Dlho boli iba záležitosťou žien. Aká je história hodiniek?

Náramkové hodinky sú jedným z najobľúbenejších doplnkov. Ako sa menili v čase?

(Zdroj: Hublot)

Mať ich doma niekoľko je bežné. Jedny sa hodia k športovému outfitu, iné k elegantnejšiemu. Dámy aj páni si kupujú hodinky ako hodnotný šperk, ktorý má zároveň veľmi praktické využitie, ukazuje čas.

No nebolo to tak vždy. O čas sa ľudia začali zaujímať viac najmä v 19. storočí. Ciferníky však nemali dnešnú podobu. Hodinky boli typické skôr u mužov, väčšinou boli pripnuté na saku na kovovej retiazke a zastrčené do vnútorného vrecka.

Vreckové hodinky mali najmä funkčné vlastnosti. Časom ich klenotníci zdobili a muži v spoločnosti typom dekorovania dávali najavo, z akej rodiny či spoločenskej vrstvy pochádzajú.

Článok pokračuje pod video reklamou

Kráľovské trendseterky

Hodinky boli typické skôr pre šľachtu. Na zápästí sa však prvýkrát objavili u žien. Hovorí sa, že ako prvé nosili náramky s ciferníkom na zápästiach kráľovná Alžbeta I. či kráľovná Mária Antoinetta.

Diamantové náramky s hodinkami mali však v prvom rade estetickú funkciu a boli jednoducho šperkami. Prvé náramkové hodinky v pravom zmysle slova vyrobil v roku 1810 Abraham-Louis Breguet pre neapolskú kráľovnú a išlo o tenké hodinky s oválnym ciferníkom so zlatými nitkami.

Táto inovácia by bola dnes považovaná za veľký pokrok, no v tých časoch sa jej nedostalo veľa pozornosti. Nový druh šperku si obľúbili najmä aristokratky, medzi ktorými sa trend rozrastal.

Aj keď šlo o veľmi drahý kúsok v šperkovnici, ktorý neukazoval čas správne, robil ženu jedinečnou. Švajčiarsky remeselník Patek Philippe sa preslávil svojimi prvými modelmi, medzi ktorými boli aj hodinky pre kontesu Koscowiczovú z Maďarska v roku 1868. Ľudia sa tomuto výmyslu skôr smiali, považovali ho za zbytočný.

S vojnou prišiel záujem

Náramkové hodinky boli veľmi dlho záležitosťou žien. Výrobcovia nedokázali osloviť mužov. No s príchodom prvej svetovej vojny sa to zmenilo. Vojaci sa potrebovali pri presunoch a manévroch orientovať v čase, no vreckové hodinky boli na tieto účely veľmi nepraktické.

Zápästie bolo ideálnym miestom, na ktoré vojaci vždy videli, a na zistenie času im stačilo zdvihnúť ruku. V roku 1916 New York Times informoval o novom trende náramkových hodiniek.

Úlohu v presadení nového funkčného doplnku zohrával aj rozvoj techniky v oblasti komunikácie či štandardizácia svetového času v Európe a Amerike.

Európski vojaci, medzi prvými Nemci, využívali jednoduché hodinky s nerozbitným sklíčkom a zakomponovaným rádiom, ktoré umožnilo svietenie displeja v noci.

Aj keď sa k civilistom dostávali hodinky len postupne, začali byť čoraz populárnejšie a najmä cenovo dostupné. Estetickú funkciu vystriedala praktickosť.

Hodinky ako móda pre ženy

Obyčajní ľudia po roku 1920 pochopili užitočnosť náramkových hodiniek. Rolex bola však prvá moderná značka, ktorá spojila funkcionalitu s módou a začala sa orientovať špeciálne na ženské publikum.

V roku 1920 zhotovila prvé hodinky len pre ženy Rolex Princess. Všetky pochybnosti odstránila Mercedes Gleitzeová, profesionálna britská plavkyňa, ktorá promovala v novinách vodeodolné hodinky Rolex Oyster.

Loading

...

