SME
Nedeľa, 25. október, 2020 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky

Dlho boli iba záležitosťou žien. Aká je história hodiniek?

Náramkové hodinky sú jedným z najobľúbenejších doplnkov. Ako sa menili v čase?

(Zdroj: Hublot)

Mať ich doma niekoľko je bežné. Jedny sa hodia k športovému outfitu, iné k elegantnejšiemu. Dámy aj páni si kupujú hodinky ako hodnotný šperk, ktorý má zároveň veľmi praktické využitie, ukazuje čas.

No nebolo to tak vždy. O čas sa ľudia začali zaujímať viac najmä v 19. storočí. Ciferníky však nemali dnešnú podobu. Hodinky boli typické skôr u mužov, väčšinou boli pripnuté na saku na kovovej retiazke a zastrčené do vnútorného vrecka.

Vreckové hodinky mali najmä funkčné vlastnosti. Časom ich klenotníci zdobili a muži v spoločnosti typom dekorovania dávali najavo, z akej rodiny či spoločenskej vrstvy pochádzajú.

Skryť Vypnúť reklamu

Kráľovské trendseterky

Hodinky boli typické skôr pre šľachtu. Na zápästí sa však prvýkrát objavili u žien. Hovorí sa, že ako prvé nosili náramky s ciferníkom na zápästiach kráľovná Alžbeta I. či kráľovná Mária Antoinetta.

Diamantové náramky s hodinkami mali však v prvom rade estetickú funkciu a boli jednoducho šperkami. Prvé náramkové hodinky v pravom zmysle slova vyrobil v roku 1810 Abraham-Louis Breguet pre neapolskú kráľovnú a išlo o tenké hodinky s oválnym ciferníkom so zlatými nitkami.

Táto inovácia by bola dnes považovaná za veľký pokrok, no v tých časoch sa jej nedostalo veľa pozornosti. Nový druh šperku si obľúbili najmä aristokratky, medzi ktorými sa trend rozrastal.

Aj keď šlo o veľmi drahý kúsok v šperkovnici, ktorý neukazoval čas správne, robil ženu jedinečnou. Švajčiarsky remeselník Patek Philippe sa preslávil svojimi prvými modelmi, medzi ktorými boli aj hodinky pre kontesu Koscowiczovú z Maďarska v roku 1868. Ľudia sa tomuto výmyslu skôr smiali, považovali ho za zbytočný.

Skryť Vypnúť reklamu

S vojnou prišiel záujem

Náramkové hodinky boli veľmi dlho záležitosťou žien. Výrobcovia nedokázali osloviť mužov. No s príchodom prvej svetovej vojny sa to zmenilo. Vojaci sa potrebovali pri presunoch a manévroch orientovať v čase, no vreckové hodinky boli na tieto účely veľmi nepraktické.

Zápästie bolo ideálnym miestom, na ktoré vojaci vždy videli, a na zistenie času im stačilo zdvihnúť ruku. V roku 1916 New York Times informoval o novom trende náramkových hodiniek.

Úlohu v presadení nového funkčného doplnku zohrával aj rozvoj techniky v oblasti komunikácie či štandardizácia svetového času v Európe a Amerike.

Európski vojaci, medzi prvými Nemci, využívali jednoduché hodinky s nerozbitným sklíčkom a zakomponovaným rádiom, ktoré umožnilo svietenie displeja v noci.

Skryť Vypnúť reklamu

Aj keď sa k civilistom dostávali hodinky len postupne, začali byť čoraz populárnejšie a najmä cenovo dostupné. Estetickú funkciu vystriedala praktickosť.

Hodinky ako móda pre ženy

Obyčajní ľudia po roku 1920 pochopili užitočnosť náramkových hodiniek. Rolex bola však prvá moderná značka, ktorá spojila funkcionalitu s módou a začala sa orientovať špeciálne na ženské publikum.

V roku 1920 zhotovila prvé hodinky len pre ženy Rolex Princess. Všetky pochybnosti odstránila Mercedes Gleitzeová, profesionálna britská plavkyňa, ktorá promovala v novinách vodeodolné hodinky Rolex Oyster.

Loading

...

Muži začali nosiť hodinky ako štýlový kúsok podobne ako ich nežnejšie polovičky. Zákazníci aj výrobcovia objavili rovnováhu medzi estetikou a funkčnosťou tohto doplnku. Po druhej svetovej vojne sa vrátil späť život v luxuse a na trhu pribúdali značky výrobcov hodiniek a klenotníkov.

Skryť Vypnúť reklamu

Obľúbené boli hodinky spoločností Jaeger-LeCoultre, Piaget, Chopard, Longines, Omega. Kráľom športových hodiniek sa stala firma Rolex, značky Tiffany a Cartier svoje hodinky vyrábali ako jedinečné šperky.

Po roku 1940 muži vystriedali ženy a stali sa primárnymi zákazníkmi na trhu s náramkovými hodinkami. V domácnostiach sa začali objavovať mechanické, elektronické (quartzové) hodinky s tradičným aj digitálnym vyobrazením času.

Dizajnéri sa hrali s rôznymi prevedeniami, nastavovali trendy a robia to tak dodnes. Obľúbenými značkami hodiniek sú v súčasnosti aj Tissot, Certina, TAG Heuer, Breitling či Hublot.

Súčasné trendy

Aj dnes vo výrobe hodiniek pretrváva trend prepojenia funkcionality s dokonalým dizajnom. Podľa spoločnosti HUBLOT sa výrobcovia zameriavajú predovšetkým na unikátne puzdrá vyrobené z transparentného zafíru odolného proti poškriabaniu v priehľadnom, aj rôznych farebných vyhotoveniach.

Skryť Vypnúť reklamu

Funkčnosť sa prejavuje aj v technológii výmeny remienkov, napríklad ONE CLICK mechanizme, keď je jednoduché vymeniť remienky bez asistencie profesionálneho hodinára.

V dámskych kolekciách sú aktuálne populárne hodinky vybočujúce z klasického kruhového konceptu, zákazníčky preferujú skôr obdĺžnikové tvary.

Všeobecne však platí, že medzi najpopulárnejšie modely vo svete švajčiarskych hodiniek stále patrí klasický číselník, ktorý zobrazuje predovšetkým čas a dátum.

Môže byť ďalej doplnený o chronograf, ktorý dodáva elegantným hodinkám športovejší vzhľad. Aj vo výrobe hodiniek sa však svetové značky snažia o neustály vývoj, či už nových materiálov a technológií, alebo pokrokový dizajn.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  5. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Zelená Bratislava
  10. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 18 747
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 14 719
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 208
  4. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 12 404
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 311
  6. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 136
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 869
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 932
  9. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 780
  10. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 723
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: História

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
história, Módne trendy 2018
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Oravčanov hanili za svadby, teraz sú vzorom. A poďakujte vojakom, znelo z každej dediny

Celoštátne testovanie ohrozuje neistá ochota zdravotníkov.

Rad v Donom Kubíne pred mestským kultúrnym strediskom o 8:55 h.

Prvá západná krajina, ktorá sa pokúša plošne testovať, píšu o Slovensku

Netreba odhaliť každého pozitívneho, vysvetľuje odborník.

Odberové miesto v dolnokubínskej nemocnici.
Komentár Bena Cunninghama

Mýli sa pápež?

Akú hodnotu má vyhlásenie cirkvi, ak sa dá jednoducho zmeniť?

Ben Cunningham.
Limuzína, v ktorej sa viezol predseda parlamentu Boris Kollár.