SME
Piatok, 23. august, 2019 | Meniny má Filip

Päť krokov k životu vo väčšej pohode

Máte pocit, že žijete prirýchlo? Musíte jednoducho cielene spomaliť, inak hektickosť neoblafnete.

(Zdroj: Fotolia)

Čas tak rýchlo beží. Ešte len vstanete a zrazu je večer, ešte si len hľadáte letnú dovolenku a o chvíľu sú tu Vianoce. Aj vám sa občas hlavou premieľajú podobné úvahy?

Niektorí bojujú s vyčerpanosťou, iní sa dopracujú až k vyhoreniu. A načo? Aby ďalší čas zabili často bolestivou regeneráciou. Pritom stačí tak málo. Vážiť si čas a dopriať si pravidelný odpočinok v akejkoľvek forme, ktorá vás robí šťastnými.

Článok pokračuje pod video reklamou

Ženská supersila

Najmä u žien je snaha všetko stihnúť a zvládnuť takmer chronická. Ešte stále prevláda v spoločnosti názor, že ženy sú schopné lepšie zvládať a robiť viac vecí naraz, ovládajú umenie multitaskingu.

Nemusí to však byť vždy celkom pravda. Pretože sa tým skôr len uženú k absolútnej vyčerpanosti. Niekedy takmer kolabujú, no zároveň si odmietajú priznať, že svoje diáre zaplnili často zbytočnosťami.

Energia, s ktorou veci vykonávate v dvadsaťpäťke, sa vám minie, a o pár rokov neskôr psychika nezvláda držať krok s nastavenými cieľmi. Zvoľnenie je preto investíciou do budúcna každej ženy a jej zdravia.

A často platí, že keď sa prestaneme naháňať, urobíme toho viac a kvalitnejšie. Aké sú teda základné princípy pomalšieho a pohodovejšieho života?

Prečítajte si tiež: Prečo sa nevieme zastaviť alebo ako nám škodí multitasking Čítajte 

1. Vstávajte pomalšie

Začiatkom nového dňa je prirodzene ráno. A tak ako deň začnete, bude vyzerať aj jeho zvyšok. Budík si nastavte o desať minút skôr, ako je vaším zvykom, a nechajte si čas na prebudenie.

Ponaťahujte sa v posteli, usteľte si ju, dajte si pohár vody, prípadne si poseďte na gauči a prečítajte si jednu pasáž z knihy alebo novín. Vyhnite sa však elektronickým zariadeniam.

Vyjdite na balkón alebo terasu a nachvíľu sa zapozerajte alebo si zacvičte. Vytvorte si rannú rutinu, ktorá vás naštartuje. Tieto ranné „vzorce“ si počas týždňa obmieňajte, aby ste si otestovali, čo vám skutočne spríjemní štart do nového dňa.

2. Jedzte v pokoji

Sme to my, kto sa ponáhľa, nie svet okolo nás. Rovnako je to s jedlom. Nesprávna konzumácia a výber stravy spôsobujú rôzne zdravotné problémy a môžu nám skomplikovať celý deň.

Pri nesprávnom jedálnom lístku nám to horšie myslí, chce sa nám spať alebo sa nedokážeme koncentrovať či trpíme hladom. Nejedzte v aute alebo za pochodu na ulici, jedlo prežúvajte, vychutnávajte si ho.

Sadnite si k obedu s priateľmi, kolegami či rodinou, rozprávajte sa a venujte pozornosť každému skonzumovanému kúsku.

3. Učte sa od Talianov

Stáva sa vám niekedy, že zrazu nemusíte robiť nič a znervózniete? A nemyslíte si, že je to tak trochu postavené na hlavu? Taliani s ich filozofiou „Dolce far niente“, teda sladký ničnerobením, veľmi dobre vedia, aké naplňujúce je nachvíľu sa zastaviť a len si tak užívať pokoj, ticho a prítomnosť momentu.

Uvedomte si, že opakom zaneprázdnenosti nie je lenivosť. Opakom je byť pozorný, vďačný za každý moment, ale aj stabilita a šťastie.

Nebyť závislým od povinností, ktoré ste si sami nastavili, znamená byť schopný vládnuť svojmu času a dopriať ho tým, ktorí to ocenia najviac.

4. Hovorte "nie" častejšie

Keď sa Warrena Buffeta spýtali, aký je rozdiel medzi úspešnými a veľmi úspešnými ľuďmi, povedal, že tí veľmi úspešní hovoria „nie“ takmer na všetko. To, že niekoho odmietnete, neznamená, že niečo strácate.

Práve naopak. Ľudia, ktorí majú úspech, si cenia svoj čas a nestrácajú ho zbytočnosťami. Robia len to, na čom im záleží. Zvyšok delegujú na iných alebo to jednoducho odmietnu.

Niekto za vami prišiel s ďalšou ponukou práce a vy cítite, že už to prekračuje hranice vašich schopností? Povedzte mu nie. Viac práce síce môže znamenať viac peňazí, no zároveň aj viac starostí a vyčerpanosti, ktorá môže prerásť až do zdravotných problémov.

