SME

Dove urobil z černošky belošku. Za reklamu s mydlom sa teraz ospravedlňujú

Kozmetické spoločnosti musia byť opatrné pri reklamách zobrazujúce rôzne farby pleti.

Loading

...

„Len tak si skrolujem Facebook a zrazu ide #Dove. Ok, na čo sa to pozerám?“ napísala v piatok popoludní na Twitter pobúrená americká maskérka Naythemua. Pod postom, ktorý odkazoval na mydlo Dove, sa strhla búrlivá debata, ktorá viedla k odstráneniu reklamy a ospravedlnením sa kozmetickej spoločnosti.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V reklame si černoška vyzlieka tričko a mení sa na belošku. Toto všetko sa deje na pozadí fľaše obľúbeného sprchového gélu Dove. Pod príspevkom vznikla diskusia, v ktorej sa maskérky ľudia pýtali, či by sa ľudia urazili, ak by sa naopak beloška zmenila na černošku.

SkryťVypnúť reklamu

Naythemua odpovedala: "Nie, neurazila by som sa a to je pointa. Čo hovorí Amerika černochom? Že sme súdení podľa farby našej pokožky a tým je povedané aj to, čo je v tejto krajine považované za krásne."

Načítavam video...

V skutočnosti však maskérka nehovorila o celej reklame, ktorá po prezlečení z čiernej ženy na bielu pokračovala ďalej. Ďalšie vyzlečené tričko totiž mení belošku na ženu kaukazského typu, čím reklama nápadne pripomína kampaň UEFA Respekt.

Debata búrlivo pokračovala od obvinení spoločnosti z rasizmu až po jej obhajovanie. „Ukázala som reklamu svojej 12 ročnej dcére a ona si myslí, že odkaz je v tom, že mydlo je dobré pre všetky typy pleti. Nepovažujem ju za rasistickú a myslím si, že je pre ženy všetkých farieb," píše sa v jednom z komentárov pod postom.

SkryťVypnúť reklamu

Už v sobotu vydala spoločnosť vyjadrenie, v ktorom sa „hlboko ospravedlňujú za urážku, ktorú spôsobili“. Video zo svojho Facebooku stiahli.

Dove však zďaleka nie je jediná veľká kozmetická firma, ktorá stála zoči voči podobnej kritike. Za rasistický podtón kampane “White is purity” sa v apríli tohto roku musela ospravedlniť aj spoločnosť Nivea. Veľkú vlnu pobúrenia tiež vyvolala v roku 2016 čínska reklama na prací prášok Qiaobi, s ktorého použitím sa z černocha stal Aziat.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 834
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 505
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 564
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 439
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 345
  6. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 3 298
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 272
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 024
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Tomáš Mikloško: 11 vecí, ktoré ničia naše vzťahy – a ako to zmeniť
  2. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  3. Zuzana Pelaez: O plakaní, čakaní a platení alias o slovenskom, britskom a kolumbijskom zdravotníctve.
  4. Zdravotní Klauni: Posledná klauniáda pre Lenku
  5. Ján Karas: Keď moc nemá tvár: Prebudenie tých, ktorí mlčia na hrane autority a toxického riadenia
  6. Gabriela Sabolová: Ako Aničke takmer zakázali riadiť auto
  7. Liga za ľudské práva: Adriana Mesochoritisová: Dobre mienené rady môžu byť pre ženy v násilných vzťahoch nebezpečné
  8. Matúš Radusovsky: Rôzne druhy medu a ich benefity
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 26 545
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 161
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 151
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 257
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 819
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 343
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 986
  8. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 5 738
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu