Aby prekonala traumu, namaľovala obraz, v ktorom násilníkovi reže hlavu

Artemisia Gentileschiová bola priekopníčkou maliarstva aj ženskej odvahy.

Zavraždenie Holoferna(Zdroj: Wikimedia Commons)

Je to mrazivý výjav. Dve ženy sa prikradli k posteli spiaceho muža. Jedna ho celou silou zatláča do postele. Muž precitol zo spánku a mladú ženu sa pokúša odtlačiť. Bojuje. Druhá žena ho však krátkym mečom reže do hrdla.

Bolesť muža ochromuje, zakláňa hlavu, no jeho oči sú široko otvorené. Krv sa vpíja do bielej podušky a strieka na vraždiacu ženu. Tú však nič nerozptýli. Silné zovretie meča aj červeň v lícach naznačujú, že neprestane, kým hlavu neodreže úplne.

Muž na obraze je Holofernes, babylonský generál, ktorý napadol Izrael. Žena je Judita, ktorá ho v mene Božom zabíja, aby oslobodila svoj národ. V postavách obrazu Zavraždenie Holoferna však môžeme vidieť aj Agostina Tassi a Artemisiu Gentileschiovú.

Doslova. Artemisia Gentileschiová, významná osobnosť maliarstva 17. storočia a jedna z najvýznamnejších maliarok vôbec, totiž do obrazu vtisla podobizeň seba samej a muža, ktorý ju znásilnil.

Zázračné dievča, ktoré neprijali do akadémie

Artemisia Gentileschová sa narodila v Ríme v roku 1593 ako najstaršie dieťa nadaného a vo svojom období populárneho maliara Orazia Gentileschiho. Orazio bol blízkym priateľom Caravaggia, jeho domácnosť prosperovala a osvietený otec veľmi skoro spoznal vo svojej dcére talent, ktorý rozvíjala vo svojej dielni.

Prvým datovaným obrazom sedemnásťročnej dievčiny je dielo Zuzana a starci. Ide o veľmi zrelý obraz, v ktorom jasne vidieť sebavedomý a osobitý štýl. Dcéra už vtedy predčila otca. Napriek nespornému talentu Artemisiu v roku 1612 neprijali za členku Maliarskej akadémie. Výsostne mužská spoločnosť ju, ako prvú ženu vôbec, zaradila na svoj zoznam až neskôr.

Možno na základe vtedajšieho neúspechu z akadémie zabezpečil Orazio svojej dcére súkromného učiteľa. Bol ním Agostino Tassi, s ktorým v tom čase spolupracoval. Ako sa ukázalo, Tassi nebol práve typom slušného hosťa a láskavého učiteľa. Artemisiu znásilnil priamo v ateliéri. Nasledoval sedem mesiacov trvajúci súdny spor, ktorý s napätím sledoval celý vtedajší Rím.

Pre pravdu trpela aj mučenie

Prepis súdneho sporu sa celý zachoval, a tak vieme, že Artemisia v ňom vystupuje ako odvážna, moderná žena, ktorá bojuje proti útlaku a násiliu. Odvážne opísala celý priebeh znásilnenia a nedala sa zastrašiť.

V procese vypovedalo viacero svedkov, ktorí mladú maliarku opísali ako uzavreté dievča, tráviace všetok svoj čas pri farbách a plátne. Tassi bol naopak násilník, ktorý s najväčšou pravdepodobnosťou zavraždil svoju manželku a jeho vyčíňania boli všeobecne známe. Napriek tomu, bol k nemu súd zhovievavý a nerozhodol hneď. Prečo sa tak stalo, nie je ťažké uhádnuť. Vo svojej dobe patril k populárnym maliarom, bol dokonca chránencom pápeža Inocenta X. a Artemisia bola len dievča.

Svoju pravdu teda musela obhájiť a absolvovať mučenie. Mladej, len osemnásťročnej maliarke naťahovali prsty a opakovane sa jej pýtali, či je pravda, že ju Tassi znásilnil. Mučenie mohlo nezvratne poškodiť jej prsty a tým raz a navždy zničiť jej kariéru. No Gentileschiová trvala na svojej pravde.

Súd napokon uznal Agostina Tassiho vinným a odsúdil ho k jednému roku väzenia. Bez ohľadu na výsledok súdu, bola česť celej rodiny pošliapaná. Artemisiu bolo treba rýchlo vydať. Len mesiac po ukončení procesu sa narýchlo vydala za Pierantonia Stiattesiho, ďalšieho dnes už zabudnutého umelca, a presťahovala sa s ním do Florencie.

