„Len tak si skrolujem Facebook a zrazu ide #Dove. Ok, na čo sa to pozerám?“ napísala v piatok popoludní na Twitter pobúrená americká maskérka Naythemua. Pod postom, ktorý odkazoval na mydlo Dove, sa strhla búrlivá debata, ktorá viedla k odstráneniu reklamy a ospravedlnením sa kozmetickej spoločnosti.
V reklame si černoška vyzlieka tričko a mení sa na belošku. Toto všetko sa deje na pozadí fľaše obľúbeného sprchového gélu Dove. Pod príspevkom vznikla diskusia, v ktorej sa maskérky ľudia pýtali, či by sa ľudia urazili, ak by sa naopak beloška zmenila na černošku.
Naythemua odpovedala: "Nie, neurazila by som sa a to je pointa. Čo hovorí Amerika černochom? Že sme súdení podľa farby našej pokožky a tým je povedané aj to, čo je v tejto krajine považované za krásne."
V skutočnosti však maskérka nehovorila o celej reklame, ktorá po prezlečení z čiernej ženy na bielu pokračovala ďalej. Ďalšie vyzlečené tričko totiž mení belošku na ženu kaukazského typu, čím reklama nápadne pripomína kampaň UEFA Respekt.
Debata búrlivo pokračovala od obvinení spoločnosti z rasizmu až po jej obhajovanie. „Ukázala som reklamu svojej 12 ročnej dcére a ona si myslí, že odkaz je v tom, že mydlo je dobré pre všetky typy pleti. Nepovažujem ju za rasistickú a myslím si, že je pre ženy všetkých farieb," píše sa v jednom z komentárov pod postom.
Už v sobotu vydala spoločnosť vyjadrenie, v ktorom sa „hlboko ospravedlňujú za urážku, ktorú spôsobili“. Video zo svojho Facebooku stiahli.
Dove však zďaleka nie je jediná veľká kozmetická firma, ktorá stála zoči voči podobnej kritike. Za rasistický podtón kampane “White is purity” sa v apríli tohto roku musela ospravedlniť aj spoločnosť Nivea. Veľkú vlnu pobúrenia tiež vyvolala v roku 2016 čínska reklama na prací prášok Qiaobi, s ktorého použitím sa z černocha stal Aziat.