Mať ich doma niekoľko je bežné. Jedny sa hodia k športovému outfitu, iné k elegantnejšiemu. Dámy aj páni si kupujú hodinky ako hodnotný šperk, ktorý má zároveň veľmi praktické využitie, ukazuje čas.
No nebolo to tak vždy. O čas sa ľudia začali zaujímať viac najmä v 19. storočí. Ciferníky však nemali dnešnú podobu. Hodinky boli typické skôr u mužov, väčšinou boli pripnuté na saku na kovovej retiazke a zastrčené do vnútorného vrecka.
Vreckové hodinky mali najmä funkčné vlastnosti. Časom ich klenotníci zdobili a muži v spoločnosti typom dekorovania dávali najavo, z akej rodiny či spoločenskej vrstvy pochádzajú.
Kráľovské trendseterky
Hodinky boli typické skôr pre šľachtu. Na zápästí sa však prvýkrát objavili u žien. Hovorí sa, že ako prvé nosili náramky s ciferníkom na zápästiach kráľovná Alžbeta I. či kráľovná Mária Antoinetta.
Diamantové náramky s hodinkami mali však v prvom rade estetickú funkciu a boli jednoducho šperkami. Prvé náramkové hodinky v pravom zmysle slova vyrobil v roku 1810 Abraham-Louis Breguet pre neapolskú kráľovnú a išlo o tenké hodinky s oválnym ciferníkom so zlatými nitkami.
Táto inovácia by bola dnes považovaná za veľký pokrok, no v tých časoch sa jej nedostalo veľa pozornosti. Nový druh šperku si obľúbili najmä aristokratky, medzi ktorými sa trend rozrastal.
Aj keď šlo o veľmi drahý kúsok v šperkovnici, ktorý neukazoval čas správne, robil ženu jedinečnou. Švajčiarsky remeselník Patek Philippe sa preslávil svojimi prvými modelmi, medzi ktorými boli aj hodinky pre kontesu Koscowiczovú z Maďarska v roku 1868. Ľudia sa tomuto výmyslu skôr smiali, považovali ho za zbytočný.

S vojnou prišiel záujem
Náramkové hodinky boli veľmi dlho záležitosťou žien. Výrobcovia nedokázali osloviť mužov. No s príchodom prvej svetovej vojny sa to zmenilo. Vojaci sa potrebovali pri presunoch a manévroch orientovať v čase, no vreckové hodinky boli na tieto účely veľmi nepraktické.
Zápästie bolo ideálnym miestom, na ktoré vojaci vždy videli, a na zistenie času im stačilo zdvihnúť ruku. V roku 1916 New York Times informoval o novom trende náramkových hodiniek.
Úlohu v presadení nového funkčného doplnku zohrával aj rozvoj techniky v oblasti komunikácie či štandardizácia svetového času v Európe a Amerike.
Európski vojaci, medzi prvými Nemci, využívali jednoduché hodinky s nerozbitným sklíčkom a zakomponovaným rádiom, ktoré umožnilo svietenie displeja v noci.
Aj keď sa k civilistom dostávali hodinky len postupne, začali byť čoraz populárnejšie a najmä cenovo dostupné. Estetickú funkciu vystriedala praktickosť.
Hodinky ako móda pre ženy
Obyčajní ľudia po roku 1920 pochopili užitočnosť náramkových hodiniek. Rolex bola však prvá moderná značka, ktorá spojila funkcionalitu s módou a začala sa orientovať špeciálne na ženské publikum.
V roku 1920 zhotovila prvé hodinky len pre ženy Rolex Princess. Všetky pochybnosti odstránila Mercedes Gleitzeová, profesionálna britská plavkyňa, ktorá promovala v novinách vodeodolné hodinky Rolex Oyster.
