Šperkárka Eva Vokounová vyrába netradičné záušnice ako jediná v Európe

Rada dodáva ženám sebavedomie, chýba jej na nich ženskosť.

(Zdroj: Alex Rymšinová)

Záušnice si môžu dovoliť ženy, ktoré sú sebaisté a originálne. Sú také Slovenky?

"Naopak. Myslím si, že záušnice si môžu dovoliť aj ženy, ktoré si až tak neveria. Sama nie som typ, ktorý by si každý deň pri pohľade do zrkadla povedal, že som krásna, úžasná a dokonalá. Tiež mám svoje dni a chvíle, keď som neistá.

Nikto nie je dokonalý, ale to je práve krásne. Bavia ma ženy, ktoré milujú aj svoje nedokonalosti a dokážu z nich spraviť svoje prednosti.

Tú neistotu z nás totiž cítiť. Preto som šťastná, keď mi píšu zákazníčky, že sa vďaka mojim záušniciam cítia sebavedomejšie. Ženu, ktorá nosí záušnicu, sa nedá nevšimnúť a my tú pozornosť potrebujeme. Potrebujeme byť obdivované a milované."

Článok pokračuje pod video reklamou

Neobdivujú ľudia skôr tú záušnicu za uchom?

"Nie, obdivujú ženu, ktorá ju nosí. Ženu, ktorá sa dokázala vymaniť z davu, nemá strach byť iná, slobodná. A keď toto žena vyžaruje, verte mi, že na ulici svieti ako žiarovka.

Ľudia to prijímajú a to, čo prijímajú, vracajú naspäť pozornosťou, obdivom, úsmevom, komplimentom. Práve to prináša žene spokojnosť. Hoci to znie zložito, je to veľmi jednoduché. Čo dávaš, to prijímaš."

Ako vnímate Slovenky?

"Veľmi pozitívne. Mám pocit, že sa to s nami stále zlepšuje. Považujem ich za krásne ženy a som rada, že sa už neboja byť o čosi extravagantnejšie ako v minulosti."

Máte pocit, že sú dnes odvážnejšie?

"Určite. Súčasné ženy sledujú trendy cez sociálne siete a zo zahraničných zdrojov. Máme veľa možností, aby sme sa obliekali podľa svojich predstáv.

Aj extravagancia má v 21. storočí dvere otvorené a móda či trendy idú stále vpred. Som za to, aby sme nosili, čo sa nám páči, v čom sa cítime dobre, ale aby sme aj premýšľali nad tým, čo nakupujeme, a poznali svoj šatník a svoju postavu.

Omámení reklamami kupujeme kopu zbytočností a potom aj tak ráno stojíme pred skriňou a plačeme, že si nemáme čo obliecť."

Čo pre vás znamenajú trendy v móde? Sledujete ich, sú pre vás dôležité?

"Trendy sú pre mňa sezónne záležitosti, ktoré si po roku nebudete chcieť obliecť, lebo už nie sú „in“. Môžeme sa inšpirovať trendmi a sociálnymi sieťami i celebritami. Ale nie mať na sebe za každú cenu niečo, čo nám síce vôbec nesedí, ale je to v móde.

Moje oblečenie odráža môj momentálny pocit, moje ja, moje názory. Móda je komunikačný kanál, ktorý rozpráva „potichu“.

Preto netreba opakovať štýl alebo trendy niekoho iného, podstatné je vedieť, kto som a čo chcem svojím oblečením povedať."

Ako sa obliekate?

"V skrini mám veľmi málo vecí a veľkú časť mojej garderóby tvoria kúsky zo second handu. Vôbec sa za to nehanbím. Oblečenie by sme mali riešiť aj z hľadiska ekológie. Módny priemysel je totiž jeden z tých, ktoré najviac znečisťujú našu planétu.

Vedieť skombinovať menej vecí je podľa mňa väčšie umenie, ako mať skriňu plnú trendy vecí. Menej je viac. To isté platí aj pre šperky. Radšej budem mať v šperkovnici jeden zaujímavý kúsok, ktorý o mne niečo vypovedá, ako desať tuctových šperkov bez výpovede."

Pri práci často komunikujete so ženami. Šperk im tvoríte na mieru. Máte pocit, že poznáte ženskú dušu?

"Keď robím zákazníčke záušnicu na mieru, tak sa buď stretneme, alebo komunikujeme cez e-mail či telefonicky. Myslím si, že ženy poznám pomerne dobre, hoci, paradoxne, som si vždy viac rozumela s mužmi. A asi práve preto, že poznám mužský pohľad na nás, viem presne, čo ich láka, čo majú na ženách radi, a ako to žene dodať."

Máte príklad?

"Keď som raz prezentovala svoje šperky v Prahe, pred stánkom stála hŕstka mužov a snažili sa prehovoriť svoje priateľky, aby si kúpili záušnicu.

