SME
Sobota, 22. február, 2020 | Meniny má Etela

V Česku vymysleli pivo pre ženy, zožalo kritiku aj od zahraničných médií

Nápoj určený špeciálne pre dámy má mramorovo biely a ružovkastý obal. Podľa Britiek je sexistický.

Aurosa a pivo "pre ňu"Aurosa a pivo "pre ňu"(Zdroj: Ivan Kašša / Aurosa.cz)

Ženy chceli povzbudiť k pitiu piva a vytvoriť pre ne symbol „ženskej sily a zároveň dievčenskej nežnosti“, výsledok je však opačný. Za výrobok „Beer for her“, teda „Pivo pre ňu“ zožal český minipivovar Aurosa kritiku od zahraničných médií, ktoré produkt a marketing okolo neho považujú za sexistický.

Ide najmä o britský trh, kam sa snaží Aurosa svoje pivo dovážať. Ozvali sa však tamojšie zákazníčky, ktoré poburuje myšlienka, že by mali piť pivo špeciálne určené pre ne a nemôžu si vychutnávať klasický nápoj rovnako ako muži – bez prívlastkov. Problémom je aj elegantná ružovkastá fľaška, v ktorej sa predáva a ktorá evokuje stereotypnú spojitosť medzi ženami a láskou k ružovej farbe.

Článok pokračuje pod video reklamou

Britky sa bez rozpakov rozhodli pivo kritizovať na sociálnych sieťach, predovšetkým na Twitteri a témy sa chytili aj viaceré zahraničné médiá. O českej Aurose písali napríklad denník The Telegraph, The Independent, dokonca aj americký server Huffington Post a množstvo ďalších menších webov.

Chcú poukázať najmä na myšlienku, že „pivo pre ženy už existuje a volá sa iba pivo“.

Loading

...

Elegantné podávanie podľa majiteľky nie je sexistické

Za značkou stojí česká podnikateľka Martina Šmírová. Založila ju v roku 2015 s cieľom ponúknuť zákazníčkam špeciálne pripravené pivo v luxusnom dizajnovom obale. Celá situácia so zahraničnými médiami ju mrzí, pretože podľa jej slov je zámer značky Aurosa úplne opačný.

„Chceli sme zmeniť vnímanie piva ako tradičného nápoja obľúbeného najmä mužskými zákazníkmi. Samozrejme si nemyslíme, že by ženy nemali piť iné druhy piva, alebo naopak, že by mali piť len to naše. Aurosa predstavuje iba ďalšiu alternatívu voľby, ktorá oslovuje ako ženy, tak pre mnohých možno prekvapivo aj mužov,“ uviedla pre SME Martina Šmírová.

Čím sa teda jej pivo pre ženy líši od tradičných známych produktov? Aurosa je nefiltrovaný 11° polotmavý ležiak a jeho hlavnou prísadou je Viedenský slad, vďaka ktorému má mierne karamelový nádych. Pivo taktiež nie je nijako dochucované či umelo prisladzované a vyrába sa v rodinnom pivovare v zámku Rychvald.

Martina Šmírová tiež spolupracuje s rôznymi umelcami a dizajnérmi, pretože kladie veľký dôraz na obal a dizajn fľašky. Má vraj reflektovať povahu samotného piva. „Elegantný a nežný, no napriek tomu výrazný – taký je mramorový obal, ktorý fľašku pozdvihuje na módny doplnok a home decor. Nemyslíme si, že by elegantnejšie podávanie bolo pre ženy akokoľvek dehonestujúce či sexistické,“ hovorí majiteľka pivovaru.

Bráni sa tiež tým, že na trhu je množstvo produktov, ktoré sú tradične rozdelené na ženské a mužské ako napríklad kozmetika, oblečenie či parfémy. „Nemyslíme si, že by alternatívy produktov mali v našej slobodnej spoločnosti vyvolávať akýkoľvek problém,“ tvrdí.

Loading

...

Silný muž a krehká žena

Na sociálnych sieťach a oficiálnych stránkach značka tiež argumentuje, že nechcela byť súčasťou sexizmu, feminizmu a ničoho podobného. Vysoko pravdepodobne bolo naozaj jej zámerom iba vytvoriť produkt, ktorý bude na trhu originálom a pritiahne na seba pozornosť s dobrým úmyslom podporiť všetky milovníčky piva.

