SME
Štvrtok, 27. február, 2020 | Meniny má Alexander

Najsexistickejšie slovenské reklamy sú známe. Anticenu získali tento rok až štyri

Súťaž Sexistický kix uzavrela druhý ročník hlasovania o najsexistickejšiu reklamu.

(Zdroj: Sexistický kix)

Už po druhý raz udeľovala Aliancia žien – Cesta späť anticenu Sexistický kix, aby upozornila na sexizmus v slovenskej reklame. Verejnosť ich tento rok nominovala 55, čo je o 25 viac než minulý rok.

Oproti prvému ročníku bolo viac aj „víťazov“, keďže odborná porota vybrala nie jedného, ale hneď troch zadávateľov a za jedného hlasovala verejnosť.

Verejného hlasovania sa v rámci tohto ročníka zúčastnilo takmer dvetisíc ľudí a s počtom hlasov 176 si anticenu zaslúžila Záložňa Breva, ktorá svoje služby propagovala letákmi s nahou ženou držiacou v ruke kvet.

Článok pokračuje pod video reklamou

Tento zadávateľ pritom svoju marketingovú stratégiu staval na sexualizovaní žien aj v minulosti. V prvom ročníku Sexistického kixu mu verejnosť prisúdila počtami hlasov druhé miesto.

Sexizmus nie je len o nahote

Odborná porota sa rozhodla „oceniť“ až tri reklamy, aby upozornila na to, že existujú rôzne formy sexizmu.

Prvou z nich je video spot na aplikáciu LetGo, ktorá má slúžiť na účel rýchleho predaja nepotrebných vecí. Reklama znázorňuje muža v aute, ako sa snaží prostredníctvom fotografie predať svoju manželku. Podľa poroty nie je v poriadku, ak sa v reklame zobrazuje obchodovanie so ženami, respektíve sa poukazuje na to, že ženy v strednom veku treba vymeniť za „lepší a novší model“.

Načítavám video...

Druhá reklama, ktorú porota vybrala, bola súčasťou série facebookových postov od spoločnosti Budiš. Znázorňuje obrázok bobra s popisom „Mne nevadí, že si sa neoholila.“

„To bola veľmi primitívna narážka ako z krčmy tretej cenovej skupiny. V tomto prípade je zásadné, že to bola aktivita veľkého zadávateľa, ktorý do komunikácie investuje dosť veľa peňazí a má veľký vplyv na verejnosť prostredníctvom svojich aktivít,“ zhodnotil výber člen poroty a prezident Klubu reklamných agentúr Slovenska Róbert Slovák.

Do tretice porota hlasovala za reklamné video na Fernet Stock Original s podtitulom „Nevymäknem“. Poukazuje na to, že hoci sa „muži naučili žehliť a jesť nízkotučné jogurty, nevzdajú sa toho, čo milujú, lebo chlapi to majú radi horké a pri alkoholickom nápoji si nájdu čas pre seba“.

„Moje osobné hodnotenie bolo také, že horšie to už nemôže byť,“ komentovala reklamu Katarína Farkašová, riaditeľka Aliancie žien Slovenska, podľa ktorej video agresívnym spôsobom podsúva potrebu udržať rodové stereotypy a pôsobí militantne, lebo sa muži potrebujú vymedziť mimo svet žien a „naplno sa venovať svojej mužnosti“.

Načítavám video...

Zistili sme, že príčinami násilia na ženách je ich postavenie v spoločnosti, rodová nerovnosť, rodové stereotypy a tolerancia násilia zo strany spoločnosti. Reklamy, ktoré využívajú rodovú nerovnosť, sú šíriteľmi vírusu,“ vyhlásila Farkašová.

Cenu si zadávatelia neprevzali, hrozili žalobami

Jedna z organizátoriek Sexistického kixu, Diana Gregorová, sa nazdáva, že anticena začína rezonovať medzi ľuďmi a spoločnosť má voči neetickej reklame väčšiu citlivosť. „Našou snahou rozhodne nie je, aby sme zadávateľov pranierovali, vždy sa snažíme kritizovať iba konkrétnu reklamu,“ povedala počas vyhlasovania výsledkov.

