Návrhári o ekológii v móde: Je trvalá udržateľnosť budúcnosťou?

Desať známych mien slovenskej módy prezradilo, čo si myslia o ekologickom módnom biznise.

(Zdroj: Lenka Sršňová)

Jana Polak

Bude pre všetkých viac než užitočné, ak trvalá udržateľnosť bude rešpektovaným a denno-denne prijímaným a akceptovaným trendom nielen v móde. No konzumná spoločnosť nám to neuľahčuje.

Pretože predpokladom k trvalej udržateľnosti v akomkoľvek smere je minimalizácia nadbytku a osobné prijatie vnútorných limitov v každom z nás. Je to veľmi aktuálna a alarmujúca téma pre celé ľudstvo.

Richard Rozbora

Vnímam trend trvalej udržateľnosti v móde veľmi pozitívne, podporujem iniciatívu a aktívne som sa zapojil do medzinárodnej kampane FASHION REVOLUTION za etický módny priemysel.

Z môjho pohľadu patrí v tomto kontexte Slovensko k pokrokovým krajinám a v poslednej dekáde zaujíma ženy čoraz viac unikátnosť a nadčasovosť modelov, uprednostňujú kvalitu a originalitu, čím dávajú prednosť pred kvantitou lacných a menej kvalitných kúskov z lacných reťazcov. Tendencie posledných rokov ukazujú, že móda sa čoraz viac diferencuje, je pestrejšia a rôznorodejšia.

Stretávam sa s rôznymi pohľadmi na módu – cez experimentálny, alternatívny, biznis, po konzervatívny. Som rád, že v našej slovenskej móde je gýč na ústupe a móda sa približuje svetovým metropolám.

Mária Štraneková

Ak je to pomaly rastúci trend - je to veľmi potešujúci moment, ak je to len trend, ktorý je trendom byť chvíľu in a cool tak to nieje až taká výhra. Ale všeobecne myslím, že Slováci majú k udržateľnosti pozitívny vzťah.

Lenka Sršňová

Myslím si, že pojem udržateľná móda je dnes v módnom segmente trendom tak, ako bio produkty v potravinárskom priemysle. Byť ekologický, bio a green je módne a in.

Je dobre že sa o týchto témach hovorí, avšak bolo by lepšie, keby sa viac konalo ako hovorilo. Ľahko sa môže stať, že práve tieto pojmy budú len marketingovým nástrojom značiek, ktoré v skutočnosti likvidujú lokálnu produkciu a sú ich opakom.

To či lokálna móda bude udržateľná, alebo nie, závisí ako od výrobcu / dizajnéra /značky, tak aj od rozhodnutia zákazníka investovať do takejto módy.

Martina Mareková Kuipers

Áno, určite je to momentálne trend, ale verím, že sa z trendu stane aj bežná záležitosť. Je to vlastne len návrat k tomu, čo tu bolo pred týmto rýchlym životným štýlom, čo vedieme dnes. Udržateľnosť je nevyhnutnosť nielen v módnom, ale v každom priemysle, ak chceme na tejto planéte prežiť.

Vivien Babicová

Ekologická móda je síce trendom, ale skôr veľmi pomaly rastúcim. Realita je taká, že minimum ľudí si môže dovoliť alebo vôbec chce investovať do oblečenia, ktoré spĺňa kritériá udržateľnej módy.

No udržateľnosť môžeme vniesť do svojich šatníkov aj nenáročnými spôsobmi. Môžeme nakupovať v sekáčoch či vymieňať si oblečenie s kamarátmi.

Už aj investovanie do kúskov vyrobených z kvalitných materálov podmieňuje to, že nebudeme musieť rovnaké základné zložky šatníka obmieňať kvôli opotrebovaniu. Je to pokrok vo vnímaní funkcie odevu a pokrok je dôležitý.

Veronika Kopálová

Áno, v súčasnosti sa zvyšuje záujem o udržateľnú módu. Viac sa hovorí o škodlivosti textilného priemyslu. Aj ľudia, ktorí sa nezaujímajú o módu, začínajú vnímať, aký má vlastne význam tá udržateľnosť.

Samozrejme je to dôležité. Najviac tým trpíme my sami a naše životné prostredie, ktoré by sme si mali chrániť.

