SME

V Česku vymysleli pivo pre ženy, zožalo kritiku aj od zahraničných médií

Nápoj určený špeciálne pre dámy má mramorovo biely a ružovkastý obal. Podľa Britiek je sexistický.

Aurosa a pivo "pre ňu"Aurosa a pivo "pre ňu" (Zdroj: Ivan Kašša / Aurosa.cz)

Ženy chceli povzbudiť k pitiu piva a vytvoriť pre ne symbol „ženskej sily a zároveň dievčenskej nežnosti“, výsledok je však opačný. Za výrobok „Beer for her“, teda „Pivo pre ňu“ zožal český minipivovar Aurosa kritiku od zahraničných médií, ktoré produkt a marketing okolo neho považujú za sexistický.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ide najmä o britský trh, kam sa snaží Aurosa svoje pivo dovážať. Ozvali sa však tamojšie zákazníčky, ktoré poburuje myšlienka, že by mali piť pivo špeciálne určené pre ne a nemôžu si vychutnávať klasický nápoj rovnako ako muži – bez prívlastkov. Problémom je aj elegantná ružovkastá fľaška, v ktorej sa predáva a ktorá evokuje stereotypnú spojitosť medzi ženami a láskou k ružovej farbe.

SkryťVypnúť reklamu

Britky sa bez rozpakov rozhodli pivo kritizovať na sociálnych sieťach, predovšetkým na Twitteri a témy sa chytili aj viaceré zahraničné médiá. O českej Aurose písali napríklad denník The Telegraph, The Independent, dokonca aj americký server Huffington Post a množstvo ďalších menších webov.

Chcú poukázať najmä na myšlienku, že „pivo pre ženy už existuje a volá sa iba pivo“.

Loading

...

Elegantné podávanie podľa majiteľky nie je sexistické

Za značkou stojí česká podnikateľka Martina Šmírová. Založila ju v roku 2015 s cieľom ponúknuť zákazníčkam špeciálne pripravené pivo v luxusnom dizajnovom obale. Celá situácia so zahraničnými médiami ju mrzí, pretože podľa jej slov je zámer značky Aurosa úplne opačný.

„Chceli sme zmeniť vnímanie piva ako tradičného nápoja obľúbeného najmä mužskými zákazníkmi. Samozrejme si nemyslíme, že by ženy nemali piť iné druhy piva, alebo naopak, že by mali piť len to naše. Aurosa predstavuje iba ďalšiu alternatívu voľby, ktorá oslovuje ako ženy, tak pre mnohých možno prekvapivo aj mužov,“ uviedla pre SME Martina Šmírová.

SkryťVypnúť reklamu

Čím sa teda jej pivo pre ženy líši od tradičných známych produktov? Aurosa je nefiltrovaný 11° polotmavý ležiak a jeho hlavnou prísadou je Viedenský slad, vďaka ktorému má mierne karamelový nádych. Pivo taktiež nie je nijako dochucované či umelo prisladzované a vyrába sa v rodinnom pivovare v zámku Rychvald.

Martina Šmírová tiež spolupracuje s rôznymi umelcami a dizajnérmi, pretože kladie veľký dôraz na obal a dizajn fľašky. Má vraj reflektovať povahu samotného piva. „Elegantný a nežný, no napriek tomu výrazný – taký je mramorový obal, ktorý fľašku pozdvihuje na módny doplnok a home decor. Nemyslíme si, že by elegantnejšie podávanie bolo pre ženy akokoľvek dehonestujúce či sexistické,“ hovorí majiteľka pivovaru.

Bráni sa tiež tým, že na trhu je množstvo produktov, ktoré sú tradične rozdelené na ženské a mužské ako napríklad kozmetika, oblečenie či parfémy. „Nemyslíme si, že by alternatívy produktov mali v našej slobodnej spoločnosti vyvolávať akýkoľvek problém,“ tvrdí.

SkryťVypnúť reklamu

Loading

...

Silný muž a krehká žena

Na sociálnych sieťach a oficiálnych stránkach značka tiež argumentuje, že nechcela byť súčasťou sexizmu, feminizmu a ničoho podobného. Vysoko pravdepodobne bolo naozaj jej zámerom iba vytvoriť produkt, ktorý bude na trhu originálom a pritiahne na seba pozornosť s dobrým úmyslom podporiť všetky milovníčky piva.

Niektoré kroky celého marketingu okolo značky však vyjadrujú (možno nechcene) úplný opak. Pivo sa napríklad predáva aj v taškách s označením WMN PWR (skratka od Women Power – sila žien) a majiteľka ho propaguje aj slovami, že „ženy môžu uspieť kdekoľvek, bez toho, aby sa pri tom museli prispôsobovať alebo obetovať svoju prirodzenú ženskosť“.

