SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Láka vás vegánstvo? Na týchto sedem vecí by ste mali myslieť

Aj strava založená len na rastlinnom pôvode môže byť pre ľudský organizmus nutrične plnohodnotná. Stačí dodržiavať niekoľko pravidiel.

(Zdroj: Pixabay.com)

Vyvážená vegánska diéta si vyžaduje zodpovedný a dôsledný prístup k výberu potravín. Skúsení vegáni vedia, že ich stravovanie ani zďaleka nepozostáva len zo šalátu na tanieri, no ak s vegánstvom len začínate alebo vás iba láka, mali by ste vedieť, čo je dôležité.

Budete potrebovať prísun vitamínu B12

Podľa National Health Service je jeho prísun pri vegánstve problémový. Tento vitamín sa prirodzene nachádza iba v živočíšnej strave, takže ho budete musieť do stravy zaradiť pomocou vitamínových doplnkov z lekárne alebo pohľadať potraviny, ktoré oň boli umelo obohatené, ako napríklad špeciálne droždie, obohatené raňajkové cereálie či sójové produkty.

Skryť Vypnúť reklamu

Dospelí potrebujú denne približne 1,5 mikrogramu vitamínu B12. Jeho deficit môže viesť k únave, slabosti, nechutenstvu, poruchám nervov, úbytku na váhe, depresiám a ďalším zdravotným problémom.

Netreba zabúdať na železo

Mäso je skvelým zdrojom železa, pri vegánskej diéte ho však budete nahrádzať niečím iným. Muži by mali denne prijať približne 9 miligramov a ženy približne 15 miligramov železa. Jeho zdrojmi sú okrem mäsa aj orechy, sušené hrozienka, strukoviny ako šošovica, hrášok a fazuľa, ďalej brokolica, tmavozelená listová zelenina, žerucha, hnedá ryža či celozrnný tmavý chlieb. Dôležité je tiež vedieť, že potraviny bohaté na vitamín C pomáhajú telu železo dobre absorbovať.

Prečítajte si tiež: Prečo riskujete ak z dieťaťa urobíte vegána Čítajte 

Môže vám chýbať vápnik

Odmalička nás učia, že vďaka vápniku budeme mať zdravé kosti. A čo je jeho najlepším zdrojom? Samozrejme, mliečne produkty. Pri vegánstve však musíte siahnuť po iných zdrojoch vápnika, keďže telo ho potrebuje okolo 1000 miligramov denne. Nájdete ich v obohatených sójových, ryžových či ovsených nápojoch, mandliach, sezame, strukovinách, keli, figách, chia semienkach, sušenom ovocí a celozrnnom pečive.

Skryť Vypnúť reklamu

Kľúčové je doplnenie bielkovín

Bielkoviny, alebo aj proteíny, potrebuje telo na správne fungovanie a do stravy by sme ich mali zaradiť každý deň. Hoci každý správny mäsožravec rád argumentuje tým, že nič nenahradí prísun bielkovín zo živočíšnej stravy, opak je pravdou. Stačí len obohatiť svoj jedálny lístok o mnohé zdravé potraviny, ktoré by vám v súvislosti s bielkovinami hneď neprišli na um. Najlepším zdrojom neživočíšnych bielkovín sú quinoa, sója, šošovica, fazuľa, seitan, tofu, cícer, sezam, hrach, brokolica, ovsené vločky, mandle či arašidové maslo.

Živočíšne produkty nenahradí nezdravé jedlo

To, že zo stravy vylúčite mäso, mlieko, vajcia a med ešte neznamená, že je zdravé bezmyšlienkovito ich nahradiť čímkoľvek. Sladkosti, biely chlieb, cestoviny či polotovary síce môžu byť vegánske, no svoju pozornosť by ste mali venovať aj nutričným hodnotám a kalóriám. Môže sa tak stať, že hoci budete jesť veľa, budete podvyživení, lebo vám budú v tele chýbať dôležité látky a vitamíny.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Vegánska psychologička: Zvieratá jeme, lebo o nich nerozmýšľame Čítajte 

Čítajte zloženie na obaloch

Tomu, aby ste o čosi podrobnejšie študovali etikety potravín, sa nevyhnete. Nielenže môžete náhodne objaviť vegánsky produkt, o ktorom ste to dovtedy netušili, ale aj naopak. Mnohé potraviny totiž môžu obsahovať napríklad mliečnu srvátku, stopy vajec, želatínu alebo byť sladené medom. Takisto si treba dávať pozor aj na potravinárske farbivá. Napríklad prírodné červené farbivo, karmín, sa extrahuje z vysušených tiel samičiek hmyzu červec nopálový, čo je v rozpore s vegánskou ideou.

Nie je nutné fungovať v režime všetko alebo nič

Ak je pre vás ťažké prejsť zo stravy, ktorá zahŕňala absolútne všetko, na prísnu vegánsku stravu, nezúfajte. Nemusí ísť o žiadne preteky a extrémy. To, že hneď zo stravy musíte vylúčiť úplne všetky živočíšne zložky, je len mýtus. Ak chcete k svojmu stravovaniu pristupovať naozaj zdravo, pokojne bude stačiť, keď na všetko pôjdete postupne. Chce to snahu a teda aj čas.

Skryť Vypnúť reklamu

Začnite do svojho jedálneho lístka každým dňom zaraďovať čoraz viac rastlinných potravín a vyraďte rafinované potraviny a spracované živočíšne produkty ako salámy. Výskumy dokonca dokazujú , že už len mierne obmedzenie príjmu červeného a spracovaného mäsa môže znížiť riziko rakoviny, cukrovky a srdcových ochorení.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  2. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  3. Päť chýb pri zateplení strechy
  4. Vitajte v postapokalyptickom svete
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  3. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  6. Úprava osobného motorového vozidla
  7. Important information for Brazilians living in Slovakia
  8. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  9. Vitajte v postapokalyptickom svete
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 18 913
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 233
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 15 038
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 673
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 864
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 931
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 607
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 520
  9. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 302
  10. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 9 290
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Vitamíny a minerály

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Zdravá strava, Vegetariánstvo, Diéty
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Laboratóriá odhalili 1728 nových prípadov, krízový štáb rokuje o lockdowne (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 35 330. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 115 obetí.

Odberové miesto na testovanie pacientov na ochorenie COVID-19 pred Infekčným pavilónom na Kramároch.
NAKA zadržala Dušana Kováčika.
Beata Javorcik
Marco Pantani (vpravo) ako líder pretekov na Giro d´ Italia 1999.
Cynická obluda

Zázrak v parlamente

Záborská, pevne sa spoliehajúca na hlasy fašistov, už videla svoje obmedzenie interrupcií ako hotovú vec.