SME
Piatok, 23. október, 2020 | Meniny má AlojziaKrížovkyKrížovky

Manuál pre silnú imunitu: Základom ostáva strava a pohyb

Ako si vypestovať väčšiu odolnosť organizmu proti negatívnym vplyvom?

(Zdroj: Fotolia)

Sychravé a chladnejšie počasie dokáže telo a jeho imunitu oslabiť a prekvapiť infekciami a vírusmi.

„Je veľmi dôležité uvedomiť si, že budovanie dobrej obranyschopnosti je dlhodobá záležitosť a človek na to musí myslieť s dostatočným predstihom, aby zvládol náročné obdobie v pohode a zdraví,“ upozorňuje imunológ Miloš Jeseňák.

Vrstvenie oblečenia

Teploty v posledných rokoch radikálne kolíšu. Na ich zmeny sa lepšie pripravíte, ak sa v chladných dňoch poriadne zababušíte a namiesto jednej hrubej vrstvy si oblečiete viac tenkých. To vám pomôže posilniť vnútorné teplo. Nezabudnite na čiapku a rukavice.

Skryť Vypnúť reklamu

Športom sa otužujeme

Okrem toho, že sa pri športe znižuje hladina stresu, vystavovaním sa čoraz väčšiemu chladu sa telo účinne otužuje a stáva sa menej náchylným na prechladnutie.

A čo sa dá robiť počas jesenných dní? Púšťanie šarkanov si väčšinou spájame s detskou zábavou, pritom existuje šport nazvaný landkiting, pri ktorom sa púšťa špeciálny vlečný drak, ktorého ovláda jazdec stojaci na boarde s kolieskami.

Použiť sa dajú aj kolieskové korčule, v zime korčule s nožmi alebo snowboard. Pri priaznivom vetre sa dá dosiahnuť celkom dobrá rýchlosť. Najvšestrannejším športom je však nordic walking, ktorý dokážu zvládnuť všetky vekové kategórie.

Vďaka paličkám sa pri chôdzi nohy príliš nepresiľujú, ale zapájajú sa aj široké brušné svaly, svaly na chrbte i v okolí krčnej chrbtice. Preto sa tento šport odporúča starším i ľuďom s ochoreniami opornej sústavy.

Skryť Vypnúť reklamu

Vďaka nordic walkingu sa zlepšuje imunitný a kardiovaskulárny systém, aktivuje sa metabolizmus alebo sa okysličujú pľúca a mozog.

Netreba zabúdať ani na beh a bicyklovanie, ktoré upravujú krvný tlak, srdcovú činnosť a obrannú schopnosť organizmu.

Zmena jedálneho lístka

Trávenie zohráva v budovaní imunity najdôležitejšiu úlohu. Ak ho chceme podporiť, mali by sme jesť pravidelne v malých porciách vyváženú stravu plnú zeleniny.

Pre väčšinu ľudí je to však ťažšie, ako sa na prvý pohľad zdá. Rýchly spôsob života a zaneprázdnenosť nás často tlačia do konzumácie jedál, ktoré sú práve po ruke, a nie vždy sú to tie správne. Podľa imunológa Miloša Jeseňáka sa pritom dopúšťame viacerých chýb.

„Strava s nedostatkom vlákniny, vitamínov v ich prirodzenej forme, nedostatok tekutín, nadmerný príjem živočíšnych tukov v podobe mastných a vyprážaných jedál, nadmerný príjem jednoduchých cukrov, to všetko ohrozuje našu imunitu. Netreba sa spoliehať na to, že ak človek raz za čas absolvuje detoxikačnú kúru a potom opäť skĺzne do pôvodných stravovacích návykov, že to bude dostačujúce pre vzkriesenie či udržanie imunity,“ vysvetľuje lekár.

Skryť Vypnúť reklamu

Jedným z najväčších prehreškov sú jednoduché cukry. O ich vplyve na zdravie sa vedú rozsiahle výskumy. Na Kolumbijskej univerzite napríklad vedci prišli na to, že pri konzumácií sto gramov cukru, čo zodpovedá litru sladkej limonády, sú biele krvinky o štyridsať percent menej efektívne v zabíjaní baktérií. Tento efekt dokáže oslabiť imunitný systém na viac ako päť hodín od konzumácie cukru.

„V tráviacom trakte sa nachádza väčšina hmoty imunitného systému. Uvádza sa, že je to 75 až 85 percent. Dôležité je správne zloženie a fungovanie črevnej mikroflóry, ktorá zabezpečuje mnohé nenahraditeľné funkcie pre náš organizmus a úzko spolupracuje s imunitným systémom. Prakticky možno povedať, že mikroflóra v čreve je samostatne aktívnym imunitným orgánom,“ vysvetľuje imunológ Miloš Jeseňák.

Skryť Vypnúť reklamu

Základom správneho trávenia je pravidelná a vyvážená strava, energeticky zodpovedajúca požiadavkám organizmu. Vždy treba prihliadať na pohlavie, vek či výdaj energie.

Chladný deň začnite teplými raňajkami, ktoré môžete doplniť o hrejivé korenia ako škorica alebo kurkuma. Jedzte korenisté a pikantné jedlá a preferujte teplé pokrmy. Priam zázračné sú v chladných mesiacoch bylinkové a zázvorové čaje.

Regenerácia

Nie nadarmo sa hovorí, že príroda a zvieratá sa odoberajú na zimný spánok. My si to v plnej miere nemôžeme dovoliť, ale môžeme sledovať prejavy tela a dopriať mu viac oddychu, pohody, relaxu a spánku.

Ak ste boli nútení užívať antibiotiká, doprajte telu čas na regeneráciu. Úplne prirodzeným prejavom uzdravovania je potenie. Baktérie a vírusy treba vyplaviť von. Využívajte probiotiká a výživové doplnky na posilnenie imunity.

Skryť Vypnúť reklamu

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  2. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  3. Vitajte v postapokalyptickom svete
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  2. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  3. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  4. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  5. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  6. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  7. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. Úprava osobného motorového vozidla
  10. Important information for Brazilians living in Slovakia
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 16 515
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 15 840
  3. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 12 341
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 996
  5. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 11 896
  6. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 10 824
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 182
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje 9 732
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 558
  10. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 464
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Vitamíny a minerály

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Imunita, Zdravá strava, Otužovanie
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Františka Plamínková
Módna prehliadka Victoria's Secret.

Niekoľkominútové energetické tyčinky

Rýchla a zdravá sladkosť vám dodá energiu.

Tekvicové rizoto