Martina Kocianová

Pomaly sa myšlienka udržateľnej módy dostáva medzi ľudí a dúfam, že záujem o ňu bude rásť stále viac a viac.

Módny priemysel je druhý najnečistejší priemysel a bolo by dobré, keby to ľudia viac začali brať na vedomie tento fakt a snažili sa pomôcť našej planéte aj prostredníctvom módy.

Loading

...

Františka Benčaťová

Dnes, žiaľ, stále pretrváva trend, že všetko, čo sa vyrába, musí byť ľudovo povedané rýchlo a lacno. A málokto sa zamýšľa nad tým, čo za tým je a pre koho je to takto naozaj výhodné. To platí i v módnom a textilnom priemysle, ktoré patria medzi najznečisťujúcejšie.

Kedysi stačila voľná sukňa a batikované tričko a každý vedel, že pred sebou má niekoho, komu záleží na životnom prostredí. Ktovie ako by obstáli v dnešnej dobe? Ešte doteraz sú mnohé veci ohľadom ekomódy pre ľudí neznáme alebo majú o nej skreslené predstavy.

Trvalá udržateľnosť v móde však začína už na začiatku celého reťazca. Ako bola pestovaná bavlna, z ktorej mám tričko, v akej pôde rástla, ako sa farbila a nehovoriac už o tom, kde a za akých podmienok bolo tričko vyrobené! Hoci nás dnes môže obliekanie v súlade s presvedčením vyjsť dosť draho, treba si uvedomiť, čo všetko za tým je a čo tým podporujem.

Aj na Slovensku sa už mnoho ľudí riadi týmito myšlienkami. Myslím si však, že tak ako všade, aj u nás bude ešte chvíľu trvať, kým ľudia prekonajú svoju pohodlnosť a budú sa viac zaujímať o pozadie celej výroby trebárs obyčajného trička.

No najjednoduchší spôsob ako podporovať trvalo udržateľnú módu je hlavne recyklácia oblečenia. Recyklovať nepotrebné, nenosené oblečenie, posunúť ho niekomu ďalšiemu, odpredať za symbolickú sumu alebo nakupovať v „sekáčoch“ výrazne prispieva k zníženiu masovej produkcie oblečenia.

Zuzana Ľos-Božiková

Určite. Myslím, že ľudia si začínajú uvedomovať túto problematiku a zároveň sa im páči to, že môžu pomáhať módou, ktorá zaujme.

Loading

...

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  3. Legendárna Transsibírska magistrála
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  6. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  7. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  8. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  10. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 12 014
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 8 791
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 5 222
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 4 719
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 514
  6. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 1 873
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 812
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 663
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 607
  10. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť 1 027

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Komédia na súdoch: prečo nie sú prípady Majského a Čuňu uzavreté

Treba sa pýtať, kde sme – ako súdruhovia z NDR – urobili chybu.

ŠPORT

Slovenskí hokejisti prehrali s Rusmi po predĺžení na turnaji v Nórsku

Slovákom patrí priebežne druhé miesto.

KOMENTÁRE

Prečo sa v kostoloch nediskutuje

Chromík a Kuffa kázali proti Istanbulskému dohovoru. Vraj veď násilie na ženách nikto nechce.

Neprehliadnite tiež

Mariana Kováčová: Najťažšie pre dieťa je, keď sa násilia na ňom dopúšťajú rodičia

Zakladateľka Centra Slniečko nám porozprávala o najakútnejších problémoch detského sveta.

Tri lyžiarske rakúske destinácie: Tu zažijete viac ako lyžovačku

V rakúskych lyžiarskych strediskách na vás okrem skvelých zjazdoviek čaká aj viacero noviniek.

Mariah Carey: Prečo je speváčka považovaná za kráľovnú Vianoc?

Jej žezlo nikto nedokáže prevziať, hoci mnohí by chceli.

Čo vás čaká v novom čísle magazínu smeŽeny

Prečítajte si rozhovor s Marianou Kováčovou, ktorá sa venuje problematike týrania detí.

Biblia módy oslavuje výročie. Časopis Vogue má 125 rokov

V decembri 1892 vyšlo prvé číslo magazínu, ktorý je vo svete módy ikonou.