SME
Sobota, 5. december, 2020 | Meniny má OtoKrížovkyKrížovky

Láka vás vegánstvo? Na týchto sedem vecí by ste mali myslieť

Aj strava založená len na rastlinnom pôvode môže byť pre ľudský organizmus nutrične plnohodnotná. Stačí dodržiavať niekoľko pravidiel.

(Zdroj: Pixabay.com)

Vyvážená vegánska diéta si vyžaduje zodpovedný a dôsledný prístup k výberu potravín. Skúsení vegáni vedia, že ich stravovanie ani zďaleka nepozostáva len zo šalátu na tanieri, no ak s vegánstvom len začínate alebo vás iba láka, mali by ste vedieť, čo je dôležité.

Budete potrebovať prísun vitamínu B12

Podľa National Health Service je jeho prísun pri vegánstve problémový. Tento vitamín sa prirodzene nachádza iba v živočíšnej strave, takže ho budete musieť do stravy zaradiť pomocou vitamínových doplnkov z lekárne alebo pohľadať potraviny, ktoré oň boli umelo obohatené, ako napríklad špeciálne droždie, obohatené raňajkové cereálie či sójové produkty.

Skryť Vypnúť reklamu

Dospelí potrebujú denne približne 1,5 mikrogramu vitamínu B12. Jeho deficit môže viesť k únave, slabosti, nechutenstvu, poruchám nervov, úbytku na váhe, depresiám a ďalším zdravotným problémom.

Netreba zabúdať na železo

Mäso je skvelým zdrojom železa, pri vegánskej diéte ho však budete nahrádzať niečím iným. Muži by mali denne prijať približne 9 miligramov a ženy približne 15 miligramov železa. Jeho zdrojmi sú okrem mäsa aj orechy, sušené hrozienka, strukoviny ako šošovica, hrášok a fazuľa, ďalej brokolica, tmavozelená listová zelenina, žerucha, hnedá ryža či celozrnný tmavý chlieb. Dôležité je tiež vedieť, že potraviny bohaté na vitamín C pomáhajú telu železo dobre absorbovať.

Prečítajte si tiež: Prečo riskujete ak z dieťaťa urobíte vegána Čítajte 

Môže vám chýbať vápnik

Odmalička nás učia, že vďaka vápniku budeme mať zdravé kosti. A čo je jeho najlepším zdrojom? Samozrejme, mliečne produkty. Pri vegánstve však musíte siahnuť po iných zdrojoch vápnika, keďže telo ho potrebuje okolo 1000 miligramov denne. Nájdete ich v obohatených sójových, ryžových či ovsených nápojoch, mandliach, sezame, strukovinách, keli, figách, chia semienkach, sušenom ovocí a celozrnnom pečive.

Skryť Vypnúť reklamu

Kľúčové je doplnenie bielkovín

Bielkoviny, alebo aj proteíny, potrebuje telo na správne fungovanie a do stravy by sme ich mali zaradiť každý deň. Hoci každý správny mäsožravec rád argumentuje tým, že nič nenahradí prísun bielkovín zo živočíšnej stravy, opak je pravdou. Stačí len obohatiť svoj jedálny lístok o mnohé zdravé potraviny, ktoré by vám v súvislosti s bielkovinami hneď neprišli na um. Najlepším zdrojom neživočíšnych bielkovín sú quinoa, sója, šošovica, fazuľa, seitan, tofu, cícer, sezam, hrach, brokolica, ovsené vločky, mandle či arašidové maslo.

Živočíšne produkty nenahradí nezdravé jedlo

To, že zo stravy vylúčite mäso, mlieko, vajcia a med ešte neznamená, že je zdravé bezmyšlienkovito ich nahradiť čímkoľvek. Sladkosti, biely chlieb, cestoviny či polotovary síce môžu byť vegánske, no svoju pozornosť by ste mali venovať aj nutričným hodnotám a kalóriám. Môže sa tak stať, že hoci budete jesť veľa, budete podvyživení, lebo vám budú v tele chýbať dôležité látky a vitamíny.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Vegánska psychologička: Zvieratá jeme, lebo o nich nerozmýšľame Čítajte 

