Sexistický kix spustil hlasovanie. Kto získa slovenskú anticenu za reklamu?

Druhý ročník nadväzuje na úspešné prijatie minuloročného konceptu, ktorý odsudzuje rodové stereotypy.

(Zdroj: Flickr.com)

Sexistický kix je anticenou, ktorá vznikla v rámci projektu Sexizmus nie je sexi, aby upozornila na problematiku sexizmu v reklame a poukázala na takých zadávateľov, ktorí rodové stereotypy v nej priamo podporujú.

Nesúhlas s takouto formou reklamy mohla verejnosť vyjadriť prostredníctvom nominovania sexistických reklám, s ktorými sa stretli do 30. apríla. Od 1. mája je na webovej stránke Sexistickýkix.sk spustené hlasovanie o víťazovi, ktorý sa stane držiteľom antiocenenia.

Za udeľovaním anticeny Sexistický kix stojí mimovládna organizácia Aliancia žien – Cesta späť. Jej hlavným cieľom bolo okrem upozornenia na problematiku tiež poukázať na dôsledky sexizmu pre reálne životy ľudí, najmä žien a ponúknuť verejnosti nástroj, ako aktívne vyjadriť nesúhlas s týmto negatívnym fenoménom.

Posolstvo druhého ročníka priblížila koordinátorka projektu Jitka Dvořáková: „Pilotný ročník nám umožnil poznať a verejne prezentovať rozsah sexizmu v reklame a zakorenenosť spoločenských predsudkov, s ktorými reklama pracuje. V tomto ročníku sme sa preto rozhodli upriamiť pozornosť na problém často nespravodlivej deľby práce medzi ženami a mužmi," povedala.

Takáto deľba práce prispieva k stereotypnému chápaniu ženských a mužských rolí, ktoré má dopad aj na výchovu ďalších generácií. Autori symbolicky zvolili ako štartovací dátum hlasovania Sviatok práce.

Ako spoznáte sexistickú reklamu?

Sexistická reklama má jasne vymedzené znaky. Základom je, že obsahuje také zobrazenia, ktoré na základe pohlavia, respektíve rodu osobu ponižujú či zosmiešňujú, a to prostredníctvom vytvárania stereotypných obrazov, násilia a objektivizovania (zvyčajne ženských tiel, ktoré majú byť "objektom" pútajúcim pozornosť).

Môže ísť o také príklady, ako zdôrazňovanie vlastností spoločnosťou pripisované najmä mužom alebo najmä ženám, zobrazovanie žien a mužov v určitých definovaných rolách (žena ako matka, gazdiná v domácnosti, slabšia, emocionálnejšia; muž ako silný, vo vedúcej pozícii, hlava rodiny, živiteľ) či zobrazovanie nahoty bez priamej súvislosti s propagovanou službou alebo výrobkom.

Za sexistické sa považuje aj zobrazovanie násilia na ženách, zvýrazňovanie iba jedného typu postavy, ktorá by mala byť podľa možnosti štíhla a príťažlivá, akýsi telesný ideál. Príkladov je však oveľa viac a stretávame sa s nimi aj u slovenských zadávateľov reklamy.

Prvý ročník vyhrali stiahnuté nohavičky

Anticenu môže získať reklama vo verejnom aj internetovom priestore. Jej držiteľom sa stane nominovaný zadávateľ, ktorý bude mať najvyšší počet hlasov verejnosti a odbornej poroty.

Hlasovanie trvá do 31. mája, výsledky odborná porota zverejní 1. júna.

Minulý rok sa víťazkou s najvyšším počtom hlasov stala poslankyňa SaS Jana Cigániková za fotografiu so ženskými nohami a stiahnutými nohavičkami, ktorú sprevádzal nápis: Zbavme sa zbytočných prekážok! Cigániková fotku obhajovala tým, že nešlo o reklamnú kampaň, ale o súčasť blogu. Zverejnila ho dva týždne pred voľbami.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Turistický nosič pre malého dobrodruha?
  2. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  3. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte?
  4. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť?
  5. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity!
  6. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku?
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  8. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu?
  9. Vďaka úveru na rekonštrukciu môžete ušetriť tisícky EUR
  10. Zažite vašu vysnívanú dovolenku na Bali
  1. Turistický nosič pre malého dobrodruha?
  2. Kúpte si nehnuteľnosť v 5* luxusnom rezorte v zálive Sistiana
  3. Odmeny za diplomové práce na Stavebnej fakulte STU v Bratislave
  4. Zmluva o nájme pre ambasádu USA neoprávnene zaradená do programu
  5. 4* projekt víl a apartmánov priamo na pobreží, Chorvátsko
  6. Slováci rozhodli o najlepšom!
  7. AAA Auto má nový úver pre živnostníkov
  8. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  9. Kúpeľňa - profesionálne informácie pri jej zhotovení
  10. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá
  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok 9 111
  2. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity! 5 137
  3. Neobvyklý objav, ktorý umožňuje zvládnuť angličtinu za 2 týždne 5 048
  4. Od 1. júla už prestanete chodiť na poštu! 4 998
  5. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a. 3 853
  6. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť? 3 839
  7. Jarabinky Grande odštartovali predaj zaujímavými cenami bytov 3 340
  8. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte? 3 274
  9. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku? 3 250
  10. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá 2 544

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Milióny na štadióny míňajú svoj cieľ

V Košiciach má v roku 2019 vďaka štátnej dotácii stáť nový futbalový štadión. Klub však skrachoval, a je otázne, kto na ňom bude hrať.

KOMENTÁRE

Vláda sa futbalu vysmieva rovno do tváre

Štadión s licenciou UEFA jednoducho netreba, lebo nemá využitie.

Neprehliadnite tiež

Keď klobúky hrajú prím: Takéto bizarné kúsky sa nosia vo vysokej spoločnosti

Päťdňové kráľovské konské dostihy patria medzi vrcholné podujatia spoločenskej sezóny v Anglicku.

Mäso, zelenina aj syry. Vybrali sme desať receptov na letnú grilovačku

Pripravte si poriadnu záhradnú párty, ktorá neskončí len pri pri klobáskach. Máme pre vás tipy na grilovanie.

Zámky, záhrady, pevnosti. Na Morave si vychutnáte barok všetkými zmyslami

Viaceré moravské barokové skvosty sú súčasťou svetového dedičstva UNESCO.

Osvedčený návod na prežitie leta

Letné horúčavy sú zaťažkávacou skúškou aj pre zdravých, nehovoriac o senioroch a ľuďoch trpiacich závažnými ochoreniami.