Ak hovoríme o feminizme ako o idei rovnoprávnosti a rovnocennosti žien s mužmi, niet jasnejšej ukážky ako vyššie spomenuté príklady.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aurosa však zašla ešte ďalej a zrejme nevedomky, no predsa naznačila aj určité rodové stereotypy. Svoj nápoj pre dámy označila za „stelesnenie kontrastu medzi svetom silného muža a krehkosti ženy“.

Svoje povedomie medzi tisíckami žien tak značka dosiahla, hoci spôsobom, aký zrejme ani náhodou neočakávala.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia
  2. Ponúkali vlastné bývanie, dnes majú v Tatrách úspešné hotely
  3. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať
  4. Budvar stavia na tradícii a darí sa mu lepšie ako kedykoľvek
  5. Signature vône podľa osobnosti
  6. Prečo milionári nevypínajú ani na vrchole?
  7. Víťaz diváckej ceny MFF Cinematik Piešťany
  8. Gebrüder Weiss spúšťa novú linku priamo z Prahy do Španielska
  1. Signature vône podľa osobnosti
  2. Budvar stavia na tradícii a darí sa mu lepšie ako kedykoľvek
  3. Prečo milionári nevypínajú ani na vrchole?
  4. Ponúkali vlastné bývanie, dnes majú v Tatrách úspešné hotely
  5. Víťaz diváckej ceny MFF Cinematik Piešťany
  6. Gebrüder Weiss spúšťa novú linku priamo z Prahy do Španielska
  7. V Malackách vybudovali čajové impérium
  8. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“
  1. Prekvapenie na čele. Sem budú Slováci cestovať v roku 2026 12 890
  2. Toto bude cestovateľský hit roka 2026 11 113
  3. Slováci vytvorili mlieko, ktoré nemá obdobu v celej Európe 9 816
  4. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“ 5 731
  5. Plaza View v Dúbravke štartuje predpredaj bytov s výhľadom 4 468
  6. Takáto Čína sa bude páčiť aj Slovákom 4 305
  7. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 4 287
  8. Chcete investovať? Začína sa predaj dlhopisov pre Istropolis 3 671
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Igor Múdry: Kyslá kapustička
  2. Matúš Radusovsky: Nie je med ako med: v rozmanitosti sa skrýva jeho sila
  3. Zdravotní Klauni: Zdravotná klaunka: Keď si nasadíme na tvár červený nos, pozeráme sa na svet inak
  4. Janka Bittó Cigániková: Klamstvá o interrupciách. Naleteli ste aj vy?
  5. Andrea Podešvová: Je nevera vždy zrada, alebo niekedy len volanie o pomoc?
  6. Tomáš Mikloško: 8 prekvapivých faktov o vzťahoch, ktoré zmenia váš pohľad na lásku
  7. Zdravotní Klauni: Otec, bezpečný prístav dieťaťa v nemocnici
  8. Tomáš Mikloško: 11 vecí, ktoré ničia naše vzťahy – a ako to zmeniť
  1. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka. 41 277
  2. Martin Sukupčák: Otvorený list ministrovi Blanárovi 22 531
  3. Vladimír Zervan: Ficov úpadok 11 126
  4. Ivan Mlynár: Pán Peter Tkačenko, na samozvaného šerifa sa hráte vy a nie Štefan Hamran. 8 643
  5. Elena Antalová: Zvyšok života si nepokazím 8 549
  6. Monika Albertiová: Facka Ficovi. Slovensko sa prebúdza! 7 744
  7. Radko Mačuha: Rusko má všetky predpoklady na dobytie Ukrajiny. 7 285
  8. Ivan Mlynár: Čurillovci sú v domácom väzení, pretože Ficovi a Šutaj Eštokovi nejde matematika. 7 248
  1. Radko Mačuha: Takto sa to robí, do Šimečkovej matere.
  2. Věra Tepličková: Malí živnostníci = veľkí daromníci
  3. Věra Tepličková: Ajejeje, niečo sa dejejeje
  4. Dušan Koniar: Svet podľa Fica: velebiť Dubčeka a konať ako Biľak
  5. Tupou Ceruzou: Konsolidácia
  6. Marcel Rebro: Fuminori Tsuchiko odkazuje: Arigato! Za 24 hodín máme financie na 5000 porcií
  7. Marian Nanias: Nový jadrový energoblok pre Slovensko?
  8. Radko Mačuha: Osobná skúsenosť s Róbertom Ficom.
SkryťZatvoriť reklamu