SME

V Česku vymysleli pivo pre ženy, zožalo kritiku aj od zahraničných médií

Nápoj určený špeciálne pre dámy má mramorovo biely a ružovkastý obal. Podľa Britiek je sexistický.

Aurosa a pivo "pre ňu"Aurosa a pivo "pre ňu" (Zdroj: Ivan Kašša / Aurosa.cz)

Ženy chceli povzbudiť k pitiu piva a vytvoriť pre ne symbol „ženskej sily a zároveň dievčenskej nežnosti“, výsledok je však opačný. Za výrobok „Beer for her“, teda „Pivo pre ňu“ zožal český minipivovar Aurosa kritiku od zahraničných médií, ktoré produkt a marketing okolo neho považujú za sexistický.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ide najmä o britský trh, kam sa snaží Aurosa svoje pivo dovážať. Ozvali sa však tamojšie zákazníčky, ktoré poburuje myšlienka, že by mali piť pivo špeciálne určené pre ne a nemôžu si vychutnávať klasický nápoj rovnako ako muži – bez prívlastkov. Problémom je aj elegantná ružovkastá fľaška, v ktorej sa predáva a ktorá evokuje stereotypnú spojitosť medzi ženami a láskou k ružovej farbe.

SkryťVypnúť reklamu

Britky sa bez rozpakov rozhodli pivo kritizovať na sociálnych sieťach, predovšetkým na Twitteri a témy sa chytili aj viaceré zahraničné médiá. O českej Aurose písali napríklad denník The Telegraph, The Independent, dokonca aj americký server Huffington Post a množstvo ďalších menších webov.

Chcú poukázať najmä na myšlienku, že „pivo pre ženy už existuje a volá sa iba pivo“.

Loading

...

Elegantné podávanie podľa majiteľky nie je sexistické

Za značkou stojí česká podnikateľka Martina Šmírová. Založila ju v roku 2015 s cieľom ponúknuť zákazníčkam špeciálne pripravené pivo v luxusnom dizajnovom obale. Celá situácia so zahraničnými médiami ju mrzí, pretože podľa jej slov je zámer značky Aurosa úplne opačný.

„Chceli sme zmeniť vnímanie piva ako tradičného nápoja obľúbeného najmä mužskými zákazníkmi. Samozrejme si nemyslíme, že by ženy nemali piť iné druhy piva, alebo naopak, že by mali piť len to naše. Aurosa predstavuje iba ďalšiu alternatívu voľby, ktorá oslovuje ako ženy, tak pre mnohých možno prekvapivo aj mužov,“ uviedla pre SME Martina Šmírová.

SkryťVypnúť reklamu

Čím sa teda jej pivo pre ženy líši od tradičných známych produktov? Aurosa je nefiltrovaný 11° polotmavý ležiak a jeho hlavnou prísadou je Viedenský slad, vďaka ktorému má mierne karamelový nádych. Pivo taktiež nie je nijako dochucované či umelo prisladzované a vyrába sa v rodinnom pivovare v zámku Rychvald.

Martina Šmírová tiež spolupracuje s rôznymi umelcami a dizajnérmi, pretože kladie veľký dôraz na obal a dizajn fľašky. Má vraj reflektovať povahu samotného piva. „Elegantný a nežný, no napriek tomu výrazný – taký je mramorový obal, ktorý fľašku pozdvihuje na módny doplnok a home decor. Nemyslíme si, že by elegantnejšie podávanie bolo pre ženy akokoľvek dehonestujúce či sexistické,“ hovorí majiteľka pivovaru.

Bráni sa tiež tým, že na trhu je množstvo produktov, ktoré sú tradične rozdelené na ženské a mužské ako napríklad kozmetika, oblečenie či parfémy. „Nemyslíme si, že by alternatívy produktov mali v našej slobodnej spoločnosti vyvolávať akýkoľvek problém,“ tvrdí.

SkryťVypnúť reklamu

Loading

...

Silný muž a krehká žena

Na sociálnych sieťach a oficiálnych stránkach značka tiež argumentuje, že nechcela byť súčasťou sexizmu, feminizmu a ničoho podobného. Vysoko pravdepodobne bolo naozaj jej zámerom iba vytvoriť produkt, ktorý bude na trhu originálom a pritiahne na seba pozornosť s dobrým úmyslom podporiť všetky milovníčky piva.

Niektoré kroky celého marketingu okolo značky však vyjadrujú (možno nechcene) úplný opak. Pivo sa napríklad predáva aj v taškách s označením WMN PWR (skratka od Women Power – sila žien) a majiteľka ho propaguje aj slovami, že „ženy môžu uspieť kdekoľvek, bez toho, aby sa pri tom museli prispôsobovať alebo obetovať svoju prirodzenú ženskosť“.

Ak hovoríme o feminizme ako o idei rovnoprávnosti a rovnocennosti žien s mužmi, niet jasnejšej ukážky ako vyššie spomenuté príklady.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aurosa však zašla ešte ďalej a zrejme nevedomky, no predsa naznačila aj určité rodové stereotypy. Svoj nápoj pre dámy označila za „stelesnenie kontrastu medzi svetom silného muža a krehkosti ženy“.

Svoje povedomie medzi tisíckami žien tak značka dosiahla, hoci spôsobom, aký zrejme ani náhodou neočakávala.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  2. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  5. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 16 220
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 164
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 257
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 328
  5. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 4 102
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 093
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 257
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 102
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Simona Mištíková

Riaditeľka PR agentúry a lektorka soft skills.


2

Veľkonočné tradície majú mnoho podôb.


Pavol Juračka
Katarína Del Rio a Bianka Urbanovská zo ZA SEBA, o.z.

Agresora najviac prekvapí, keď obeť neostane ticho.


29
Nepečený cheesecake s ovocím.

Rýchly cheesecake bez pečenia je lahodný a osviežujúci. V tomto článku nájdete recepty aj tipy na cheesecake bez zapínania rúry.


redakcia SME ženy
reklama
  1. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  2. Zuzana Pelaez: O plakaní, čakaní a platení alias o slovenskom, britskom a kolumbijskom zdravotníctve.
  3. Zdravotní Klauni: Posledná klauniáda pre Lenku
  4. Ján Karas: Keď moc nemá tvár: Prebudenie tých, ktorí mlčia na hrane autority a toxického riadenia
  5. Gabriela Sabolová: Ako Aničke takmer zakázali riadiť auto
  6. Liga za ľudské práva: Adriana Mesochoritisová: Dobre mienené rady môžu byť pre ženy v násilných vzťahoch nebezpečné
  7. Matúš Radusovsky: Rôzne druhy medu a ich benefity
  8. Michaela Witters: Čo za ľudí vychováva deti, ktoré dokážu niekomu takto ublížiť?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 388
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 793
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 61 141
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 175
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 470
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 674
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 864
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 663
  1. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  2. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  3. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  4. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  5. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  6. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  7. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  8. Tupou Ceruzou: Medvede
SkryťZatvoriť reklamu