SME
Sobota, 24. júl, 2021 | Meniny má VladimírKrížovkyKrížovky

V Česku vymysleli pivo pre ženy, zožalo kritiku aj od zahraničných médií

Nápoj určený špeciálne pre dámy má mramorovo biely a ružovkastý obal. Podľa Britiek je sexistický.

Aurosa a pivo "pre ňu"Aurosa a pivo "pre ňu" (Zdroj: Ivan Kašša / Aurosa.cz)

Ženy chceli povzbudiť k pitiu piva a vytvoriť pre ne symbol „ženskej sily a zároveň dievčenskej nežnosti“, výsledok je však opačný. Za výrobok „Beer for her“, teda „Pivo pre ňu“ zožal český minipivovar Aurosa kritiku od zahraničných médií, ktoré produkt a marketing okolo neho považujú za sexistický.

Ide najmä o britský trh, kam sa snaží Aurosa svoje pivo dovážať. Ozvali sa však tamojšie zákazníčky, ktoré poburuje myšlienka, že by mali piť pivo špeciálne určené pre ne a nemôžu si vychutnávať klasický nápoj rovnako ako muži – bez prívlastkov. Problémom je aj elegantná ružovkastá fľaška, v ktorej sa predáva a ktorá evokuje stereotypnú spojitosť medzi ženami a láskou k ružovej farbe.

Skryť Vypnúť reklamu

Britky sa bez rozpakov rozhodli pivo kritizovať na sociálnych sieťach, predovšetkým na Twitteri a témy sa chytili aj viaceré zahraničné médiá. O českej Aurose písali napríklad denník The Telegraph, The Independent, dokonca aj americký server Huffington Post a množstvo ďalších menších webov.

Chcú poukázať najmä na myšlienku, že „pivo pre ženy už existuje a volá sa iba pivo“.

Loading

...

Elegantné podávanie podľa majiteľky nie je sexistické

Za značkou stojí česká podnikateľka Martina Šmírová. Založila ju v roku 2015 s cieľom ponúknuť zákazníčkam špeciálne pripravené pivo v luxusnom dizajnovom obale. Celá situácia so zahraničnými médiami ju mrzí, pretože podľa jej slov je zámer značky Aurosa úplne opačný.

„Chceli sme zmeniť vnímanie piva ako tradičného nápoja obľúbeného najmä mužskými zákazníkmi. Samozrejme si nemyslíme, že by ženy nemali piť iné druhy piva, alebo naopak, že by mali piť len to naše. Aurosa predstavuje iba ďalšiu alternatívu voľby, ktorá oslovuje ako ženy, tak pre mnohých možno prekvapivo aj mužov,“ uviedla pre SME Martina Šmírová.

Skryť Vypnúť reklamu

Čím sa teda jej pivo pre ženy líši od tradičných známych produktov? Aurosa je nefiltrovaný 11° polotmavý ležiak a jeho hlavnou prísadou je Viedenský slad, vďaka ktorému má mierne karamelový nádych. Pivo taktiež nie je nijako dochucované či umelo prisladzované a vyrába sa v rodinnom pivovare v zámku Rychvald.

Martina Šmírová tiež spolupracuje s rôznymi umelcami a dizajnérmi, pretože kladie veľký dôraz na obal a dizajn fľašky. Má vraj reflektovať povahu samotného piva. „Elegantný a nežný, no napriek tomu výrazný – taký je mramorový obal, ktorý fľašku pozdvihuje na módny doplnok a home decor. Nemyslíme si, že by elegantnejšie podávanie bolo pre ženy akokoľvek dehonestujúce či sexistické,“ hovorí majiteľka pivovaru.

Bráni sa tiež tým, že na trhu je množstvo produktov, ktoré sú tradične rozdelené na ženské a mužské ako napríklad kozmetika, oblečenie či parfémy. „Nemyslíme si, že by alternatívy produktov mali v našej slobodnej spoločnosti vyvolávať akýkoľvek problém,“ tvrdí.

Skryť Vypnúť reklamu

Loading

...

Silný muž a krehká žena

Na sociálnych sieťach a oficiálnych stránkach značka tiež argumentuje, že nechcela byť súčasťou sexizmu, feminizmu a ničoho podobného. Vysoko pravdepodobne bolo naozaj jej zámerom iba vytvoriť produkt, ktorý bude na trhu originálom a pritiahne na seba pozornosť s dobrým úmyslom podporiť všetky milovníčky piva.

Niektoré kroky celého marketingu okolo značky však vyjadrujú (možno nechcene) úplný opak. Pivo sa napríklad predáva aj v taškách s označením WMN PWR (skratka od Women Power – sila žien) a majiteľka ho propaguje aj slovami, že „ženy môžu uspieť kdekoľvek, bez toho, aby sa pri tom museli prispôsobovať alebo obetovať svoju prirodzenú ženskosť“.

Ak hovoríme o feminizme ako o idei rovnoprávnosti a rovnocennosti žien s mužmi, niet jasnejšej ukážky ako vyššie spomenuté príklady.

Skryť Vypnúť reklamu

Aurosa však zašla ešte ďalej a zrejme nevedomky, no predsa naznačila aj určité rodové stereotypy. Svoj nápoj pre dámy označila za „stelesnenie kontrastu medzi svetom silného muža a krehkosti ženy“.

Svoje povedomie medzi tisíckami žien tak značka dosiahla, hoci spôsobom, aký zrejme ani náhodou neočakávala.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti
  2. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  3. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny
  4. Od Česka až po Jadran
  5. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  6. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu?
  7. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci
  8. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie
  9. Deti často nie sú na letnú škôlku alebo tábor vhodne pobalené
  10. Pätnásť miest v Rakúsku na letné potulky
  1. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  2. Riziko úrazov je počas letných prázdnin vyššie
  3. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  4. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  5. Tatravagónka Poprad ponúka stabilnú prácu a kariérny rast
  6. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  7. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  8. Svet bude fungovať na dátach a tie sú pre Slovensko priorita
  9. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti
  10. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  1. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 13 157
  2. Pätnásť miest v Rakúsku na letné potulky 6 933
  3. Vedci skúmali slovenskú magnéziovú minerálku. Výsledok prekvapí. 6 213
  4. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 898
  5. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 5 277
  6. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 3 760
  7. Nový Volkswagen Polo GTI prináša radosť z jazdy s dvojlitrom! 3 067
  8. Od Česka až po Jadran 3 063
  9. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 3 021
  10. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 2 245
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister financií Igor Matovič a minister zdravotníctva Vladimír Lengvarský

Matovič stále nezverejnil, či sa očkovacia lotéria oplatí.


22. júl
OH Tokio 2020 / 2021 - deň 1: V akcii je aj Juraj Tužinský.

Sledujte prvý deň letnej olympiády minútu po minúte.


3 h
Predseda NR SR Boris Kollár a minister zdravotníctva SR Vladimír Lengvarský.

Čo je to falošná menšinovosť a prečo ju politici ľúbia.


13 h
Juraj Tužinský.

Pištoliar Tužinský bude súťažiť v sobotu ráno nášho času.


Miloslav Šebela 21 h