SME
Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky

Dlho boli iba záležitosťou žien. Aká je história hodiniek?

Náramkové hodinky sú jedným z najobľúbenejších doplnkov. Ako sa menili v čase?

(Zdroj: Hublot)

Mať ich doma niekoľko je bežné. Jedny sa hodia k športovému outfitu, iné k elegantnejšiemu. Dámy aj páni si kupujú hodinky ako hodnotný šperk, ktorý má zároveň veľmi praktické využitie, ukazuje čas.

No nebolo to tak vždy. O čas sa ľudia začali zaujímať viac najmä v 19. storočí. Ciferníky však nemali dnešnú podobu. Hodinky boli typické skôr u mužov, väčšinou boli pripnuté na saku na kovovej retiazke a zastrčené do vnútorného vrecka.

Vreckové hodinky mali najmä funkčné vlastnosti. Časom ich klenotníci zdobili a muži v spoločnosti typom dekorovania dávali najavo, z akej rodiny či spoločenskej vrstvy pochádzajú.

Skryť Vypnúť reklamu

Kráľovské trendseterky

Hodinky boli typické skôr pre šľachtu. Na zápästí sa však prvýkrát objavili u žien. Hovorí sa, že ako prvé nosili náramky s ciferníkom na zápästiach kráľovná Alžbeta I. či kráľovná Mária Antoinetta.

Diamantové náramky s hodinkami mali však v prvom rade estetickú funkciu a boli jednoducho šperkami. Prvé náramkové hodinky v pravom zmysle slova vyrobil v roku 1810 Abraham-Louis Breguet pre neapolskú kráľovnú a išlo o tenké hodinky s oválnym ciferníkom so zlatými nitkami.

Táto inovácia by bola dnes považovaná za veľký pokrok, no v tých časoch sa jej nedostalo veľa pozornosti. Nový druh šperku si obľúbili najmä aristokratky, medzi ktorými sa trend rozrastal.

Aj keď šlo o veľmi drahý kúsok v šperkovnici, ktorý neukazoval čas správne, robil ženu jedinečnou. Švajčiarsky remeselník Patek Philippe sa preslávil svojimi prvými modelmi, medzi ktorými boli aj hodinky pre kontesu Koscowiczovú z Maďarska v roku 1868. Ľudia sa tomuto výmyslu skôr smiali, považovali ho za zbytočný.

Skryť Vypnúť reklamu

S vojnou prišiel záujem

Náramkové hodinky boli veľmi dlho záležitosťou žien. Výrobcovia nedokázali osloviť mužov. No s príchodom prvej svetovej vojny sa to zmenilo. Vojaci sa potrebovali pri presunoch a manévroch orientovať v čase, no vreckové hodinky boli na tieto účely veľmi nepraktické.

Zápästie bolo ideálnym miestom, na ktoré vojaci vždy videli, a na zistenie času im stačilo zdvihnúť ruku. V roku 1916 New York Times informoval o novom trende náramkových hodiniek.

Úlohu v presadení nového funkčného doplnku zohrával aj rozvoj techniky v oblasti komunikácie či štandardizácia svetového času v Európe a Amerike.

Európski vojaci, medzi prvými Nemci, využívali jednoduché hodinky s nerozbitným sklíčkom a zakomponovaným rádiom, ktoré umožnilo svietenie displeja v noci.

Skryť Vypnúť reklamu

Aj keď sa k civilistom dostávali hodinky len postupne, začali byť čoraz populárnejšie a najmä cenovo dostupné. Estetickú funkciu vystriedala praktickosť.

Hodinky ako móda pre ženy

Obyčajní ľudia po roku 1920 pochopili užitočnosť náramkových hodiniek. Rolex bola však prvá moderná značka, ktorá spojila funkcionalitu s módou a začala sa orientovať špeciálne na ženské publikum.

