SME
Streda, 27. október, 2021 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Päť krokov k životu vo väčšej pohode

Máte pocit, že žijete prirýchlo? Musíte jednoducho cielene spomaliť, inak hektickosť neoblafnete.

(Zdroj: Fotolia)

Čas tak rýchlo beží. Ešte len vstanete a zrazu je večer, ešte si len hľadáte letnú dovolenku a o chvíľu sú tu Vianoce. Aj vám sa občas hlavou premieľajú podobné úvahy?

Niektorí bojujú s vyčerpanosťou, iní sa dopracujú až k vyhoreniu. A načo? Aby ďalší čas zabili často bolestivou regeneráciou. Pritom stačí tak málo. Vážiť si čas a dopriať si pravidelný odpočinok v akejkoľvek forme, ktorá vás robí šťastnými.

Ženská supersila

Najmä u žien je snaha všetko stihnúť a zvládnuť takmer chronická. Ešte stále prevláda v spoločnosti názor, že ženy sú schopné lepšie zvládať a robiť viac vecí naraz, ovládajú umenie multitaskingu.

Skryť Vypnúť reklamu

Nemusí to však byť vždy celkom pravda. Pretože sa tým skôr len uženú k absolútnej vyčerpanosti. Niekedy takmer kolabujú, no zároveň si odmietajú priznať, že svoje diáre zaplnili často zbytočnosťami.

Energia, s ktorou veci vykonávate v dvadsaťpäťke, sa vám minie, a o pár rokov neskôr psychika nezvláda držať krok s nastavenými cieľmi. Zvoľnenie je preto investíciou do budúcna každej ženy a jej zdravia.

A často platí, že keď sa prestaneme naháňať, urobíme toho viac a kvalitnejšie. Aké sú teda základné princípy pomalšieho a pohodovejšieho života?

Prečítajte si tiež: Prečo sa nevieme zastaviť alebo ako nám škodí multitasking Čítajte 

1. Vstávajte pomalšie

Začiatkom nového dňa je prirodzene ráno. A tak ako deň začnete, bude vyzerať aj jeho zvyšok. Budík si nastavte o desať minút skôr, ako je vaším zvykom, a nechajte si čas na prebudenie.

Skryť Vypnúť reklamu

Ponaťahujte sa v posteli, usteľte si ju, dajte si pohár vody, prípadne si poseďte na gauči a prečítajte si jednu pasáž z knihy alebo novín. Vyhnite sa však elektronickým zariadeniam.

Vyjdite na balkón alebo terasu a nachvíľu sa zapozerajte alebo si zacvičte. Vytvorte si rannú rutinu, ktorá vás naštartuje. Tieto ranné „vzorce“ si počas týždňa obmieňajte, aby ste si otestovali, čo vám skutočne spríjemní štart do nového dňa.

2. Jedzte v pokoji

Sme to my, kto sa ponáhľa, nie svet okolo nás. Rovnako je to s jedlom. Nesprávna konzumácia a výber stravy spôsobujú rôzne zdravotné problémy a môžu nám skomplikovať celý deň.

Pri nesprávnom jedálnom lístku nám to horšie myslí, chce sa nám spať alebo sa nedokážeme koncentrovať či trpíme hladom. Nejedzte v aute alebo za pochodu na ulici, jedlo prežúvajte, vychutnávajte si ho.

Skryť Vypnúť reklamu

Sadnite si k obedu s priateľmi, kolegami či rodinou, rozprávajte sa a venujte pozornosť každému skonzumovanému kúsku.

3. Učte sa od Talianov

Stáva sa vám niekedy, že zrazu nemusíte robiť nič a znervózniete? A nemyslíte si, že je to tak trochu postavené na hlavu? Taliani s ich filozofiou „Dolce far niente“, teda sladký ničnerobením, veľmi dobre vedia, aké naplňujúce je nachvíľu sa zastaviť a len si tak užívať pokoj, ticho a prítomnosť momentu.

Uvedomte si, že opakom zaneprázdnenosti nie je lenivosť. Opakom je byť pozorný, vďačný za každý moment, ale aj stabilita a šťastie.

Nebyť závislým od povinností, ktoré ste si sami nastavili, znamená byť schopný vládnuť svojmu času a dopriať ho tým, ktorí to ocenia najviac.

4. Hovorte "nie" častejšie

Keď sa Warrena Buffeta spýtali, aký je rozdiel medzi úspešnými a veľmi úspešnými ľuďmi, povedal, že tí veľmi úspešní hovoria „nie“ takmer na všetko. To, že niekoho odmietnete, neznamená, že niečo strácate.

Skryť Vypnúť reklamu

Práve naopak. Ľudia, ktorí majú úspech, si cenia svoj čas a nestrácajú ho zbytočnosťami. Robia len to, na čom im záleží. Zvyšok delegujú na iných alebo to jednoducho odmietnu.

Niekto za vami prišiel s ďalšou ponukou práce a vy cítite, že už to prekračuje hranice vašich schopností? Povedzte mu nie. Viac práce síce môže znamenať viac peňazí, no zároveň aj viac starostí a vyčerpanosti, ktorá môže prerásť až do zdravotných problémov.

