SME
reklama

Najsexistickejšie slovenské reklamy sú známe. Anticenu získali tento rok až štyri

Súťaž Sexistický kix uzavrela druhý ročník hlasovania o najsexistickejšiu reklamu.

(Zdroj: Sexistický kix)

Už po druhý raz udeľovala Aliancia žien – Cesta späť anticenu Sexistický kix, aby upozornila na sexizmus v slovenskej reklame. Verejnosť ich tento rok nominovala 55, čo je o 25 viac než minulý rok.

Oproti prvému ročníku bolo viac aj „víťazov“, keďže odborná porota vybrala nie jedného, ale hneď troch zadávateľov a za jedného hlasovala verejnosť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Verejného hlasovania sa v rámci tohto ročníka zúčastnilo takmer dvetisíc ľudí a s počtom hlasov 176 si anticenu zaslúžila Záložňa Breva, ktorá svoje služby propagovala letákmi s nahou ženou držiacou v ruke kvet.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tento zadávateľ pritom svoju marketingovú stratégiu staval na sexualizovaní žien aj v minulosti. V prvom ročníku Sexistického kixu mu verejnosť prisúdila počtami hlasov druhé miesto.

Sexizmus nie je len o nahote

Odborná porota sa rozhodla „oceniť“ až tri reklamy, aby upozornila na to, že existujú rôzne formy sexizmu.

Prvou z nich je video spot na aplikáciu LetGo, ktorá má slúžiť na účel rýchleho predaja nepotrebných vecí. Reklama znázorňuje muža v aute, ako sa snaží prostredníctvom fotografie predať svoju manželku. Podľa poroty nie je v poriadku, ak sa v reklame zobrazuje obchodovanie so ženami, respektíve sa poukazuje na to, že ženy v strednom veku treba vymeniť za „lepší a novší model“.

Načítavam video...

Druhá reklama, ktorú porota vybrala, bola súčasťou série facebookových postov od spoločnosti Budiš. Znázorňuje obrázok bobra s popisom „Mne nevadí, že si sa neoholila.“

SkryťVypnúť reklamu
reklama

„To bola veľmi primitívna narážka ako z krčmy tretej cenovej skupiny. V tomto prípade je zásadné, že to bola aktivita veľkého zadávateľa, ktorý do komunikácie investuje dosť veľa peňazí a má veľký vplyv na verejnosť prostredníctvom svojich aktivít,“ zhodnotil výber člen poroty a prezident Klubu reklamných agentúr Slovenska Róbert Slovák.

Do tretice porota hlasovala za reklamné video na Fernet Stock Original s podtitulom „Nevymäknem“. Poukazuje na to, že hoci sa „muži naučili žehliť a jesť nízkotučné jogurty, nevzdajú sa toho, čo milujú, lebo chlapi to majú radi horké a pri alkoholickom nápoji si nájdu čas pre seba“.

„Moje osobné hodnotenie bolo také, že horšie to už nemôže byť,“ komentovala reklamu Katarína Farkašová, riaditeľka Aliancie žien Slovenska, podľa ktorej video agresívnym spôsobom podsúva potrebu udržať rodové stereotypy a pôsobí militantne, lebo sa muži potrebujú vymedziť mimo svet žien a „naplno sa venovať svojej mužnosti“.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Načítavam video...

Zistili sme, že príčinami násilia na ženách je ich postavenie v spoločnosti, rodová nerovnosť, rodové stereotypy a tolerancia násilia zo strany spoločnosti. Reklamy, ktoré využívajú rodovú nerovnosť, sú šíriteľmi vírusu,“ vyhlásila Farkašová.

Cenu si zadávatelia neprevzali, hrozili žalobami

Jedna z organizátoriek Sexistického kixu, Diana Gregorová, sa nazdáva, že anticena začína rezonovať medzi ľuďmi a spoločnosť má voči neetickej reklame väčšiu citlivosť. „Našou snahou rozhodne nie je, aby sme zadávateľov pranierovali, vždy sa snažíme kritizovať iba konkrétnu reklamu,“ povedala počas vyhlasovania výsledkov.

Pre zadávateľov organizátori pripravili cenu v podobe kníh o rodovej rovnosti z vydavateľstva Aspekt a manuál, ako nevytvárať sexistickú reklamu. Prebrať osobne si ju však neprišiel nikto, hoci ich organizátori pozývali.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

„So zadávateľmi som komunikovala telefonicky aj mailom. Väčšina z nich už o nomináciách vedela, takže to pre nich nebolo prekvapujúce. Ale ich reakcia bola v štýle - aha, nemáme záujem,“ povedala pre SME koordinátorka celého projektu Jitka Dvořáková.

Firmy a zadávatelia reklám sa im pritom ozývali už skôr, keď zistili, že sa ich značka spája so Sexistickým kixom. „Reagovali na to napríklad telefonátmi, že máme okamžite stiahnuť reklamu, lebo na nás dajú trestné oznámenie. Bolo to na úrovni vyhrážok. Niektorí reagovali agresívnejšie, niektorí na to išli rozumnou cestou bez provokácií, ale to bola pre nás dobrá spätná väzba, pretože sme vedeli, že je o tom povedomie,“ konštatovala Dvořáková.

Prvotným cieľom je pre organizátorov motivovať verejnosť, aby sa o sexizmus v reklame viac zaujímala a posielala nominácie aj do ďalšieho ročníka. „Náš konečný cieľ je však mať všade etickú reklamu,“ uzavrela Dvořáková.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 706
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 534
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 532
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 796
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 009
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 947
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 621
  8. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 6 728
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Unicef Slovensko: Inšpirujúce ženy a ich úloha pri formovaní lepšieho sveta
  2. Mária Melková: U ocka upratovať nemusím! Čo s rozdielnymi pravidlami v dvoch domovoch po rozvode.
  3. Mária Melková: Moje dieťa ku mne po rozvode odmieta chodiť. Čo mám robiť?
  4. Věra Tepličková: Krehké deti alebo Keď blogerka vybočí zo zaužívaných koľají
  5. Lucia Nicholsonová: Načo sa zahadzovať s deťmi? Obzvlášť s tými chudobnými?
  6. Věra Tepličková: Život s introvertným dieťaťom, manželom alebo rodičom
  7. Martin Pollák: Generácia Alfa
  8. Mária Melková: Moje deti, Tvoje deti, naše deti - mýty o živote v zošívaných rodinách
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 743
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 519
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 380
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 336
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 371
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 347
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 112
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 422
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu