SME
Sobota, 22. február, 2020 | Meniny má Etela

Manuál pre silnú imunitu: Základom ostáva strava a pohyb

Ako si vypestovať väčšiu odolnosť organizmu proti negatívnym vplyvom?

(Zdroj: Fotolia)

Sychravé a chladnejšie počasie dokáže telo a jeho imunitu oslabiť a prekvapiť infekciami a vírusmi.

„Je veľmi dôležité uvedomiť si, že budovanie dobrej obranyschopnosti je dlhodobá záležitosť a človek na to musí myslieť s dostatočným predstihom, aby zvládol náročné obdobie v pohode a zdraví,“ upozorňuje imunológ Miloš Jeseňák.

Článok pokračuje pod video reklamou

Vrstvenie oblečenia

Teploty v posledných rokoch radikálne kolíšu. Na ich zmeny sa lepšie pripravíte, ak sa v chladných dňoch poriadne zababušíte a namiesto jednej hrubej vrstvy si oblečiete viac tenkých. To vám pomôže posilniť vnútorné teplo. Nezabudnite na čiapku a rukavice.

Športom sa otužujeme

Okrem toho, že sa pri športe znižuje hladina stresu, vystavovaním sa čoraz väčšiemu chladu sa telo účinne otužuje a stáva sa menej náchylným na prechladnutie.

A čo sa dá robiť počas jesenných dní? Púšťanie šarkanov si väčšinou spájame s detskou zábavou, pritom existuje šport nazvaný landkiting, pri ktorom sa púšťa špeciálny vlečný drak, ktorého ovláda jazdec stojaci na boarde s kolieskami.

Použiť sa dajú aj kolieskové korčule, v zime korčule s nožmi alebo snowboard. Pri priaznivom vetre sa dá dosiahnuť celkom dobrá rýchlosť. Najvšestrannejším športom je však nordic walking, ktorý dokážu zvládnuť všetky vekové kategórie.

Vďaka paličkám sa pri chôdzi nohy príliš nepresiľujú, ale zapájajú sa aj široké brušné svaly, svaly na chrbte i v okolí krčnej chrbtice. Preto sa tento šport odporúča starším i ľuďom s ochoreniami opornej sústavy.

Vďaka nordic walkingu sa zlepšuje imunitný a kardiovaskulárny systém, aktivuje sa metabolizmus alebo sa okysličujú pľúca a mozog.

Netreba zabúdať ani na beh a bicyklovanie, ktoré upravujú krvný tlak, srdcovú činnosť a obrannú schopnosť organizmu.

Zmena jedálneho lístka

Trávenie zohráva v budovaní imunity najdôležitejšiu úlohu. Ak ho chceme podporiť, mali by sme jesť pravidelne v malých porciách vyváženú stravu plnú zeleniny.

Pre väčšinu ľudí je to však ťažšie, ako sa na prvý pohľad zdá. Rýchly spôsob života a zaneprázdnenosť nás často tlačia do konzumácie jedál, ktoré sú práve po ruke, a nie vždy sú to tie správne. Podľa imunológa Miloša Jeseňáka sa pritom dopúšťame viacerých chýb.

„Strava s nedostatkom vlákniny, vitamínov v ich prirodzenej forme, nedostatok tekutín, nadmerný príjem živočíšnych tukov v podobe mastných a vyprážaných jedál, nadmerný príjem jednoduchých cukrov, to všetko ohrozuje našu imunitu. Netreba sa spoliehať na to, že ak človek raz za čas absolvuje detoxikačnú kúru a potom opäť skĺzne do pôvodných stravovacích návykov, že to bude dostačujúce pre vzkriesenie či udržanie imunity,“ vysvetľuje lekár.

Jedným z najväčších prehreškov sú jednoduché cukry. O ich vplyve na zdravie sa vedú rozsiahle výskumy. Na Kolumbijskej univerzite napríklad vedci prišli na to, že pri konzumácií sto gramov cukru, čo zodpovedá litru sladkej limonády, sú biele krvinky o štyridsať percent menej efektívne v zabíjaní baktérií. Tento efekt dokáže oslabiť imunitný systém na viac ako päť hodín od konzumácie cukru.

