Aby prekonala traumu, namaľovala obraz, v ktorom násilníkovi reže hlavu

Artemisia Gentileschiová bola priekopníčkou maliarstva aj ženskej odvahy.

Zavraždenie Holoferna(Zdroj: Wikimedia Commons)

Je to mrazivý výjav. Dve ženy sa prikradli k posteli spiaceho muža. Jedna ho celou silou zatláča do postele. Muž precitol zo spánku a mladú ženu sa pokúša odtlačiť. Bojuje. Druhá žena ho však krátkym mečom reže do hrdla.

Bolesť muža ochromuje, zakláňa hlavu, no jeho oči sú široko otvorené. Krv sa vpíja do bielej podušky a strieka na vraždiacu ženu. Tú však nič nerozptýli. Silné zovretie meča aj červeň v lícach naznačujú, že neprestane, kým hlavu neodreže úplne.

Muž na obraze je Holofernes, babylonský generál, ktorý napadol Izrael. Žena je Judita, ktorá ho v mene Božom zabíja, aby oslobodila svoj národ. V postavách obrazu Zavraždenie Holoferna však môžeme vidieť aj Agostina Tassi a Artemisiu Gentileschiovú.

Doslova. Artemisia Gentileschiová, významná osobnosť maliarstva 17. storočia a jedna z najvýznamnejších maliarok vôbec, totiž do obrazu vtisla podobizeň seba samej a muža, ktorý ju znásilnil.

Zázračné dievča, ktoré neprijali do akadémie

Artemisia Gentileschová sa narodila v Ríme v roku 1593 ako najstaršie dieťa nadaného a vo svojom období populárneho maliara Orazia Gentileschiho. Orazio bol blízkym priateľom Caravaggia, jeho domácnosť prosperovala a osvietený otec veľmi skoro spoznal vo svojej dcére talent, ktorý rozvíjala vo svojej dielni.

Prvým datovaným obrazom sedemnásťročnej dievčiny je dielo Zuzana a starci. Ide o veľmi zrelý obraz, v ktorom jasne vidieť sebavedomý a osobitý štýl. Dcéra už vtedy predčila otca. Napriek nespornému talentu Artemisiu v roku 1612 neprijali za členku Maliarskej akadémie. Výsostne mužská spoločnosť ju, ako prvú ženu vôbec, zaradila na svoj zoznam až neskôr.

Možno na základe vtedajšieho neúspechu z akadémie zabezpečil Orazio svojej dcére súkromného učiteľa. Bol ním Agostino Tassi, s ktorým v tom čase spolupracoval. Ako sa ukázalo, Tassi nebol práve typom slušného hosťa a láskavého učiteľa. Artemisiu znásilnil priamo v ateliéri. Nasledoval sedem mesiacov trvajúci súdny spor, ktorý s napätím sledoval celý vtedajší Rím.

Pre pravdu trpela aj mučenie

Prepis súdneho sporu sa celý zachoval, a tak vieme, že Artemisia v ňom vystupuje ako odvážna, moderná žena, ktorá bojuje proti útlaku a násiliu. Odvážne opísala celý priebeh znásilnenia a nedala sa zastrašiť.

V procese vypovedalo viacero svedkov, ktorí mladú maliarku opísali ako uzavreté dievča, tráviace všetok svoj čas pri farbách a plátne. Tassi bol naopak násilník, ktorý s najväčšou pravdepodobnosťou zavraždil svoju manželku a jeho vyčíňania boli všeobecne známe. Napriek tomu, bol k nemu súd zhovievavý a nerozhodol hneď. Prečo sa tak stalo, nie je ťažké uhádnuť. Vo svojej dobe patril k populárnym maliarom, bol dokonca chránencom pápeža Inocenta X. a Artemisia bola len dievča.

Svoju pravdu teda musela obhájiť a absolvovať mučenie. Mladej, len osemnásťročnej maliarke naťahovali prsty a opakovane sa jej pýtali, či je pravda, že ju Tassi znásilnil. Mučenie mohlo nezvratne poškodiť jej prsty a tým raz a navždy zničiť jej kariéru. No Gentileschiová trvala na svojej pravde.

Súd napokon uznal Agostina Tassiho vinným a odsúdil ho k jednému roku väzenia. Bez ohľadu na výsledok súdu, bola česť celej rodiny pošliapaná. Artemisiu bolo treba rýchlo vydať. Len mesiac po ukončení procesu sa narýchlo vydala za Pierantonia Stiattesiho, ďalšieho dnes už zabudnutého umelca, a presťahovala sa s ním do Florencie.

Jej zbraňou sa stali pláno a štetce

Traumatické zážitky raz a navždy ovplyvnili Gentileschiovej tvorbu. Najzreteľnejšie je to v obraze Zavraždenie Holoferna, ktorý dokonca namaľovala dvakrát. Medzi prvou a druhou verziou sú minimálne rozdiely. Líšia sa len farbou oblečenia či drobnými detailmi. V oboch je zachovaná podoba maliarky a násilníka a z oboch srší zúrivosť a bolesť. Gentileschiová, tak ako o mnoho rokov neskôr Frida Kahlo či Louise Bourgeois, rozprávala vlastný príbeh prostredníctvom obrazov.

