SME

Inšpirujúce Slovenky: Netradičné záľuby a silné stránky premenili na biznis

Spájajú ľudí, radia im, učia a aj im kompletne menia štýl.

(Zdroj: archív)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Marcela Špalková ako poradkyňa v oblasti štýlu

Štýl na mieru? Možno by vám nikdy nenapadlo, že sa v tejto oblasti môžete obrátiť na „štýl mejkerku“. Marcela Špalková vďaka svojej záľube pomáha ženám aj mužom s tým, aké oblečenie a farby sa im hodia a ako zmeniť šatník tak, aby nemuseli každé ráno bezradne stáť pred skriňou.

„Už v detstve som milovala obliekanie a kombinovanie jednotlivých kúskov oblečenia. Mala som rada estetiku celkovo. No nebrala som to tak, že som v niečom výnimočná. Myslela som si, že obliekať sa pekne vie každý, kto chce,“ hovorí Marcela, ktorá vyštudovala ekonomiku a manažment.

SkryťVypnúť reklamu

Popri číslach, matematike a ekonomike ju však vášeň neopúšťala a rozhodla sa zmeniť svoj nespokojný život. „Urobila pár bláznivých rozhodnutí a zmien, ktoré viedli k tomu, že som si popri práci rozbehla projekt Štýl na mieru. Postupne som začala šíriť svoju myšlienku medzi kamarátov a známych. Boli nadšení z toho, ako viem pre nich trefne a rýchlo vybrať outfity, v ktorých sa cítia dobre, sedia im strihom aj farbou,“ opisuje Marcela svoje začiatky.

Jej poradenstvo pritom nespočíva iba v nakupovaní nových kúskov do šatníka. Pomocou farebnej typológie klientov naučí, aké farby ich prirodzene rozžiaria a v akých budú vyzerať sviežo a mladistvo, mladšie, štíhlejšie, viditeľnejšie. Poradí aj vo výbere správnych strihov oblečenia a čomu sa radšej vyhnúť. No ešte pred tým celým im spraví poriadok v šatníku.

SkryťVypnúť reklamu

„Často sa mi stáva, že odchádzam od klientky, ktorá si pôvodne myslela, že má nanič šatník s tým, že zrazu v ňom má sto nových kombinácií,“ hovorí Štýl Mejkerka. „Žena nemusí mať dokonalú postavu, miery, tvár, vlasy, aby sa dokonale cítila. Nemusí milovať nakupovanie a sledovanie módnych trendov,“ myslí si Marcela, ktorá radí aj mužom.

Ľudia sa na ňu väčšinou obracajú na základe osobných odporúčaní a ona sa im venuje naplno v rámci celého Slovenska. „Práca s klientmi mi robí radosť. Od zisťovania potrieb, cez farebnú typológiu, strihy, prácu so súčasným šatníkom a spoločné nákupy. A potom, keď vidím výsledok svojej práce a rozžiarené ženy, to je pocit na nezaplatenie!“

Maria Hrvatić ako tá, ktorá spojila cudzincov na Slovensku

Začiatky v novej krajine bývajú ťažké. Svoje o tom vie aj Chorvátka Maria Hrvatić, ktorá prišla na Slovensko v roku 2010. Bola som sem prinútená prísť, pretože firma IBM, v ktorej som pracovala, sem presunula moju pozíciu z Chorvátska,“ vysvetľuje Maria.

SkryťVypnúť reklamu

Jej sťahovanie do krajiny v srdci Európy bol zdĺhavý proces plný byrokracie, keďže Chorvátsko ešte nebolo členom EÚ. „A keď nemáte žiadne zázemie, stabilných kamarátov a veľa kontaktov, je veľmi ťažké fungovať,“ priznáva žena, ktorá si však svoje postavenie postupne vybudovala a zo svojho zahraničného pôvodu spravila prednosť aj v biznise.

Založila projekt Internationals, v ktorom spája cudzincov z celého sveta a organizuje pre nich stretnutia, večierky, športové podujatia, výlety, prednášky, detské workshopy či jazykové kurzy.

„Chorvátsko je krajina veľmi otvorená cudzincom a Slovensko funguje na základe známostí a uzavretejších vzťahov, čo bola pre mňa zmena. Nemala som priateľov, cítila som sa osamelá a tak som založila malú komunitu – IBM cudzincov. Pravidelne som pre nich organizovala eventy, pomáhala som im. Časom dopyt po mojich službách rapídne narastal – od malej skupinky približne 20 ľudí vznikla zrazu skupina s viac ako tisíc členmi. Dnes nás je viac ako 25-tisíc,“ opisuje zakladateľka Internationals Slovensko.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Do komunity sa najprv pridali cudzinci z iných korporácií a neskôr aj samotní Slováci. „Samotný projekt neprinášal zo začiatku žiadny zisk. Časom som sa však naučila, že keď to, čo robíte, robíte dobre, ľudia Vám za to radi zaplatia,“ hovorí Maria, ktorá má dnes okolo seba tím viacerých pomocníkov.

Tí jej spočiatku pomáhali úplne zadarmo. „Robili to, pretože sa im páčila moja myšlienka. A to hovorím o účtovníkoch, právnikoch, marketingových špecialistoch, profesionálnych tanečníkoch, fotografoch, IT špecialistoch a podobne.“

Čo bola pre Mariu najväčšia výzva pri spustení tohto projektu?