Vtedy som pochopila, že mužom asi naozaj chýba, tá víla či amazonka v nás – jej sloboda, nespútanosť, sila, tajomno, ženskosť, ktorú v sebe máme, len na to zabúdame. Pri tvorbe na mieru mi veľmi pomáha fotografia danej osoby. Vďaka nej zistím, ako v nej tú amazonku prebudiť a vytvorím jej osobný doplnok, ktorý by ju mal doslova dopĺňať."

Umelecká práca nemá stály pracovný čas. Dáva vám práca šperkárky slobodu, ktorú potrebujete?

"Určite. Už ako dieťa som okolo seba vnímala veľa nešťastných ľudí a pravidiel, ktoré mi neboli po chuti. Pravidlá radšej porušujem, ako sa nimi riadim.

Milujem, ak sa ľudia dokážu nahlas smiať a vedia si naplno užívať život. Máme na pleciach naloženého veľmi veľa a žijeme extrémne rýchlo.

Preto som šťastná, že mi moja práca dáva možnosť slobody a zastavenia sa kedykoľvek potrebujem. Paradoxne, to chce veľkú disciplínu a tie moje neobľúbené pravidlá. Pretože si síce môžem robiť čo chcem a mať celý deň vyložené nohy, ale potom sa neuživím."

Dokáže vás vaša profesia uživiť?

"Momentálne ma táto práca živí. Po finančnej stránke to nie je vždy bezproblémové, lebo materiály, s ktorými pracujem, nie sú najlacnejšie. No, čo je dnes ľahké a lacné, ak to má byť dobré? Niekedy si poviem, že už nevládzem a občas mám chuť to celé zabaliť. Každý umelec však má takú chvíľu a občas musí bojovať s podobnými myšlienkami.

Niekedy mám krízu. No, potom príde e-mail od spokojnej zákazníčky, ktorý mi pohladí dušu, a vtedy si poviem, že to má zmysel."

Ako vyzerá váš pracovný deň?

"Pracujem v podstate celý deň, keď to nie je výroba, sú to e-maily, marketing, grafika... Celú značku od výroby až po webovú stránku, marketing, fotenie a sociálne siete manažujem a vytváram sama. Je to náročné, ale milujem to."

Potrebujete pracovať pravidelne a systematicky alebo najradšej tvoríte, keď vás chytí múza a náhle impulzy?

"Múza ma chytá dennodenne a čas si nevyberá. Či je to hneď po prebudení, v prírode, alebo v noci, keď pracujem najčastejšie. Vtedy mám najväčší pokoj, všade je ticho a ja som nočný vták."

Koľko trvá výroba jednej záušnice?

"Najradšej by som ju vyrobila za päť minút, lebo som nedočkavá a chcem vidieť, ako bude vyzerať. Práca na jednej záušnici mi však zaberie aj niekoľko dní. Teším sa, keď vidím, ako sa blížim k cieľu a celý proces je pre mňa zároveň relaxom.

Ale aj ja poznám, čo to je, keď nestíham, keď ma tlačí čas a musím pracovať veľmi rýchlo. To je veľmi náročné, keďže niektoré veci potrebujem na chvíľu odložiť a nechať v sebe víziu „dozrieť“."

Ktoré materiály obľubujete?

"Vyrábam predovšetkým z dreva, lebo mám rada prírodné materiály. Najradšej by som robila šperky len z nich. No nejde to vždy. Mám rada kamienky, používam aj hmotu, ktorá mi pomáha pri dotvarovaní šperku. Často používam aj pierka, zlato, striebro, čipku a koráliky."

Náušnice i záušnice zvýrazňujú ženskú krásu. Aká žena je podľa vás krásna?

"Mám rada ženy, ktoré sú ženské, nespútané a tajomné. To je podľa mňa sexi. Mám pocit, že práve ženskosť sa dnes vytráca. Chceme ukázať všetko alebo opačný extrém - radšej nič, pretože sme presvedčené, že ani nie je čo. Je mi smutno, keď vidím krásne ženy bez sebavedomia, pretože si myslia, že nespĺňajú ideál krásy."

Máte recept na krásu?

"Spokojnosť a smiech. Žena je nádherná, keď vyžaruje radosť a harmóniu. To znamená, že sa miluje, a preto sa o seba stará, občas sa rozmazná krémikom, keď nie je spokojná s postavou, začne cvičiť. Ale nie pre okolie, nie preto, aby bola dokonalá.

Pre seba, aby sa ona vo svojom tele cítila dobre. Vtedy je sexi s krivkami či bez, hlavne, že je v pohode sama so sebou.

Ľudia veľmi vnímajú práve to, ako sa cítite a čo si o sebe myslíte. Na základe toho vás prijímajú, keď sa spolu rozprávate alebo keď vás vidia na ulici. Ak sa žena necíti krásna, ženská a sebavedomá, ani ostatní ju tak nebudú vnímať."

