SME
reklama

Šperkárka Eva Vokounová vyrába netradičné záušnice ako jediná v Európe

Rada dodáva ženám sebavedomie, chýba jej na nich ženskosť.

(Zdroj: Alex Rymšinová)

Záušnice si môžu dovoliť ženy, ktoré sú sebaisté a originálne. Sú také Slovenky?

"Naopak. Myslím si, že záušnice si môžu dovoliť aj ženy, ktoré si až tak neveria. Sama nie som typ, ktorý by si každý deň pri pohľade do zrkadla povedal, že som krásna, úžasná a dokonalá. Tiež mám svoje dni a chvíle, keď som neistá.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nikto nie je dokonalý, ale to je práve krásne. Bavia ma ženy, ktoré milujú aj svoje nedokonalosti a dokážu z nich spraviť svoje prednosti.

Tú neistotu z nás totiž cítiť. Preto som šťastná, keď mi píšu zákazníčky, že sa vďaka mojim záušniciam cítia sebavedomejšie. Ženu, ktorá nosí záušnicu, sa nedá nevšimnúť a my tú pozornosť potrebujeme. Potrebujeme byť obdivované a milované."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Neobdivujú ľudia skôr tú záušnicu za uchom?

"Nie, obdivujú ženu, ktorá ju nosí. Ženu, ktorá sa dokázala vymaniť z davu, nemá strach byť iná, slobodná. A keď toto žena vyžaruje, verte mi, že na ulici svieti ako žiarovka.

Ľudia to prijímajú a to, čo prijímajú, vracajú naspäť pozornosťou, obdivom, úsmevom, komplimentom. Práve to prináša žene spokojnosť. Hoci to znie zložito, je to veľmi jednoduché. Čo dávaš, to prijímaš."

Ako vnímate Slovenky?

"Veľmi pozitívne. Mám pocit, že sa to s nami stále zlepšuje. Považujem ich za krásne ženy a som rada, že sa už neboja byť o čosi extravagantnejšie ako v minulosti."

Máte pocit, že sú dnes odvážnejšie?

"Určite. Súčasné ženy sledujú trendy cez sociálne siete a zo zahraničných zdrojov. Máme veľa možností, aby sme sa obliekali podľa svojich predstáv.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aj extravagancia má v 21. storočí dvere otvorené a móda či trendy idú stále vpred. Som za to, aby sme nosili, čo sa nám páči, v čom sa cítime dobre, ale aby sme aj premýšľali nad tým, čo nakupujeme, a poznali svoj šatník a svoju postavu.

Omámení reklamami kupujeme kopu zbytočností a potom aj tak ráno stojíme pred skriňou a plačeme, že si nemáme čo obliecť."

Čo pre vás znamenajú trendy v móde? Sledujete ich, sú pre vás dôležité?

"Trendy sú pre mňa sezónne záležitosti, ktoré si po roku nebudete chcieť obliecť, lebo už nie sú „in“. Môžeme sa inšpirovať trendmi a sociálnymi sieťami i celebritami. Ale nie mať na sebe za každú cenu niečo, čo nám síce vôbec nesedí, ale je to v móde.

Moje oblečenie odráža môj momentálny pocit, moje ja, moje názory. Móda je komunikačný kanál, ktorý rozpráva „potichu“.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Preto netreba opakovať štýl alebo trendy niekoho iného, podstatné je vedieť, kto som a čo chcem svojím oblečením povedať."

Ako sa obliekate?

"V skrini mám veľmi málo vecí a veľkú časť mojej garderóby tvoria kúsky zo second handu. Vôbec sa za to nehanbím. Oblečenie by sme mali riešiť aj z hľadiska ekológie. Módny priemysel je totiž jeden z tých, ktoré najviac znečisťujú našu planétu.

Vedieť skombinovať menej vecí je podľa mňa väčšie umenie, ako mať skriňu plnú trendy vecí. Menej je viac. To isté platí aj pre šperky. Radšej budem mať v šperkovnici jeden zaujímavý kúsok, ktorý o mne niečo vypovedá, ako desať tuctových šperkov bez výpovede."

