SME
Štvrtok, 27. február, 2020 | Meniny má Alexander

Maratónsky bežec radí. Tieto tri pravidlá by si mal osvojiť každý začiatočník

Aby vám vaše predsavzatie behať vydržalo, držte sa rád profesionálov.

(Zdroj: Pixabay)
Článok pokračuje pod video reklamou

1. Menej je viac

Práve na jar sa v uliciach vyroja zástupy novopečených bežcov, avšak len niektorí z nich pri behu zostanú aj po celý zvyšok roka. Problém je často v preceňovaní sa - veľa jarných bežcov nevie odhadnúť svoje sily.

„Často sa stretávam s hobby bežcami a odporúčam im behať len tri hodiny týždenne. Ako doplnok k behu odporúčam fitness, prípadne cvičenie s vlastnou váhou,“ radí maratónsky bežec Gabriel Švajda.

Postupne môžeme dávky behu zvyšovať. Ale až po tom, keď si telo na zvýšenú záťaž zvykne. Nevládzete na začiatku odbehnúť celú trať?

Môžete striedať beh s rýchlou chôdzou, až neskôr prejsť na samotný beh.

Na začiatku behu treba svaly zahriať a po ňom postupne ochladiť miernym poklusom. Pred aj po behu je vhodné svaly ponaťahovať strečingom.

2. Nezabudnite na regeneráciu

Regenerácia po behu je kľúčová, čo potvrdzuje aj slovenský maratónec Gabriel Švajda. „Telu treba dopriať dostatok oddychu na regeneráciu v podobe plávania či saunovania,“ odporúča.

Ak nebudeme klásť dostatočný dôraz na regeneráciu, môžeme si ľahko privodiť zranenie a po čase vypadneme z tréningového režimu.

Riziko preťaženia organizmu a následného zranenia je ešte o čosi vyššie pri začínajúcich bežcoch. Preto netreba zabúdať na oddych, ktorým treba vyvážiť každú fyzickú záťaž.

3. Dôležitý pitný režim

Telo pri zvýšenej námahe potrebuje dostatok tekutín. Dôležité však je aj to, aký nápoj telu počas a po behu doprajeme. Organizmus pri fyzickom výkone stráca predovšetkým minerály.

Práve minerálne vody znamenajú pre športovca prirodzený zdroj dôležitých látok.

„Po behu odporúčam piť minerálnu vodu, ktorá telu doplní stratené minerály,“ dodáva Gabriel Švajda.

Pitie minerálnej vody počas a po behu prispieva aj k detoxikácii organizmu, navyše dopĺňanie minerálov výdatne posilňuje imunitný systém, podporuje kvalitnejšiu regeneráciu a redukuje bolesť svalov.

Minerálne vody je najlepšie piť neperlivé a striedať ich s iontovými nápojmi a čistou vodou, ktorá môže byť ochutená citrónovou šťavou alebo soľou. Počas tréningových dní sa treba vyhýbať káve, alkoholickým nápojom a čiernemu čaju, ktoré organizmus dehydratujú.

Pokiaľ ide o množstvo prijatých tekutín, to sa odvíja od hmotnosti bežca, ale aj od vonkajších podmienok, ako je teplota a vlhkosť vzduchu. Vo všeobecnosti platí, že čím teplejší a vlhkejší je vzduch, tým by mal byť príjem tekutín vyšší.

Netreba zabúdať na to, že strata tekutín, ktorá zodpovedá približne štyrom percentám hmotnosti tela dokáže znížiť výkon až o štyridsať percent.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Trnavská univerzita je kvalitou v popredí
  2. Bývanie stvorené pre šťastné detstvo
  3. Môže ťa štúdium baviť?
  4. Zvažujete štúdium? A prečo nie v Prahe?
  5. Limitovaná ponuka Mercedes-Benz s najmodernejšími technológiami
  6. Rolls Royce medzi motorkami prichádza do Bratislavy
  7. Angličtina nielen pre maturantov
  8. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  9. Začať investovať v mobile môžete konečne aj na Slovensku
  10. Denník SME s odznakom Nie v našej krajine
  1. Rolls Royce medzi motorkami prichádza do Bratislavy
  2. Limitovaná ponuka Mercedes-Benz s najmodernejšími technológiami
  3. Môže ťa štúdium baviť?
  4. Kaufland v Ľuboticiach otvára prvú predajňu so zelenou strechou
  5. Bude ďalší Učiteľ Slovenska práve z vášho mesta alebo obce?
  6. Bývanie stvorené pre šťastné detstvo
  7. Angličtina nielen pre maturantov
  8. Do VIVO! Bratislava zavítala doba kamenná
  9. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  10. Postarajte sa o to, aby s vaším autom neodišiel nikto iný
  1. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo 18 996
  2. Objavte najkrajšie zastávky na ceste po temperamentnej Andalúzii 14 334
  3. Slovensko potrebuje dezinFicovať 8 775
  4. Denník SME s odznakom Nie v našej krajine 7 794
  5. Ktorá farba je tá tvoja? 7 490
  6. Viete aké je študentské mesto na Slovensku? 6 805
  7. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom 6 570
  8. Angličtina nielen pre maturantov 4 770
  9. Mexiko, Maldivy či Maurícius. Kam ísť za TOP exotikou v zime? 4 750
  10. Začať investovať v mobile môžete konečne aj na Slovensku 4 533

Téma: Beh

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém:
Cvičenie

Hlavné správy zo Sme.sk

Marian Kočner a Pavol Rusko.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Devätnásť rokov za drzosť

Ak si trest odsedia, Kočner s Ruskom vyjdú z väzenia na hranici dožitia.

Peter Tkačenko
Bývalý šéf Markízy Pavol Rusko.
Bývalý policajný viceprezident Jaroslav Málik.

Neprehliadnite tiež

Päť seriálov Netflixu, ktoré sa môžu zapáčiť ženám

Pri týchto tipoch môžete stráviť večery.

Pixabay.com
Ilustračné foto.

Recepty s lososom. Pripravte si najchutnejšie pokrmy z obľúbenej ryby

Desať jednoduchých a chutných receptov na jedlá s lososom.

Losos s cesnakovým kelom a slaninkou
Sto rokov volebného práva žien v ČSR

Slovenky môžu sto rokov voliť. Záujem mali skôr, nepustili ich k tomu, hovorí historička

Historička Zavacká o volebnom práve žien.

Katarína Zavacká