Nadácia Orange rozdávala ceny pre tých, ktorí majú odvahu pomáhať

Tretí sektor je ešte stále problematický, čo si o ňom myslia osobnosti z tohto prostredia?

(Zdroj: Fotolia.com)

Na to, čo si myslia o súčasnom stave tretieho sektora na Slovensku a uchádzačoch o Cenu Nadácie Orange sme sa opýtali ľudí priamo s prostredia neziskoviek.

K téme sa vyjadrili zakladateľ a výkonný riaditeľ Teach for Slovakia Stanislav Boledovič, výkonný riaditeľ nadácie SOCIA Vladislav Matej a programová manažérka Nadácie Ekopolis, dobrovoľníčka zo združenia Slatinka Martina Paulíková.

Ak chcete na Slovensku uspieť v treťom sektore, potrebujete veľké odhodlanie uskutočniť vo svojom okolí zmeny, ktoré povedú k lepšej kvalite života vašich spoluobčanov.

Článok pokračuje pod video reklamou

S veľkou pravdepodobnosťou pritom budete narážať na nedôveru okolia a nedostatok financií.

„Smutnou správou pre mňa bolo zistenie, že aj špičkové a verejne známe organizácie často urobili len zlomok svojich dobrých plánov len preto, že doslova finančne živoria,“ povedal zakladateľ Teach for Slovakia Stanislav Boledovič, ktorý bol tento rok členom odbornej komisie Ceny Nadácie Orange v kategórii Vzdelávanie a dodal: „Pracoval som v komerčnom sektore, kde sa do bežných projektov bez mihnutia oka investujú stovky tisíc eur, kým tieto organizácie, ktoré majú potenciál mať výrazný spoločenský vplyv a riešiť problémy, ktoré všetci považujeme za kľúčové, to často nerobia len preto, že zápasia o každé euro či prežitie. Toto je veľmi zlá vizitka nás občanov.“

Nie všade vo svete to vyzerá práve takto. „Napríklad v Spojených štátoch ľudia investujú dve až päť percent svojho príjmu do činnosti neziskových organizácií, u nás sú to odhadom desatiny percenta,“ pripomína Stanislav Boledovič.

Prečítajte si tiež: Martina Paulíková: Nevieme ohodnotiť peniazmi zurčanie vody

Pomoc z Nadácie Orange

Jednou z možností zlepšenia situácie je rozvoj firemnej filantropie. V tejto oblasti má na Slovensku dnes už významné postavenie Cena Nadácie Orange, ktorá rozdáva každoročne finančné ocenenia neziskovým organizáciám v troch kategóriách – Vzdelávanie, Sociálna inklúzia a Komunitný rozvoj.

A urobila tak aj tento rok. V každej kategórii sa udeľujú tri ceny, ocenené organizácie získajú umelecký artefakt spolu s finančnou podporou na ďalší rozvoj ich činnosti a to vo výške osemtisíc eur za prvé miesto, päťtisíc eur za druhé a tritisíc eur za tretie miesto.

Tento rok si laureáti prevezmú ceny v bratislavskej Starej tržnici. Okrem toho nadácia udelila aj Cenu pre osobnosť za občiansku angažovanosť.

Tá patrí človeku, ktorý dlhodobo a systematicky prináša inovatívne riešenia a ovplyvňuje verejnú mienku v prospech tých, ktorí to najviac potrebujú.

Vlani si toto ocenenie prevzal zakladateľ neziskovej organizácie Voices Ivan Ježík, v minulosti boli ocenení napríklad riaditeľka občianskeho združenia Proti prúdu a šéfredaktorka pouličného časopisu Nota Bene Sandra Tordová a Marek Roháček, riaditeľ občianskeho združenia Návrat, ktoré sa zaoberá problematikou opustených detí a ich umiestňovaním do náhradných, profesionálnych rodín.

Tento rok si cenu prevzala Janette Maziniová Motlová, zakladateľka Rómskeho inštitútu a neziskovej organizácie Eduma za neutíchajúcu snahu o búranie predsudkov voči menšinám a ich prepájanie s majoritnou spoločnosťou, ale aj za prácu s ľuďmi zo znevýhodnených skupín či tými, ktorí sa ocitli na okraji spoločnosti.

Okrem toho sa počas galavečera vyhlasovala aj Cena verejnosti, ktorú vlani získalo košické združenie Strom. Tento rok verejnosť podporila najväčším počtom hlasov Slovenský Skauting.

Nadácia Orange tak rozdala ocenenia v hodnote päťdesiattisíc eur. Nejde však len o takto rozdané peniaze. Organizácie, ktoré sa dostali do užšieho výberu a tie ktoré zvíťazili, majú väčšiu šancu zaujať verejnosť.

Aj to je jeden z dôvodov, prečo sa stal Stanislav Boledovič členom odbornej komisie v kategórii Vzdelávanie.