Niektoré kroky celého marketingu okolo značky však vyjadrujú (možno nechcene) úplný opak. Pivo sa napríklad predáva aj v taškách s označením WMN PWR (skratka od Women Power – sila žien) a majiteľka ho propaguje aj slovami, že „ženy môžu uspieť kdekoľvek, bez toho, aby sa pri tom museli prispôsobovať alebo obetovať svoju prirodzenú ženskosť“.

Ak hovoríme o feminizme ako o idei rovnoprávnosti a rovnocennosti žien s mužmi, niet jasnejšej ukážky ako vyššie spomenuté príklady.

Aurosa však zašla ešte ďalej a zrejme nevedomky, no predsa naznačila aj určité rodové stereotypy. Svoj nápoj pre dámy označila za „stelesnenie kontrastu medzi svetom silného muža a krehkosti ženy“.

Svoje povedomie medzi tisíckami žien tak značka dosiahla, hoci spôsobom, aký zrejme ani náhodou neočakávala.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slovensko potrebuje dezinFicovať
  2. Objavte najkrajšie zastávky na ceste po temperamentnej Andalúzii
  3. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo
  4. Ako si prepojiť auto so smartfónom?
  5. Kto bude ďalší? Hľadajte s nami Učiteľa Slovenska
  6. Potraviny išli ľuďom v núdzi, uvarili 4,7 milióna porcií jedál
  7. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom
  8. Čo by ste mali vedieť pred tým, ako sa pustíte do investovania?
  9. Darujte od srdca pre rozum
  10. Vysoké školy: Ako poslať prihlášku a koľko za ňu zaplatíte?
  1. Tipy na darček pre krstniatko
  2. Trnavská univerzita je kvalitou v popredí
  3. Zvažujete štúdium? A prečo nie v Prahe?
  4. Viete aké je študentské mesto na Slovensku?
  5. Objavte najkrajšie zastávky na ceste po temperamentnej Andalúzii
  6. Slovensko potrebuje dezinFicovať
  7. Naštartuj svoju budúcnosť na EkF TUKE
  8. Ktorá farba je tá tvoja?
  9. Maturuješ a hľadáš kam na vysokú?
  10. ... viac ako vzdelanie
  1. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo 16 075
  2. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom 9 205
  3. Vyrábali kozmetiku, o ktorú nebol záujem. Napriek tomu prerazili 6 938
  4. Objavte najkrajšie zastávky na ceste po temperamentnej Andalúzii 5 880
  5. Mexiko, Maldivy či Maurícius. Kam ísť za TOP exotikou v zime? 5 564
  6. Bytová kríza. Ako na daňové priznanie? Kam investovať? 4 913
  7. SME proti extrémizmu na školách 4 768
  8. Darujte od srdca pre rozum 4 661
  9. Peniaze z poistky môžete dostať rýchlejšie. Poradíme vám ako 4 461
  10. Iná tvár Turecka: Oplatí sa navštíviť Severný Cyprus? 4 431

Hlavné správy zo Sme.sk

Ľubomír Galko a ostatní odídenci zo SaS, ktorí momentálne pôsobia v Demokratickej strane, po tom, ako podporili otvorenie mimoriadnej schôdze.
Stĺpček Petra Schutza

V pamäti zostane len kolaborácia so Smerom

Na takú kombináciu reálií by neprišla ani umelá inteligencia.

Peter Schutz
Podcast Dobré Ráno.
Píše Zuzana Szatmáry

Dva roky po vražde: My skoro spať musíme, bo sme skoro vstali

Pred zákonom si musíme byť rovní.

Neprehliadnite tiež

Harry a jeho manželka Meghan sa vzdali značky Sussex Royal

Výraz sa nebude vyskytovať ani v názve neziskovej organizácie, ktorú plánujú založiť v tomto roku.

Dvojica v stredu oznámila, že sa osamostatní od kráľovskej rodiny 31. marca.
Plody argánovníka. Vyrába sa z nich arganový olej.
Nepečená Snickers torta