SME
Štvrtok, 21. november, 2019 | Meniny má Elvíra

Osvedčený návod na prežitie leta

Letné horúčavy sú zaťažkávacou skúškou aj pre zdravých, nehovoriac o senioroch a ľuďoch trpiacich závažnými ochoreniami.

(Zdroj: Fotolia.com)

Ak budete dodržiavať nasledujúce odporúčania, môžete výrazne znížiť zdravotné riziká, ktoré súvisia s vysokými a úmornými horúčavami.

Pitný režim – nezabúdajte piť priebežne počas celého dňa v menších dávkach. Najlepšia je čistá voda. Nepite príliš studené nápoje, seniori aj ich blízki by nemali zabúdať, že v staršom veku človeku necíti smäd ani pri dehydratácii. O to dôležitejšie je u seniorov kontrolovať príjem tekutín.

Jedzte ľahké jedlá – v horúčavách sa vyhýbajte ťažko stráviteľným, mastným jedlám. Uprednostnite zeleninové šaláty, vhodnejšie sú ľahšie dresingy na báze olivového oleja a citrónovej šťavy, ryby, hydina, ľahké polievky, jedlá z čerstvej, dusenej alebo na pare pripravenej zeleniny.

Článok pokračuje pod video reklamou

Vhodne sa obliekajte – pred horúčavou sa chráňte ľahkým priedušným oblečením z prírodných a svetlých materiálov, ktoré zakryje väčšinu tela, medzi oblečením a vašou kožou sa tak vytvorí relatívne stabilná mikroklíma. Nezabúdajte ani na pokrývku hlavy a kvalitné slnečné okuliare. Aj topánky by mali byť vzdušné a pohodlné, aby sa vám nepotili nohy.

Vetrajte – aj vetrať treba v horúčavách správne. Izby, ktoré sú priamo vystavené slnku, vetrajte len večer, keď sa ochladí, na ochladenie vzduchu môžete použiť aj rozložené mokré uteráky. Ak používate ventilátor, nemal by byť nasmerovaný priamo na vás.

Sprchujte sa - rozhorúčenosť pomôže zahnať aj vlažná sprcha. Rozhodne sa však nesprchujte v príliš studenej vode, mohli by ste si spôsobiť teplotný šok. Najprv začnite príjemne teplou, postupne ochladzujte a skončite vlažnou vodou. Postupujte od chodidiel smerom hore.

Natierajte sa – vhodné prípravky s ochranným faktorom by mali byť samozrejmosťou. Nezabúdajte si natierať tvár a pokožku aj pod oblečením, ktoré tiež prepúšťa UV žiarenie. Používajte opaľovací krém s vysokým UV faktorom.

Prípravkami na opaľovanie sa ponatierajte 20 – 30 minút pred pobytom na slnku. Nezabudnite si natrieť aj nos, uši, priehlavky nôh alebo krk – miesta na tele, na ktoré mnohí často zabúdajú. Znamienka si natrite špeciálnou tyčinkou s vysokým ochranným faktorom. Pre deti sú vhodnejšie prípravky na opaľovanie s minerálnymi filtrami, nie chemickými.

Žiarenie UVB spôsobuje spálenie pokožky, kým žiarenie UVA preniká hlbšie do kože a podporuje starnutie pokožky. UV žiarenie môže vážne poškodiť DNA kožných buniek. Dôsledkom môže byť obávaná rakovina kože. Toto riziko sa zvyšuje s počtom a závažnosťou spálení, ktoré ste utrpeli počas života.

Nezabudnite ani na vhodné ošetrenie pokožky po slnení, hydratujte ju nielen zvnútra dodržiavaním pitného režimu, ale aj vhodnými hydratačnými prípravkami. Dámy môžu nosiť v kabelke aj rozprašovač s čistou vodou, ktorou si možno podľa potreby postriekať tvár, zátylok či ruky.


Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zoznámte sa: Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
  2. EkF TUKE – výzva pre tvoju budúcnosť
  3. Zažite svoj vlastný úspech
  4. Prečo študovať techniku na Slovensku?
  5. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou
  6. Vyberte si z ponuky Black Friday, ktorý trvá až dva týždne
  7. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  8. Tipy na lyžovačku v Rakúsku
  9. Pozrite sa, ako fungujú asistenčné systémy Volkswagenu
  10. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich
  1. Radšej škola ako metla
  2. Prečo študovať techniku na Slovensku?
  3. Zažite svoj vlastný úspech
  4. EkF TUKE – výzva pre tvoju budúcnosť
  5. Zoznámte sa: Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
  6. Vyberte si z ponuky Black Friday, ktorý trvá až dva týždne
  7. Slováci sa najčastejšie stretávajú pri spoločnom stole na večeru
  8. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  9. Tipy na lyžovačku v Rakúsku
  10. SEAT predstavil e-Scooter
  1. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 12 475
  2. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku? 12 281
  3. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou 7 265
  4. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 7 114
  5. Tipy na lyžovačku v Rakúsku 6 870
  6. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť 6 605
  7. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 6 220
  8. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich 6 150
  9. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček 5 794
  10. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 5 602

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Beaty Balogovej

Ako sme prestali byť súdružkami a súdruhmi

Sloboda nie je dedičné právo. Žiadna generácia ju nedostáva hotovú a dokonanú: pripravenú na konzumáciu.

Protestné zhromaždenie Za slušné Slovensko na Námestí SNP v Bratislave.
Marian Kočner a jeho obhajcovia Michal Mandzák (vľavo) a Marek Para.
Dobré ráno

Dobré ráno: Schválili 80-tisíc, čudný galavečer stál viac ako polmilión

Ako ministerstvo kultúry dokázalo minúť oveľa viac, ako mu dovolili.

Podcast Dobré Ráno
Stĺpček Petra Schutza

Súd v kauze vraždy ani nemôže prísť dosť skoro

Ján Kuciak a Martina Kušnírová si zaslúžia ešte jeden symbol.

Peter Schutz

Neprehliadnite tiež

Tipy na ekologické vianočné darčeky pre všetkých

Čo poteší ľudí, ktorí myslia na životné prostredie?

Stĺpček Osmelené

Smrť Violy nie je tragédiou temnej uličky

Kto je vinníkom tohto obludného násilia?

Soňa Jánošová
Dominika Horňáková a Eva Stančeková, zakladateľky projektu Šumné a Knižnica oblečenia
Rozhovory ZKH - diskusná relácia Zuzany Kovačič Hanzelovej na aktuálne politické aj spoločenské témy.