Pri práci často komunikujete so ženami. Šperk im tvoríte na mieru. Máte pocit, že poznáte ženskú dušu?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

"Keď robím zákazníčke záušnicu na mieru, tak sa buď stretneme, alebo komunikujeme cez e-mail či telefonicky. Myslím si, že ženy poznám pomerne dobre, hoci, paradoxne, som si vždy viac rozumela s mužmi. A asi práve preto, že poznám mužský pohľad na nás, viem presne, čo ich láka, čo majú na ženách radi, a ako to žene dodať."

Máte príklad?

"Keď som raz prezentovala svoje šperky v Prahe, pred stánkom stála hŕstka mužov a snažili sa prehovoriť svoje priateľky, aby si kúpili záušnicu.

Vtedy som pochopila, že mužom asi naozaj chýba, tá víla či amazonka v nás – jej sloboda, nespútanosť, sila, tajomno, ženskosť, ktorú v sebe máme, len na to zabúdame. Pri tvorbe na mieru mi veľmi pomáha fotografia danej osoby. Vďaka nej zistím, ako v nej tú amazonku prebudiť a vytvorím jej osobný doplnok, ktorý by ju mal doslova dopĺňať."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Umelecká práca nemá stály pracovný čas. Dáva vám práca šperkárky slobodu, ktorú potrebujete?

"Určite. Už ako dieťa som okolo seba vnímala veľa nešťastných ľudí a pravidiel, ktoré mi neboli po chuti. Pravidlá radšej porušujem, ako sa nimi riadim.

Milujem, ak sa ľudia dokážu nahlas smiať a vedia si naplno užívať život. Máme na pleciach naloženého veľmi veľa a žijeme extrémne rýchlo.

Preto som šťastná, že mi moja práca dáva možnosť slobody a zastavenia sa kedykoľvek potrebujem. Paradoxne, to chce veľkú disciplínu a tie moje neobľúbené pravidlá. Pretože si síce môžem robiť čo chcem a mať celý deň vyložené nohy, ale potom sa neuživím."

Dokáže vás vaša profesia uživiť?

"Momentálne ma táto práca živí. Po finančnej stránke to nie je vždy bezproblémové, lebo materiály, s ktorými pracujem, nie sú najlacnejšie. No, čo je dnes ľahké a lacné, ak to má byť dobré? Niekedy si poviem, že už nevládzem a občas mám chuť to celé zabaliť. Každý umelec však má takú chvíľu a občas musí bojovať s podobnými myšlienkami.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Niekedy mám krízu. No, potom príde e-mail od spokojnej zákazníčky, ktorý mi pohladí dušu, a vtedy si poviem, že to má zmysel."

Ako vyzerá váš pracovný deň?

"Pracujem v podstate celý deň, keď to nie je výroba, sú to e-maily, marketing, grafika... Celú značku od výroby až po webovú stránku, marketing, fotenie a sociálne siete manažujem a vytváram sama. Je to náročné, ale milujem to."

Potrebujete pracovať pravidelne a systematicky alebo najradšej tvoríte, keď vás chytí múza a náhle impulzy?

"Múza ma chytá dennodenne a čas si nevyberá. Či je to hneď po prebudení, v prírode, alebo v noci, keď pracujem najčastejšie. Vtedy mám najväčší pokoj, všade je ticho a ja som nočný vták."

Koľko trvá výroba jednej záušnice?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

"Najradšej by som ju vyrobila za päť minút, lebo som nedočkavá a chcem vidieť, ako bude vyzerať. Práca na jednej záušnici mi však zaberie aj niekoľko dní. Teším sa, keď vidím, ako sa blížim k cieľu a celý proces je pre mňa zároveň relaxom.

Ale aj ja poznám, čo to je, keď nestíham, keď ma tlačí čas a musím pracovať veľmi rýchlo. To je veľmi náročné, keďže niektoré veci potrebujem na chvíľu odložiť a nechať v sebe víziu „dozrieť“."