„Z tohto pohľadu považujem ocenenia Nadácie Orange za veľmi cenné pre rozvoj vzdelávania na Slovensku, pretože umožnia aj laickej verejnosti zorientovať sa v spleti rôznych projektov,“ povedal.

„Občania tak budú poznať kvalitné projekty, ktoré dôkladne zhodnotili nezávislí odborníci a môžu mať istotu, že ak tieto organizácie podporia, bude to dobrá investícia.“

Víťazi už sú známi

Aké organizácie sa tento rok uchádzali o Cenu Nadácie Orange?

„Finalisti, ktorí boli vybraní v kategórii Komunitný rozvoj, sú z rôznych sektorov, z rôznych východiskových komunít. Niektorí sa venujú včelárstvu, iní umeniu, niektorí sú vo vidieckych oblastiach, iní v mestskom prostredí,“ podelila sa o svoje dojmy členka odbornej komisie v kategórii Komunitný rozvoj Martina Paulíková z Nadácie Ekopolis a združenia Slatinka.

„Podľa mňa ich spájajúcim motívom je, že vyšli zo svojej minikomunity a začali niečo robiť pre širšie okolie, pre mesto alebo dedinu, v ktorej žijú. Napríklad včelári nepracujú len s včelami, ale začali pracovať s klientmi domova sociálnych služieb, s Rómami, ktorí sú hendikepovaní.“

Veľká rôznorodosť uchádzačov sa prejavila aj v kategórii Vzdelávanie.

„Potešilo ma, že o Cenu Nadácie Orange sa uchádzali organizácie, ktoré pôsobia desiatky rokov aj množstvo takých, ktoré už po pár rokoch dosahujú obdivuhodné výsledky,“ povedal Stanislav Boledovič.

„Máme vytrvalých lídrov, ktorí dokážu svoje organizácie dlhodobo rozvíjať, k nim sa pridávajú ďalší a ďalší schopní ľudia, ktorým vzdelávanie budúcej generácie nie je ukradnuté a púšťajú sa do nových projektov. V komisii nás tiež potešilo, že mnohé kvalitné projekty vo vzdelávaní sa zameriavali na oblasť narastajúceho extrémizmu. Toto považujem za veľmi dobrú správu, pretože práve organizácie tretieho sektora financované občanmi vedia vo svete často efektívnejšie než štát vytvárať a štartovať nové inovatívne projekty v takýchto zložitých témach.“

Špeciálne zložitá situácia je v kategórii Sociálna inklúzia. „Slovensko má veľa čo doháňať v sociálnej inklúzii,“ vyjadril sa výkonný riaditeľ nadácie Socia Vladislav Matej, ktorý bol členom hodnotiacej komisie Ceny Nadácie Orange v tejto kategórii.

Prečítajte si tiež: Andrea Cocherová: Neziskové organizácie stále narážajú na predsudky

„Je to spôsobené našou históriou aj našou mentalitou. Nechcem zovšeobecňovať, ale realitou je, že u nás máme vyše tisíc zariadení, kde žije štyridsaťtisíc klientov. Veľká väčšina z nich žije v celoročných pobytových službách. Sú to seniori, rôzne znevýhodnení a deti. V týchto prípadoch sa inklúzia nedá dosiahnuť. Je to segregácia, služba vyčlenená úplne mimo spoločnosti. To, že vôbec niekto takéto ocenenie dáva, je úžasný prínos k tomu, aby sa o tejto téme hovorilo, ale je to beh na ďalších niekoľko desiatok rokov.“

Aj v tejto kategórii sa objavili kandidáti z rôznych oblastí. „Nominované organizácie zastupujú rôzne cieľové skupiny, ľudí s určitým znevýhodnením alebo onkologickým ochorením. Boli medzi nimi aj profesionáli, ktorí sa venujú takto postihnutým klientom,“ dodal Vladislav Matej.

Kompletný zoznam víťazov, ktorí získali Cenu nadácie Orange, je zverejnený na webovej stránke www.nadaciaorange.sk.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Rozprávkové tankovanie
  3. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  6. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  7. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  8. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  9. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  2. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  3. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  4. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  5. Rozprávkové tankovanie
  6. AAA Auto zorganizovalo autogramiádu
  7. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  8. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  9. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 21 199
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 913
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 420
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 391
  5. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 295
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 551
  7. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 913
  8. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 6 707
  9. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 899
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 4 505

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Privatbanka bola pre Kočnera kľúčová, bola pri Bonaparte aj pri Technopole

Obchodoval aj s ďalšími, od Tatra banky kúpil pohľadávky.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Kočnerova minulosť nenecháva veľa pochybností

Čo majú spoločné Kočnerove kauzy?

Komentár Zuzany Kepplovej

Bez základnej spravodlivosti politický život len predstierame

Zažívame nebezpečné časy, keď sa priam objedáme prísľubmi spravodlivosti.

Neprehliadnite tiež