Ste tvárou vlastnej značky. Nevyužívate modelky, ale na fotografiách, ktoré predstavujú vašu tvorbu, pózujete sama. Prečo?

"Svoju značku vediem ako veľmi osobnú. Snažím sa mať k zákazníčkam osobný prístup a záleží mi na tom, aby vedeli, od koho si šperk kupujú.

Verím, že v každej záušnici je energia, ktorú som do nej vložila, je v nej časť mojej fantázie i srdca. Vďaka fotkám a príspevkom na sociálnych sieťach má každá dáma možnosť nadobudnúť zo mňa osobne nejaký pocit, možno sympatiu, spoznať môj príbeh, ktorý sa v záušniciach skrýva. Priala by som si, aby každej zákazníčke priniesli takú radosť, akú mám pri ich výrobe ja.

Nevyhýbam sa foteniu na modelkách, tieto fotenia sú však časovo a organizačne dosť náročné, aj preto sa väčšinou staviam do úlohy modelky sama."

Aké šperky nosíte najradšej?

:Nosím iba svoje šperky. Rada si vytváram niečo pre seba, presne k svojmu šatníku. Aj každý nový typ záušnice testujem na sebe.

Keby mi bolo niečo nepríjemné, okamžite to prerobím. Bižutériu som nikdy nenosila a paradoxne ani šperky neboli pre mňa nikdy dôležité. Pri záušniciach či iných doplnkoch z mojej dielne je to iné, s nimi sa cítim dobre, viem, z čoho sú urobené, viem, že na ulici nestretnem nikoho s rovnakým doplnkom a je to súčasť môjho ja. Som chodiaca reklama na svoju značku."

Čo hovorí šperk o svojej nositeľke?

"Veľa. Tak ako oblečenie, i šperk dokáže „rozprávať“. Veľa viete prečítať z materiálov, z farby, tvaru a veľkosti. Myslím si, že zo všetkých vymožeností našej éry máme otupené zmysly.

Nevšímame si detaily človeka a pritom by sme z tváre, oblečenia i doplnkov vedeli o druhom povedať celý príbeh. Stačí len vnímať, ako na vás šperk pôsobí. Niekto sa šperkami snaží ochrániť, niekto na seba upozorniť a niekto len vyjadriť svoj názor.

Sú to pomôcky pri komunikácii. Svet by bol krajším miestom, keby sme dokázali tieto odkazy lepšie čítať a pomôcť si nimi pochopiť druhého človeka."

Styling a vizáž: Barbora Yurkovic

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte!
  2. 4 konkrétne tipy, ako získať peniaze na rozvoj podnikania
  3. Cena elektriny rastie, čo to znamená pre firmy?
  4. Boli ste v Novembri 89 na námestí? Patrí vám verejná vďaka!
  5. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  6. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch
  7. Ľudia si už neuvedomujú, že ich svet nekončí na vlastnom prahu
  8. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať?
  9. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými
  10. EY Podnikateľ roka: hľadáme slovenské príbehy!
  1. Cena elektriny rastie, čo to znamená pre firmy?
  2. 4 konkrétne tipy, ako získať peniaze na rozvoj podnikania
  3. Manažment a svet v pohybe, výzvy, príležitosti a hrozby
  4. Boli ste v Novembri 89 na námestí? Patrí vám verejná vďaka!
  5. 4 mýty o minerálnej vlne, ktorým by ste nemali veriť
  6. Stavebná fakulta STU na dňoch kariérneho poradenstva
  7. XXIII. Seminár I. Poliačka – Rozvoj cestnej infraštruktúry
  8. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  9. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch
  10. Sieť prevádzok Stop Shop obchodov má už 80 pobočiek
  1. Dvaja Slováci dokázali zázrak. Ich listy chcú po celom svete 34 672
  2. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní 26 569
  3. Platíte si poistenie domova zbytočne? 21 287
  4. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte! 11 815
  5. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch 9 794
  6. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať? 4 198
  7. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými 4 191
  8. First moment na leto 2019 je tu: 13 letovísk s výraznými zľavami 4 178
  9. Volkswagen T-Cross má z každého niečo 3 726
  10. Hidradenitída - kožná choroba, o ktorej sa nehovorí 3 446

Téma: Rozhovory z denníka SME


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Príbeh Bonaparte: stavba, ktorou nepohne ani kauza Bašternák

Komplex vzbudzoval rozruch od začiatku.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

O slobodu sa dá aj prísť

Ani ústava nemusí vydržať všetko.

Neprehliadnite tiež

Zimný trend číslo jeden: Káro a tartan menia farbu

Aj túto sezónu sú stredobodom pozornosti.