SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Cvičenie počas menštruácie – áno alebo nie?

Prispôsobte športovú aktivitu vlastnému telu.

(Zdroj: Unsplash)

U každej ženy prebieha menštruácia inak. Líšia sa jej sprievodné prejavy, trvanie aj miera bolestivosti. Je teda na mieste otázka, či platia pravidlá cvičenia počas nej pre všetky ženy rovnako. Odpoveď znie jasne – neplatia.

Zároveň však treba povedať, že menštruácia ako výhovorka nemusí vždy obstáť, cvičiť počas nej totiž môžete. Na určité veci si však treba dať pozor.

Pohybu sa počas menštruácie nevyhýbajte

Zatiaľ čo niektoré dámy nemajú ani počas svojich dní s fyzickou aktivitou najmenší problém, iné pociťujú únavu a nie sú schopné vstať z postele kvôli bolestiam a nepohodliu. V konečnom dôsledku sa však cvičeniu a športovaniu nemusia úplne vyhýbať. Keď ich človek prispôsobí vlastnému telu, dokážu byť skôr pomocníkom.

Skryť Vypnúť reklamu

Ženy, ktoré sa aktívne hýbu a pravidelne cvičia, zvyčajne nepovažujú menštruáciu za veľký problém, tie, ktoré svoje telo rozhýbu len občas, môžu mať počas krvácania väčšie ťažkosti.

V každom prípade však platí, že hoci cvičenie počas menštruácie je pre telo skôr prospešné než nebezpečné, treba ho mierne upraviť a neprepínať sily. Týka sa to najmä prvých dní, počas ktorých žena krváca viac a navyše pociťuje aj väčšie bolesti. Aj preto sa odporúčajú skôr ľahšie cviky a nie bežný, príliš namáhavý tréning.

Čo hovoria výskumy?

Viaceré štúdie poukázali na to, že práve cvičenie pomáha uľaviť od bolesti a kŕčov počas menštruácie a zmierňuje aj príznaky predmenštruačného syndrómu. Kľúčovou je však pravidelnosť a čím dlhšie sa cvičeniu venujete, tým lepšie zvládnete fyzickú záťaž aj počas svojich dní.

Skryť Vypnúť reklamu

Výskumy hodnotia ako účinné napríklad vodné športy a plávanie, strečingové cvičenia, ktoré sú porovnateľné s užitím tabletiek od bolesti, ale napríklad aj jogu.

Ak s cvičením počas menštruácie ešte len začínate, sú zrejme najlepšou voľbou.

Dôležité je však sledovať svoje telo. V prípade, že sa cítite plná energie a zabehnete vašich tradičných päť kilometrov bez väčších problémov aj počas menštruácie, je to v poriadku. Neublíži ani ľahké kardio cvičenie, bicyklovanie či bedminton.

Rozhodne však nepokračujte v rovnakom tempe, ak pociťujete bolesti, nevoľnosť či závrate a radšej zvoľte uvoľňujúcu polohu. Ľahnite si na bok a nohy si prisuňte k hrudníku v takzvanej fetálnej polohe.

Ako si to celé zjednodušiť

Existuje viacero krokov, ktorých by ste sa mali držať pri cvičení počas menštruácie.

Skryť Vypnúť reklamu

V prvom rade majte stále dostatok tekutín, keďže pri aktívnom pohybe ich telo stráca a hoci sa ženy zvyknú sťažovať počas menštruácie skôr na zavodňovanie, dehydratáciou ho nevyriešia. Zároveň pitie vody či nesladených čajov zabráni tomu, aby sa neskôr dostavila bolesť hlavy, nízky tlak či vyčerpanie.

Nepríjemné príznaky zmiernite aj tým, že nebudete piť alkohol, kávu, vyhnete sa konzumácii štipľavých, korenených a príliš slaných jedál. Absolútny zákaz platí, samozrejme, aj pre fajčenie.

Jedálny lístok si nastavte tak, aby obsahoval zdravé potraviny s komplexnými sacharidmi a vlákninou a nezabudnite na čerstvé ovocie a zeleninu.

Obmedzte aj tuky a cukry. V strave skôr doplňte železo a to napríklad prostredníctvom sušených marhúľ, mandľových orieškov, tekvicových a slnečnicových semiačok.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako cvičiť počas menštuácie?

