Manuál pre silnú imunitu: Základom ostáva strava a pohyb

Ako si vypestovať väčšiu odolnosť organizmu proti negatívnym vplyvom?

(Zdroj: Fotolia)

Sychravé a chladnejšie počasie dokáže telo a jeho imunitu oslabiť a prekvapiť infekciami a vírusmi.

„Je veľmi dôležité uvedomiť si, že budovanie dobrej obranyschopnosti je dlhodobá záležitosť a človek na to musí myslieť s dostatočným predstihom, aby zvládol náročné obdobie v pohode a zdraví,“ upozorňuje imunológ Miloš Jeseňák.

Článok pokračuje pod video reklamou

Vrstvenie oblečenia

Teploty v posledných rokoch radikálne kolíšu. Na ich zmeny sa lepšie pripravíte, ak sa v chladných dňoch poriadne zababušíte a namiesto jednej hrubej vrstvy si oblečiete viac tenkých. To vám pomôže posilniť vnútorné teplo. Nezabudnite na čiapku a rukavice.

Športom sa otužujeme

Okrem toho, že sa pri športe znižuje hladina stresu, vystavovaním sa čoraz väčšiemu chladu sa telo účinne otužuje a stáva sa menej náchylným na prechladnutie.

A čo sa dá robiť počas jesenných dní? Púšťanie šarkanov si väčšinou spájame s detskou zábavou, pritom existuje šport nazvaný landkiting, pri ktorom sa púšťa špeciálny vlečný drak, ktorého ovláda jazdec stojaci na boarde s kolieskami.

Použiť sa dajú aj kolieskové korčule, v zime korčule s nožmi alebo snowboard. Pri priaznivom vetre sa dá dosiahnuť celkom dobrá rýchlosť. Najvšestrannejším športom je však nordic walking, ktorý dokážu zvládnuť všetky vekové kategórie.

Vďaka paličkám sa pri chôdzi nohy príliš nepresiľujú, ale zapájajú sa aj široké brušné svaly, svaly na chrbte i v okolí krčnej chrbtice. Preto sa tento šport odporúča starším i ľuďom s ochoreniami opornej sústavy.

Vďaka nordic walkingu sa zlepšuje imunitný a kardiovaskulárny systém, aktivuje sa metabolizmus alebo sa okysličujú pľúca a mozog.

Netreba zabúdať ani na beh a bicyklovanie, ktoré upravujú krvný tlak, srdcovú činnosť a obrannú schopnosť organizmu.

Zmena jedálneho lístka

Trávenie zohráva v budovaní imunity najdôležitejšiu úlohu. Ak ho chceme podporiť, mali by sme jesť pravidelne v malých porciách vyváženú stravu plnú zeleniny.

Pre väčšinu ľudí je to však ťažšie, ako sa na prvý pohľad zdá. Rýchly spôsob života a zaneprázdnenosť nás často tlačia do konzumácie jedál, ktoré sú práve po ruke, a nie vždy sú to tie správne. Podľa imunológa Miloša Jeseňáka sa pritom dopúšťame viacerých chýb.

„Strava s nedostatkom vlákniny, vitamínov v ich prirodzenej forme, nedostatok tekutín, nadmerný príjem živočíšnych tukov v podobe mastných a vyprážaných jedál, nadmerný príjem jednoduchých cukrov, to všetko ohrozuje našu imunitu. Netreba sa spoliehať na to, že ak človek raz za čas absolvuje detoxikačnú kúru a potom opäť skĺzne do pôvodných stravovacích návykov, že to bude dostačujúce pre vzkriesenie či udržanie imunity,“ vysvetľuje lekár.

Jedným z najväčších prehreškov sú jednoduché cukry. O ich vplyve na zdravie sa vedú rozsiahle výskumy. Na Kolumbijskej univerzite napríklad vedci prišli na to, že pri konzumácií sto gramov cukru, čo zodpovedá litru sladkej limonády, sú biele krvinky o štyridsať percent menej efektívne v zabíjaní baktérií. Tento efekt dokáže oslabiť imunitný systém na viac ako päť hodín od konzumácie cukru.

„V tráviacom trakte sa nachádza väčšina hmoty imunitného systému. Uvádza sa, že je to 75 až 85 percent. Dôležité je správne zloženie a fungovanie črevnej mikroflóry, ktorá zabezpečuje mnohé nenahraditeľné funkcie pre náš organizmus a úzko spolupracuje s imunitným systémom. Prakticky možno povedať, že mikroflóra v čreve je samostatne aktívnym imunitným orgánom,“ vysvetľuje imunológ Miloš Jeseňák.

Základom správneho trávenia je pravidelná a vyvážená strava, energeticky zodpovedajúca požiadavkám organizmu. Vždy treba prihliadať na pohlavie, vek či výdaj energie.

Chladný deň začnite teplými raňajkami, ktoré môžete doplniť o hrejivé korenia ako škorica alebo kurkuma. Jedzte korenisté a pikantné jedlá a preferujte teplé pokrmy. Priam zázračné sú v chladných mesiacoch bylinkové a zázvorové čaje.

Regenerácia

Nie nadarmo sa hovorí, že príroda a zvieratá sa odoberajú na zimný spánok. My si to v plnej miere nemôžeme dovoliť, ale môžeme sledovať prejavy tela a dopriať mu viac oddychu, pohody, relaxu a spánku.

Ak ste boli nútení užívať antibiotiká, doprajte telu čas na regeneráciu. Úplne prirodzeným prejavom uzdravovania je potenie. Baktérie a vírusy treba vyplaviť von. Využívajte probiotiká a výživové doplnky na posilnenie imunity.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  2. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  8. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  9. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  10. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 24 868
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 18 322
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 17 151
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 12 465
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 9 034
  6. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 981
  7. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 3 548
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 217
  9. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 2 810
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 032

Téma: Zdravá strava


Článok je zaradený aj do ďalších tém Imunita, Vitamíny a minerály

Hlavné správy zo Sme.sk

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: V akom stave sú slovenské autobusy, ak ich nepustia do Rakúska

Aká je kvalita autobusov na cestách.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Majstra populizmu nemá kto nahradiť

Skutočný talent vie škodiť aj z opozície.

Neprehliadnite tiež

Plač, hystéria a vzdor: Čo robiť, keď už si s dieťaťom neviete rady

Psychoterapeutky vyvinuli stratégiu, ktorá má rodičom pomôcť pri akejkoľvek dileme.

Stĺpček Osmelené

Od mladosti mám problém s alkoholom a neviem si pomôcť

Som abstinent, aj keď nemusím.