Sexistický kix spustil hlasovanie. Kto získa slovenskú anticenu za reklamu?

Druhý ročník nadväzuje na úspešné prijatie minuloročného konceptu, ktorý odsudzuje rodové stereotypy.

(Zdroj: Flickr.com)

Sexistický kix je anticenou, ktorá vznikla v rámci projektu Sexizmus nie je sexi, aby upozornila na problematiku sexizmu v reklame a poukázala na takých zadávateľov, ktorí rodové stereotypy v nej priamo podporujú.

Nesúhlas s takouto formou reklamy mohla verejnosť vyjadriť prostredníctvom nominovania sexistických reklám, s ktorými sa stretli do 30. apríla. Od 1. mája je na webovej stránke Sexistickýkix.sk spustené hlasovanie o víťazovi, ktorý sa stane držiteľom antiocenenia.

Za udeľovaním anticeny Sexistický kix stojí mimovládna organizácia Aliancia žien – Cesta späť. Jej hlavným cieľom bolo okrem upozornenia na problematiku tiež poukázať na dôsledky sexizmu pre reálne životy ľudí, najmä žien a ponúknuť verejnosti nástroj, ako aktívne vyjadriť nesúhlas s týmto negatívnym fenoménom.

Posolstvo druhého ročníka priblížila koordinátorka projektu Jitka Dvořáková: „Pilotný ročník nám umožnil poznať a verejne prezentovať rozsah sexizmu v reklame a zakorenenosť spoločenských predsudkov, s ktorými reklama pracuje. V tomto ročníku sme sa preto rozhodli upriamiť pozornosť na problém často nespravodlivej deľby práce medzi ženami a mužmi," povedala.

Takáto deľba práce prispieva k stereotypnému chápaniu ženských a mužských rolí, ktoré má dopad aj na výchovu ďalších generácií. Autori symbolicky zvolili ako štartovací dátum hlasovania Sviatok práce.

Ako spoznáte sexistickú reklamu?

Sexistická reklama má jasne vymedzené znaky. Základom je, že obsahuje také zobrazenia, ktoré na základe pohlavia, respektíve rodu osobu ponižujú či zosmiešňujú, a to prostredníctvom vytvárania stereotypných obrazov, násilia a objektivizovania (zvyčajne ženských tiel, ktoré majú byť "objektom" pútajúcim pozornosť).

Môže ísť o také príklady, ako zdôrazňovanie vlastností spoločnosťou pripisované najmä mužom alebo najmä ženám, zobrazovanie žien a mužov v určitých definovaných rolách (žena ako matka, gazdiná v domácnosti, slabšia, emocionálnejšia; muž ako silný, vo vedúcej pozícii, hlava rodiny, živiteľ) či zobrazovanie nahoty bez priamej súvislosti s propagovanou službou alebo výrobkom.

Za sexistické sa považuje aj zobrazovanie násilia na ženách, zvýrazňovanie iba jedného typu postavy, ktorá by mala byť podľa možnosti štíhla a príťažlivá, akýsi telesný ideál. Príkladov je však oveľa viac a stretávame sa s nimi aj u slovenských zadávateľov reklamy.

Prvý ročník vyhrali stiahnuté nohavičky

Anticenu môže získať reklama vo verejnom aj internetovom priestore. Jej držiteľom sa stane nominovaný zadávateľ, ktorý bude mať najvyšší počet hlasov verejnosti a odbornej poroty.

Hlasovanie trvá do 31. mája, výsledky odborná porota zverejní 1. júna.

Minulý rok sa víťazkou s najvyšším počtom hlasov stala poslankyňa SaS Jana Cigániková za fotografiu so ženskými nohami a stiahnutými nohavičkami, ktorú sprevádzal nápis: Zbavme sa zbytočných prekážok! Cigániková fotku obhajovala tým, že nešlo o reklamnú kampaň, ale o súčasť blogu. Zverejnila ho dva týždne pred voľbami.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 10 734
  2. Moskva alebo Petrohrad? 7 532
  3. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 3 664
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 2 450
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 240
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 149
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 999
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 685
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 532
  10. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 266

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Alternatívu nepotrebuje iba Smer, ale aj SaS

Žasneme nad tým, ako sa na Slovensku v radoch stúpencov opozície znížili nároky.

DOMOV

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Ján Vrbenský hovorí, že za holé časti môžu kalamity.

PLUS

Ako skutočne vyzerá porucha, ktorú má detektív Monk

Dá sa žiť s ustavičným strachom?

Neprehliadnite tiež

Líčenie na rande: Ako na dokonalý mejkap v troch krokoch

Niekedy je nadmerná snaha skôr na škodu, poradíme vám, ako sa nalíčiť v správnej miere.

Kokteil pre imunitu: Sedem spôsobov ako ju podporiť

Aké vitamíny a doplnky by ste mali vyskúšať, poradí farmaceutka.

Vybrali sme desať receptov na vegánske zákusky

Aj vy máte problém zohnať maslo a vajcia? Inšpirujte sa našimi tipmi na koláče a zákusky, v ktorých ich nebudete potrebovať.

Sedem kozmetických nutností pre pleť v zime

Ktoré kozmetické produkty u vás nemôžu chýbať, keď teploty klesnú?