„V tráviacom trakte sa nachádza väčšina hmoty imunitného systému. Uvádza sa, že je to 75 až 85 percent. Dôležité je správne zloženie a fungovanie črevnej mikroflóry, ktorá zabezpečuje mnohé nenahraditeľné funkcie pre náš organizmus a úzko spolupracuje s imunitným systémom. Prakticky možno povedať, že mikroflóra v čreve je samostatne aktívnym imunitným orgánom,“ vysvetľuje imunológ Miloš Jeseňák.

Základom správneho trávenia je pravidelná a vyvážená strava, energeticky zodpovedajúca požiadavkám organizmu. Vždy treba prihliadať na pohlavie, vek či výdaj energie.

Chladný deň začnite teplými raňajkami, ktoré môžete doplniť o hrejivé korenia ako škorica alebo kurkuma. Jedzte korenisté a pikantné jedlá a preferujte teplé pokrmy. Priam zázračné sú v chladných mesiacoch bylinkové a zázvorové čaje.

Regenerácia

Nie nadarmo sa hovorí, že príroda a zvieratá sa odoberajú na zimný spánok. My si to v plnej miere nemôžeme dovoliť, ale môžeme sledovať prejavy tela a dopriať mu viac oddychu, pohody, relaxu a spánku.

Ak ste boli nútení užívať antibiotiká, doprajte telu čas na regeneráciu. Úplne prirodzeným prejavom uzdravovania je potenie. Baktérie a vírusy treba vyplaviť von. Využívajte probiotiká a výživové doplnky na posilnenie imunity.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slovensko potrebuje dezinFicovať
  2. Objavte najkrajšie zastávky na ceste po temperamentnej Andalúzii
  3. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo
  4. Ako si prepojiť auto so smartfónom?
  5. Kto bude ďalší? Hľadajte s nami Učiteľa Slovenska
  6. Potraviny išli ľuďom v núdzi, uvarili 4,7 milióna porcií jedál
  7. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom
  8. Čo by ste mali vedieť pred tým, ako sa pustíte do investovania?
  9. Darujte od srdca pre rozum
  10. Vysoké školy: Ako poslať prihlášku a koľko za ňu zaplatíte?
  1. Tipy na darček pre krstniatko
  2. Trnavská univerzita je kvalitou v popredí
  3. Zvažujete štúdium? A prečo nie v Prahe?
  4. Viete aké je študentské mesto na Slovensku?
  5. Objavte najkrajšie zastávky na ceste po temperamentnej Andalúzii
  6. Slovensko potrebuje dezinFicovať
  7. Naštartuj svoju budúcnosť na EkF TUKE
  8. Ktorá farba je tá tvoja?
  9. Maturuješ a hľadáš kam na vysokú?
  10. ... viac ako vzdelanie
  1. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo 16 088
  2. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom 9 188
  3. Vyrábali kozmetiku, o ktorú nebol záujem. Napriek tomu prerazili 6 902
  4. Objavte najkrajšie zastávky na ceste po temperamentnej Andalúzii 5 934
  5. Mexiko, Maldivy či Maurícius. Kam ísť za TOP exotikou v zime? 5 544
  6. Bytová kríza. Ako na daňové priznanie? Kam investovať? 4 896
  7. SME proti extrémizmu na školách 4 753
  8. Darujte od srdca pre rozum 4 640
  9. Peniaze z poistky môžete dostať rýchlejšie. Poradíme vám ako 4 445
  10. Iná tvár Turecka: Oplatí sa navštíviť Severný Cyprus? 4 413

Téma: Vitamíny a minerály

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém:
Imunita, Zdravá strava, Otužovanie

Hlavné správy zo Sme.sk

Ľubomír Galko a ostatní odídenci zo SaS, ktorí momentálne pôsobia v Demokratickej strane, po tom, ako podporili otvorenie mimoriadnej schôdze.
Stĺpček Petra Schutza

V pamäti zostane len kolaborácia so Smerom

Na takú kombináciu reálií by neprišla ani umelá inteligencia.

Peter Schutz
Podcast Dobré Ráno.
Píše Zuzana Szatmáry

Dva roky po vražde: My skoro spať musíme, bo sme skoro vstali

Pred zákonom si musíme byť rovní.

Neprehliadnite tiež

Harry a jeho manželka Meghan sa vzdali značky Sussex Royal

Výraz sa nebude vyskytovať ani v názve neziskovej organizácie, ktorú plánujú založiť v tomto roku.

Dvojica v stredu oznámila, že sa osamostatní od kráľovskej rodiny 31. marca.
Plody argánovníka. Vyrába sa z nich arganový olej.
Nepečená Snickers torta