Čítajte zloženie na obaloch

Tomu, aby ste o čosi podrobnejšie študovali etikety potravín, sa nevyhnete. Nielenže môžete náhodne objaviť vegánsky produkt, o ktorom ste to dovtedy netušili, ale aj naopak. Mnohé potraviny totiž môžu obsahovať napríklad mliečnu srvátku, stopy vajec, želatínu alebo byť sladené medom. Takisto si treba dávať pozor aj na potravinárske farbivá. Napríklad prírodné červené farbivo, karmín, sa extrahuje z vysušených tiel samičiek hmyzu červec nopálový, čo je v rozpore s vegánskou ideou.

Nie je nutné fungovať v režime všetko alebo nič

Ak je pre vás ťažké prejsť zo stravy, ktorá zahŕňala absolútne všetko, na prísnu vegánsku stravu, nezúfajte. Nemusí ísť o žiadne preteky a extrémy. To, že hneď zo stravy musíte vylúčiť úplne všetky živočíšne zložky, je len mýtus. Ak chcete k svojmu stravovaniu pristupovať naozaj zdravo, pokojne bude stačiť, keď na všetko pôjdete postupne. Chce to snahu a teda aj čas.

Skryť Vypnúť reklamu

Začnite do svojho jedálneho lístka každým dňom zaraďovať čoraz viac rastlinných potravín a vyraďte rafinované potraviny a spracované živočíšne produkty ako salámy. Výskumy dokonca dokazujú , že už len mierne obmedzenie príjmu červeného a spracovaného mäsa môže znížiť riziko rakoviny, cukrovky a srdcových ochorení.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  2. Na výpadok elektriny vás môže upozorniť aj SMS
  3. Mikuláš s Majkom Spiritom? Môžete si ho užiť u vás doma
  4. Štedré dni s Niké: Vyhraj lyže s podpisom Petry Vlhovej!
  5. Do Turecka sa dostanete bezpečne z Bratislavy bez potreby testu
  6. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  7. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  8. 8 inšpirácií, ako využiť zvyšky jedla a nič nevyhodiť
  9. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  10. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  1. Mikuláš s Majkom Spiritom? Môžete si ho užiť u vás doma
  2. Väčšina fajčiarov dala deťom cigarety, ak si vypýtali
  3. Podcast: Jeden lístok, veľa tratí
  4. Čo musíte vedieť, ak chcete prežiť Vianoce v zdraví a so svojimi
  5. Nová škôlka 21. storočia na Kramároch
  6. Do Turecka sa dostanete bezpečne z Bratislavy bez potreby testu
  7. Štedré dni s Niké: Vyhraj lyže s podpisom Petry Vlhovej!
  8. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  9. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  10. COOP Jednota je najdôveryhodnejším slovenským predajcom potravín
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 703
  2. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 13 004
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 623
  4. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 9 616
  5. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 9 213
  6. Aká je chémia vôní 9 043
  7. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom 8 659
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 567
  9. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy 8 338
  10. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 8 008
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Vitamíny a minerály

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Zdravá strava, Vegetariánstvo, Diéty
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: PCR testy potvrdili ďalších 2 070 infikovaných (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili už viac ako 115-tisíc nakazených. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 981 obetí.

Ilustračné foto
Minister zdravotníctva SR Marek Krajčí (OĽaNO) a prezident Slovenskej spoločnosti infektológov Pavol Jarčuška.

Haščák z Penty ide do väzby, rozhodol súd

Haščákovi hrozí až 20 rokov.

Policajná eskorta priváža Jaroslava Haščáka na Špecializovaný trestný súd.
Premiér Igor Matovič a minister školstva Branislav Gröhling.

Neprehliadnite tiež

Vianočná súťaž: Hrajte o kozmetické balíčky aj elektroniku

Darčeky pod stromček pre vás máme už teraz!

Ženy si holia celú tvár. Je to bezpečná a potrebná procedúra?

Vlogerky o depilácii tváre hovoria už roky.

Ilustračné foto
Aktualizované

Tipy na darčeky pre partnera, otca, dedka aj syna

Čo darovať mužskej časti vašej rodiny?