Ktoré materiály obľubujete?

"Vyrábam predovšetkým z dreva, lebo mám rada prírodné materiály. Najradšej by som robila šperky len z nich. No nejde to vždy. Mám rada kamienky, používam aj hmotu, ktorá mi pomáha pri dotvarovaní šperku. Často používam aj pierka, zlato, striebro, čipku a koráliky."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Náušnice i záušnice zvýrazňujú ženskú krásu. Aká žena je podľa vás krásna?

"Mám rada ženy, ktoré sú ženské, nespútané a tajomné. To je podľa mňa sexi. Mám pocit, že práve ženskosť sa dnes vytráca. Chceme ukázať všetko alebo opačný extrém - radšej nič, pretože sme presvedčené, že ani nie je čo. Je mi smutno, keď vidím krásne ženy bez sebavedomia, pretože si myslia, že nespĺňajú ideál krásy."

Máte recept na krásu?

"Spokojnosť a smiech. Žena je nádherná, keď vyžaruje radosť a harmóniu. To znamená, že sa miluje, a preto sa o seba stará, občas sa rozmazná krémikom, keď nie je spokojná s postavou, začne cvičiť. Ale nie pre okolie, nie preto, aby bola dokonalá.

Pre seba, aby sa ona vo svojom tele cítila dobre. Vtedy je sexi s krivkami či bez, hlavne, že je v pohode sama so sebou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ľudia veľmi vnímajú práve to, ako sa cítite a čo si o sebe myslíte. Na základe toho vás prijímajú, keď sa spolu rozprávate alebo keď vás vidia na ulici. Ak sa žena necíti krásna, ženská a sebavedomá, ani ostatní ju tak nebudú vnímať."

Ste tvárou vlastnej značky. Nevyužívate modelky, ale na fotografiách, ktoré predstavujú vašu tvorbu, pózujete sama. Prečo?

"Svoju značku vediem ako veľmi osobnú. Snažím sa mať k zákazníčkam osobný prístup a záleží mi na tom, aby vedeli, od koho si šperk kupujú.

Verím, že v každej záušnici je energia, ktorú som do nej vložila, je v nej časť mojej fantázie i srdca. Vďaka fotkám a príspevkom na sociálnych sieťach má každá dáma možnosť nadobudnúť zo mňa osobne nejaký pocit, možno sympatiu, spoznať môj príbeh, ktorý sa v záušniciach skrýva. Priala by som si, aby každej zákazníčke priniesli takú radosť, akú mám pri ich výrobe ja.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nevyhýbam sa foteniu na modelkách, tieto fotenia sú však časovo a organizačne dosť náročné, aj preto sa väčšinou staviam do úlohy modelky sama."

Aké šperky nosíte najradšej?

:Nosím iba svoje šperky. Rada si vytváram niečo pre seba, presne k svojmu šatníku. Aj každý nový typ záušnice testujem na sebe.

Keby mi bolo niečo nepríjemné, okamžite to prerobím. Bižutériu som nikdy nenosila a paradoxne ani šperky neboli pre mňa nikdy dôležité. Pri záušniciach či iných doplnkoch z mojej dielne je to iné, s nimi sa cítim dobre, viem, z čoho sú urobené, viem, že na ulici nestretnem nikoho s rovnakým doplnkom a je to súčasť môjho ja. Som chodiaca reklama na svoju značku."

Čo hovorí šperk o svojej nositeľke?

"Veľa. Tak ako oblečenie, i šperk dokáže „rozprávať“. Veľa viete prečítať z materiálov, z farby, tvaru a veľkosti. Myslím si, že zo všetkých vymožeností našej éry máme otupené zmysly.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nevšímame si detaily človeka a pritom by sme z tváre, oblečenia i doplnkov vedeli o druhom povedať celý príbeh. Stačí len vnímať, ako na vás šperk pôsobí. Niekto sa šperkami snaží ochrániť, niekto na seba upozorniť a niekto len vyjadriť svoj názor.