5. Dýchajte

Ide o základnú esenciu celkovej pohody. Dýchanie zapríčiňuje metabolické reakcie, ktoré majú na náš duševný stav pozitívny vplyv. Zároveň zlepšuje trávenie a pozorné cielené dýchanie nás núti nachvíľu zastaviť a sledovať svoje telo.

Ak je vo vašom okolí niečo, čo negatívne ovplyvňuje dýchanie, zbavte sa toho. Fajčenie či stres sú najčastejšími faktormi nesprávneho dýchania. Existuje množstvo dýchacích techník a mnoho z nich nájdete napríklad na Youtube.

Skryť Vypnúť reklamu

Ak neviete zaspať, skúste si techniku 4 – 7 - 8, no vydržte pri nej aspoň týždeň. Kým si ju osvojíte, môže to trvať. Ide o techniku dýchania, ktorá funguje nasledovne. V úvode vydýchnite vzduch ústami. Nadýchnite sa nosom a počas toho počítajte do štyri.

Následne zadržte dych na sedem sekúnd a vydychujte ústami po dobu ôsmich sekúnd. Celý postup zopakujte trikrát. Po čase sa z toho stane rituál, ktorý upokojuje myseľ pred spánkom.

Dýchanie je užitočná vec aj počas dňa. Keď vás niečo prekvapí alebo sa vám čosi nepodarí, nadýchnite sa a začnite znova. Hlboký nádych slúži ako pauza, ktorú počas dňa potrebuje každý z nás.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ocenenie získali Innovatrics, Kellys Bicycles a Bivio
  2. Takto ochránite peniaze pred infláciou
  3. Adecco: Personálna agentúra má byť pre klienta partnerom
  4. Ako získať nabíjaciu kartu k novému elektromobilu?
  5. Ako by ste chceli bývať? Zapojte sa do prieskumu o bývaní
  6. Vraciame spoločnosti priazeň, ktorú nám už 30 rokov prejavuje
  7. Digitálne zručnosti žiakov a študentov podporí Nadácia Orange
  8. Vyťahovanie zapadnutého jazyka je mýtus
  9. Heľenine oči zahrajú hit o obchvate Prešovčanom z kamióna
  10. Peniaze začali strácať hodnotu, treba sa brániť!
  1. Digitálne zručnosti žiakov a študentov podporí Nadácia Orange
  2. Chcete dočasné tetovanie, používajte Hennu
  3. Vyťahovanie zapadnutého jazyka je mýtus
  4. Heľenine oči zahrajú hit o obchvate Prešovčanom z kamióna
  5. Spoľahlivá energia a úspora technológiami
  6. P3 stavia pri Lozorne novú halu
  7. Ako by ste chceli bývať? Zapojte sa do prieskumu o bývaní
  8. Až dve tretiny Slovákov chcú mať všetky služby v jednom balíku
  9. A čokoládového Oscara získava – táto slovenská pralinka! Mňam!
  10. Takto ochránite peniaze pred infláciou
  1. NDS otvára nový úsek diaľnice D1, západný obchvat Prešova 9 571
  2. Chladené halušky? Od tejto firmy si ich obľúbili na Slovensku 9 402
  3. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom 9 104
  4. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato 5 952
  5. Najtajnejšie ponuky módnych kúskov v Európe – iba na pozvanie 5 228
  6. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania 3 697
  7. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 209
  8. Chcete ušetriť na aute? Namiesto kúpy si ho prenajmite 2 451
  9. Nechajte kryptomeny na Fumbi 2 377
  10. Peniaze začali strácať hodnotu, treba sa brániť! 2 330
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Aktuality.sk získali zábery z chaty, kde sa stretával Robert Fico (vpravo hore), Miroslav Bödör (vpravo hore), advokát Marek Para (vľavo dole) a syn Tibora Gašpara (vpravo dole).

Z deviatich stretnutí v poľovníckej chate pozná verejnosť zatiaľ len pár minút.


a 1 ďalší 7 h

Blogy SME

  1. Unicef Slovensko: Ako svet bojuje proti detskej obrne
  2. Michael Achberger: Najväčšie chyby pri vážení sa: na toto si dajte pozor
  3. Michael Achberger: Takto môžete zdravo maškrtiť večer pri televízore
  4. Martina Paulenová: Noci s bábätkom
  5. Občianske združenie Ženské kruhy: Už v najbližších dňoch hrozí Slovensku poľská cesta
  6. Unicef Slovensko: Čo nám hovorí najnovšia správa UNICEF o psychickom zdraví detí a mladých ľudí
  7. Symptomedica: Krvácanie do tráviaceho traktu môže byť smrteľne nebezpečné.
  8. Martina Paulenová: Čo robia dvaja rodičia s dvoma deťmi na spoločnej materskej dovolenke?
  1. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 16 141
  2. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 12 941
  3. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 9 057
  4. Rastislav Čurma: Kde zobrať vodičov kamiónov (Hommo na ceste zavadzalis) 7 480
  5. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 6 265
  6. Stanislav Martinčko: Veno pre drahú nevestu z úradu práce v Pezinku?? 5 301
  7. Martina Hilbertová: Zomrela Gruberová, ktorú sme za komunizmu nemohli počúvať 5 122
  8. Július Kovács: Kaliňák a Počiatek ma chcú dostať do basy pomocou justičnej a policajnej mafie, dodnes ju riadi Fico, lebo som upozornil na ich zlodejstvá. 4 979
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu