Maratónsky bežec radí. Tieto tri pravidlá by si mal osvojiť každý začiatočník

Aby vám vaše predsavzatie behať vydržalo, držte sa rád profesionálov.

(Zdroj: Pixabay)
Článok pokračuje pod video reklamou

1. Menej je viac

Práve na jar sa v uliciach vyroja zástupy novopečených bežcov, avšak len niektorí z nich pri behu zostanú aj po celý zvyšok roka. Problém je často v preceňovaní sa - veľa jarných bežcov nevie odhadnúť svoje sily.

„Často sa stretávam s hobby bežcami a odporúčam im behať len tri hodiny týždenne. Ako doplnok k behu odporúčam fitness, prípadne cvičenie s vlastnou váhou,“ radí maratónsky bežec Gabriel Švajda.

Postupne môžeme dávky behu zvyšovať. Ale až po tom, keď si telo na zvýšenú záťaž zvykne. Nevládzete na začiatku odbehnúť celú trať?

Môžete striedať beh s rýchlou chôdzou, až neskôr prejsť na samotný beh.

Na začiatku behu treba svaly zahriať a po ňom postupne ochladiť miernym poklusom. Pred aj po behu je vhodné svaly ponaťahovať strečingom.

2. Nezabudnite na regeneráciu

Regenerácia po behu je kľúčová, čo potvrdzuje aj slovenský maratónec Gabriel Švajda. „Telu treba dopriať dostatok oddychu na regeneráciu v podobe plávania či saunovania,“ odporúča.

Ak nebudeme klásť dostatočný dôraz na regeneráciu, môžeme si ľahko privodiť zranenie a po čase vypadneme z tréningového režimu.

Riziko preťaženia organizmu a následného zranenia je ešte o čosi vyššie pri začínajúcich bežcoch. Preto netreba zabúdať na oddych, ktorým treba vyvážiť každú fyzickú záťaž.

3. Dôležitý pitný režim

Telo pri zvýšenej námahe potrebuje dostatok tekutín. Dôležité však je aj to, aký nápoj telu počas a po behu doprajeme. Organizmus pri fyzickom výkone stráca predovšetkým minerály.

Práve minerálne vody znamenajú pre športovca prirodzený zdroj dôležitých látok.

„Po behu odporúčam piť minerálnu vodu, ktorá telu doplní stratené minerály,“ dodáva Gabriel Švajda.

Pitie minerálnej vody počas a po behu prispieva aj k detoxikácii organizmu, navyše dopĺňanie minerálov výdatne posilňuje imunitný systém, podporuje kvalitnejšiu regeneráciu a redukuje bolesť svalov.

Minerálne vody je najlepšie piť neperlivé a striedať ich s iontovými nápojmi a čistou vodou, ktorá môže byť ochutená citrónovou šťavou alebo soľou. Počas tréningových dní sa treba vyhýbať káve, alkoholickým nápojom a čiernemu čaju, ktoré organizmus dehydratujú.

Pokiaľ ide o množstvo prijatých tekutín, to sa odvíja od hmotnosti bežca, ale aj od vonkajších podmienok, ako je teplota a vlhkosť vzduchu. Vo všeobecnosti platí, že čím teplejší a vlhkejší je vzduch, tým by mal byť príjem tekutín vyšší.

Netreba zabúdať na to, že strata tekutín, ktorá zodpovedá približne štyrom percentám hmotnosti tela dokáže znížiť výkon až o štyridsať percent.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Odborári pokračujú v zbieraní podpisov za zastropovanie dôchodku
  3. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  4. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  5. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  6. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  7. Tip hypošpecialistu: Najlepší čas na Adlerovu je teraz!
  8. Jana Vaľová: Pokračujme po dobrej ceste
  9. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro
  10. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's?
  1. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  2. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  3. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  4. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  5. Tip hypošpecialistu: Najlepší čas na Adlerovu je teraz!
  6. Jana Vaľová: Pokračujme po dobrej ceste
  7. Sú "firmy na predaj" vhodné pre začínajúcich podnikateľov?
  8. Dôležité zmeny v založení s.r.o. od 1.9.2018
  9. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro
  10. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára!
  1. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 21 444
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 717
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 402
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 388
  5. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 281
  6. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 7 757
  7. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 898
  8. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 589
  9. Sládok Pilsner Urquell: Neviem prečo zdokonalovať Prazdroj 4 232
  10. Nepodceňujte príznaky psoriázy 3 484

Téma: Cvičenie


Článok je zaradený aj do ďalších tém Beh

Hlavné správy zo Sme.sk

TV

Cez čiaru s Pavlom Fejérom: Ľudí v Humennom ovláda strach

O tom, ako v meste vládne primátorka, sa šíria nelichotivé príbehy.

DOMOV

Polícia smeruje k obvineniu Kočnera z vraždy

Zsuzsová nemala dôvod na objednávku vraždy Kuciaka, upozornil Najvyšší súd.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Kočnera vodili v putách, polícia hľadala dôkazy

Ako fungoval Marian Kočner a zmenky.

Neprehliadnite tiež