SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Kam spejeme v dobe sedavej? Toto všetko nám hrozí

Ľudí bez pohybu narastá. Ak chceme zdravú spoločnosť, je potrebné sedenie eliminovať.

(Zdroj: Pexels.com)

Všetci vieme, že k zdravému životu nevyhnutne potrebujeme pohyb. Aj napriek tomu sa priemerný čas strávený sedením v modernej spoločnosti zvyšuje. Osem hodín denne v práci, neraz sediac v nefyziologickej polohe, dokáže napáchať na našom organizme škody.

Okrem toho posedávame aj doma, v spoločnosti, v aute, a to neraz dlhú dobu. Hoci sa môže zdať, že táto poloha je pre naše telo nenáročná a skôr oddychová, v skutočnosti mu pri nezdravom množstve sedenia prináša záťaž.

Na prvý pohľad sa týka najmä chrbtice, ale pravdou je, že súčasná „doba sedavá“ zasahuje aj trávenie a metabolizmus, funkciu srdca a pľúc, krvný tlak, hmotnosť, funkciu svalov a kostí a celkovú fyzickú kondíciu.

Skryť Vypnúť reklamu

Vstávajte čo najčastejšie

Takzvanú sitting desease (chorobu zo sedenia) považujú odborníci za novodobú epidémiu. V prvom rade si však treba uvedomiť, že všetky riziká, ktoré sa so sedavým spôsobom života spájajú, neznížite tým, že strávite pár hodín týždenne vo fitnescentre, prípadne inou striedmou a nepravidelnou aktivitou.

Schopným riešením môže podľa vedcov byť časté prerušovanie sedenia nejakým pohybom, a to hoci len na chvíľu – postaviť sa, prejsť sa, odskočiť si niekam. Čím vyšší je počet hodín bez pohybu, tým viac stúpa riziko vzniku diabetu, kardiovaskulárnych príhod ako napríklad mŕtvice či infarktu, vysokého cholesterolu, rakoviny a aj smrti. Na pamäti by ste teda mali mať jedno – vstávajte a to čo najčastejšie.

Riešenia?

Niekoľkohodinové nepretržité sedenie za počítačom ohrozuje aj naše chrbtice a vyvoláva stuhnutosť a bolesti najmä šijového svalstva. Ak chcete tieto dopady na chrbát obmedziť, mali by ste si zvoliť správnu polohu. Vhodná je taká, kedy máte stehná a predkolenia vzájomne v pravom uhle. Toto video vám ukáže, ako by to malo vyzerať:

Skryť Vypnúť reklamu
Načítavam video...

Ak už sa bolesti dostavili, pomôžu vám pravidelné strečingy a preťahovanie svalstva, prípadne konkrétne cviky.

Prečítajte si tiež: Cvičte pre zdravý chrbát I. Čítajte 


V niektorých firmách sú kancelárie vybavené aj modernými „vymoženosťami“, ktoré majú sedenie obmedziť, alebo aspoň človeka viac podnietiť k pohybu.

Sú to napríklad vysoko položené stoly na státie (minúta státia spáli 1,36 kalórií, zatiaľ čo minúta sedenia iba 1,02), možnosti aktivít na odreagovanie (herne, cvičebné vybavenie), prípadne obľúbené fitlopty, ktoré umožňujú dynamický sed sprevádzaný mikropohybmi. Tie striedavo aktivujú jednotlivé svaly okolo chrbtice.

Jedno z riešení je aj cvičenie počas sedenia. Skúste doň zakomponovať jemné pohyby – natiahnite si nohu a držte ju čo najvyššie niekoľko sekúnd. Potom nohy vystriedajte a opakujte aspoň 15-krát.

Skryť Vypnúť reklamu

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vitajte v postapokalyptickom svete
  2. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  5. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  6. Päť chýb pri zateplení strechy
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  2. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  3. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  5. Úprava osobného motorového vozidla
  6. Important information for Brazilians living in Slovakia
  7. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  8. Vitajte v postapokalyptickom svete
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 22 646
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 166
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 14 967
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 633
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 858
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 879
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 572
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 479
  9. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 260
  10. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 9 247
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Krízový štáb rokuje o lockdowne, jesenné prázdniny sa posunú (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 35 330. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 115 obetí.

Odberové miesto na testovanie pacientov na ochorenie COVID-19 pred Infekčným pavilónom na Kramároch.
NAKA zadržala špeciálneho prokurátora Dušana Kováčika.
Momentka z Giro d'Italia 2020.
Beata Javorcik
Cynická obluda

Zázrak v parlamente

Záborská, pevne sa spoliehajúca na hlasy fašistov, už videla svoje obmedzenie interrupcií ako hotovú vec.

Neprehliadnite tiež

Ženské euro má hodnotu len 80 centov. Pracovný trh im stále nepraje

Pandémia situáciu žien na pracovnom trhu zhoršuje.

Ilustračné foto.
Stĺpček Osmelené

Odporný boj o maternice sa nekončí. Dáme si polročnú pauzu a začneme odznova

Záborská avizuje, že sa nevzdáva.

Soňa Jánošová
Ilustračné foto.
Dobré ráno

Dobré ráno: Prvé dni po pôrode ovplyvnia celý život, aj tak delíme matky od detí

V roku 2018 sa na Slovensku narodilo predčasne štyritisíc detí.

Podcast Dobré Ráno.