Sexistický kix spustil hlasovanie. Kto získa slovenskú anticenu za reklamu?

Druhý ročník nadväzuje na úspešné prijatie minuloročného konceptu, ktorý odsudzuje rodové stereotypy.

(Zdroj: Flickr.com)

Sexistický kix je anticenou, ktorá vznikla v rámci projektu Sexizmus nie je sexi, aby upozornila na problematiku sexizmu v reklame a poukázala na takých zadávateľov, ktorí rodové stereotypy v nej priamo podporujú.

Nesúhlas s takouto formou reklamy mohla verejnosť vyjadriť prostredníctvom nominovania sexistických reklám, s ktorými sa stretli do 30. apríla. Od 1. mája je na webovej stránke Sexistickýkix.sk spustené hlasovanie o víťazovi, ktorý sa stane držiteľom antiocenenia.

Za udeľovaním anticeny Sexistický kix stojí mimovládna organizácia Aliancia žien – Cesta späť. Jej hlavným cieľom bolo okrem upozornenia na problematiku tiež poukázať na dôsledky sexizmu pre reálne životy ľudí, najmä žien a ponúknuť verejnosti nástroj, ako aktívne vyjadriť nesúhlas s týmto negatívnym fenoménom.

Článok pokračuje pod video reklamou

Posolstvo druhého ročníka priblížila koordinátorka projektu Jitka Dvořáková: „Pilotný ročník nám umožnil poznať a verejne prezentovať rozsah sexizmu v reklame a zakorenenosť spoločenských predsudkov, s ktorými reklama pracuje. V tomto ročníku sme sa preto rozhodli upriamiť pozornosť na problém často nespravodlivej deľby práce medzi ženami a mužmi," povedala.

Takáto deľba práce prispieva k stereotypnému chápaniu ženských a mužských rolí, ktoré má dopad aj na výchovu ďalších generácií. Autori symbolicky zvolili ako štartovací dátum hlasovania Sviatok práce.

Ako spoznáte sexistickú reklamu?

Sexistická reklama má jasne vymedzené znaky. Základom je, že obsahuje také zobrazenia, ktoré na základe pohlavia, respektíve rodu osobu ponižujú či zosmiešňujú, a to prostredníctvom vytvárania stereotypných obrazov, násilia a objektivizovania (zvyčajne ženských tiel, ktoré majú byť "objektom" pútajúcim pozornosť).

Môže ísť o také príklady, ako zdôrazňovanie vlastností spoločnosťou pripisované najmä mužom alebo najmä ženám, zobrazovanie žien a mužov v určitých definovaných rolách (žena ako matka, gazdiná v domácnosti, slabšia, emocionálnejšia; muž ako silný, vo vedúcej pozícii, hlava rodiny, živiteľ) či zobrazovanie nahoty bez priamej súvislosti s propagovanou službou alebo výrobkom.

Za sexistické sa považuje aj zobrazovanie násilia na ženách, zvýrazňovanie iba jedného typu postavy, ktorá by mala byť podľa možnosti štíhla a príťažlivá, akýsi telesný ideál. Príkladov je však oveľa viac a stretávame sa s nimi aj u slovenských zadávateľov reklamy.

Prvý ročník vyhrali stiahnuté nohavičky

Anticenu môže získať reklama vo verejnom aj internetovom priestore. Jej držiteľom sa stane nominovaný zadávateľ, ktorý bude mať najvyšší počet hlasov verejnosti a odbornej poroty.

Hlasovanie trvá do 31. mája, výsledky odborná porota zverejní 1. júna.

Minulý rok sa víťazkou s najvyšším počtom hlasov stala poslankyňa SaS Jana Cigániková za fotografiu so ženskými nohami a stiahnutými nohavičkami, ktorú sprevádzal nápis: Zbavme sa zbytočných prekážok! Cigániková fotku obhajovala tým, že nešlo o reklamnú kampaň, ale o súčasť blogu. Zverejnila ho dva týždne pred voľbami.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Odborári pokračujú v zbieraní podpisov za zastropovanie dôchodku
  3. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  4. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  5. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  6. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  7. Tip hypošpecialistu: Najlepší čas na Adlerovu je teraz!
  8. Jana Vaľová: Pokračujme po dobrej ceste
  9. Prečo sú pneumatiky dôležitejšie ako bezpečnostné pásy?
  10. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's?
  1. Rozprávkové tankovanie
  2. AAA Auto zorganizovalo autogramiádu
  3. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  4. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  5. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  6. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  7. Tip hypošpecialistu: Najlepší čas na Adlerovu je teraz!
  8. Jana Vaľová: Pokračujme po dobrej ceste
  9. Dôležité zmeny v založení s.r.o. od 1.9.2018
  10. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro
  1. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 21 465
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 880
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 418
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 391
  5. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 024
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 508
  7. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 910
  8. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 5 996
  9. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 857
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 4 322

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kočnera obvinili za prevody bytov vo Five Star Residence

Celkovo je obvinený už v štyroch prípadoch.

DOMOV

V byte z Gorily vraj Fico pil kolu, po rokoch v kauze vypovedal

Úrad špeciálnej prokuratúry nechce prezradiť, kedy šéfa Smeru vypočuli.

Stĺpček Petra Schutza

Fica síce v Gorile vypočuli, ale vždy mu to bolo jedno

Reforma polície nie je záležitosť týždňov.

TV SME

Koaliční poslanci problém v utajenej práci Danka nevidia

Ako reagujú na utajenú prácu Danka poslanci koalície.

Neprehliadnite tiež