SME
Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky

Láka vás vegánstvo? Na týchto sedem vecí by ste mali myslieť

Aj strava založená len na rastlinnom pôvode môže byť pre ľudský organizmus nutrične plnohodnotná. Stačí dodržiavať niekoľko pravidiel.

(Zdroj: Pixabay.com)

Vyvážená vegánska diéta si vyžaduje zodpovedný a dôsledný prístup k výberu potravín. Skúsení vegáni vedia, že ich stravovanie ani zďaleka nepozostáva len zo šalátu na tanieri, no ak s vegánstvom len začínate alebo vás iba láka, mali by ste vedieť, čo je dôležité.

Budete potrebovať prísun vitamínu B12

Podľa National Health Service je jeho prísun pri vegánstve problémový. Tento vitamín sa prirodzene nachádza iba v živočíšnej strave, takže ho budete musieť do stravy zaradiť pomocou vitamínových doplnkov z lekárne alebo pohľadať potraviny, ktoré oň boli umelo obohatené, ako napríklad špeciálne droždie, obohatené raňajkové cereálie či sójové produkty.

Skryť Vypnúť reklamu

Dospelí potrebujú denne približne 1,5 mikrogramu vitamínu B12. Jeho deficit môže viesť k únave, slabosti, nechutenstvu, poruchám nervov, úbytku na váhe, depresiám a ďalším zdravotným problémom.

Netreba zabúdať na železo

Mäso je skvelým zdrojom železa, pri vegánskej diéte ho však budete nahrádzať niečím iným. Muži by mali denne prijať približne 9 miligramov a ženy približne 15 miligramov železa. Jeho zdrojmi sú okrem mäsa aj orechy, sušené hrozienka, strukoviny ako šošovica, hrášok a fazuľa, ďalej brokolica, tmavozelená listová zelenina, žerucha, hnedá ryža či celozrnný tmavý chlieb. Dôležité je tiež vedieť, že potraviny bohaté na vitamín C pomáhajú telu železo dobre absorbovať.

Prečítajte si tiež: Prečo riskujete ak z dieťaťa urobíte vegána Čítajte 

Môže vám chýbať vápnik

Odmalička nás učia, že vďaka vápniku budeme mať zdravé kosti. A čo je jeho najlepším zdrojom? Samozrejme, mliečne produkty. Pri vegánstve však musíte siahnuť po iných zdrojoch vápnika, keďže telo ho potrebuje okolo 1000 miligramov denne. Nájdete ich v obohatených sójových, ryžových či ovsených nápojoch, mandliach, sezame, strukovinách, keli, figách, chia semienkach, sušenom ovocí a celozrnnom pečive.

Skryť Vypnúť reklamu

Kľúčové je doplnenie bielkovín

Bielkoviny, alebo aj proteíny, potrebuje telo na správne fungovanie a do stravy by sme ich mali zaradiť každý deň. Hoci každý správny mäsožravec rád argumentuje tým, že nič nenahradí prísun bielkovín zo živočíšnej stravy, opak je pravdou. Stačí len obohatiť svoj jedálny lístok o mnohé zdravé potraviny, ktoré by vám v súvislosti s bielkovinami hneď neprišli na um. Najlepším zdrojom neživočíšnych bielkovín sú quinoa, sója, šošovica, fazuľa, seitan, tofu, cícer, sezam, hrach, brokolica, ovsené vločky, mandle či arašidové maslo.

Živočíšne produkty nenahradí nezdravé jedlo

To, že zo stravy vylúčite mäso, mlieko, vajcia a med ešte neznamená, že je zdravé bezmyšlienkovito ich nahradiť čímkoľvek. Sladkosti, biely chlieb, cestoviny či polotovary síce môžu byť vegánske, no svoju pozornosť by ste mali venovať aj nutričným hodnotám a kalóriám. Môže sa tak stať, že hoci budete jesť veľa, budete podvyživení, lebo vám budú v tele chýbať dôležité látky a vitamíny.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Vegánska psychologička: Zvieratá jeme, lebo o nich nerozmýšľame Čítajte 

Čítajte zloženie na obaloch

Tomu, aby ste o čosi podrobnejšie študovali etikety potravín, sa nevyhnete. Nielenže môžete náhodne objaviť vegánsky produkt, o ktorom ste to dovtedy netušili, ale aj naopak. Mnohé potraviny totiž môžu obsahovať napríklad mliečnu srvátku, stopy vajec, želatínu alebo byť sladené medom. Takisto si treba dávať pozor aj na potravinárske farbivá. Napríklad prírodné červené farbivo, karmín, sa extrahuje z vysušených tiel samičiek hmyzu červec nopálový, čo je v rozpore s vegánskou ideou.

Nie je nutné fungovať v režime všetko alebo nič

Ak je pre vás ťažké prejsť zo stravy, ktorá zahŕňala absolútne všetko, na prísnu vegánsku stravu, nezúfajte. Nemusí ísť o žiadne preteky a extrémy. To, že hneď zo stravy musíte vylúčiť úplne všetky živočíšne zložky, je len mýtus. Ak chcete k svojmu stravovaniu pristupovať naozaj zdravo, pokojne bude stačiť, keď na všetko pôjdete postupne. Chce to snahu a teda aj čas.

Skryť Vypnúť reklamu

Začnite do svojho jedálneho lístka každým dňom zaraďovať čoraz viac rastlinných potravín a vyraďte rafinované potraviny a spracované živočíšne produkty ako salámy. Výskumy dokonca dokazujú , že už len mierne obmedzenie príjmu červeného a spracovaného mäsa môže znížiť riziko rakoviny, cukrovky a srdcových ochorení.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  2. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  8. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  9. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  10. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 30 694
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 28 147
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 501
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 102
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 931
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 8 282
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 479
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 569
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 282
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 994
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Vitamíny a minerály

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Zdravá strava, Vegetariánstvo, Diéty
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ako prvý dostal vakcínu proti covidu profesor Krčméry.
Dobré ráno

Dobré ráno: Kotleba je navždy vodca, fašisti sa hádajú

Prečo nastal rozkol v ĽSNS.

NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Holý o výnimke nehovoril pravdu, papalášizmus dokazuje úspešný vedec

Pracuje v Anglicku, žiadosť mu zamietli.

Podpredseda vlády pre legislatívu a strategické plánovanie Štefan Holý (Sme rodina)
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Kotlebovci sa bijú o peniaze

Milióny od štátu už zamávali aj inou čeliadkou.

Peter Tkačenko

Neprehliadnite tiež

Vaše oblečenie môže znečisťovať aj Arktídu. Ako tomu pri praní zabrániť?

Tipy, ako obmedziť uvoľňovanie mikroplastov pri praní.

Ilustračné foto.

Desať fašiangových receptov na šišky a fánky

Fašiangy sú, čo sa jedál týka, obdobím smažených sladkostí.

SERIÁL O NEKONVENČNÝCH LÁSKACH

Jefferson napísal, že všetci ľudia sú si rovní a so svojou otrokyňou mal deti

Je to príbeh lásky alebo zotročenia?

Z filmu Jefferson v Paríži, 1995