SME
reklama

História svetrov sa začala písať vo vojnách, no preslávila ich až Coco Chanel

So svetrami sa spájajú viaceré známe mená. Okrem Coco Chanel aj Curt Cobain či Michelle Obama.

(Zdroj: Pixabay.com)

Jeseň nás núti vyťahovať zo šatníkov teplejšie oblečenie a mnohí toto obdobie (najmä pre typické počasie) nazývajú „sweather-weather“. Pletený, štrikovaný, so zapínaním či bez, svetre sú jednoducho znakom útulnosti a tepla.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dámske svetríky sa do ženského šatníka dostali až začiatkom 20. storočia a odvtedy sú ich neodmysliteľnou súčasťou. Svetre ako také však majú históriu, ktorá siaha oveľa ďalej.

Tak ako pri mnohých iných odevných vynálezoch, aj pri nich mal byť pôvodný účel funkčnosť a praktickosť v boji.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na počiatku bol lord a vojna

Základnú formu a meno dali kardigánu, teda dlhšiemu pletenému svetru, britský aristokrat a Krymská vojna (1853 - 1856). Názov získali po Lordovi Cardiganovi, presnejšie plukovníkovi Jamesovi Brudenellovi, ktorý počas spomínanej vojny zvykol nosiť dlhšie priliehavé kabátce pletené z berlínskej bavlny alebo anglickej vlny. Mali podobnú dĺžku aj strih ako dnešné kardigány.

Módny historik Jonathan Walford uvádza, že pletenie začalo byť na vzostupe okolo roku 1850. Pleteniny boli v chladnom počasí na bojisku veľmi žiadané a civilisti často vytvárali takéto svetre doma, aby ich následne posielali vojakom.

Hoci sa Lord Cardigan vo vojne veľmi nevyznamenal a prežil ju vraj iba vďaka tomu, že niekoľko vlastných mužov v boji opustil, po návrate do Anglicka sa často nechával počuť o svojej chrabrosti a vymýšľal si neuveriteľné historky. Na fotografiách ho zvečňovali v typickom štýlovom svetri, a tak aj tento kúsok oblečenia získal na popularite a začali ho komerčne produkovať továrne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Svetre ako športová uniforma

Napriek chladnému precitnutiu po zistení skutočnosti o plukovníkovi Cardiganovi sa kardigány v Európe v rámci 19. storočia stále nosili. Spadali však skôr pod hlavičku „vesta“ alebo „kabát“. Až začiatkom 20. storočia dostalo nosenie svetrov úplne nový obraz.

Prečítajte si tiež: História podprsenky: Prečo ju feministky chceli spáliť a v staroveku ju nepotrebovali? Čítajte 

Autor José Blanco F. a niekoľko ďalších odborníkov na módu v knihe Clothing and Fashion: Americká móda od hlavy po päty píšu, že módna Biblia Vogue už v roku 1908 v jednej zo svojich reklám propagovala pletené kardigánové svetre určené na golf a tenis. Inšpirované boli pôvodne v mužskom oblečení.

Počiatky nosenia svetrov na voľnočasové použitie naozaj súvisia so športovaním, využívali sa pri lyžovaní, korčuľovaní, jachtingu či krikete, vo väčšine prípadov však najmä u pánov. Masovú popularitu svetrom predurčila až módna vizionárka Coco Chanel, ktorá z nich spravila kus ženskej garderóby.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kardigán pre všetkých

Francúzska dizajnérka sa, tak ako v prípade mnohých iných druhov oblečenia, inšpirovala v pánskom šatníku. Vytvorila kardigán určený špeciálne pre ženy – jeho materiál bol z džerseju, teda ľahšej pleteniny a dĺžkou prekrýval sukňu.

Podstatou bolo, že sa ním prihovárala modernej žene, ktorá nechcela byť v obliekaní ničím obmedzovaná. Sama robila svojmu oblečeniu najlepšiu reklamu tým, že v ňom skrátka vyrazila do spoločnosti.

Tridsiate a štyridsiate roky ovplyvnené veľkou hospodárskou krízou donútili ženy si takéto kúsky nielen kupovať, ale priamo šiť doma. Zo začiatku boli populárne veľké rozťahané svetre, trend sa však neskôr obrátil a dámy rady predvádzali svoje figúry v priliehavých štýlových svetríkoch.

Do Ameriky sa táto vlna dostala až v 50. rokoch, čo súviselo so silným pocitom rovnostárstva. Riaditeľ Metropolitan Museum of Art’s Costume Institute, Harold Koda, o Coco vyhlásil, že vďaka nej mohol nosiť klasický kardigán hocikto, a preto ho Američania milovali. V skutočnosti si ho však nemohol dovoliť úplne každý a to najmä pre vyššiu cenu prístupnú iba bohatým elitám.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rozmach svetrového biznisu

Po druhej svetovej vojne nastal svetrový boom, vznikali nové druhy pletenín a farieb, obľubu získali twinsety, teda kombinácia topu a kardigánu v rovnakej farbe. Na trh sa dostávali nové značky, svetre s výšivkami a nápismi a svoju cestu si razili aj do televízie a časopisov.

