Mobily, tablety a počítače už nie sú v školských laviciach zakázanými „hračkami“. Menia sa na školské pomôcky.
Aj keď sa pri výchove detí hovorí o tom, že digitálne technológie im treba odopierať, kým je to možné, vyjadrenia odborníkov v tejto problematike nie sú jednoznačné. Najmä, pokiaľ ide o vzdelávanie.
Technológie sú pre dnešné deti už prirodzené, treba ich len naučiť správne ich používať.
„Realitou zostáva, že deti digitálne médiá začínajú používať prirodzene už od ranného detstva, čo podmieňuje, že sa do prostredia médií doslova 'rodia'. Pomerne skoro sa z nich stávajú, vyjadrené slovami amerického odborníka na edukačný kontext digitálnych médií Marca Prenskeho, 'digitálni domorodci', ktorí s úplnou samozrejmosťou digitálne médiá využívajú.
Z výchovného hľadiska je však potrebné intenzívnejšie zvažovať potrebu učiť deti v príslušnom veku a v súlade s ich dosiahnutou úrovňou rozumových, ale i socio-afektívnych dispozícií s médiami zaobchádzať zodpovedne. Mali by byť schopné využívať z nich pozitívne podnety, ale tiež filtrovať tie, ktoré brzdia, či ohrozujú ich osobnosť. Teda rozvíjať u nich mediálnu gramotnosť, čo je úlohou procesu mediálnej výchovy,“ vysvetľuje Viera Kačinová z Fakulty masmediálnej komunikácie UCM v Trnave.
Nápomocné technológie
Škola a vyučovanie zohrávajú dôležitú úlohu pri príprave detí na život, ktorého významnou a neodmysliteľnou súčasťou sú digitálne médiá a technológie.
Zároveň predstavujú osobitý kultúrny a životný priestor detí, tvoriaci súčasť ich každodennej reality. Kyberpirestor sa stáva ich prirodzeným prostredím a dokážu ho aj pretvárať.
Zároveň v ňom komunikujú, získavajú informácie, učia sa, nadväzujú a udržujú vzťahy s priateľmi a známymi, zabávajú sa, trávia množstvo voľného času.
„Výučbový proces, reflektujúci pozitívnym spôsobom dané skutočnosti, môže pomôcť deťom úspešne sa integrovať do života v danom prostredí a rozvinúť ich schopnosť ho vlastnou aktivitou hodnotne pretvárať,“ hovorí Viera Kačinová.
Benefity digitálnych technológií v školách
- poskytujú veľké množstvo informácií a učebných zdrojov
- obohacujú znalosti detí z rôznych oblastí
- učia deti používať nástroje, ktoré im pomôžu selektovať potrebné a pravdivé informácie
- rozvíjajú vlastnú tvorivosti
- zvyšujú motiváciu detí pre učenie vďaka multimédiám
- pomáhajú komunikovať výsledky ich práce s druhými
- spájajú učenie so zábavou
Školy sú za
Digitálne technológie poskytujú pre pedagógov všestranné využitie pri vzdelávaní.
„Skôr je problémom určiť, ktorý predmet by sem nemal patriť. Príklady zo školskej praxe to rovnako dokazujú. Počítače, notebooky, tablety, smartfóny spolu s internetom a príslušným softvérom sa využívajú na hodinách matematiky rovnako ako anglického jazyka. Základom je mať potrebné hardvérové i softvérové vybavenie na školách, čomu veľmi napomohli projekty ako Planéta vedomostí, Digiškola, Aktivizujúce metódy vo výchove, či ďalšie,“ vymenúva Viera Kačinová.
Čoraz častejšie školy do rozvrhu pridávajú aj predmet mediálna výchova, ktorý učí deti pochopiť digitálne médiá a ich význam pre život.