K výjavu Holofernovej vraždy sa navyše vracala opakovane. V dvoch verziách obrazu Judita so svojou slúžkou, ktoré je akýmsi voľným pokračovaním Zavraždenia Holoferna ukazuje, čo sa udialo po vražde. Na prvej verzii datovanej z roku 1613 - 1614 stoja obe ženy a obzerajú sa kamsi, kde začuli ruch. Judita má ako bojovník meč prehodený cez rameno, slúžka drží hlavu v košíku. Napriek tomu, že z neho presakuje krv, je spočiatku ľahké prehliadnuť ho. To, čo ženy zaujalo, je zjavne oveľa dôležitejšie.

Umelecká aj osobná sloboda

Vo Florencii sa obom manželom umelecky darilo, Artemisiu ako prvú ženu prijali do tamojšej Akadémie umení, nadviazala množstvo pracovných aj priateľských kontaktov medzi inými s Cristofanom Allorim, Galileom Galileim či dokonca s neoficiálnym vládcom mesta Cosimom Medicejským a získala aj veľkolepú objednávku na výzdobu stropu Michelangelovo múzea. Maľby takýchto rozmerov boli pritom tou najväčšou umeleckou výsadou.

Manželstvo s Pierantonim však nebolo šťastné. Z ich štyroch spoločných detí sa dospelosti dožila len najstaršia dcéra a Pierantonio utrácal viac, ako zarobil. Rodina sa tak dostávala do dlhov a Artemisia sa rozhodla manžela opustiť a žiť slobodne. Umelecky aj osobne.

Na istý čas sa vrátila do Ríma, kde sa jej narodila druhá, nemanželská dcéra. Potom jej cesta pokračovala cez Benátky do Neapola, kde sa natrvalo usadila a ako etablovaná maliarka získavala množstvo, tentokrát už lukratívnych, objednávok. Povesť tejto výnimočnej maliarky sa však dostala až do Anglicka, kde niekoľko rokov žila na dvore Kráľa Karola I. Artemisia zomrela v Neapole pravdepodobne počas morovej epidémie, ktorá sužovala mesto v rokoch 1653 -1656.

Dnes ju v mnohom považujeme za priekopníčku. Len málokedy sa v historickom patriarchálnom svete stretneme s príkladom ženy, ktorá nielen naplno rozvinie svoj talent, ale bojuje aj za svoju osobnú slobodu. Je paradoxné, že jej tvorba stála dlho na okraji záujmu.

Ten sa spustil až v sedemdesiatych rokoch minulého storočia, kedy Linda Nochlin publikovala štúdiu Why Have There Been No Great Women Artists?. Za originálom Artemisie Gentileschiovej navyše nemusíte cestovať ďaleko. Jej druhá verzia obrazu Zuzana a Starci sa nachádza v zbierke Moravskej galérie v Brne.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  3. Legendárna Transsibírska magistrála
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  6. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  7. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  8. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  10. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 12 014
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 8 791
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 5 222
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 4 719
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 514
  6. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 1 873
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 812
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 663
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 607
  10. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť 1 027

Téma: Ženské osobnosti


Článok je zaradený aj do ďalších tém Umenie

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Komédia na súdoch: prečo nie sú prípady Majského a Čuňu uzavreté

Treba sa pýtať, kde sme – ako súdruhovia z NDR – urobili chybu.

ŠPORT

Slovenskí hokejisti prehrali s Rusmi po predĺžení na turnaji v Nórsku

Slovákom patrí priebežne druhé miesto.

KOMENTÁRE

Prečo sa v kostoloch nediskutuje

Chromík a Kuffa kázali proti Istanbulskému dohovoru. Vraj veď násilie na ženách nikto nechce.

Neprehliadnite tiež

Mariana Kováčová: Najťažšie pre dieťa je, keď sa násilia na ňom dopúšťajú rodičia

Zakladateľka Centra Slniečko nám porozprávala o najakútnejších problémoch detského sveta.

Tri lyžiarske rakúske destinácie: Tu zažijete viac ako lyžovačku

V rakúskych lyžiarskych strediskách na vás okrem skvelých zjazdoviek čaká aj viacero noviniek.

Mariah Carey: Prečo je speváčka považovaná za kráľovnú Vianoc?

Jej žezlo nikto nedokáže prevziať, hoci mnohí by chceli.

Čo vás čaká v novom čísle magazínu smeŽeny

Prečítajte si rozhovor s Marianou Kováčovou, ktorá sa venuje problematike týrania detí.

Biblia módy oslavuje výročie. Časopis Vogue má 125 rokov

V decembri 1892 vyšlo prvé číslo magazínu, ktorý je vo svete módy ikonou.