SME

Miriam Kaiser: Vyrastala som v režime, keď sa veľmi nechválilo a nesnívalo

Hudobníčka rozpráva o tom, ako ju klasická hudba priviedla na vlastnú tvorivú cestu a ako človeka ovplyvní výchova bez pochvál.

Miriam KaiserMiriam Kaiser (Zdroj: Alexandra Rymšinová)

Na husliach hráte od šiestich rokov. Spomeniete si, aké bolo vaše prvé stretnutie s nimi?

Pamätám sa, že sa mi ako malej škôlkarke sníval sen, že si kupujem husle. To bol možno aj taký impulz, že som bola rozhodnutá, že na nich budem hrať. Pravdepodobne som to videla v blízkej rodine, mali sme v nej huslistky, ktoré študovali hudbu a boli pre mňa určitým vzorom. Niekde vo mne hlboko to asi bolo a je zaujímavé, že som si ten sen zapamätala.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Predostreli ste tento sen rodičom?

Vybavili mi učiteľku huslí a zabezpečili mi základné umelecké vzdelanie na ZUŠ. Neskôr som sa rozhodla, že pôjdem študovať aj na konzervatórium.

SkryťVypnúť reklamu

Mali ste hudbu v rodine?

Moji rodičia boli amatérski hudobníci, milovali hudbu, obaja spievali v zboroch a ovládali nástroje, hoci ich nikdy neštudovali. Mňa aj mojich dvoch bratov dali na nejaký nástroj. Môj starší brat chodil na klavír a prostredný na flautu.

Ako si spomínate na tieto začiatky?

Bolo to typické vzdelanie, aké sa učí na základných školách. Museli sme sa učiť skladby spamäti, poriadne vystresovaní sme chodili na koncerty, tam sme sa vytrémovali a to bol taký štandard, ktorý sme zažívali.

Občas sa konali nejaké súťaže, občas sme niečo hrali s komornou hudbou. Z môjho pohľadu to bolo celkom mierne, nebola som typ dieťaťa, ktoré by vyslovene drilovalo alebo bolo vedené tou cestou, aby som bola vynikajúca. Skôr bolo dôležité, aby som mala dobrý pocit a našla si vzťah k husliam.

SkryťVypnúť reklamu

Študovali ste na konzervatóriu, chvíľu ste hrali aj v orchestri SND. Máte pekné spomienky na časy s klasikou?

Keď ide človek študovať na hudobnú školu, má svoje ideály, ale väčšinou sme sa aj so spolužiakmi zhodli, že po roku opadli. Nejakým spôsobom sme fungovali, ale nebol to ideálny, pekný umelecký život. Bol to trošku dril, mali sme skúšky, koncerty, stále sme sa na ne pripravovali.

Hoci som sa snažila, nepamätám si, že by tá škola vo mne zanechala dobré spomienky. Ale bol to dobrý základ, aby som na niečom mohla začať stavať a dôjsť k tomu, čo robím teraz.

Teda dobre ovládať nástroj, vedieť improvizovať a veľmi dôležité boli aj skúsenosti s pódiom, pretože so mala naozaj veľký strach z vystupovania. A je neuveriteľné, že sa tým teraz živím, lebo si pamätám, že keď som išla ako malá na koncert, tak som mala pocit, že sa asi skončí svet, lebo to neprežijem.

SkryťVypnúť reklamu

Kde sa to zlomilo?

Pravdepodobne až pri mojej vlastnej hudbe. Samozrejme, aj keď som už na škole bola dobre pripravená na koncert, tréma bola menšia, ale naozaj až keď som sa udomácnila vo vlastnej tvorbe, tak sa cítim sama sebou a môžem mať z toho pôžitok, čo by malo byť pri hudbe vlastne prirodzené.

Vždy vnútri som mala predstavu, že budem robiť inú hudbu ako klasickú, ale nevedela som akú. A to som hľadala, keď som skončila školu. Viac som nad tým uvažovala a rástla vo mne túžba, aby som začala rozmýšľať, ako budem tvoriť.

Nevedela som ešte, že budem aj spievať. Začalo to tým, že som tvorila pre husle aj s jednou bubeníčkou. Bolo to spočiatku trošku alternatívnejšie, neskôr zasa viac popové a teraz sa pohybujem štýlovo niekde medzi populárnym a klasickým žánrom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dnes nie je nič neobyčajné kombinovať nekombinovateľné štýly, no v rámci slovenskej tvorby je to zaujímavý prvok.

Vždy som inklinovala k sláčikovým nástrojom a rozhodnutie, že s nimi budem pracovať aj v kapele, bol postupný rast a vývoj. Našla som si cestu, že budem robiť so sláčikmi a dofarbovať ich elektronikou. Dôležitá je aj rytmická zložka a posledné roky sa toho držím a stále to tak cítim, že chcem stavať práve na tomto.

V ktorom bode ste si povedali, že vyskúšate aj spievať?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C53AT na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Rozhovory z denníka SME

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 032
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 629
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 879
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 679
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 290
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 827
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 2 247
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 146
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Tomáš Mikloško: 11 vecí, ktoré ničia naše vzťahy – a ako to zmeniť
  2. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  3. Zuzana Pelaez: O plakaní, čakaní a platení alias o slovenskom, britskom a kolumbijskom zdravotníctve.
  4. Zdravotní Klauni: Posledná klauniáda pre Lenku
  5. Ján Karas: Keď moc nemá tvár: Prebudenie tých, ktorí mlčia na hrane autority a toxického riadenia
  6. Gabriela Sabolová: Ako Aničke takmer zakázali riadiť auto
  7. Liga za ľudské práva: Adriana Mesochoritisová: Dobre mienené rady môžu byť pre ženy v násilných vzťahoch nebezpečné
  8. Matúš Radusovsky: Rôzne druhy medu a ich benefity
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 215
  2. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 8 336
  3. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 8 309
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 290
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 886
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 791
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 028
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 574
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu