Kam spejeme v dobe sedavej? Toto všetko nám hrozí

Ľudí bez pohybu narastá. Ak chceme zdravú spoločnosť, je potrebné sedenie eliminovať.

(Zdroj: Pexels.com)

Všetci vieme, že k zdravému životu nevyhnutne potrebujeme pohyb. Aj napriek tomu sa priemerný čas strávený sedením v modernej spoločnosti zvyšuje. Osem hodín denne v práci, neraz sediac v nefyziologickej polohe, dokáže napáchať na našom organizme škody.

Okrem toho posedávame aj doma, v spoločnosti, v aute, a to neraz dlhú dobu. Hoci sa môže zdať, že táto poloha je pre naše telo nenáročná a skôr oddychová, v skutočnosti mu pri nezdravom množstve sedenia prináša záťaž.

Na prvý pohľad sa týka najmä chrbtice, ale pravdou je, že súčasná „doba sedavá“ zasahuje aj trávenie a metabolizmus, funkciu srdca a pľúc, krvný tlak, hmotnosť, funkciu svalov a kostí a celkovú fyzickú kondíciu.

Vstávajte čo najčastejšie

Takzvanú sitting desease (chorobu zo sedenia) považujú odborníci za novodobú epidémiu. V prvom rade si však treba uvedomiť, že všetky riziká, ktoré sa so sedavým spôsobom života spájajú, neznížite tým, že strávite pár hodín týždenne vo fitnescentre, prípadne inou striedmou a nepravidelnou aktivitou.

Schopným riešením môže podľa vedcov byť časté prerušovanie sedenia nejakým pohybom, a to hoci len na chvíľu – postaviť sa, prejsť sa, odskočiť si niekam. Čím vyšší je počet hodín bez pohybu, tým viac stúpa riziko vzniku diabetu, kardiovaskulárnych príhod ako napríklad mŕtvice či infarktu, vysokého cholesterolu, rakoviny a aj smrti. Na pamäti by ste teda mali mať jedno – vstávajte a to čo najčastejšie.

Riešenia?

Niekoľkohodinové nepretržité sedenie za počítačom ohrozuje aj naše chrbtice a vyvoláva stuhnutosť a bolesti najmä šijového svalstva. Ak chcete tieto dopady na chrbát obmedziť, mali by ste si zvoliť správnu polohu. Vhodná je taká, kedy máte stehná a predkolenia vzájomne v pravom uhle. Toto video vám ukáže, ako by to malo vyzerať:

Ak už sa bolesti dostavili, pomôžu vám pravidelné strečingy a preťahovanie svalstva, prípadne konkrétne cviky.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Cvičte pre zdravý chrbát I.


V niektorých firmách sú kancelárie vybavené aj modernými „vymoženosťami“, ktoré majú sedenie obmedziť, alebo aspoň človeka viac podnietiť k pohybu.

Sú to napríklad vysoko položené stoly na státie (minúta státia spáli 1,36 kalórií, zatiaľ čo minúta sedenia iba 1,02), možnosti aktivít na odreagovanie (herne, cvičebné vybavenie), prípadne obľúbené fitlopty, ktoré umožňujú dynamický sed sprevádzaný mikropohybmi. Tie striedavo aktivujú jednotlivé svaly okolo chrbtice.

Jedno z riešení je aj cvičenie počas sedenia. Skúste doň zakomponovať jemné pohyby – natiahnite si nohu a držte ju čo najvyššie niekoľko sekúnd. Potom nohy vystriedajte a opakujte aspoň 15-krát.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hypotéka pre mladých? Len do konca roka
  2. Posledná šanca na Nobelovu cenu
  3. Kŕčové žily: Nepekné a nebezpečné
  4. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa
  5. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka
  6. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte?
  7. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť?
  8. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity!
  9. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku?
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Tenisový turnaj o pohár dekana Stavebnej fakulty STU
  2. Hypotéka pre mladých? Len do konca roka
  3. Týchto 5 adrenalínových zážitkov na dovolenke radšej neskúšajte
  4. Posledná šanca na Nobelovu cenu
  5. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa
  6. Mladí futbalisti získali takmer 50 tisíc eur
  7. OMV modernizuje čerpacie stanice. Prioritou je pohodlie zákazník
  8. Aj zmrzlina podlieha trendom, mali ste už špenátovú?
  9. Prémiovosť slovenského trhu rastie, dovozová Metaxa je na čele
  10. Neseďte doma, cestujte z Košíc do sveta
  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok 8 433
  2. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka 4 287
  3. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity! 4 260
  4. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a. 3 373
  5. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť? 3 044
  6. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku? 2 941
  7. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte? 2 802
  8. Jarabinky Grande odštartovali predaj zaujímavými cenami bytov 2 313
  9. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 2 304
  10. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu? 1 722

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Austrálska polícia obvinila vatikánskeho kardinála zo sexuálneho zneužívania

Stal sa najvyššie postaveným vatikánskym predstaviteľom, ktorého obvinili zo sexuálnych deliktov.

KOMENTÁRE

Prečo nám záleží na neviditeľnej Európe

Dubravka Ugrešić nástojčivo pripomína Európankám a Európanom, cˇo to teda je, byť Európanmi, prečo by sme na tom mali trvať a v čom je to dôležité.

SVET

Útok z utorka bol iný, hackerom nešlo o peniaze

Terčom bola Ukrajina, ale paradoxne aj ruský štátny ropný gigant.

KOMENTÁRE

Toto je streľba na nepriateľa, akurát na internete

Utorkový internetový útok nie je vydieranie. Je to nebezpečnejšie.

Neprehliadnite tiež

Trinásť jednoduchých tipov, ako sa vyspať aj v horúcom počasí

Horúčavy dávajú nášmu telu zabrať a niekedy znemožňujú aj poriadny spánok. Ponúkame návod, ako s nimi zabojovať.

Porodila doma na gauči: Verila som, že telo nepôjde samo proti sebe

Matka opisuje detailný priebeh domáceho pôrodu svojej dcéry.

Vzťahová poradňa: Som tehotná, ale môj partner má pochybnosti

Klinická psychologička poradí pri pocitoch samoty v tehotenstve aj ako sa zachovať pri mizogýnovi v rodine.

Margaret Hamiltonová: žena, ktorá pomohla mužom pristáť na Mesiaci

Vyznala sa v programovaní a vymyslela termín softvérové inžinierstvo. Aj vďaka nej USA vo vesmírnych pretekoch dobehli Sovietsky zväz.