5. Dýchajte

Ide o základnú esenciu celkovej pohody. Dýchanie zapríčiňuje metabolické reakcie, ktoré majú na náš duševný stav pozitívny vplyv. Zároveň zlepšuje trávenie a pozorné cielené dýchanie nás núti nachvíľu zastaviť a sledovať svoje telo.

Ak je vo vašom okolí niečo, čo negatívne ovplyvňuje dýchanie, zbavte sa toho. Fajčenie či stres sú najčastejšími faktormi nesprávneho dýchania. Existuje množstvo dýchacích techník a mnoho z nich nájdete napríklad na Youtube.

Ak neviete zaspať, skúste si techniku 4 – 7 - 8, no vydržte pri nej aspoň týždeň. Kým si ju osvojíte, môže to trvať. Ide o techniku dýchania, ktorá funguje nasledovne. V úvode vydýchnite vzduch ústami. Nadýchnite sa nosom a počas toho počítajte do štyri.

Následne zadržte dych na sedem sekúnd a vydychujte ústami po dobu ôsmich sekúnd. Celý postup zopakujte trikrát. Po čase sa z toho stane rituál, ktorý upokojuje myseľ pred spánkom.

Dýchanie je užitočná vec aj počas dňa. Keď vás niečo prekvapí alebo sa vám čosi nepodarí, nadýchnite sa a začnite znova. Hlboký nádych slúži ako pauza, ktorú počas dňa potrebuje každý z nás.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Last minute tipy: Top ponuky na koniec leta
  2. Zaspomínajte si na detstvo s tradičnými pochúťkami
  3. Tajné funkcie áut: vedeli ste o nich?
  4. Najväčšia konferencia o doprave v SR sa už blíži
  5. Barbados, Portoriko: Plavte sa Južným Karibikom (letenka v cene)
  6. Posezónna špeciálna ponuka na špičkové japonské klimatizácie
  7. Do čoho obliekate svoje deti? Nekvalitnými materiálmi im škodíte
  8. Horúčavy na Slovensku budú častejšie. Koľko stupňov dosiahnu?
  9. Mesto Košice hľadá riaditeľov mestských podnikov
  10. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Mexiku?
  1. Last minute tipy: Top ponuky na koniec leta
  2. Mimoriadny úspech na medzinárodnej súťaži v Číne
  3. Zaspomínajte si na detstvo s tradičnými pochúťkami
  4. Filmári objavili skryté krásy Novej Bane – tu je video
  5. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity
  6. Tajné funkcie áut: vedeli ste o nich?
  7. Najväčšia konferencia o doprave v SR sa už blíži
  8. Opätovne ožíva bratislavská Koliba Expo
  9. Prvý dojem urobíte len raz. Prečo to platí práve pri predaji?
  10. Otvoria prvú časť zrekonštruovaného Polusu
  1. Tajné funkcie áut: vedeli ste o nich? 39 165
  2. Barbados, Portoriko: Plavte sa Južným Karibikom (letenka v cene) 11 748
  3. Horúčavy na Slovensku budú častejšie. Koľko stupňov dosiahnu? 10 034
  4. Oslava prvého miliónu dopadla šokujúco 9 362
  5. Do čoho obliekate svoje deti? Nekvalitnými materiálmi im škodíte 9 222
  6. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Mexiku? 6 528
  7. Najväčšia konferencia o doprave v SR sa už blíži 5 799
  8. Malebné severné Taliansko: Hory, jazerá, krásne mestá aj móda 4 660
  9. Farma v Krtíši je stredoeurópskym unikátom. Majiteľ neberie plat 4 346
  10. Na horúčavy myslite už pri stavbe domu 4 328

Téma: Festival Pohoda


Článok je zaradený aj do ďalších tém Wellness

Hlavné správy zo Sme.sk

Reportáž Zuzany Kepplovej

Kauza Dobšiná: Čo sa to stalo v našom meste

Prečo Dobšinčania odchádzajú a prečo zostávajú.

Dnes píše Jaroslav Rumpli

Toto leto som nebol nikde. Ale bol som tam s Kočnerom

Threema je, čo sa priamych dôkazov týka, jalová.

Marian Kočner na terase vily na bratislavskej Kolibe.

Už žiadne hu, hu, hu. Bývalý Trnavčan je pre Slovan hrdinom

Taký rachot nový štadión ešte nezažil, Stocha urážali.

Andraž Šporar (vľavo) a Myenty Abena strieľa gól v zápase play off Európskej ligy 2019/2020 ŠK Slovan Bratislava - PAOK Solún.
Komentár Petra Schutza

S koaličnou zmluvou padajú aj posledné zábrany pred plienením sýpok

Je to znamenie, čo chystajú.

Peter Schutz

Neprehliadnite tiež

Makový koláč s tvarohom a čučoriedkami

V pondelok sa milovali až po hrob, v nedeľu nenávideli

Texty z prílohy Sex a vzťahy na tému: Nová láska.

Robert Redford a Jane Fonda, Bosé nohy v parku, 1967.

Tu sú tri spôsoby, s ktorými deti naučíte zaviazať si šnúrky

Dobré rady a tipy ako zvládnuť dôležitú maličkosť.