Jej zbraňou sa stali pláno a štetce

Traumatické zážitky raz a navždy ovplyvnili Gentileschiovej tvorbu. Najzreteľnejšie je to v obraze Zavraždenie Holoferna, ktorý dokonca namaľovala dvakrát. Medzi prvou a druhou verziou sú minimálne rozdiely. Líšia sa len farbou oblečenia či drobnými detailmi. V oboch je zachovaná podoba maliarky a násilníka a z oboch srší zúrivosť a bolesť. Gentileschiová, tak ako o mnoho rokov neskôr Frida Kahlo či Louise Bourgeois, rozprávala vlastný príbeh prostredníctvom obrazov.

K výjavu Holofernovej vraždy sa navyše vracala opakovane. V dvoch verziách obrazu Judita so svojou slúžkou, ktoré je akýmsi voľným pokračovaním Zavraždenia Holoferna ukazuje, čo sa udialo po vražde. Na prvej verzii datovanej z roku 1613 - 1614 stoja obe ženy a obzerajú sa kamsi, kde začuli ruch. Judita má ako bojovník meč prehodený cez rameno, slúžka drží hlavu v košíku. Napriek tomu, že z neho presakuje krv, je spočiatku ľahké prehliadnuť ho. To, čo ženy zaujalo, je zjavne oveľa dôležitejšie.

Umelecká aj osobná sloboda

Vo Florencii sa obom manželom umelecky darilo, Artemisiu ako prvú ženu prijali do tamojšej Akadémie umení, nadviazala množstvo pracovných aj priateľských kontaktov medzi inými s Cristofanom Allorim, Galileom Galileim či dokonca s neoficiálnym vládcom mesta Cosimom Medicejským a získala aj veľkolepú objednávku na výzdobu stropu Michelangelovo múzea. Maľby takýchto rozmerov boli pritom tou najväčšou umeleckou výsadou.

Manželstvo s Pierantonim však nebolo šťastné. Z ich štyroch spoločných detí sa dospelosti dožila len najstaršia dcéra a Pierantonio utrácal viac, ako zarobil. Rodina sa tak dostávala do dlhov a Artemisia sa rozhodla manžela opustiť a žiť slobodne. Umelecky aj osobne.

Na istý čas sa vrátila do Ríma, kde sa jej narodila druhá, nemanželská dcéra. Potom jej cesta pokračovala cez Benátky do Neapola, kde sa natrvalo usadila a ako etablovaná maliarka získavala množstvo, tentokrát už lukratívnych, objednávok. Povesť tejto výnimočnej maliarky sa však dostala až do Anglicka, kde niekoľko rokov žila na dvore Kráľa Karola I. Artemisia zomrela v Neapole pravdepodobne počas morovej epidémie, ktorá sužovala mesto v rokoch 1653 -1656.

Dnes ju v mnohom považujeme za priekopníčku. Len málokedy sa v historickom patriarchálnom svete stretneme s príkladom ženy, ktorá nielen naplno rozvinie svoj talent, ale bojuje aj za svoju osobnú slobodu. Je paradoxné, že jej tvorba stála dlho na okraji záujmu.

Ten sa spustil až v sedemdesiatych rokoch minulého storočia, kedy Linda Nochlin publikovala štúdiu Why Have There Been No Great Women Artists?. Za originálom Artemisie Gentileschiovej navyše nemusíte cestovať ďaleko. Jej druhá verzia obrazu Zuzana a Starci sa nachádza v zbierke Moravskej galérie v Brne.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  4. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  5. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  6. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  8. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  9. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  10. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  1. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  2. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  3. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  4. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  5. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  6. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  7. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  8. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  10. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 8 420
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 5 723
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 3 185
  4. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 2 658
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 2 260
  6. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 1 278
  7. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 1 107
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 1 026
  9. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 1 016
  10. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 1 006

Téma: Umenie


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Populista, podvodník ale aj blízky človek. Babiša vnímajú ľudia v Smere rôzne

Marián Kéry zo Smeru považuje Andreja Babiša za populistu.

KOMENTÁRE

Smer opäť prevalcuje župy a opozícia je v pohode

V jednom sa Josif Vissarionovič Džugašvili nemýlil: kádre rozhodujú o všetkom.

SVET

Český komentátor pre SME: Naša demokracia Babiša prežije

Babiš nerozumie demokracii, tvrdí Jindřich Šidlo.

Neprehliadnite tiež

Viete, aké sú farebné trendy Vianoc 2017?

To, akú farbu stromčeka budeme mať, sa určuje dva roky vopred.

Všetko najlepšie, princezná Leia: Herečka Carrie Fisher by oslávila 61 rokov

Odišla nečakane, deň po jej smrti umrela aj jej slávna matka Debbie Reynoldsová.

Šesť pravidiel, ako nosiť tmavý rúž

Pravidelne na jeseň kraľujú dámskym perám tmavšie a sýtejšie odtiene. Naučte sa ich nosiť bez obáv.

Je najvyšší čas prestať nosiť vlnu, hovorí zakladateľka PETA

Ingrid Newkirková vysvetľuje, prečo je strihanie oviec kruté a neľudské.