Spôsoby šitia, strihy a veľkosti určoval aj vývoj technológií, ktoré umožnili komplexnejšiu masovú produkciu. V 80. rokoch začalo domáce pletenie a výroba svetrov upadať, pretože sa stali ekonomicky nevýhodnými oproti lacnejšej továrenskej výrobe.

Novými pestrými farbami, textúrami a povýšením svetrov na high-fashion obliekanie sa v tej dobe preslávili aj európske značky Missoni a Kenzo. Ďalšie známe mená ako Vivienne Westwood či Sonia Rykiel im dodali šmrnc a od tradície prešli k moderným prvkom ako boli prešívania či vzory. No a krátko nato prišiel aj do svetrovej módy punk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Prečítajte si tiež: Od šiat po bikiny. Aká je história dámskych plaviek? Čítajte 

Kurt Cobain aj feministky

Zástupcovia punkového hnutia sa predvádzali vo vyťahaných či roztrhaných svetroch, obliekali si kúsky zo second handov a ich vzorom nebol nik iný ako Kurt Cobain z kapely Nirvana. Ten podobne vyzerajúce svetre spopularizoval, keď si ich začal obliekať na koncerty a do videoklipov.

Mimochodom, šedozelený sveter, ktorý mal oblečený počas vystúpenia MTV Unplugged v roku 1993, iba pár mesiacov pred smrťou, sa vydražil v roku 2015 za viac než 140-tisíc dolárov.

Kardigány a „knihovnícky“ štýl obliekania zohral svoju úlohu aj v tretej vlne feminizmu. Začiatkom 90. rokov ich ako svoju uniformu prevzalo feministicko-punkové hnutie Riot Grrrl z Washingtonu. Ich ideológiou bolo bojovať za ženské práva a robiť osvetu v témach ako boli znásilnenia, domáce násilie, rasizmus či patriarchálna spoločnosť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pôvodná uniformita v podobe nosenia svetrov z lacných bazárov a pletených kardigánov ich preslávila, neskôr sa však pretransformovali k piercingom a dredom ako poznávaciemu znameniu.

Súčasné trendy vo svete svetrov

Dvadsiateprvé storočie otvorilo svetríkom, pulóvrom a kardiganom dvere aj do vysokej módy. Na mólach ich predvádzajú modelky značiek ako Prada, Armani, Dior, Stella McCartney či Gaultier. Sú farebné, obtiahnuté, voľné, dlhé ako svetrové šaty, roztrhané aj extravagantné.

Vidíme ich v ledabolom štýle, ale aj ako súčasť elegantných variácií.

Svetre dostali tisícky tvarov a možných využití, nosia sa do ulíc, do školy, do práce, ale aj na oficiálne stretnutia. Mimochodom, výbornú reklamu im urobila aj bývalá americká prvá dáma Michelle Obama. Nosenie svetrov a kardigánov sa stalo jej poznávacím znamením a podľa niektorých módnych odborníkov im prinavrátila lesk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Svetrík si obliekla napríklad aj v roku 2009 počas návštevy anglickej kráľovnej Alžbety II., za čo si vyslúžila kritiku od návrhára Oscara de la Rentu. Ten povedal: "Do Buckinghamského paláca skrátka nejdete vo svetri."

Michelle Obama však na žiadne z týchto názorov nedbala a rozhodla sa naďalej reprezentovať bežnú americkú ženu, ktorá sa nesnaží za každých okolností vyzerať honosne a snobsky. Možno aj to je ďalším dôkazom, akým univerzálnym kúskom dnes svetre sú.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  2. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  3. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  7. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  8. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 699
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 528
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 15 519
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 689
  5. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 10 594
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 9 991
  7. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 683
  8. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 419
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Unicef Slovensko: Inšpirujúce ženy a ich úloha pri formovaní lepšieho sveta
  2. Mária Melková: U ocka upratovať nemusím! Čo s rozdielnymi pravidlami v dvoch domovoch po rozvode.
  3. Mária Melková: Moje dieťa ku mne po rozvode odmieta chodiť. Čo mám robiť?
  4. Věra Tepličková: Krehké deti alebo Keď blogerka vybočí zo zaužívaných koľají
  5. Lucia Nicholsonová: Načo sa zahadzovať s deťmi? Obzvlášť s tými chudobnými?
  6. Věra Tepličková: Život s introvertným dieťaťom, manželom alebo rodičom
  7. Martin Pollák: Generácia Alfa
  8. Mária Melková: Moje deti, Tvoje deti, naše deti - mýty o živote v zošívaných rodinách
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 314
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 464
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 343
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 12 103
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 343
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 335
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 788
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 416
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu