SME
Streda, 16. jún, 2021 | Meniny má Blanka, BiankaKrížovkyKrížovky

Máte v práci málo pohybu? Ortopéd poradí, ako správne sedieť

Bolesti sú pri sedavom zamestnaní bežné. Naučte sa sedieť správne.

Literárny Zvolen dáva priestor autorom prózy aj poézie. Ilustračné foto.Literárny Zvolen dáva priestor autorom prózy aj poézie. Ilustračné foto. (Zdroj: Pexels.com)

História nám dá za pravdu – než sa človek dopracoval k súčasnej situácii, že presedí väčšinu dňa a koniec koncov aj celého života, musel v minulosti tráviť viac času lozením a chodením. Extrémy však neprospievajú takmer nikdy, preto je dôležité aktivity s oddychom rozumne striedať.

Ak máte sedavé zamestnanie, vedzte, že ste ohrození viac, než by sa mohlo zdať a organizmu dlhodobé sedenie dobre nerobí. Ide o záťaž na rôzne časti tela a uľaviť od nej si môžete, ak sa naučíte sedieť správne.

Nepríjemné fakty o sedení

Možno neviete, že sedíte úplne nesprávne, no čo-to vám môžu naznačiť signály tela. Už po dvadsiatich minútach zlej polohy sa spomalí cirkulácia krvi a necirkulovaná krv v nohách vyráža smerom do chrbtice, kde vytvára obrovský tlak.

Skryť Vypnúť reklamu

Ten sa časom zvyšuje a pôsobí na nervy v kostiach, chrupavkách, šľachách a svaloch, čo vedie k bolesti, brneniu či necitlivosti. Okrem toho sú pod záťažou aj srdce a cievny systém.

„Pri dlhom sedení trpí najviac chrbtica. Bolesti najčastejšie zasahujú krížovú oblasť. Výnimkou nie je ani šija a záhlavie, a to pri fixovanom postavení tela a krku v jednej polohe. Ak je telo pri sedení zavesené takpovediac na chrbtici, utláčajú sa platničky a stavce a taktiež aj vnútrobrušné orgány,“ hovorí ortopéd Tomáš Jakubík z Clinica Orthopedica.

Prečítajte si tiež: Kam spejeme v dobe sedavej? Toto všetko nám hrozí Čítajte 

Pravidlá správneho sedenia

Opakovanie je matka múdrosti, a tak hoci ste už možno stokrát počuli tipy, ako na to, správny sed má svoje pravidlá, ktoré sa oplatí si stále pripomínať.

Zabudnite na prekrížené nohy, ohnutý chrbát a naklonený postoj. Na stoličke, ktorá by mala byť zasunutá čo najbližšie k stolu, by ste mali sedieť celou časťou zadku. Krk vysuňte dopredu, ramená smerujte dozadu a spodnú časť chrbta zatočte dovnútra. Dôležité je mať pevný chrbát, ortopéd odporúča napríklad pomôcť si vankúšikom alebo aj stočeným svetrom zasunutým medzi chrbát a stoličku.

Skryť Vypnúť reklamu

Chodidlá majte položené na zemi, kolená ohnuté v pravom uhle a pravidelne meňte svoju fixovanú polohu.

„Z ortopedického hľadiska je veľmi výhodné, ak sediaci napríklad v kancelárii za počítačom nemá takzvanú dlhodobo fixovanú polohu na jednu stranu. To už po niekoľkých hodinách vyvolá rôzne pocity stuhnutosti až bolesti, ktoré začínajú od krčnej chrbtice a putujú cez rameno až do prstov. Z tohto dôvodu odporúčam nielen dodržiavať správne sedenie, ale aj meniť polohy a pohyb,“ radí Tomáš Jakubík.

Okrem zásadnej zmeny polohy zo sedu do stoja a chôdze môžu pomôcť aj zdanlivé drobnosti ako točenie hlavou zo strany na stranu a zhora dole. Po minúte takéhoto minicvičenia sa najstuhnutejšie svaly šije uvoľnia.

Pozor na fitloptu

Ortopéd pripomína ľuďom, ktorí vymenili kancelársku stoličku za fitloptu, že aj na nej treba vedieť sedieť.

Skryť Vypnúť reklamu

Pri fitlopte musia myslieť na stabilizáciu, keďže ide o takzvané dynamické sedenie. Bez operadla nás lopta núti držať chrbát vo vzpriamenej pozícii a pomáha uvoľniť svalstvo trupu. V takejto polohe však stačí dvadsať minút.

„V prvom rade si vyberte správnu veľkosť s ohľadom na vašu výšku aj výšku pracovného stola. Sadnite si do stredu lopty, nie na jej kraj. Nohy by mali byť na zemi od seba vzdialené na šírku ramien, špičky smerujú dopredu, lýtka sa nedotýkajú lopty. Hrudník by mal byť vypnutý, chrbtica vzpriamená, ramená smerujú dozadu,“ radí Jakubík.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  3. Ako sa mení dynamika firiem?
  4. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  5. Zázračná hranica kilometrov, po ktorej sa vám elektromobil neoplatí
  6. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  7. Po Slovensku na motorke
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  10. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  1. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  2. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  3. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  4. Začíname prikrmovať: Ako vybrať detskú ovocnú výživu?
  5. Arónia: Spoznajte jej zázračné účinky na zdravie, chutné recepty
  6. Po Slovensku na motorke
  7. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  10. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 24 065
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 13 837
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 12 780
  4. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 10 870
  5. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 9 739
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 8 570
  7. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 329
  8. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 7 015
  9. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 5 238
  10. Po Slovensku na motorke 5 236
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Demografický problém nikto nerieši.


9. jún
Ilustračné foto

Štát pridal nové možnosti do očkovacieho formulára na webe.


2 h
Zuzana Kepplová.

Nie je jedno, ako sa k výsledku dostaneme, tvrdí Kolíková.


15. jún

Toto by sa za vlády Smeru naozaj nemohlo stať!


Cynická obluda 55m