Budíček pre štyridsiatnikov: Čo by ste mali robiť, aby ste sa udržali fit

So zvyšujúcim sa vekom sa telo mení, nikdy však nie je neskoro dostať sa do prijateľnej zdravej formy.

(Zdroj: Freestocks.org)

Čím viac sa človek blíži k strednému veku, tým viac by mal venovať pozornosť a starostlivosť o svoj fyzický a psychický zdravotný stav. Každé životné obdobie má totiž svoje špecifiká a v každom prichádzajú zmeny. Kedy presne sa stredný vek začína, nedokážeme povedať úplne presne, vo všeobecnosti je však zhoda, že ide približne o vek okolo štyridsiatky.

Niektoré telesné aj psychické funkcie vtedy môžu začať upadať a zhoršovať sa, telo sa mení a starne. Jeho stav sa však od človeka k človeku môže líšiť najmä pre životný štýl. Aj v štyridsiatke dokážete maximalizovať svoje fyzické schopnosti, celkové zdravie a psychickú pohodu, ktoré si tak môžete udržať až do neskoršieho veku. Niet preto lepší budíček ako zistenie, že ešte stále pre seba môžete niečo urobiť.

Článok pokračuje pod video reklamou

„Ochorenia sú najčastejšie problémom v piatej, šiestej a siedmej dekáde nášho života a čo sa týka prevencie, v štyridsiatke môžeme urobiť veľa,“ hovorí lekár David Agus. Ide predovšetkým o dodržiavanie životosprávy v súvislosti s jedlom, spánkom, preventívnymi návštevami lekárov, dostatočnou aktivitou aj vzťahmi. Ako na to?

Iba plnohodnotné jedlá

Vyhnite sa polotovarom a mrazeným náhradám skutočného jedla. Často idú ruka v ruke s rýchlym životným štýlom a nemusia obsahovať živiny potrebné pre telo. Práve naopak – zaťažujú tráviaci systém rôznymi konzervačnými prostriedkami a látkami, ktoré by sme si do vlastného jedla len tak nepridali. Navyše zvyknú obsahovať aj vysoké dávky soli a tuku. Zdravou alternatívou je jesť skutočné potraviny, ktoré si pripravíte sami.

Striedme stravovanie

V strednom veku dochádza k spomaľovaniu metabolizmu, na tele sa začína ukladať viac tuku. Naše telá navyše nie sú stavané tak, aby jedli stále a veľa. Začnite sa viac zamýšľať nad svojím jedálnym lístkom, pretože pri nadmernom príjme a nedostatočnom výdaji môže dôjsť k rôznym metabolickým ochoreniam vrátane cukrovky či rezistencie na inzulín. Nájdite si na jedlo viac času. Aj jedenie by malo byť zážitkom – venujte sa mu pomaly, precízne a sústredene. Nielenže si ho tak dokážete lepšie vychutnať, keď budete vnímať každé sústo, ale poďakuje sa vám aj vaše trávenie.

Pite kávu a čaj

Množstvo výskumov naznačuje, že pitie kávy v primeranom množstve (3 až 5 šálok denne) môže znižovať riziko infarktu, respektíve vzniku upchávania ciev, ktoré k nemu môže viesť, zlepšuje krátkodobú pamäť, znižuje riziko Alzheimerovej choroby a demencie a tiež dokáže dočasne zvýšiť fyzickú výkonnosť. Na telo má blahodarné účinky aj pitie čierneho, zeleného alebo bieleho čaju, ktoré obsahujú antioxidanty. Tie sa považujú za bojovníkov proti starnutiu pleti.

Jedálny lístok? Stredomorská diéta

Čo sa týka vhodného stravovania, na mantre „zdravá, pestrá a vyvážená strava“ sa nič nemení. Tieto vlastnosti patria aj pre stredomorskú diétu, ktorá je typická pre väčšinu národov žijúcich pri pobreží Stredozemného mora. Odborníci ju odporúčajú pri úprave hmotnosti a tiež prevencii obezity a príjme dostatku výživných látok do tela. Postavená je na vyváženosti, keďže v nej nedominuje len jeden hlavný typ potraviny – obsahuje predovšetkým ovocie, zeleninu, obilniny, strukoviny, olivové oleje, ryby a obmedzené množstvo mäsa, mliečnych výrobkov a alkoholu.

Na opíjanie zabudnite

Ak nehovoríme o občasnom pohári červeného vína, alkoholu sa radšej vyhnite. Aj faktor ako je vek človeka má vplyv na to, ako si jeho telo poradí s odbúravaním alkoholu. Každý z nás má tiež iný metabolizmus a nadmerný príjem alkoholu môže viesť k zhoršenému spánkovému režimu, záťaži pečene či predčasnému starnutiu mozgu. Do rizikovej skupiny pri pití alkoholu patria aj ženy v menopauze.

Spájajte sa

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4YYM na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4YYM na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  2. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  3. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  4. Prečo sú pneumatiky dôležitejšie ako bezpečnostné pásy?
  5. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  6. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  7. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  8. Dva rekordy na druhý pokus
  9. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  10. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  1. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  2. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  3. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  4. EU v Bratislave udelila čestný titul doctor honors causa
  5. Company´s autumn in the High Tatras
  6. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  7. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  8. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  9. Dva rekordy na druhý pokus
  10. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  1. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli 31 982
  2. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s 24 279
  3. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 17 996
  4. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 11 069
  5. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 9 465
  6. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 8 880
  7. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 8 645
  8. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 7 629
  9. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 7 107
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 5 404

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Zo súdu zmizla veľká časť spisu ku Kočnerovej kauze Technopol Servis

Zmiznutie predĺži súdny proces a známi Mariana Kočnera tak budú dlhšie ovládať vytunelovaný majetok.

Stĺpček Beaty Balogovej

Aktivity bývalých siskárov nie sú variáciou slobody slova

Tóth ukázal, aký mizerný je "analytik".

Neprehliadnite tiež

Nehovorte, že o nič nejde. Čo robiť, keď má vaše dieťa zlomené srdce

Osem rád, ktoré pomôžu po rozchode tínedžera.

Ako stromy ozdravujú telo a planétu

O 20. októbri sa hovorí aj ako o medzinárodnom dni stromov.