SME
reklama

Bojuje proti sexuálnemu násiliu: Už neplatí, že čo sa deje za dverami, to sa nás netýka

Ľubica Rozborová stojí za prvou slovenskou kampaňou proti sexuálnemu násiliu. Na Slovensku máme podľa nej silno zakorenené rodové stereotypy.

Ľubica RozborováĽubica Rozborová (Zdroj: archív Ľubice Rozborovej)

Stojíte za kampaňou Pretože hovorím nie, ktorej cieľom je zvýšiť povedomie o sexuálnom násilí. Čo vo vás vzbudilo záujem o túto tému?

Na Slovensku ešte stále existujú všadeprítomné mýty, ako napríklad, že si za to žena môže sama, keď muža pustila do bytu, tak automaticky je to pozvanie pre niečo viac a podobne. Potom je tu mýtus súvisiaci s vyzývavým oblečením alebo s tým, že bola opitá, pričom to je iba využitie bezmocnosti ženy, respektíve obete. Veľakrát ľudia ani nezasiahnu, keď niečo také vidia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Hovoríme o takzvanom „bystander effect“, teda čím viac je ľudí v okolí obete, tým je nižšia pravdepodobnosť, že jej niekto pomôže. A to je obrovský problém aj v prípade sexuálneho násilia a špecificky v prípade mladých ľudí. Existuje tu všadeprítomná sekundárna viktimizácia obetí, pričom nastavenie spoločnosti by malo byť práve také, že za násilie môže výlučne iba páchateľ.

Robíme historicky prvú kampaň, ktorá sa zameriava špecificky na sexuálne násilie. Povedomie ľudí bolo pomerne zvýšené najmä čo sa týka domáceho násilia, ale o sexuálnom násilí sa takmer nehovorilo. Je to celospoločenský problém, ktorý treba riešiť, treba sa o ňom rozprávať.

Kampaň chce zvýšiť povedomie medzi mladými. Akým spôsobom sa k nim má dostať?

Využívame klasické médiá, teda televíziu a rádiá. Naše spoty možno vidieť aj v kinách a hlavne využívame online priestor a sociálne médiá, ako je Facebook, Instagram a Youtube. Jeden spot je smerovaný na dievčatá, snažíme sa ich posilniť v tom, že môžu v ktoromkoľvek momente a kdekoľvek povedať nie a to nie musí byť rešpektované.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ten druhý spot mieri na mužov, na nezúčastnených pozorovateľov. Na konci videoklipu však vidíme muža, svedka násilnej situácie, ako zasiahne. Takže chceme posilniť okolie v tom, aby zasiahlo, keď vidí, že niečo nie je v poriadku. A deje sa to v každodennom živote, napríklad vidíme v bare, že muž nalieva žene trošku viac, než by ona chcela, alebo vidíme, že sa cíti nepríjemne.

Takéto situácie sa nesmú ignorovať, práve naopak, je potrebné do tej situácie vstúpiť a spýtať sa, či je to v pohode, či nepotrebuje našu pomoc. Aby sme skrátka neboli ľahostajní voči veciam, ktoré sa okolo nás dejú.

Načítavam video...

Vedia podľa vás mladí ľudia rozlíšiť, čo už je sexuálne násilie a rozpoznať hranicu?

Je to jednoznačne problém. Práve kampaňou #PretožeHovorímNie chceme poukázať na hranicu, ktorá nie je takzvaná šedá zóna, pretože sexuálne násilie je definované tým spôsobom, že pokiaľ došlo k sexuálnym aktivitám, na ktoré nebol udelený súhlas, tak ide o násilie. A je jedno, či sme v partnerskom vzťahu alebo je na nás vyvíjaný nátlak, je to vždy na našom rozhodnutí a súhlase.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Podľa štatistiky Eurobarometer si takmer polovica ľudí na Slovensku myslí, že sex bez súhlasu je za istých okolností ospravedlniteľný. Čo to o nás ako o spoločnosti vypovedá?

Myslím si, že u nás ešte stále veľmi silno prevládajú rodové stereotypy, ktoré sú spojené so sociálnym konštruktom ženskosti a mužskosti a určujú akým spôsobom by sa mala správať žena a akým muž. A máme ich tu naozaj veľmi silno zakorenené. Napríklad sme presvedčení, že muž by mal byť ten dominantný, silný, ten, ktorý nosí domov peniaze, žena zase tá submisívnejšia, ktorá sa postará o rodinu a navarí.

Nie sme schopní rešpektovať odlišnosti, nevnímame výnimočnosť každej jednotlivej osobnosti a nerešpektujeme to, že každý si vyberá svoju cestu na základe toho, kým je a nie na základe toho, aký rod mu prisúdime, či už ide o muža alebo ženu. Práve z týchto rodových stereotypov vyplývajú sexistické vtipy, sexistická reklama a funguje to v pyramíde násilia, ktorá prechádza k vážnym formám, pričom na vrchole pyramídy je vražda ženy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Prečítajte si tiež: Na Slovensku je prvá kampaň proti sexuálnemu násiliu, učí povedať nie Čítajte 

Ak polovica Slovákov verí, že sú niektoré praktiky aj bez súhlasu ospravedlniteľné, ide o skutočne vysokú mieru nadvlády rodových stereotypov.

Boli by sme veľmi radi, ak by sa aj prostredníctvom tejto kampane podarilo to číslo znížiť, lebo skutočne neexistujú okolnosti, za ktorých by bolo sexuálne násilie ospravedlniteľné. Faktom je, že 88 percent obetí páchateľa poznalo už predtým, to znamená, že je to napríklad kamarát, partner, známy, člen rodiny alebo kolega.

