SME
Utorok, 25. február, 2020 | Meniny má Frederik(a)

Chcete cvičením schudnúť? Zachovajte v ňom pestrosť, poradíme vám ako

Telo si všíma stereotyp aj pri cvičení, zmena mu prospeje.

(Zdroj: Scott Webb)

Známa rovnica hovorí, že chudnutie začína vtedy, keď je výdaj energie vyšší ako energetický príjem.

To znamená, že chudneme dovtedy, kým naša fyzická aktivita prevyšuje objem potravy, ktorú prijmeme.

Počas zmeny životného štýlu, ktorá súvisí s našou snahou zhodiť pár kíl, môže nastať obdobie, keď sa klesanie váhy zastaví. Spôsobené to môže byť jedálnym lístkom, ktorý pokryje vašu fyzickú aktivitu alebo stereotypom.

Aj keď je pre vás v začiatkoch možno ťažké uveriť, že 40-60 minút behania v strednom tempe zvládnete ľavou zadnou a popritom sa pobavíte so svojim sparing partnerom, rýchlo sa o tom presvedčíte.

Článok pokračuje pod video reklamou

Pri pravidelnosti si telo na aktivitu akejkoľvek záťaže zvykne, najmä ak záťaž pridávate postupne. Pri behaní objavíte tempo, ktoré vám vyhovuje aj spôsob, ako správne dýchať. Podobne sú na tom aj iné aktivity ako aerobic, fit box alebo tanec.

Je na vás, po akom type pohybu siahnete v prvých týždňoch zmeny životného štýlu. Dôležité je, aby vám daná fyzická aktivita bola prirodzená a príjemná.

Zmena je život

Ak však niekoľko týždňov v rovnaký deň a v rovnakej intenzite vykonávate určitú aktivitu, telo si na ňu zvykne natoľko, že zrazu prestane chudnúť. Ani fyzická kondícia nemá rada stereotyp.

„Pri prvotnom chudnutí hrá rolu aj rýchlejší metabolizmus, ktorý cvičením rozbehneme. Opätovne rozbehnúť chudnutie môžeme napríklad pridaním fyzickej aktivity. Stačí, ak zmeníte dĺžku cvičenia, obtiažnosť cvikov alebo pridáte aktivitu navyše v ten istý alebo iný deň. Druhá možnosť je zmena objemu jedla, teda zníženie kalórií alebo kombinácia oboch princípov,“ radí fitness trénerka Alenka Jacková.

Svalová horúčka ako „lakmusový papierik“ účinného tréningu

Telo spočiatku reaguje na novú aktivitu, či nový cvik svalovou horúčkou.

"Môžeme ju chápať ako posúvanie hraníc tela. Ak sa svalovka postupne vytráca, telo si na tréning zvyká, adekvátne regeneruje," vysvetľuje fitnesstrénerka.

Nie je ničím výnimočným byť pár dní po tréningu ubolený. Tento pocit sa vám ešte párkrát po začatí s cvičením vráti, postupne však bolesť prerastá skôr do radosti a pravidelná svalová horúčka mizne.

Napriek tomu by ste nemali po cvičení existovať s pocitom, že vás nikde nič nebolí alebo že dané partie, ktorým ste venovali pozornosť cvičením, necítite.

Pocit precvičenia vám jasne signalizuje, že niečo pre konkrétne svaly robíte. Ak necítite nič, niekde robíte chybu.

„Pocit precvičenia danej partie by mal pretrvať deň po tréningu. Ak by sme vyskúšali urobiť rovnaký pohyb ako na tréningu, mali by sme vnímať precvičenú partiu. Ak však tréning nerobí žiaden problém a reakcia na neho nie je na ďalšie dni žiadna, tréning je príliš ľahký, telo si na vykonávané pohyby a záťaž zvyklo. Čím ľahší tréning, tým menej stimuluje aj metabolizmus. Pre napredovanie je nevyhnutné robiť zmeny, meniť cviky, meniť tréningové metódy. Odporúčam zaraďovať malé zmeny aj v krátkodobom intervale a celý tréning zmeniť po 6 týždňoch,“ radí Alenka Jacková.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Fakulta posiela študentov do verejných inštitúcií a vzdeláva ich
  2. Moderné, inovatívne a praktické štúdium práva? U nás sa to dá!
  3. Prečo je Nitra rajom študentov?
  4. Študuj matematiku, fyziku a informatiku v Prahe
  5. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  6. Začať investovať v mobile môžete konečne aj na Slovensku
  7. Denník SME s odznakom Nie v našej krajine
  8. Nestarnú, ale dozrievajú
  9. Slovensko potrebuje dezinFicovať
  10. Objavte najkrajšie zastávky na ceste po temperamentnej Andalúzii
  1. Do VIVO! Bratislava zavítala doba kamenná
  2. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  3. Postarajte sa o to, aby s vaším autom neodišiel nikto iný
  4. Jarné prázdniny za dverami: Ešte jedna lyžovačka, prosím
  5. SANAGRO: Vláda rozdelila dotácie neférovo
  6. A trend-setting water park
  7. Začať investovať v mobile môžete konečne aj na Slovensku
  8. Nestarnú, ale dozrievajú
  9. Denník SME s odznakom Nie v našej krajine
  10. Tipy na darček pre krstniatko
  1. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo 20 341
  2. Objavte najkrajšie zastávky na ceste po temperamentnej Andalúzii 12 767
  3. Slovensko potrebuje dezinFicovať 8 380
  4. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom 7 270
  5. Denník SME s odznakom Nie v našej krajine 5 497
  6. Viete aké je študentské mesto na Slovensku? 5 363
  7. Ktorá farba je tá tvoja? 5 040
  8. Mexiko, Maldivy či Maurícius. Kam ísť za TOP exotikou v zime? 4 265
  9. Darujte od srdca pre rozum 3 944
  10. Začať investovať v mobile môžete konečne aj na Slovensku 3 783

Téma: Diéty

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém:
Chudnutie

Hlavné správy zo Sme.sk

Španielska polícia pred hotelom na Tenerife.
Minister práce, sociálnych vecí a rodiny Ján Richter a vľavo Erik Tomáš (obaja SMER).
Sabina Dlouhá hrala v dokumente V síti dvanásťročné dievča.

Orbán podáva ruku aj slovenským Maďarom

Maďarské strany nemajú istú účasť v parlamente.

Orbánna rokovani s predstaviteľmi Strany maďarskej komunity (MKP) v Budapešti 11. apríla 2017.