Sexistický kix spustil hlasovanie. Kto získa slovenskú anticenu za reklamu?

Druhý ročník nadväzuje na úspešné prijatie minuloročného konceptu, ktorý odsudzuje rodové stereotypy.

(Zdroj: Flickr.com)

Sexistický kix je anticenou, ktorá vznikla v rámci projektu Sexizmus nie je sexi, aby upozornila na problematiku sexizmu v reklame a poukázala na takých zadávateľov, ktorí rodové stereotypy v nej priamo podporujú.

Nesúhlas s takouto formou reklamy mohla verejnosť vyjadriť prostredníctvom nominovania sexistických reklám, s ktorými sa stretli do 30. apríla. Od 1. mája je na webovej stránke Sexistickýkix.sk spustené hlasovanie o víťazovi, ktorý sa stane držiteľom antiocenenia.

Za udeľovaním anticeny Sexistický kix stojí mimovládna organizácia Aliancia žien – Cesta späť. Jej hlavným cieľom bolo okrem upozornenia na problematiku tiež poukázať na dôsledky sexizmu pre reálne životy ľudí, najmä žien a ponúknuť verejnosti nástroj, ako aktívne vyjadriť nesúhlas s týmto negatívnym fenoménom.

Článok pokračuje pod video reklamou

Posolstvo druhého ročníka priblížila koordinátorka projektu Jitka Dvořáková: „Pilotný ročník nám umožnil poznať a verejne prezentovať rozsah sexizmu v reklame a zakorenenosť spoločenských predsudkov, s ktorými reklama pracuje. V tomto ročníku sme sa preto rozhodli upriamiť pozornosť na problém často nespravodlivej deľby práce medzi ženami a mužmi," povedala.

Takáto deľba práce prispieva k stereotypnému chápaniu ženských a mužských rolí, ktoré má dopad aj na výchovu ďalších generácií. Autori symbolicky zvolili ako štartovací dátum hlasovania Sviatok práce.

Ako spoznáte sexistickú reklamu?

Sexistická reklama má jasne vymedzené znaky. Základom je, že obsahuje také zobrazenia, ktoré na základe pohlavia, respektíve rodu osobu ponižujú či zosmiešňujú, a to prostredníctvom vytvárania stereotypných obrazov, násilia a objektivizovania (zvyčajne ženských tiel, ktoré majú byť "objektom" pútajúcim pozornosť).

Môže ísť o také príklady, ako zdôrazňovanie vlastností spoločnosťou pripisované najmä mužom alebo najmä ženám, zobrazovanie žien a mužov v určitých definovaných rolách (žena ako matka, gazdiná v domácnosti, slabšia, emocionálnejšia; muž ako silný, vo vedúcej pozícii, hlava rodiny, živiteľ) či zobrazovanie nahoty bez priamej súvislosti s propagovanou službou alebo výrobkom.

Za sexistické sa považuje aj zobrazovanie násilia na ženách, zvýrazňovanie iba jedného typu postavy, ktorá by mala byť podľa možnosti štíhla a príťažlivá, akýsi telesný ideál. Príkladov je však oveľa viac a stretávame sa s nimi aj u slovenských zadávateľov reklamy.

Prvý ročník vyhrali stiahnuté nohavičky

Anticenu môže získať reklama vo verejnom aj internetovom priestore. Jej držiteľom sa stane nominovaný zadávateľ, ktorý bude mať najvyšší počet hlasov verejnosti a odbornej poroty.

Hlasovanie trvá do 31. mája, výsledky odborná porota zverejní 1. júna.

Minulý rok sa víťazkou s najvyšším počtom hlasov stala poslankyňa SaS Jana Cigániková za fotografiu so ženskými nohami a stiahnutými nohavičkami, ktorú sprevádzal nápis: Zbavme sa zbytočných prekážok! Cigániková fotku obhajovala tým, že nešlo o reklamnú kampaň, ale o súčasť blogu. Zverejnila ho dva týždne pred voľbami.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 37 051
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 586
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 20 541
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 13 174
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 252
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 960
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 773
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 546
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 365
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 729

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Cinkota: Čím viac mi bolo dovolené, tým viac som hranice prekračoval

Verím, že som oveľa múdrejší, hovorí prepustený herec Dušan Cinkota.

Komentár Ondreja Podstupku

Pri pustenej klimatizácii by ste sa mali cítiť zle

Klíma nevyrába chlad, len robí z tepla problém niekoho iného.

Neprehliadnite tiež

Zuzana Smatanová: Pred koncertami v sebe občas musím zobudiť extroverta

Speváčka po rokoch príprav vydala nový album.

Začnem od zajtra: Čo robiť, keď chýba motivácia k pohybu

Dobrý pocit zo športu dosiahnete ľahšie, ako si myslíte.

Keď varí muž: Streetfood na mastnom papieri je hit. Právom?

Cez týždeň jedzte, čo chcete, ale v sobotu si uvarte zložité jedlo.