Muži začali nosiť hodinky ako štýlový kúsok podobne ako ich nežnejšie polovičky. Zákazníci aj výrobcovia objavili rovnováhu medzi estetikou a funkčnosťou tohto doplnku. Po druhej svetovej vojne sa vrátil späť život v luxuse a na trhu pribúdali značky výrobcov hodiniek a klenotníkov.
Obľúbené boli hodinky spoločností Jaeger-LeCoultre, Piaget, Chopard, Longines, Omega. Kráľom športových hodiniek sa stala firma Rolex, značky Tiffany a Cartier svoje hodinky vyrábali ako jedinečné šperky.
Po roku 1940 muži vystriedali ženy a stali sa primárnymi zákazníkmi na trhu s náramkovými hodinkami. V domácnostiach sa začali objavovať mechanické, elektronické (quartzové) hodinky s tradičným aj digitálnym vyobrazením času.
Dizajnéri sa hrali s rôznymi prevedeniami, nastavovali trendy a robia to tak dodnes. Obľúbenými značkami hodiniek sú v súčasnosti aj Tissot, Certina, TAG Heuer, Breitling či Hublot.
Súčasné trendy
Aj dnes vo výrobe hodiniek pretrváva trend prepojenia funkcionality s dokonalým dizajnom. Podľa spoločnosti HUBLOT sa výrobcovia zameriavajú predovšetkým na unikátne puzdrá vyrobené z transparentného zafíru odolného proti poškriabaniu v priehľadnom, aj rôznych farebných vyhotoveniach.
Funkčnosť sa prejavuje aj v technológii výmeny remienkov, napríklad ONE CLICK mechanizme, keď je jednoduché vymeniť remienky bez asistencie profesionálneho hodinára.

V dámskych kolekciách sú aktuálne populárne hodinky vybočujúce z klasického kruhového konceptu, zákazníčky preferujú skôr obdĺžnikové tvary.
Všeobecne však platí, že medzi najpopulárnejšie modely vo svete švajčiarskych hodiniek stále patrí klasický číselník, ktorý zobrazuje predovšetkým čas a dátum.
Môže byť ďalej doplnený o chronograf, ktorý dodáva elegantným hodinkám športovejší vzhľad. Aj vo výrobe hodiniek sa však svetové značky snažia o neustály vývoj, či už nových materiálov a technológií, alebo pokrokový dizajn.
Ručná práca sa cení aj dnes
Aj keď dnes bežne nájdete v obchodoch hodinky, ktoré vám sadnú, aj v tejto oblasti sa nájdu zákazníci, ktorí túžia po absolútnej jedinečnosti. Vo svete existujú značky, ktoré vyrábajú hodiny ručne, tak ako to robievali niekdajší remeselníci v prvých rokoch vzniku hodiniek. Aj na Slovensku existuje spoločnosť Molnár a Fábry, ktorá vyrába ročne približne desať kusov náramkových hodiniek na zákazku.
„Každé naše hodinky vznikajú na základe individuálneho návrhu podľa priania zákazníka. Začína sa to na cenovej úrovni približne 9000 eur a samotná výroba takýchto hodiniek trvá jeden až tri mesiace,“ vysvetľuje jeden z predstaviteľov spoločnosti Michal Molnár. Vo výrobe sa nedržia žiadnych trendov, snažia sa vyhovieť zákazníkovi a jeho predstave.
„Dámske hodinky sú viac šperkového charakteru a pánske strohejšie a technickejšie. Keďže sme vyučení klenotníci, pri dámskych hodinkách máme väčšiu možnosť využiť klenotnícke techniky, hlavne gravírovanie a osádzanie drahých kameňov. V súčasnosti je veľmi obľúbené ružové zlato a veľa výrobcov sa vracia k tradičným a historickým dizajnom a materiálom. Samozrejme, dnes je aj éra hi-tech materiálov, čo sa odráža aj v hodinárskom priemysle. Používa sa hlavne titan, karbón či zafír,“ opisuje aktuálne trendy Michal Molnár.
