História prezervatívov je dlhá a bohatá na kuriozity. Svoju úlohu v nej hrajú zvieracie vnútornosti, rohovina, naolejovaný hodvábny papier aj tkané látky napustené soľou a extraktmi z byliniek. Nie vždy boli jednorazovou záležitosťou, v minulosti sa kondómy prali a predávali v bazároch.
Moderný, latexový prezervatív na jedno použitie sa objavil až v roku 1912 a svoje miesto si hľadal postupne. Dnes sa ich celosvetovo každý rok predá okolo 5 miliárd ročne. Podľa odhadov by do roku 2021 mal ich predaj dokonca stúpnuť o 10 percent. Kondómy teda stále nestrácajú na svojej popularite. Menia sa však? A mení sa náš prístup k nim?
Ženy ako nová kúpna sila
Oproti minulosti, kedy bol nákup prezervatívov takmer výlučne záležitosťou mužov, sú rovnako výraznou kúpnou silou aj ženy. Tie sa postupne zbavujú ostychu a k nákupu kondómov pristupujú ako k nákupu akéhokoľvek spotrebného tovaru.
„V súčasnosti určite žiadnu hanbu pri nákupe necítim. Mladšia som bola možno ostýchavejšia, ale teraz pokojne s partnerom aj debatujem pri regáli v drogérii, ktorý typ kúpiť a ktorý nie“ hovorí Lucia (28).

„Nikdy som sa nehanbila, ani nehanbím. Párkrát mi napadlo, že čo si kto pomyslí, ale potom mi napadlo, že je to ako kupovať si vložky – intímne a okaté zároveň. Okrem toho kondómy už dosť dlho kupujem vo veľkých baleniach on-line, “vyjadrila sa Margaréta (27).
Úsporné nakupovanie kondómov vo veľkých baleniach prostredníctvom e-shopov je čoraz populárnejšie nielen pre ekonomickú úsporu, ale aj diskrétnosť.
Vzhľadom na ich relatívne dlhú trvanlivosť možno latexové kondómy kupovať vo väčšom množstve. Zásielka je diskrétna, bez akéhokoľvek označenia, ktoré by naznačovalo, aký tovar sa v balíku skrýva. Navyše, väčšina e-shopov špecializujúcich sa na predaj kondómov ponúka zásielku formou poste restante, ktorá zaručuje absolútnu anonymitu.
To, že sa ženy stali novou kúpnou silou sa odráža aj na snahe výrobcov o zmenu balenia. Viaceré značky sa orientujú na vysoko estetické, často až dizajnové balenia, ktoré nijako nenaznačujú, o aký tovar ide. Dobrým príkladom sú značky Hanx či Lovability Inc., ktoré sa svojim dizajnom aj marketingom priamo orientujú na ženy. Značky svoje produkty balia do jemných farieb, luxusných obalov a nezabúdajú ani na vtipný podtext.
Muži chcú individualitu
Sú to však samozrejme najmä muži, ktorých sa výber kondómov týka najviac. V bežnej predajnej sieti sa zväčša nedajú kúpiť viac ako dve veľkosti, čo však ani zďaleka neodráža skutočné potreby mužov v súvislosti s týmito produktmi. Dĺžka obyčajného kondómu, ktorý je možné kúpiť v drogérii sa pohybuje okolo 18 až 20 centimetrov.