Návrhári o ekológii v móde: Je trvalá udržateľnosť budúcnosťou?

Desať známych mien slovenskej módy prezradilo, čo si myslia o ekologickom módnom biznise.

(Zdroj: Lenka Sršňová)
Článok pokračuje pod video reklamou

Jana Polak

Bude pre všetkých viac než užitočné, ak trvalá udržateľnosť bude rešpektovaným a denno-denne prijímaným a akceptovaným trendom nielen v móde. No konzumná spoločnosť nám to neuľahčuje.

Pretože predpokladom k trvalej udržateľnosti v akomkoľvek smere je minimalizácia nadbytku a osobné prijatie vnútorných limitov v každom z nás. Je to veľmi aktuálna a alarmujúca téma pre celé ľudstvo.

Richard Rozbora

Vnímam trend trvalej udržateľnosti v móde veľmi pozitívne, podporujem iniciatívu a aktívne som sa zapojil do medzinárodnej kampane FASHION REVOLUTION za etický módny priemysel.

Z môjho pohľadu patrí v tomto kontexte Slovensko k pokrokovým krajinám a v poslednej dekáde zaujíma ženy čoraz viac unikátnosť a nadčasovosť modelov, uprednostňujú kvalitu a originalitu, čím dávajú prednosť pred kvantitou lacných a menej kvalitných kúskov z lacných reťazcov. Tendencie posledných rokov ukazujú, že móda sa čoraz viac diferencuje, je pestrejšia a rôznorodejšia.

Stretávam sa s rôznymi pohľadmi na módu – cez experimentálny, alternatívny, biznis, po konzervatívny. Som rád, že v našej slovenskej móde je gýč na ústupe a móda sa približuje svetovým metropolám.

Mária Štraneková

Ak je to pomaly rastúci trend - je to veľmi potešujúci moment, ak je to len trend, ktorý je trendom byť chvíľu in a cool tak to nieje až taká výhra. Ale všeobecne myslím, že Slováci majú k udržateľnosti pozitívny vzťah.

Lenka Sršňová

Myslím si, že pojem udržateľná móda je dnes v módnom segmente trendom tak, ako bio produkty v potravinárskom priemysle. Byť ekologický, bio a green je módne a in.

Je dobre že sa o týchto témach hovorí, avšak bolo by lepšie, keby sa viac konalo ako hovorilo. Ľahko sa môže stať, že práve tieto pojmy budú len marketingovým nástrojom značiek, ktoré v skutočnosti likvidujú lokálnu produkciu a sú ich opakom.

To či lokálna móda bude udržateľná, alebo nie, závisí ako od výrobcu / dizajnéra /značky, tak aj od rozhodnutia zákazníka investovať do takejto módy.

Martina Mareková Kuipers

Áno, určite je to momentálne trend, ale verím, že sa z trendu stane aj bežná záležitosť. Je to vlastne len návrat k tomu, čo tu bolo pred týmto rýchlym životným štýlom, čo vedieme dnes. Udržateľnosť je nevyhnutnosť nielen v módnom, ale v každom priemysle, ak chceme na tejto planéte prežiť.

Vivien Babicová

Ekologická móda je síce trendom, ale skôr veľmi pomaly rastúcim. Realita je taká, že minimum ľudí si môže dovoliť alebo vôbec chce investovať do oblečenia, ktoré spĺňa kritériá udržateľnej módy.

No udržateľnosť môžeme vniesť do svojich šatníkov aj nenáročnými spôsobmi. Môžeme nakupovať v sekáčoch či vymieňať si oblečenie s kamarátmi.

Už aj investovanie do kúskov vyrobených z kvalitných materálov podmieňuje to, že nebudeme musieť rovnaké základné zložky šatníka obmieňať kvôli opotrebovaniu. Je to pokrok vo vnímaní funkcie odevu a pokrok je dôležitý.

Veronika Kopálová

Áno, v súčasnosti sa zvyšuje záujem o udržateľnú módu. Viac sa hovorí o škodlivosti textilného priemyslu. Aj ľudia, ktorí sa nezaujímajú o módu, začínajú vnímať, aký má vlastne význam tá udržateľnosť.

Samozrejme je to dôležité. Najviac tým trpíme my sami a naše životné prostredie, ktoré by sme si mali chrániť.

Martina Kocianová

Pomaly sa myšlienka udržateľnej módy dostáva medzi ľudí a dúfam, že záujem o ňu bude rásť stále viac a viac.

