Sexistický kix spustil hlasovanie. Kto získa slovenskú anticenu za reklamu?

Druhý ročník nadväzuje na úspešné prijatie minuloročného konceptu, ktorý odsudzuje rodové stereotypy.

(Zdroj: Flickr.com)

Sexistický kix je anticenou, ktorá vznikla v rámci projektu Sexizmus nie je sexi, aby upozornila na problematiku sexizmu v reklame a poukázala na takých zadávateľov, ktorí rodové stereotypy v nej priamo podporujú.

Nesúhlas s takouto formou reklamy mohla verejnosť vyjadriť prostredníctvom nominovania sexistických reklám, s ktorými sa stretli do 30. apríla. Od 1. mája je na webovej stránke Sexistickýkix.sk spustené hlasovanie o víťazovi, ktorý sa stane držiteľom antiocenenia.

Za udeľovaním anticeny Sexistický kix stojí mimovládna organizácia Aliancia žien – Cesta späť. Jej hlavným cieľom bolo okrem upozornenia na problematiku tiež poukázať na dôsledky sexizmu pre reálne životy ľudí, najmä žien a ponúknuť verejnosti nástroj, ako aktívne vyjadriť nesúhlas s týmto negatívnym fenoménom.

Posolstvo druhého ročníka priblížila koordinátorka projektu Jitka Dvořáková: „Pilotný ročník nám umožnil poznať a verejne prezentovať rozsah sexizmu v reklame a zakorenenosť spoločenských predsudkov, s ktorými reklama pracuje. V tomto ročníku sme sa preto rozhodli upriamiť pozornosť na problém často nespravodlivej deľby práce medzi ženami a mužmi," povedala.

Takáto deľba práce prispieva k stereotypnému chápaniu ženských a mužských rolí, ktoré má dopad aj na výchovu ďalších generácií. Autori symbolicky zvolili ako štartovací dátum hlasovania Sviatok práce.

Ako spoznáte sexistickú reklamu?

Sexistická reklama má jasne vymedzené znaky. Základom je, že obsahuje také zobrazenia, ktoré na základe pohlavia, respektíve rodu osobu ponižujú či zosmiešňujú, a to prostredníctvom vytvárania stereotypných obrazov, násilia a objektivizovania (zvyčajne ženských tiel, ktoré majú byť "objektom" pútajúcim pozornosť).

Môže ísť o také príklady, ako zdôrazňovanie vlastností spoločnosťou pripisované najmä mužom alebo najmä ženám, zobrazovanie žien a mužov v určitých definovaných rolách (žena ako matka, gazdiná v domácnosti, slabšia, emocionálnejšia; muž ako silný, vo vedúcej pozícii, hlava rodiny, živiteľ) či zobrazovanie nahoty bez priamej súvislosti s propagovanou službou alebo výrobkom.

Za sexistické sa považuje aj zobrazovanie násilia na ženách, zvýrazňovanie iba jedného typu postavy, ktorá by mala byť podľa možnosti štíhla a príťažlivá, akýsi telesný ideál. Príkladov je však oveľa viac a stretávame sa s nimi aj u slovenských zadávateľov reklamy.

Prvý ročník vyhrali stiahnuté nohavičky

Anticenu môže získať reklama vo verejnom aj internetovom priestore. Jej držiteľom sa stane nominovaný zadávateľ, ktorý bude mať najvyšší počet hlasov verejnosti a odbornej poroty.

Hlasovanie trvá do 31. mája, výsledky odborná porota zverejní 1. júna.

Minulý rok sa víťazkou s najvyšším počtom hlasov stala poslankyňa SaS Jana Cigániková za fotografiu so ženskými nohami a stiahnutými nohavičkami, ktorú sprevádzal nápis: Zbavme sa zbytočných prekážok! Cigániková fotku obhajovala tým, že nešlo o reklamnú kampaň, ale o súčasť blogu. Zverejnila ho dva týždne pred voľbami.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  3. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  2. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  3. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  4. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  5. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  6. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  7. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  8. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  9. Stavebná fakulta STU pozýva na Deň otvorených dverí!
  10. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 15 785
  2. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 10 707
  3. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 3 835
  4. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 985
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 288
  6. Kam do tepla v januári? 2 250
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 929
  8. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 1 689
  9. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 453
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa 1 285

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Babiš 1 nedostal dôveru, ale vládnuť môže roky. Čo teraz čaká Česko?

Český premiér vedel, že hlasovanie o dôvere prehrá. Post premiéra napriek tomu tak skoro neopustí.

KULTÚRA

O smrti speváčky The Cranberries špekulujú

Záhadným spôsobom zrušila aj koncert v Bratislave.

DOMOV

Stretol som desiatky posadnutých, tvrdí exorcista

Exorcista problémy nevyrieši, vraví psychiater.

ŠPORT

Mal Sagan bojovať o víťazstvo? Dilemu Bory rozhodla smola kolegu

Na úvod Tour Down Under skončil tretí.

Neprehliadnite tiež

Úspech by nemal prísť príliš skoro. Kto je nenápadná hviezda Sarah Paulson?

Otvorene hovorí o pozadí svojej kariéry aj o randení so staršími ženami.

Celebrity nosia nepraktické okuliare, ktoré takmer nikomu nepristanú

Trend miniatúrnych okuliarov je plný paradoxov.

Z nemocnice prepustili dieťa, ktoré pri narodení vážilo len 400 gramov

Od predčasného narodenia dievčatka ubehlo pol roka.

Čo si mala oblečené? V belgickom múzeu vystavujú šaty znásilnených žien

Výstava má poukázať na fakt, že príčinou násilia nie je to, čo má človek oblečené.