V roku 1920 zhotovila prvé hodinky len pre ženy Rolex Princess. Všetky pochybnosti odstránila Mercedes Gleitzeová, profesionálna britská plavkyňa, ktorá promovala v novinách vodeodolné hodinky Rolex Oyster.

Loading

...

Muži začali nosiť hodinky ako štýlový kúsok podobne ako ich nežnejšie polovičky. Zákazníci aj výrobcovia objavili rovnováhu medzi estetikou a funkčnosťou tohto doplnku. Po druhej svetovej vojne sa vrátil späť život v luxuse a na trhu pribúdali značky výrobcov hodiniek a klenotníkov.

Skryť Vypnúť reklamu

Obľúbené boli hodinky spoločností Jaeger-LeCoultre, Piaget, Chopard, Longines, Omega. Kráľom športových hodiniek sa stala firma Rolex, značky Tiffany a Cartier svoje hodinky vyrábali ako jedinečné šperky.

Po roku 1940 muži vystriedali ženy a stali sa primárnymi zákazníkmi na trhu s náramkovými hodinkami. V domácnostiach sa začali objavovať mechanické, elektronické (quartzové) hodinky s tradičným aj digitálnym vyobrazením času.

Dizajnéri sa hrali s rôznymi prevedeniami, nastavovali trendy a robia to tak dodnes. Obľúbenými značkami hodiniek sú v súčasnosti aj Tissot, Certina, TAG Heuer, Breitling či Hublot.

Súčasné trendy

Aj dnes vo výrobe hodiniek pretrváva trend prepojenia funkcionality s dokonalým dizajnom. Podľa spoločnosti HUBLOT sa výrobcovia zameriavajú predovšetkým na unikátne puzdrá vyrobené z transparentného zafíru odolného proti poškriabaniu v priehľadnom, aj rôznych farebných vyhotoveniach.

Skryť Vypnúť reklamu

Funkčnosť sa prejavuje aj v technológii výmeny remienkov, napríklad ONE CLICK mechanizme, keď je jednoduché vymeniť remienky bez asistencie profesionálneho hodinára.

V dámskych kolekciách sú aktuálne populárne hodinky vybočujúce z klasického kruhového konceptu, zákazníčky preferujú skôr obdĺžnikové tvary.

Všeobecne však platí, že medzi najpopulárnejšie modely vo svete švajčiarskych hodiniek stále patrí klasický číselník, ktorý zobrazuje predovšetkým čas a dátum.

Môže byť ďalej doplnený o chronograf, ktorý dodáva elegantným hodinkám športovejší vzhľad. Aj vo výrobe hodiniek sa však svetové značky snažia o neustály vývoj, či už nových materiálov a technológií, alebo pokrokový dizajn.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  2. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  3. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  5. Hygge ako životný štýl
  6. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  7. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  8. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  9. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 41 944
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 39 711
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 13 324
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 566
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 016
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 992
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 370
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 199
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 065
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 944
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: História

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
história
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Celoplošný skríning pokračoval nedeľným testovaním aj v odberovom mieste zriadenom v priestoroch Strednej odbornej školy obchodu a služieb v Trenčíne.

Na Slovensku prebieha plošný skríning.

15 h
Komentár Zuzany Kepplovej

Takto sa to robí, do psej matere!

Zuzana Kepplová.

Ak ostatný skríning niekomu pomohol, boli to starostovia a primátori.

3 h
Dánsky režisér Thomas Vinterberg.

Vyrastal medzi hipisákmi, tí mu dovolili všetko.

22. jan

Pozrite si najnovší prieskum preferencií politických strán.

7 h

Neprehliadnite tiež

Zuzana Guzmická

Guzmická hovorí o tom, čo robiť, keď dieťa nechce spať.

15 h

Lahodne jemné, voňavé, sladké a zároveň chladivo osviežujúce. Také je tiramisu...

18. aug
Amanda Gormanová

Jej knihy sú vypredané.

22. jan