SME
Utorok, 25. február, 2020 | Meniny má Frederik(a)

Máte v práci málo pohybu? Ortopéd poradí, ako správne sedieť

Bolesti sú pri sedavom zamestnaní bežné. Naučte sa sedieť správne.

Literárny Zvolen dáva priestor autorom prózy aj poézie. Ilustračné foto.Literárny Zvolen dáva priestor autorom prózy aj poézie. Ilustračné foto.(Zdroj: Pexels.com)

História nám dá za pravdu – než sa človek dopracoval k súčasnej situácii, že presedí väčšinu dňa a koniec koncov aj celého života, musel v minulosti tráviť viac času lozením a chodením. Extrémy však neprospievajú takmer nikdy, preto je dôležité aktivity s oddychom rozumne striedať.

Ak máte sedavé zamestnanie, vedzte, že ste ohrození viac, než by sa mohlo zdať a organizmu dlhodobé sedenie dobre nerobí. Ide o záťaž na rôzne časti tela a uľaviť od nej si môžete, ak sa naučíte sedieť správne.

Článok pokračuje pod video reklamou

Nepríjemné fakty o sedení

Možno neviete, že sedíte úplne nesprávne, no čo-to vám môžu naznačiť signály tela. Už po dvadsiatich minútach zlej polohy sa spomalí cirkulácia krvi a necirkulovaná krv v nohách vyráža smerom do chrbtice, kde vytvára obrovský tlak.

Ten sa časom zvyšuje a pôsobí na nervy v kostiach, chrupavkách, šľachách a svaloch, čo vedie k bolesti, brneniu či necitlivosti. Okrem toho sú pod záťažou aj srdce a cievny systém.

„Pri dlhom sedení trpí najviac chrbtica. Bolesti najčastejšie zasahujú krížovú oblasť. Výnimkou nie je ani šija a záhlavie, a to pri fixovanom postavení tela a krku v jednej polohe. Ak je telo pri sedení zavesené takpovediac na chrbtici, utláčajú sa platničky a stavce a taktiež aj vnútrobrušné orgány,“ hovorí ortopéd Tomáš Jakubík z Clinica Orthopedica.

Prečítajte si tiež: Kam spejeme v dobe sedavej? Toto všetko nám hrozí Čítajte 

Pravidlá správneho sedenia

Opakovanie je matka múdrosti, a tak hoci ste už možno stokrát počuli tipy, ako na to, správny sed má svoje pravidlá, ktoré sa oplatí si stále pripomínať.

Zabudnite na prekrížené nohy, ohnutý chrbát a naklonený postoj. Na stoličke, ktorá by mala byť zasunutá čo najbližšie k stolu, by ste mali sedieť celou časťou zadku. Krk vysuňte dopredu, ramená smerujte dozadu a spodnú časť chrbta zatočte dovnútra. Dôležité je mať pevný chrbát, ortopéd odporúča napríklad pomôcť si vankúšikom alebo aj stočeným svetrom zasunutým medzi chrbát a stoličku.

Chodidlá majte položené na zemi, kolená ohnuté v pravom uhle a pravidelne meňte svoju fixovanú polohu.

„Z ortopedického hľadiska je veľmi výhodné, ak sediaci napríklad v kancelárii za počítačom nemá takzvanú dlhodobo fixovanú polohu na jednu stranu. To už po niekoľkých hodinách vyvolá rôzne pocity stuhnutosti až bolesti, ktoré začínajú od krčnej chrbtice a putujú cez rameno až do prstov. Z tohto dôvodu odporúčam nielen dodržiavať správne sedenie, ale aj meniť polohy a pohyb,“ radí Tomáš Jakubík.

Okrem zásadnej zmeny polohy zo sedu do stoja a chôdze môžu pomôcť aj zdanlivé drobnosti ako točenie hlavou zo strany na stranu a zhora dole. Po minúte takéhoto minicvičenia sa najstuhnutejšie svaly šije uvoľnia.

Pozor na fitloptu

Ortopéd pripomína ľuďom, ktorí vymenili kancelársku stoličku za fitloptu, že aj na nej treba vedieť sedieť.

Pri fitlopte musia myslieť na stabilizáciu, keďže ide o takzvané dynamické sedenie. Bez operadla nás lopta núti držať chrbát vo vzpriamenej pozícii a pomáha uvoľniť svalstvo trupu. V takejto polohe však stačí dvadsať minút.

„V prvom rade si vyberte správnu veľkosť s ohľadom na vašu výšku aj výšku pracovného stola. Sadnite si do stredu lopty, nie na jej kraj. Nohy by mali byť na zemi od seba vzdialené na šírku ramien, špičky smerujú dopredu, lýtka sa nedotýkajú lopty. Hrudník by mal byť vypnutý, chrbtica vzpriamená, ramená smerujú dozadu,“ radí Jakubík.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Študuj matematiku, fyziku a informatiku v Prahe
  2. Fakulta posiela študentov do verejných inštitúcií a vzdeláva ich
  3. Moderné, inovatívne a praktické štúdium práva? U nás sa to dá!
  4. Prečo je Nitra rajom študentov?
  5. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  6. Začať investovať v mobile môžete konečne aj na Slovensku
  7. Denník SME s odznakom Nie v našej krajine
  8. Nestarnú, ale dozrievajú
  9. Slovensko potrebuje dezinFicovať
  10. Objavte najkrajšie zastávky na ceste po temperamentnej Andalúzii
  1. Do VIVO! Bratislava zavítala doba kamenná
  2. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  3. Postarajte sa o to, aby s vaším autom neodišiel nikto iný
  4. Jarné prázdniny za dverami: Ešte jedna lyžovačka, prosím
  5. SANAGRO: Vláda rozdelila dotácie neférovo
  6. A trend-setting water park
  7. Začať investovať v mobile môžete konečne aj na Slovensku
  8. Nestarnú, ale dozrievajú
  9. Denník SME s odznakom Nie v našej krajine
  10. Tipy na darček pre krstniatko
  1. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo 20 305
  2. Objavte najkrajšie zastávky na ceste po temperamentnej Andalúzii 12 763
  3. Slovensko potrebuje dezinFicovať 8 371
  4. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom 7 288
  5. Denník SME s odznakom Nie v našej krajine 5 481
  6. Viete aké je študentské mesto na Slovensku? 5 362
  7. Ktorá farba je tá tvoja? 5 040
  8. Mexiko, Maldivy či Maurícius. Kam ísť za TOP exotikou v zime? 4 264
  9. Darujte od srdca pre rozum 3 947
  10. Začať investovať v mobile môžete konečne aj na Slovensku 3 772

Téma: Sedavý životný štýl

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Hlavné správy zo Sme.sk

Španielska polícia pred hotelom na Tenerife.
Minister práce, sociálnych vecí a rodiny Ján Richter a vľavo Erik Tomáš (obaja SMER).
Sabina Dlouhá hrala v dokumente V síti dvanásťročné dievča.

Orbán podáva ruku aj slovenským Maďarom

Maďarské strany nemajú istú účasť v parlamente.

Orbánna rokovani s predstaviteľmi Strany maďarskej komunity (MKP) v Budapešti 11. apríla 2017.