SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

História svetrov sa začala písať vo vojnách, no preslávila ich až Coco Chanel

So svetrami sa spájajú viaceré známe mená. Okrem Coco Chanel aj Curt Cobain či Michelle Obama.

(Zdroj: Pixabay.com)

Jeseň nás núti vyťahovať zo šatníkov teplejšie oblečenie a mnohí toto obdobie (najmä pre typické počasie) nazývajú „sweather-weather“. Pletený, štrikovaný, so zapínaním či bez, svetre sú jednoducho znakom útulnosti a tepla.

Dámske svetríky sa do ženského šatníka dostali až začiatkom 20. storočia a odvtedy sú ich neodmysliteľnou súčasťou. Svetre ako také však majú históriu, ktorá siaha oveľa ďalej.

Tak ako pri mnohých iných odevných vynálezoch, aj pri nich mal byť pôvodný účel funkčnosť a praktickosť v boji.

Skryť Vypnúť reklamu

Na počiatku bol lord a vojna

Základnú formu a meno dali kardigánu, teda dlhšiemu pletenému svetru, britský aristokrat a Krymská vojna (1853 - 1856). Názov získali po Lordovi Cardiganovi, presnejšie plukovníkovi Jamesovi Brudenellovi, ktorý počas spomínanej vojny zvykol nosiť dlhšie priliehavé kabátce pletené z berlínskej bavlny alebo anglickej vlny. Mali podobnú dĺžku aj strih ako dnešné kardigány.

Módny historik Jonathan Walford uvádza, že pletenie začalo byť na vzostupe okolo roku 1850. Pleteniny boli v chladnom počasí na bojisku veľmi žiadané a civilisti často vytvárali takéto svetre doma, aby ich následne posielali vojakom.

Hoci sa Lord Cardigan vo vojne veľmi nevyznamenal a prežil ju vraj iba vďaka tomu, že niekoľko vlastných mužov v boji opustil, po návrate do Anglicka sa často nechával počuť o svojej chrabrosti a vymýšľal si neuveriteľné historky. Na fotografiách ho zvečňovali v typickom štýlovom svetri, a tak aj tento kúsok oblečenia získal na popularite a začali ho komerčne produkovať továrne.

Skryť Vypnúť reklamu

Svetre ako športová uniforma

Napriek chladnému precitnutiu po zistení skutočnosti o plukovníkovi Cardiganovi sa kardigány v Európe v rámci 19. storočia stále nosili. Spadali však skôr pod hlavičku „vesta“ alebo „kabát“. Až začiatkom 20. storočia dostalo nosenie svetrov úplne nový obraz.

Prečítajte si tiež: História podprsenky: Prečo ju feministky chceli spáliť a v staroveku ju nepotrebovali? Čítajte 

Autor José Blanco F. a niekoľko ďalších odborníkov na módu v knihe Clothing and Fashion: Americká móda od hlavy po päty píšu, že módna Biblia Vogue už v roku 1908 v jednej zo svojich reklám propagovala pletené kardigánové svetre určené na golf a tenis. Inšpirované boli pôvodne v mužskom oblečení.

Počiatky nosenia svetrov na voľnočasové použitie naozaj súvisia so športovaním, využívali sa pri lyžovaní, korčuľovaní, jachtingu či krikete, vo väčšine prípadov však najmä u pánov. Masovú popularitu svetrom predurčila až módna vizionárka Coco Chanel, ktorá z nich spravila kus ženskej garderóby.

Skryť Vypnúť reklamu

Kardigán pre všetkých

Francúzska dizajnérka sa, tak ako v prípade mnohých iných druhov oblečenia, inšpirovala v pánskom šatníku. Vytvorila kardigán určený špeciálne pre ženy – jeho materiál bol z džerseju, teda ľahšej pleteniny a dĺžkou prekrýval sukňu.

Podstatou bolo, že sa ním prihovárala modernej žene, ktorá nechcela byť v obliekaní ničím obmedzovaná. Sama robila svojmu oblečeniu najlepšiu reklamu tým, že v ňom skrátka vyrazila do spoločnosti.

Tridsiate a štyridsiate roky ovplyvnené veľkou hospodárskou krízou donútili ženy si takéto kúsky nielen kupovať, ale priamo šiť doma. Zo začiatku boli populárne veľké rozťahané svetre, trend sa však neskôr obrátil a dámy rady predvádzali svoje figúry v priliehavých štýlových svetríkoch.

Do Ameriky sa táto vlna dostala až v 50. rokoch, čo súviselo so silným pocitom rovnostárstva. Riaditeľ Metropolitan Museum of Art’s Costume Institute, Harold Koda, o Coco vyhlásil, že vďaka nej mohol nosiť klasický kardigán hocikto, a preto ho Američania milovali. V skutočnosti si ho však nemohol dovoliť úplne každý a to najmä pre vyššiu cenu prístupnú iba bohatým elitám.