Veľakrát vôbec nie je použitá hrubá sila, ale skôr nátlak alebo psychické vydieranie. V mnohých prípadoch sa žena fyzicky nebráni, pretože je v šoku, je to pre ňu človek, ktorého pozná a je to jednoducho stratégia prežitia, pretože jej ide o život. V 38 percentách je to priamo partner a v takýchto prípadoch je fyzické násilie podľa výskumov ešte vygradovanejšie. Je tu prítomné bitie, kopanie či zväzovanie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kampaň stojí na vete Pretože hovorím nie. V zahraničí je znásilnenie klasifikované práve v súvislosti s týmto slovíčkom, na Slovensku však trestný zákon nie je postavený tak explicitne, že stačí vyjadriť nesúhlas. Dá sa to aj u nás zmeniť?

V trestnom zákone máme zadefinované znásilnenie, sexuálne násilie a sexuálne zneužívanie. Určite si viem predstaviť legislatívne zmeny, ktorými by sa dali tie trestné činy rozšíriť o situácie, ktoré to skutočne sú. Zároveň sú trestné sadzby za znásilnenie a sexuálne násilie také isté. Trestný zákon rovnako upravuje trestné činy ako nátlak, nebezpečné vyhrážanie a nebezpečné prenasledovanie, čo je tiež veľmi relevantné v prípadoch násilia na ženách.

Čo sa my snažíme zmeniť, je celospoločenské nastavenie a vnímanie. Prvým krokom je to, aby sme vybudovali povedomie o hraniciach, ktoré už nemožno prekračovať. Ja som napríklad žila v Nórsku a tam sú hranice nastavené úplne inde. Rešpekt k ženám je tam vysoký, napríklad sa mi za tri a pol roka nestalo, že by predo mnou niekto povedal sexistický vtip. A to som sa stretávala naozaj s veľa ľuďmi.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Prečítajte si tiež: Babi, oco povedal, že mamu zabije (príbeh týranej ženy, ktorá opustila muža) Čítajte 

Stáva sa vám to na Slovensku?

Pravidelne. Ale na pracovisku rozhodne nie, v tomto mám veľmi uvedomelých kolegov a kolegyne.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C4X6G na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Ale že brutálny hráčsky notebook
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Priesady ako zo škatuľky
  6. Chceš vlastniť nový Galaxy S24, vyskúšaj ho vďaka Try Galaxy?
  7. Každý piaty zomrie
  8. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých
  1. Na zdraví záleží
  2. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  3. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  4. Jar bez únavy: Aktívny životný štýl ako liek
  5. Rozbieha sa online súboj o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  6. Súťaž Fénix – Kultúrna pamiatka roka štartuje online hlasovanie
  7. Štartuje online hlasovanie o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  8. Slováci hlasujú online za najkrajšiu obnovenú pamiatku
  1. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých 12 098
  2. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? 10 633
  3. Budúcnosť VÚSCH je v špičkovej medicíne a spokojnosti pacientov 8 773
  4. Každý piaty zomrie 8 585
  5. Devínska Kobyla teraz 6x dobrodružnejšia: Tipy, čo neprehliadnuť 3 775
  6. Trúfame si pristáť s lietadlom, ale na toto nám odvaha chýba 3 720
  7. Značka Cupra má na Slovensku už šesť nových Cupra garáží 3 506
  8. Ako sporiť na dôchodok? Radí odborník 3 091
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Unicef Slovensko: Inšpirujúce ženy a ich úloha pri formovaní lepšieho sveta
  2. Mária Melková: U ocka upratovať nemusím! Čo s rozdielnymi pravidlami v dvoch domovoch po rozvode.
  3. Mária Melková: Moje dieťa ku mne po rozvode odmieta chodiť. Čo mám robiť?
  4. Věra Tepličková: Krehké deti alebo Keď blogerka vybočí zo zaužívaných koľají
  5. Lucia Nicholsonová: Načo sa zahadzovať s deťmi? Obzvlášť s tými chudobnými?
  6. Věra Tepličková: Život s introvertným dieťaťom, manželom alebo rodičom
  7. Martin Pollák: Generácia Alfa
  8. Mária Melková: Moje deti, Tvoje deti, naše deti - mýty o živote v zošívaných rodinách
  1. Elena Antalová: Vídala som iného Danka s ochrankou 25 150
  2. Peter Kysela: BUM. A je to tu. 22 455
  3. Ivan Čáni: Tomáško od Tarabov, aj ja som bol „bezdomovcom zasypaným exekúciami“ ako riaditeľ RTVS. 20 671
  4. INEKO: Ambulantní lekári zarábali v roku 2022 v priemere 4 836 eur – najviac pediatri, gynekológovia a všeobecní pre dospelých, najmenej kožní a internisti 16 631
  5. Marek Mačuha: Problém zvaný Tipos 13 755
  6. Martin Sukupčák: Ako SPP distribúcia okráda občanov 11 161
  7. Ján Šeďo: V roku 1982 som sa stretol s mechom udretým, on stále žije ? 11 120
  8. Ľuboš Dobrota: Spolupracujú s cudzími tajnými službami? 7 754
  1. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  2. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 75. - V roku 1913 objavil Boris Vilkitský posledné súostrovie na Zemi - Severnú Zem
  4. Post Bellum SK: Pri vysídľovaní na nich v Budapešti kričali: vlastizradcovia!
  5. Yevhen Hessen: Založenie kryptomenovej spoločnosti: kľúčové kroky a úvahy
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 74. - Podmorská expedícia Huberta Wilkinsa na severný pól - 1931
  7. Yevhen Hessen: Zákulisie vydávania: požiadavky a postup
  8. Monika Nagyova: Muži s kyticami, kde že ste?
SkryťZatvoriť reklamu