Pre zadávateľov organizátori pripravili cenu v podobe kníh o rodovej rovnosti z vydavateľstva Aspekt a manuál, ako nevytvárať sexistickú reklamu. Prebrať osobne si ju však neprišiel nikto, hoci ich organizátori pozývali.

„So zadávateľmi som komunikovala telefonicky aj mailom. Väčšina z nich už o nomináciách vedela, takže to pre nich nebolo prekvapujúce. Ale ich reakcia bola v štýle - aha, nemáme záujem,“ povedala pre SME koordinátorka celého projektu Jitka Dvořáková.

Firmy a zadávatelia reklám sa im pritom ozývali už skôr, keď zistili, že sa ich značka spája so Sexistickým kixom. „Reagovali na to napríklad telefonátmi, že máme okamžite stiahnuť reklamu, lebo na nás dajú trestné oznámenie. Bolo to na úrovni vyhrážok. Niektorí reagovali agresívnejšie, niektorí na to išli rozumnou cestou bez provokácií, ale to bola pre nás dobrá spätná väzba, pretože sme vedeli, že je o tom povedomie,“ konštatovala Dvořáková.

Prvotným cieľom je pre organizátorov motivovať verejnosť, aby sa o sexizmus v reklame viac zaujímala a posielala nominácie aj do ďalšieho ročníka. „Náš konečný cieľ je však mať všade etickú reklamu,“ uzavrela Dvořáková.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bývanie stvorené pre šťastné detstvo
  2. Môže ťa štúdium baviť?
  3. Zvažujete štúdium? A prečo nie v Prahe?
  4. Trnavská univerzita je kvalitou v popredí
  5. Limitovaná ponuka Mercedes-Benz s najmodernejšími technológiami
  6. Rolls Royce medzi motorkami prichádza do Bratislavy
  7. Angličtina nielen pre maturantov
  8. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  9. Začať investovať v mobile môžete konečne aj na Slovensku
  10. Denník SME s odznakom Nie v našej krajine
  1. Rolls Royce medzi motorkami prichádza do Bratislavy
  2. Limitovaná ponuka Mercedes-Benz s najmodernejšími technológiami
  3. Môže ťa štúdium baviť?
  4. Kaufland v Ľuboticiach otvára prvú predajňu so zelenou strechou
  5. Bude ďalší Učiteľ Slovenska práve z vášho mesta alebo obce?
  6. Bývanie stvorené pre šťastné detstvo
  7. Angličtina nielen pre maturantov
  8. Do VIVO! Bratislava zavítala doba kamenná
  9. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  10. Postarajte sa o to, aby s vaším autom neodišiel nikto iný
  1. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo 19 191
  2. Objavte najkrajšie zastávky na ceste po temperamentnej Andalúzii 14 335
  3. Slovensko potrebuje dezinFicovať 8 776
  4. Denník SME s odznakom Nie v našej krajine 7 805
  5. Ktorá farba je tá tvoja? 7 405
  6. Viete aké je študentské mesto na Slovensku? 6 808
  7. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom 6 531
  8. Angličtina nielen pre maturantov 4 794
  9. Mexiko, Maldivy či Maurícius. Kam ísť za TOP exotikou v zime? 4 728
  10. Začať investovať v mobile môžete konečne aj na Slovensku 4 545

Hlavné správy zo Sme.sk

Marian Kočner a Pavol Rusko.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Devätnásť rokov za drzosť

Ak si trest odsedia, Kočner s Ruskom vyjdú z väzenia na hranici dožitia.

Peter Tkačenko
Bývalý šéf Markízy Pavol Rusko.
Bývalý policajný viceprezident Jaroslav Málik.

Neprehliadnite tiež

Päť seriálov Netflixu, ktoré sa môžu zapáčiť ženám

Pri týchto tipoch môžete stráviť večery.

Pixabay.com
Ilustračné foto.

Recepty s lososom. Pripravte si najchutnejšie pokrmy z obľúbenej ryby

Desať jednoduchých a chutných receptov na jedlá s lososom.

Losos s cesnakovým kelom a slaninkou
Sto rokov volebného práva žien v ČSR

Slovenky môžu sto rokov voliť. Záujem mali skôr, nepustili ich k tomu, hovorí historička

Historička Zavacká o volebnom práve žien.

Katarína Zavacká