Skryť Vypnúť reklamu

Rozmach svetrového biznisu

Po druhej svetovej vojne nastal svetrový boom, vznikali nové druhy pletenín a farieb, obľubu získali twinsety, teda kombinácia topu a kardigánu v rovnakej farbe. Na trh sa dostávali nové značky, svetre s výšivkami a nápismi a svoju cestu si razili aj do televízie a časopisov.

Spôsoby šitia, strihy a veľkosti určoval aj vývoj technológií, ktoré umožnili komplexnejšiu masovú produkciu. V 80. rokoch začalo domáce pletenie a výroba svetrov upadať, pretože sa stali ekonomicky nevýhodnými oproti lacnejšej továrenskej výrobe.

Novými pestrými farbami, textúrami a povýšením svetrov na high-fashion obliekanie sa v tej dobe preslávili aj európske značky Missoni a Kenzo. Ďalšie známe mená ako Vivienne Westwood či Sonia Rykiel im dodali šmrnc a od tradície prešli k moderným prvkom ako boli prešívania či vzory. No a krátko nato prišiel aj do svetrovej módy punk.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Od šiat po bikiny. Aká je história dámskych plaviek? Čítajte 

Kurt Cobain aj feministky

Zástupcovia punkového hnutia sa predvádzali vo vyťahaných či roztrhaných svetroch, obliekali si kúsky zo second handov a ich vzorom nebol nik iný ako Kurt Cobain z kapely Nirvana. Ten podobne vyzerajúce svetre spopularizoval, keď si ich začal obliekať na koncerty a do videoklipov.

Mimochodom, šedozelený sveter, ktorý mal oblečený počas vystúpenia MTV Unplugged v roku 1993, iba pár mesiacov pred smrťou, sa vydražil v roku 2015 za viac než 140-tisíc dolárov.

Kardigány a „knihovnícky“ štýl obliekania zohral svoju úlohu aj v tretej vlne feminizmu. Začiatkom 90. rokov ich ako svoju uniformu prevzalo feministicko-punkové hnutie Riot Grrrl z Washingtonu. Ich ideológiou bolo bojovať za ženské práva a robiť osvetu v témach ako boli znásilnenia, domáce násilie, rasizmus či patriarchálna spoločnosť.

Skryť Vypnúť reklamu

Pôvodná uniformita v podobe nosenia svetrov z lacných bazárov a pletených kardigánov ich preslávila, neskôr sa však pretransformovali k piercingom a dredom ako poznávaciemu znameniu.

Súčasné trendy vo svete svetrov

Dvadsiateprvé storočie otvorilo svetríkom, pulóvrom a kardiganom dvere aj do vysokej módy. Na mólach ich predvádzajú modelky značiek ako Prada, Armani, Dior, Stella McCartney či Gaultier. Sú farebné, obtiahnuté, voľné, dlhé ako svetrové šaty, roztrhané aj extravagantné.

Vidíme ich v ledabolom štýle, ale aj ako súčasť elegantných variácií.

Svetre dostali tisícky tvarov a možných využití, nosia sa do ulíc, do školy, do práce, ale aj na oficiálne stretnutia. Mimochodom, výbornú reklamu im urobila aj bývalá americká prvá dáma Michelle Obama. Nosenie svetrov a kardigánov sa stalo jej poznávacím znamením a podľa niektorých módnych odborníkov im prinavrátila lesk.

Skryť Vypnúť reklamu

Svetrík si obliekla napríklad aj v roku 2009 počas návštevy anglickej kráľovnej Alžbety II., za čo si vyslúžila kritiku od návrhára Oscara de la Rentu. Ten povedal: "Do Buckinghamského paláca skrátka nejdete vo svetri."

Michelle Obama však na žiadne z týchto názorov nedbala a rozhodla sa naďalej reprezentovať bežnú americkú ženu, ktorá sa nesnaží za každých okolností vyzerať honosne a snobsky. Možno aj to je ďalším dôkazom, akým univerzálnym kúskom dnes svetre sú.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  2. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  3. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  4. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  8. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  9. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  10. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 548
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 676
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 465
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 750
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 127
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 15 801
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 898
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 505
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 233
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 009
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: História módy

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie pracovníkov kultúry a médií v budove RTVS.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Testovanie nie je hlasovanie, dajte sa otestovať

Je dôležité, aby štát dokázal otestovať všetkých, ktorí chcú byť zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.

Neprehliadnite tiež

Ľudovít Winter

Detská psychologička o šikane: Západné krajiny hovoria o epidémii šikanovania

Šinková vraví, že chlapci sú šikanovaní častejšie.

Dokument Neviditeľná odhaľuje drsné zlyhania pôrodníctva. Zase

Režisérka Maia Martiniak odhalila, ako vyzerá trauma žien.

Záber z filmu Neviditeľná (Unseen) 2020

Autorka dokumentu o pôrodoch: Ak by som v nemocnici zasiahla, už by ma tam nepustili

Režisérka Maia Martiniak nakrútila film o pôrodnej traume.

Režisérka Maia Martiniak.