hodnotené, no často prehnane maskulínne postavy, môže mať na zmýšľanie chlapcov nezdravý efekt.
„Chlapci, ktorí vyrastajú tak, že sa neustále vidia ako stredobod pozornosti a niekto mocný iba na základe toho, že sú chlapci, často bieli, sú v mnohých ohľadoch vážne poškodení. Pre mnohých je šokom, keď sa veci nevyvíjajú tým smerom, ako im bolo povedané,“ zhodnotila pre Huffington Post spisovateľka a feministka Soraya Chemalyová.
Skreslená skutočnosť, ktorú reprezentujú médiá, podľa nej prispieva k tomu, že sa u chlapcov posilňuje neschopnosť vcítiť sa do iných ľudí a tiež sa zvyšujú ich očakávania od seba samých v súvislosti s vlastnosťami, ktoré im médiá automaticky prisudzujú.