SME
Streda, 28. júl, 2021 | Meniny má KrištofKrížovkyKrížovky

Najsexistickejšie slovenské reklamy sú známe. Anticenu získali tento rok až štyri

Súťaž Sexistický kix uzavrela druhý ročník hlasovania o najsexistickejšiu reklamu.

(Zdroj: Sexistický kix)

Už po druhý raz udeľovala Aliancia žien – Cesta späť anticenu Sexistický kix, aby upozornila na sexizmus v slovenskej reklame. Verejnosť ich tento rok nominovala 55, čo je o 25 viac než minulý rok.

Oproti prvému ročníku bolo viac aj „víťazov“, keďže odborná porota vybrala nie jedného, ale hneď troch zadávateľov a za jedného hlasovala verejnosť.

Verejného hlasovania sa v rámci tohto ročníka zúčastnilo takmer dvetisíc ľudí a s počtom hlasov 176 si anticenu zaslúžila Záložňa Breva, ktorá svoje služby propagovala letákmi s nahou ženou držiacou v ruke kvet.

Skryť Vypnúť reklamu

Tento zadávateľ pritom svoju marketingovú stratégiu staval na sexualizovaní žien aj v minulosti. V prvom ročníku Sexistického kixu mu verejnosť prisúdila počtami hlasov druhé miesto.

Sexizmus nie je len o nahote

Odborná porota sa rozhodla „oceniť“ až tri reklamy, aby upozornila na to, že existujú rôzne formy sexizmu.

Prvou z nich je video spot na aplikáciu LetGo, ktorá má slúžiť na účel rýchleho predaja nepotrebných vecí. Reklama znázorňuje muža v aute, ako sa snaží prostredníctvom fotografie predať svoju manželku. Podľa poroty nie je v poriadku, ak sa v reklame zobrazuje obchodovanie so ženami, respektíve sa poukazuje na to, že ženy v strednom veku treba vymeniť za „lepší a novší model“.

Načítavam video...

Druhá reklama, ktorú porota vybrala, bola súčasťou série facebookových postov od spoločnosti Budiš. Znázorňuje obrázok bobra s popisom „Mne nevadí, že si sa neoholila.“

Skryť Vypnúť reklamu

„To bola veľmi primitívna narážka ako z krčmy tretej cenovej skupiny. V tomto prípade je zásadné, že to bola aktivita veľkého zadávateľa, ktorý do komunikácie investuje dosť veľa peňazí a má veľký vplyv na verejnosť prostredníctvom svojich aktivít,“ zhodnotil výber člen poroty a prezident Klubu reklamných agentúr Slovenska Róbert Slovák.

Do tretice porota hlasovala za reklamné video na Fernet Stock Original s podtitulom „Nevymäknem“. Poukazuje na to, že hoci sa „muži naučili žehliť a jesť nízkotučné jogurty, nevzdajú sa toho, čo milujú, lebo chlapi to majú radi horké a pri alkoholickom nápoji si nájdu čas pre seba“.

„Moje osobné hodnotenie bolo také, že horšie to už nemôže byť,“ komentovala reklamu Katarína Farkašová, riaditeľka Aliancie žien Slovenska, podľa ktorej video agresívnym spôsobom podsúva potrebu udržať rodové stereotypy a pôsobí militantne, lebo sa muži potrebujú vymedziť mimo svet žien a „naplno sa venovať svojej mužnosti“.

Skryť Vypnúť reklamu
Načítavam video...

Zistili sme, že príčinami násilia na ženách je ich postavenie v spoločnosti, rodová nerovnosť, rodové stereotypy a tolerancia násilia zo strany spoločnosti. Reklamy, ktoré využívajú rodovú nerovnosť, sú šíriteľmi vírusu,“ vyhlásila Farkašová.

Cenu si zadávatelia neprevzali, hrozili žalobami

Jedna z organizátoriek Sexistického kixu, Diana Gregorová, sa nazdáva, že anticena začína rezonovať medzi ľuďmi a spoločnosť má voči neetickej reklame väčšiu citlivosť. „Našou snahou rozhodne nie je, aby sme zadávateľov pranierovali, vždy sa snažíme kritizovať iba konkrétnu reklamu,“ povedala počas vyhlasovania výsledkov.

Pre zadávateľov organizátori pripravili cenu v podobe kníh o rodovej rovnosti z vydavateľstva Aspekt a manuál, ako nevytvárať sexistickú reklamu. Prebrať osobne si ju však neprišiel nikto, hoci ich organizátori pozývali.

Skryť Vypnúť reklamu

„So zadávateľmi som komunikovala telefonicky aj mailom. Väčšina z nich už o nomináciách vedela, takže to pre nich nebolo prekvapujúce. Ale ich reakcia bola v štýle - aha, nemáme záujem,“ povedala pre SME koordinátorka celého projektu Jitka Dvořáková.

Firmy a zadávatelia reklám sa im pritom ozývali už skôr, keď zistili, že sa ich značka spája so Sexistickým kixom. „Reagovali na to napríklad telefonátmi, že máme okamžite stiahnuť reklamu, lebo na nás dajú trestné oznámenie. Bolo to na úrovni vyhrážok. Niektorí reagovali agresívnejšie, niektorí na to išli rozumnou cestou bez provokácií, ale to bola pre nás dobrá spätná väzba, pretože sme vedeli, že je o tom povedomie,“ konštatovala Dvořáková.

Prvotným cieľom je pre organizátorov motivovať verejnosť, aby sa o sexizmus v reklame viac zaujímala a posielala nominácie aj do ďalšieho ročníka. „Náš konečný cieľ je však mať všade etickú reklamu,“ uzavrela Dvořáková.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu
  2. Túto bagetu jedia Slováci už 24 rokov. Čo nám chutí najviac?
  3. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu
  4. Kravy jedia srvátku. Výrobky vďaka tomu nemajú konkurenciu
  5. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom
  6. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  7. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  8. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  10. Lenivý brunch s Muchom
  1. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  2. Keď ekológia spája
  3. Wüstenrot predstavuje novú stratégiu pre slovenský trh
  4. Na zmenu zdravotnej poisťovne vám po novom stačia 3 minúty
  5. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  6. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  7. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  8. Slovník investora 07: Bitcoin a jeho úloha v portfóliu investora
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  10. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 10 820
  2. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 656
  3. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 4 756
  4. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 4 233
  5. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 4 057
  6. Od Česka až po Jadran 3 972
  7. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 3 152
  8. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 2 971
  9. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 2 939
  10. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny 2 202
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Do kaviarne Towers nevidno.

Obvinenie opisuje manipulácie, ale nie systém, o ktorom hovorí Fico.


9 h
Zuzana Rehák Štefečeková na LOH Tokio 2020 / 2021.

Sledujte online letnú olympiádu.


Sportnet a 1 ďalší 7 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Za kyberšikanu hrozí až šesť rokov.


a 1 ďalší 8 h

Neprehliadnite tiež

Nadmerná prívetivosť môže brániť pokroku v živote.


13 h
Michaela Žureková

Odhalené političky platia vyššiu daň ako muži.


17 h

Podcast Medzi nami o vplyve sebalásky na sex a vzťahy.


a 1 ďalší 22 h