Kam spejeme v dobe sedavej? Toto všetko nám hrozí

Ľudí bez pohybu narastá. Ak chceme zdravú spoločnosť, je potrebné sedenie eliminovať.

(Zdroj: Pexels.com)

Všetci vieme, že k zdravému životu nevyhnutne potrebujeme pohyb. Aj napriek tomu sa priemerný čas strávený sedením v modernej spoločnosti zvyšuje. Osem hodín denne v práci, neraz sediac v nefyziologickej polohe, dokáže napáchať na našom organizme škody.

Okrem toho posedávame aj doma, v spoločnosti, v aute, a to neraz dlhú dobu. Hoci sa môže zdať, že táto poloha je pre naše telo nenáročná a skôr oddychová, v skutočnosti mu pri nezdravom množstve sedenia prináša záťaž.

Na prvý pohľad sa týka najmä chrbtice, ale pravdou je, že súčasná „doba sedavá“ zasahuje aj trávenie a metabolizmus, funkciu srdca a pľúc, krvný tlak, hmotnosť, funkciu svalov a kostí a celkovú fyzickú kondíciu.

Článok pokračuje pod video reklamou

Vstávajte čo najčastejšie

Takzvanú sitting desease (chorobu zo sedenia) považujú odborníci za novodobú epidémiu. V prvom rade si však treba uvedomiť, že všetky riziká, ktoré sa so sedavým spôsobom života spájajú, neznížite tým, že strávite pár hodín týždenne vo fitnescentre, prípadne inou striedmou a nepravidelnou aktivitou.

Schopným riešením môže podľa vedcov byť časté prerušovanie sedenia nejakým pohybom, a to hoci len na chvíľu – postaviť sa, prejsť sa, odskočiť si niekam. Čím vyšší je počet hodín bez pohybu, tým viac stúpa riziko vzniku diabetu, kardiovaskulárnych príhod ako napríklad mŕtvice či infarktu, vysokého cholesterolu, rakoviny a aj smrti. Na pamäti by ste teda mali mať jedno – vstávajte a to čo najčastejšie.

Riešenia?

Niekoľkohodinové nepretržité sedenie za počítačom ohrozuje aj naše chrbtice a vyvoláva stuhnutosť a bolesti najmä šijového svalstva. Ak chcete tieto dopady na chrbát obmedziť, mali by ste si zvoliť správnu polohu. Vhodná je taká, kedy máte stehná a predkolenia vzájomne v pravom uhle. Toto video vám ukáže, ako by to malo vyzerať:

Ak už sa bolesti dostavili, pomôžu vám pravidelné strečingy a preťahovanie svalstva, prípadne konkrétne cviky.

Prečítajte si tiež: Cvičte pre zdravý chrbát I.


V niektorých firmách sú kancelárie vybavené aj modernými „vymoženosťami“, ktoré majú sedenie obmedziť, alebo aspoň človeka viac podnietiť k pohybu.

Sú to napríklad vysoko položené stoly na státie (minúta státia spáli 1,36 kalórií, zatiaľ čo minúta sedenia iba 1,02), možnosti aktivít na odreagovanie (herne, cvičebné vybavenie), prípadne obľúbené fitlopty, ktoré umožňujú dynamický sed sprevádzaný mikropohybmi. Tie striedavo aktivujú jednotlivé svaly okolo chrbtice.

Jedno z riešení je aj cvičenie počas sedenia. Skúste doň zakomponovať jemné pohyby – natiahnite si nohu a držte ju čo najvyššie niekoľko sekúnd. Potom nohy vystriedajte a opakujte aspoň 15-krát.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  3. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  9. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  10. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto
  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  3. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  8. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  9. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  10. OMV pozýva na pretekársky supervíkend na okruhu Slovakiaring
  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 10 282
  2. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 9 424
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 8 245
  4. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 7 554
  5. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 6 197
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 4 783
  7. Nie sme žiadni paštikári. Slováci už dovolenkujú inak 4 544
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 4 498
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 3 793
  10. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto 3 334

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Aký bol šampionát v Rusku? Plný sexizmu, politiky a simulovania

Prinášame najzaujímavejšie momenty z MS 2018 vo futbale.

DOBRE RÁNO

Dobré ráno: Odsúdili vás? Staňte sa rovno primátorom

Ako sa u nás robí komunálna politika.

Neprehliadnite tiež

Judit Bárdos: My herci sme alibisti, za postavy sa skrývame

Herečka rozpráva o novom filme i o tom, prečo jej prekáža pozornosť.

Vzťahová poradňa: Vždy som tá iniciatívna. Mám si hľadať nových priateľov?

Klinická psychologička hovorí o snažení sa vo vzťahoch.

Ako ochrániť deti na slnku?

Detská pokožka je najcitlivejšia na jar.

Kladivárka: Hod kladivom je jeden z najnáročnejších športov atletiky

Martinu Hrašnovú čakajú majstrovstvá aj leto s dcérou.