SME
Streda, 28. júl, 2021 | Meniny má KrištofKrížovkyKrížovky

Láka vás vegánstvo? Na týchto sedem vecí by ste mali myslieť

Aj strava založená len na rastlinnom pôvode môže byť pre ľudský organizmus nutrične plnohodnotná. Stačí dodržiavať niekoľko pravidiel.

(Zdroj: Pixabay.com)

Vyvážená vegánska diéta si vyžaduje zodpovedný a dôsledný prístup k výberu potravín. Skúsení vegáni vedia, že ich stravovanie ani zďaleka nepozostáva len zo šalátu na tanieri, no ak s vegánstvom len začínate alebo vás iba láka, mali by ste vedieť, čo je dôležité.

Budete potrebovať prísun vitamínu B12

Podľa National Health Service je jeho prísun pri vegánstve problémový. Tento vitamín sa prirodzene nachádza iba v živočíšnej strave, takže ho budete musieť do stravy zaradiť pomocou vitamínových doplnkov z lekárne alebo pohľadať potraviny, ktoré oň boli umelo obohatené, ako napríklad špeciálne droždie, obohatené raňajkové cereálie či sójové produkty.

Skryť Vypnúť reklamu

Dospelí potrebujú denne približne 1,5 mikrogramu vitamínu B12. Jeho deficit môže viesť k únave, slabosti, nechutenstvu, poruchám nervov, úbytku na váhe, depresiám a ďalším zdravotným problémom.

Netreba zabúdať na železo

Mäso je skvelým zdrojom železa, pri vegánskej diéte ho však budete nahrádzať niečím iným. Muži by mali denne prijať približne 9 miligramov a ženy približne 15 miligramov železa. Jeho zdrojmi sú okrem mäsa aj orechy, sušené hrozienka, strukoviny ako šošovica, hrášok a fazuľa, ďalej brokolica, tmavozelená listová zelenina, žerucha, hnedá ryža či celozrnný tmavý chlieb. Dôležité je tiež vedieť, že potraviny bohaté na vitamín C pomáhajú telu železo dobre absorbovať.

Prečítajte si tiež: Prečo riskujete ak z dieťaťa urobíte vegána Čítajte 

Môže vám chýbať vápnik

Odmalička nás učia, že vďaka vápniku budeme mať zdravé kosti. A čo je jeho najlepším zdrojom? Samozrejme, mliečne produkty. Pri vegánstve však musíte siahnuť po iných zdrojoch vápnika, keďže telo ho potrebuje okolo 1000 miligramov denne. Nájdete ich v obohatených sójových, ryžových či ovsených nápojoch, mandliach, sezame, strukovinách, keli, figách, chia semienkach, sušenom ovocí a celozrnnom pečive.

Skryť Vypnúť reklamu

Kľúčové je doplnenie bielkovín

Bielkoviny, alebo aj proteíny, potrebuje telo na správne fungovanie a do stravy by sme ich mali zaradiť každý deň. Hoci každý správny mäsožravec rád argumentuje tým, že nič nenahradí prísun bielkovín zo živočíšnej stravy, opak je pravdou. Stačí len obohatiť svoj jedálny lístok o mnohé zdravé potraviny, ktoré by vám v súvislosti s bielkovinami hneď neprišli na um. Najlepším zdrojom neživočíšnych bielkovín sú quinoa, sója, šošovica, fazuľa, seitan, tofu, cícer, sezam, hrach, brokolica, ovsené vločky, mandle či arašidové maslo.

Živočíšne produkty nenahradí nezdravé jedlo

To, že zo stravy vylúčite mäso, mlieko, vajcia a med ešte neznamená, že je zdravé bezmyšlienkovito ich nahradiť čímkoľvek. Sladkosti, biely chlieb, cestoviny či polotovary síce môžu byť vegánske, no svoju pozornosť by ste mali venovať aj nutričným hodnotám a kalóriám. Môže sa tak stať, že hoci budete jesť veľa, budete podvyživení, lebo vám budú v tele chýbať dôležité látky a vitamíny.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Vegánska psychologička: Zvieratá jeme, lebo o nich nerozmýšľame Čítajte 

Čítajte zloženie na obaloch

Tomu, aby ste o čosi podrobnejšie študovali etikety potravín, sa nevyhnete. Nielenže môžete náhodne objaviť vegánsky produkt, o ktorom ste to dovtedy netušili, ale aj naopak. Mnohé potraviny totiž môžu obsahovať napríklad mliečnu srvátku, stopy vajec, želatínu alebo byť sladené medom. Takisto si treba dávať pozor aj na potravinárske farbivá. Napríklad prírodné červené farbivo, karmín, sa extrahuje z vysušených tiel samičiek hmyzu červec nopálový, čo je v rozpore s vegánskou ideou.

Nie je nutné fungovať v režime všetko alebo nič

Ak je pre vás ťažké prejsť zo stravy, ktorá zahŕňala absolútne všetko, na prísnu vegánsku stravu, nezúfajte. Nemusí ísť o žiadne preteky a extrémy. To, že hneď zo stravy musíte vylúčiť úplne všetky živočíšne zložky, je len mýtus. Ak chcete k svojmu stravovaniu pristupovať naozaj zdravo, pokojne bude stačiť, keď na všetko pôjdete postupne. Chce to snahu a teda aj čas.

Skryť Vypnúť reklamu

Začnite do svojho jedálneho lístka každým dňom zaraďovať čoraz viac rastlinných potravín a vyraďte rafinované potraviny a spracované živočíšne produkty ako salámy. Výskumy dokonca dokazujú , že už len mierne obmedzenie príjmu červeného a spracovaného mäsa môže znížiť riziko rakoviny, cukrovky a srdcových ochorení.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kravy jedia srvátku. Výrobky vďaka tomu nemajú konkurenciu
  2. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  3. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom
  4. Túto bagetu jedia Slováci už 24 rokov. Čo nám chutí najviac?
  5. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu
  6. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu
  7. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  8. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  10. Lenivý brunch s Muchom
  1. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  2. Keď ekológia spája
  3. Wüstenrot predstavuje novú stratégiu pre slovenský trh
  4. Na zmenu zdravotnej poisťovne vám po novom stačia 3 minúty
  5. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  6. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  7. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  8. Slovník investora 07: Bitcoin a jeho úloha v portfóliu investora
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  10. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 10 819
  2. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 747
  3. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 4 921
  4. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 4 331
  5. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 4 242
  6. Od Česka až po Jadran 3 970
  7. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 3 149
  8. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 3 093
  9. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 2 858
  10. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny 2 202
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Do kaviarne Towers nevidno.

Inšpekcia má odposluchy aj videozáznamy.


3 h
Zuzana Rehák Štefečeková na LOH Tokio 2020 / 2021.

Sledujte online letnú olympiádu.


Sportnet 55m
Logo podcastu Dobré ráno.

Za kyberšikanu hrozí až šesť rokov.


a 1 ďalší 2 h

Neprehliadnite tiež

Nadmerná prívetivosť môže brániť pokroku v živote.


8 h
Michaela Žureková

Odhalené političky platia vyššiu daň ako muži.


12 h

Podcast Medzi nami o vplyve sebalásky na sex a vzťahy.


a 1 ďalší 16 h