Módny priemysel je druhý najnečistejší priemysel a bolo by dobré, keby to ľudia viac začali brať na vedomie tento fakt a snažili sa pomôcť našej planéte aj prostredníctvom módy.

Loading

...

Františka Benčaťová

Dnes, žiaľ, stále pretrváva trend, že všetko, čo sa vyrába, musí byť ľudovo povedané rýchlo a lacno. A málokto sa zamýšľa nad tým, čo za tým je a pre koho je to takto naozaj výhodné. To platí i v módnom a textilnom priemysle, ktoré patria medzi najznečisťujúcejšie.

Kedysi stačila voľná sukňa a batikované tričko a každý vedel, že pred sebou má niekoho, komu záleží na životnom prostredí. Ktovie ako by obstáli v dnešnej dobe? Ešte doteraz sú mnohé veci ohľadom ekomódy pre ľudí neznáme alebo majú o nej skreslené predstavy.

Trvalá udržateľnosť v móde však začína už na začiatku celého reťazca. Ako bola pestovaná bavlna, z ktorej mám tričko, v akej pôde rástla, ako sa farbila a nehovoriac už o tom, kde a za akých podmienok bolo tričko vyrobené! Hoci nás dnes môže obliekanie v súlade s presvedčením vyjsť dosť draho, treba si uvedomiť, čo všetko za tým je a čo tým podporujem.

Aj na Slovensku sa už mnoho ľudí riadi týmito myšlienkami. Myslím si však, že tak ako všade, aj u nás bude ešte chvíľu trvať, kým ľudia prekonajú svoju pohodlnosť a budú sa viac zaujímať o pozadie celej výroby trebárs obyčajného trička.

No najjednoduchší spôsob ako podporovať trvalo udržateľnú módu je hlavne recyklácia oblečenia. Recyklovať nepotrebné, nenosené oblečenie, posunúť ho niekomu ďalšiemu, odpredať za symbolickú sumu alebo nakupovať v „sekáčoch“ výrazne prispieva k zníženiu masovej produkcie oblečenia.

Zuzana Ľos-Božiková

Určite. Myslím, že ľudia si začínajú uvedomovať túto problematiku a zároveň sa im páči to, že môžu pomáhať módou, ktorá zaujme.

Loading

...

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. 4 konkrétne tipy, ako získať peniaze na rozvoj podnikania
  2. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte!
  3. Cena elektriny rastie, čo to znamená pre firmy?
  4. Boli ste v Novembri 89 na námestí? Patrí vám verejná vďaka!
  5. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  6. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch
  7. Ľudia si už neuvedomujú, že ich svet nekončí na vlastnom prahu
  8. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať?
  9. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými
  10. EY Podnikateľ roka: hľadáme slovenské príbehy!
  1. Cena elektriny rastie, čo to znamená pre firmy?
  2. 4 konkrétne tipy, ako získať peniaze na rozvoj podnikania
  3. Manažment a svet v pohybe, výzvy, príležitosti a hrozby
  4. Boli ste v Novembri 89 na námestí? Patrí vám verejná vďaka!
  5. 4 mýty o minerálnej vlne, ktorým by ste nemali veriť
  6. Stavebná fakulta STU na dňoch kariérneho poradenstva
  7. XXIII. Seminár I. Poliačka – Rozvoj cestnej infraštruktúry
  8. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  9. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch
  10. Sieť prevádzok Stop Shop obchodov má už 80 pobočiek
  1. Dvaja Slováci dokázali zázrak. Ich listy chcú po celom svete 34 675
  2. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní 26 569
  3. Platíte si poistenie domova zbytočne? 21 288
  4. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte! 11 852
  5. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch 9 799
  6. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať? 4 209
  7. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými 4 203
  8. First moment na leto 2019 je tu: 13 letovísk s výraznými zľavami 4 151
  9. Volkswagen T-Cross má z každého niečo 3 726
  10. Hidradenitída - kožná choroba, o ktorej sa nehovorí 3 428

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Príbeh Bonaparte: stavba, ktorou nepohne ani kauza Bašternák

Komplex vzbudzoval rozruch od začiatku.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

O slobodu sa dá aj prísť

Ani ústava nemusí vydržať všetko.

Neprehliadnite tiež

Zimný trend číslo jeden: Káro a tartan menia farbu

Aj túto sezónu sú stredobodom pozornosti.