Muži začali nosiť hodinky ako štýlový kúsok podobne ako ich nežnejšie polovičky. Zákazníci aj výrobcovia objavili rovnováhu medzi estetikou a funkčnosťou tohto doplnku. Po druhej svetovej vojne sa vrátil späť život v luxuse a na trhu pribúdali značky výrobcov hodiniek a klenotníkov.

Obľúbené boli hodinky spoločností Jaeger-LeCoultre, Piaget, Chopard, Longines, Omega. Kráľom športových hodiniek sa stala firma Rolex, značky Tiffany a Cartier svoje hodinky vyrábali ako jedinečné šperky.

Po roku 1940 muži vystriedali ženy a stali sa primárnymi zákazníkmi na trhu s náramkovými hodinkami. V domácnostiach sa začali objavovať mechanické, elektronické (quartzové) hodinky s tradičným aj digitálnym vyobrazením času.

Dizajnéri sa hrali s rôznymi prevedeniami, nastavovali trendy a robia to tak dodnes. Obľúbenými značkami hodiniek sú v súčasnosti aj Tissot, Certina, TAG Heuer, Breitling či Hublot.

Súčasné trendy

Aj dnes vo výrobe hodiniek pretrváva trend prepojenia funkcionality s dokonalým dizajnom. Podľa spoločnosti HUBLOT sa výrobcovia zameriavajú predovšetkým na unikátne puzdrá vyrobené z transparentného zafíru odolného proti poškriabaniu v priehľadnom, aj rôznych farebných vyhotoveniach.

Funkčnosť sa prejavuje aj v technológii výmeny remienkov, napríklad ONE CLICK mechanizme, keď je jednoduché vymeniť remienky bez asistencie profesionálneho hodinára.

V dámskych kolekciách sú aktuálne populárne hodinky vybočujúce z klasického kruhového konceptu, zákazníčky preferujú skôr obdĺžnikové tvary.

Všeobecne však platí, že medzi najpopulárnejšie modely vo svete švajčiarskych hodiniek stále patrí klasický číselník, ktorý zobrazuje predovšetkým čas a dátum.

Môže byť ďalej doplnený o chronograf, ktorý dodáva elegantným hodinkám športovejší vzhľad. Aj vo výrobe hodiniek sa však svetové značky snažia o neustály vývoj, či už nových materiálov a technológií, alebo pokrokový dizajn.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Odborári pokračujú v zbieraní podpisov za zastropovanie dôchodku
  3. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  4. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  5. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  6. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  7. Tip hypošpecialistu: Najlepší čas na Adlerovu je teraz!
  8. Jana Vaľová: Pokračujme po dobrej ceste
  9. Prečo sú pneumatiky dôležitejšie ako bezpečnostné pásy?
  10. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite
  1. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  2. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  3. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  4. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  5. Tip hypošpecialistu: Najlepší čas na Adlerovu je teraz!
  6. Jana Vaľová: Pokračujme po dobrej ceste
  7. Sú "firmy na predaj" vhodné pre začínajúcich podnikateľov?
  8. Dôležité zmeny v založení s.r.o. od 1.9.2018
  9. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro
  10. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára!
  1. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 21 444
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 702
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 398
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 388
  5. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 278
  6. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 7 673
  7. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 898
  8. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 566
  9. Sládok Pilsner Urquell: Neviem prečo zdokonalovať Prazdroj 4 295
  10. Nepodceňujte príznaky psoriázy 3 509

Téma: Módne trendy 2018


Článok je zaradený aj do ďalších tém história, História

Hlavné správy zo Sme.sk

TV

Cez čiaru s Pavlom Fejérom: Ľudí v Humennom ovláda strach

O tom, ako v meste vládne primátorka, sa šíria nelichotivé príbehy.

DOMOV

Polícia smeruje k obvineniu Kočnera z vraždy

Zsuzsová nemala dôvod na objednávku vraždy Kuciaka, upozornil Najvyšší súd.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Kočner je v putách, zrazu ho nikto nepozná

Ako fungoval Marian Kočner a zmenky.

Stĺpček Zuzany Kepplovej

Pred Maltou sme o Kočnera popredu

Rok od vraždy novinárky Galiziovej sú v cele len vykonávatelia.

Neprehliadnite tiež