Cvičenie vplýva pozitívne nielen na naše telo, ale aj na psychiku, pretože sa počas neho vylučujú endorfíny. Tie prinášajú pocity šťastia a dobrej nálady a tieto blahodarné účinky ocenia ženy najmä počas menštruácie. O dôvod navyše, preč športu zahrnúť do našich plánov. Ktorý si vyberiete?

Chôdza

Keď hovoríme o športe, chôdza zrejme nepatrí k tomu, čo vám napadne ako prvé. Akýkoľvek pohyb je však lepší ako nič. Pravidelná polhodina chôdze denne môže podľa výskumov prispievať k zníženiu rizika cukrovky druhého typu či srdcových ochorení. Svižná chôdza je dokonca údajne prospešnejšia než beh.

A súvis s menštruáciou? Aerobické cvičenia pomáhajú pri nepríjemných sprievodných javoch a kŕčoch. Ak vám nestačí obyčajná prechádzka a chcete trochu pomôcť aj vlastnej kondičke, vyskúšajte napríklad pôvodne severskú nordic walking. Ide o chôdzu so špeciálnymi palicami. Na rozdiel od klasickej chôdze je pri nej zapojených viac svalov a vďaka tomu si človek precvičí celé telo.

Skryť Vypnúť reklamu

Plávanie

Hoci si veľa žien nevie predstaviť, že počas svojich dní by sa mali vyzliecť do plaviek a vliezť do bazéna, plávanie je jednou z najviac relaxačných činností, aké môžu svojmu telu dopriať. Niektoré ženy dokonca zistia, že keď sú v chladnej vode, aj ich krvácanie sa na chvíľu oslabí. Chlad totiž sťahuje cievy a na chvíľu sa zbavíte aj nepríjemných kŕčov.

Cvičenie doma

Nie je nič pohodlnejšie, ako si vytiahnuť podložku na cvičenie u seba v izbe a cvičiť podľa ľubovôle. Pohyb doma je ideálny pre každú ženu, ktorá sa počas menštruácie nechce zaoberať fitnescentrom či behom vonku. Odporúčané sú strečingové aktivity, ľahšie aeróbne cvičenia, pilates alebo napríklad aj tanec. Pri menštruačných kŕčoch sa osvedčil napríklad ten brušný.

Joga

Vedecké výskumy dokazujú, že joga je pri dámskych každomesačných komplikáciách skvelá voľba. Nielenže odstraňuje bolesť a kŕče, ale aj symptómy PMS vrátane úzkosti a bolesti hlavy. Jogové cviky poskytnú úľavu a uvoľnenie, vyvarujte sa však príliš dynamickým cvikom. Nie je vhodné počas menštruácie cvičiť silové pozície alebo obrátené pozície dolu hlavou.

Skryť Vypnúť reklamu

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  2. Päť chýb pri zateplení strechy
  3. Vitajte v postapokalyptickom svete
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  2. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  3. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  5. Úprava osobného motorového vozidla
  6. Important information for Brazilians living in Slovakia
  7. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  8. Vitajte v postapokalyptickom svete
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 22 646
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 166
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 14 967
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 633
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 858
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 879
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 572
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 479
  9. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 260
  10. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 9 247
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Cvičenie

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Menštruácia
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Krízový štáb rokuje o lockdowne, jesenné prázdniny sa posunú (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 35 330. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 115 obetí.

Odberové miesto na testovanie pacientov na ochorenie COVID-19 pred Infekčným pavilónom na Kramároch.
NAKA zadržala špeciálneho prokurátora Dušana Kováčika.
Momentka z Giro d'Italia 2020.
Beata Javorcik
Cynická obluda

Zázrak v parlamente

Záborská, pevne sa spoliehajúca na hlasy fašistov, už videla svoje obmedzenie interrupcií ako hotovú vec.

Neprehliadnite tiež

Ženské euro má hodnotu len 80 centov. Pracovný trh im stále nepraje

Pandémia situáciu žien na pracovnom trhu zhoršuje.

Ilustračné foto.
Stĺpček Osmelené

Odporný boj o maternice sa nekončí. Dáme si polročnú pauzu a začneme odznova

Záborská avizuje, že sa nevzdáva.

Soňa Jánošová
Ilustračné foto.
Dobré ráno

Dobré ráno: Prvé dni po pôrode ovplyvnia celý život, aj tak delíme matky od detí

V roku 2018 sa na Slovensku narodilo predčasne štyritisíc detí.

Podcast Dobré Ráno.