Sú to pomôcky pri komunikácii. Svet by bol krajším miestom, keby sme dokázali tieto odkazy lepšie čítať a pomôcť si nimi pochopiť druhého človeka."

Styling a vizáž: Barbora Yurkovic

Autor: Jana Müllerová

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Ale že brutálny hráčsky notebook
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Priesady ako zo škatuľky
  6. Chceš vlastniť nový Galaxy S24, vyskúšaj ho vďaka Try Galaxy?
  7. Každý piaty zomrie
  8. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých
  1. Na zdraví záleží
  2. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  3. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  4. Jar bez únavy: Aktívny životný štýl ako liek
  5. Rozbieha sa online súboj o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  6. Súťaž Fénix – Kultúrna pamiatka roka štartuje online hlasovanie
  7. Štartuje online hlasovanie o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  8. Slováci hlasujú online za najkrajšiu obnovenú pamiatku
  1. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých 12 107
  2. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? 10 123
  3. Budúcnosť VÚSCH je v špičkovej medicíne a spokojnosti pacientov 8 773
  4. Každý piaty zomrie 8 640
  5. Devínska Kobyla teraz 6x dobrodružnejšia: Tipy, čo neprehliadnuť 3 780
  6. Trúfame si pristáť s lietadlom, ale na toto nám odvaha chýba 3 722
  7. Značka Cupra má na Slovensku už šesť nových Cupra garáží 3 507
  8. Ako sporiť na dôchodok? Radí odborník 3 056
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Unicef Slovensko: Inšpirujúce ženy a ich úloha pri formovaní lepšieho sveta
  2. Mária Melková: U ocka upratovať nemusím! Čo s rozdielnymi pravidlami v dvoch domovoch po rozvode.
  3. Mária Melková: Moje dieťa ku mne po rozvode odmieta chodiť. Čo mám robiť?
  4. Věra Tepličková: Krehké deti alebo Keď blogerka vybočí zo zaužívaných koľají
  5. Lucia Nicholsonová: Načo sa zahadzovať s deťmi? Obzvlášť s tými chudobnými?
  6. Věra Tepličková: Život s introvertným dieťaťom, manželom alebo rodičom
  7. Martin Pollák: Generácia Alfa
  8. Mária Melková: Moje deti, Tvoje deti, naše deti - mýty o živote v zošívaných rodinách
  1. Elena Antalová: Vídala som iného Danka s ochrankou 25 163
  2. Peter Kysela: BUM. A je to tu. 22 457
  3. Ivan Čáni: Tomáško od Tarabov, aj ja som bol „bezdomovcom zasypaným exekúciami“ ako riaditeľ RTVS. 20 684
  4. INEKO: Ambulantní lekári zarábali v roku 2022 v priemere 4 836 eur – najviac pediatri, gynekológovia a všeobecní pre dospelých, najmenej kožní a internisti 16 636
  5. Marek Mačuha: Problém zvaný Tipos 13 759
  6. Ján Šeďo: V roku 1982 som sa stretol s mechom udretým, on stále žije ? 11 135
  7. Martin Sukupčák: Ako SPP distribúcia okráda občanov 10 504
  8. Ján Šeďo: Súhlasím s Tarabom, problémy začínajú, jeden už nakupuje v L. Mikuláši. 7 917
  1. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  2. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 75. - V roku 1913 objavil Boris Vilkitský posledné súostrovie na Zemi - Severnú Zem
  4. Post Bellum SK: Pri vysídľovaní na nich v Budapešti kričali: vlastizradcovia!
  5. Yevhen Hessen: Založenie kryptomenovej spoločnosti: kľúčové kroky a úvahy
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 74. - Podmorská expedícia Huberta Wilkinsa na severný pól - 1931
  7. Yevhen Hessen: Zákulisie vydávania: požiadavky a postup
  8. Monika Nagyova: Muži s kyticami, kde že ste?
SkryťZatvoriť reklamu