Indická mediálna spoločnosť Culture Machine, ktorá sa zaoberá nakrúcaním virálnych videí na internete, sa rozhodla vyjsť v ústrety svojim zamestnankyniam.
Od júla tohto roka im umožňuje dopriať si deň voľna v prvý deň menštruácie počas takzvanej „menštruačnej dovolenky“.
Firma zamestnáva 75 žien, ktoré pri tejto príležitosti účinkovali aj v jednom z videí a hovoria o tom, aké to je, keď majú mužských šéfov a musia sa počas „svojich dní“ správať diskrétne a nedať na sebe nič poznať, hoci majú bolesti. Viaceré opisujú, čo všetko by robili v takých chvíľach radšej, než byť v práci.
Culture Machine zároveň vyzvala aj ďalšie firmy v krajine, aby urobili rovnaký krok a ponúkli svojim ženským zamestnankyniam takýto typ pracovného voľna. Nie sú pritom prvou spoločnosťou, ktorá sa touto problematikou zaoberá.
Ďalšou je firma digitálneho marketingu Gozoop v Mumbai, ktorá rovnako tak tento rok predstavila politiku menštruačného voľna a umožňuje aj prácu z domu.
Zmenu chcú dosiahnuť petíciou
V Indii je téma menštruácie stále viac-menej tabu.
V niektorých častiach krajiny sa dokonca naďalej udržiava praktika nazývaná Chhaupadi, počas ktorej sú menštruujúce ženy nútené spávať oddelene od rodiny, lebo sú nečisté. Sú tiež vylúčené z každodennej spoločnosti, rodinných aktivít a s nikým sa nestretávajú.
O zmenu v indickej spoločnosti sa snaží aj petícia, ktorá chce dosiahnuť voľno počas prvého dňa menštruácie pre všetky ženy v celej krajine. Zatiaľ ju podpísalo takmer tridsaťtisíc ľudí.
Stojí za ňou práve firma Culture Machine, ktorá chce neskôr podpisy odovzdať Ministerstvu pre rozvoj žien a detí a Ministerstvu pre rozvoj ľudských zdrojov.
Dobrý či zlý krok pre ženy?
Petícia sa dočkala priaznivých reakcií na internetových sociálnych sieťach, vynárajú sa však aj otázky, či takýto krok nebude iba ďalším dôvodom na prehĺbenie rozdielov v platoch medzi mužmi a ženami v Indii.
Prieskum z júna tohto roka poukázal na to, že indické spoločnosti preferujú na vedúcich pozíciách mužov pred ženami, ktoré sú rovnako kvalifikované ako oni.
Rozdiely sú aj v odmeňovaní – muži v Indii dostávajú v priemere o 67 percent väčší plat než ženy.
Obavy súvisia aj s tým, či by ženy možnosť voľna nezneužívali a či by sa firmy práve preto nesnažili zamestnať viac mužov, než žien. Pre ženy by to mohlo tiež znamenať nižší plat a menšie možnosti na kariérny rast.