„Zanechať sedemročnú kariéru a istotu a pustiť sa do neznáma. V istom momente som sa musela rozhodnúť, hoci som nemala úspory, partnera, podporu a moji rodičia sa so mnou kvôli tomu nechceli dva mesiace rozprávať. Musela som veľmi znížiť môj životný štandard, pretože prvých niekoľko mesiacov som nemala takmer žiadne príjmy a pracovala som viac ako 80 hodín týždenne,“ spomína Maria. Dnes sa však teší, že po prvotnej fáze funguje jej projekt podľa plánu a jej víziou je, že ho postupom času rozšíri aj za hranice Slovenska.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Diana Rusnáková ako žena so šikovnými rukami

Hľadať sebarealizáciu v ručných prácach už v dnešnej dobe nie je len znakom starých mám a naučiť sa šiť túži kdekto. Na to určené kurzy pod značkou Kreatívne šitie organizuje Diana Rusnáková, ktorá sa šitiu venuje už viac než 20 rokov. „Šiť som začala ešte na strednej škole, šili sme oblečenie z Burdy aj spolu s kamarátkou. Bola to tradícia v našej rodine, šila babka, moja mama, aj sestra. Vtedy to bolo bežné,“ hovorí Diana.

Biznis plán pôvodne nemala, chcela si len spraviť oddych od korporátneho života a mať čas na seba. „Známi mi však vnukli myšlienku, že by som mohla aj učiť šiť, tak som to skúsila a teraz už dva roky ponúkam kurzy šitia pre verejnosť.“ Tie sú podľa jej slov určené najmä pre úplných začiatočníkov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

„Na kurzoch šijeme jednoduché praktické veci ako obliečku na vankúš, nákupnú tašku, hračky pre deti, ale robievame kurzy aj pre mierne pokročilých, kde šijeme sukňu, tepláky, či tričko,“ približuje. Na začiatku robila kurzy sama, v súčasnosti už má niekoľko spolupracovníčok, ktoré učia šiť popri práci ako hobby.

Najväčší záujem o šitie majú mladé mamičky, ale máme aj detskú skupinu. Na kurze sme zatiaľ mali len dvoch mužov za dva roky,“ konštatuje Diana, pre ktorú je najväčšia výzva marketing a hľadanie zákazníkov. „Musím ich hľadať neustále, ak sa totiž naučia šiť, tak nemajú dôvod sa vrátiť,“ vysvetľuje. Rozširovať svoje služby sa v súčasnosti snaží online kurzami šitia, aby ich mohla ponúkať aj ľuďom mimo Bratislavy.

Soňa Ondrejková ako žena, ktorá vie rozhýbať biznis

Ešte pred dvoma rokmi bola štandardne zamestnaná a ani netúžila podnikať, no dnes už je v tejto oblasti ako ryba vo vode. Jej cieľom je, aby sa toho nebáli ani ostatní.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

„Hľadala som nové smerovanie a veľmi som chcela robiť niečo s vášňou. Ráno vstať a tešiť sa do práce,“ priznala Soňa Ondrejková už v rozhovore pre magazín Profit. A tak založila službu biznis mentoringu, ktorá stojí na jej vlastných skúsenostiach, vedomostiach a praxi pod názvom Rozhýb Biznis.

„Predtým som trinásť rokov pracovala v dvoch firmách na desiatich rôznych pozíciách. Teraz mám vlastný biznis, ktorý je založený na mojom know-how, schopnosti poskytnúť jedinečnú spätnú väzbu a na priamom kontakte s klientmi. Viem veľmi dobre spájať súvislosti a rýchlo sa vžijem do konkrétnej problematiky,“ vysvetľuje Soňa.

„Klienti chcú riešiť napríklad konkrétny projekt, s ktorým sa nevedia pohnúť z miesta. Pomáham im s biznis plánom, cenotvorbou alebo výberom vhodnej biznis stratégie. U niektorých sa zaoberáme komplexne fungovaním celej firmy od cieľov, cez ľudí, procesy, financie, materiálové a informačné toky až po konkrétne výsledky,“ opisuje spôsob práce.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Soňa Ondrejková má dnes jasnú víziu – vybudovať stabilný vlastný biznis tak, aby mohla svoje know-how šíriť ďalej a experimentovať aj v oblasti online vzdelávania. Na začiatku však stála pred novými výzvami, keď nemala v podnikateľskom prostredí žiadne zázemie a musela si budovať sieť kontaktov. Dnes už ju má a o jej služby je podľa jej slov veľký záujem.

„Vidím, ako mojich klientov spolupráca so mnou posúva vpred. Hovoria mi, že ich inšpirujem a motivujem. Hľadáme spolu riešenia ich situácie. Často sú prekvapení, aké sú jednoduché a priamočiare, keď sa na to pozrieme nezaťažení a s nadhľadom. Hovorím tomu čerstvý vietor do biznisu,“ uzatvára biznis mentorka.

Biznisové príbehy

Wall Street - ilustračná fotografia.

Na podvody telekomunikačného giganta WorldCom upozornila whistleblowerka.


 Americký prezident Donald Trump.

Kariéru súčasného amerického prezidenta lemujú neúspechy a bankroty.


1
Ilustračné foto.

Počet firiem, ktoré definitívne zatvorili minulý rok vzrástol medziročne až o 16 percent.


TASR
Súvisiace témy: Firmy, Podnikanie
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 983
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 598
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 811
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 624
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 286
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 943
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 2 432
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 124
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Tomáš Mikloško: 11 vecí, ktoré ničia naše vzťahy – a ako to zmeniť
  2. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  3. Zuzana Pelaez: O plakaní, čakaní a platení alias o slovenskom, britskom a kolumbijskom zdravotníctve.
  4. Zdravotní Klauni: Posledná klauniáda pre Lenku
  5. Ján Karas: Keď moc nemá tvár: Prebudenie tých, ktorí mlčia na hrane autority a toxického riadenia
  6. Gabriela Sabolová: Ako Aničke takmer zakázali riadiť auto
  7. Liga za ľudské práva: Adriana Mesochoritisová: Dobre mienené rady môžu byť pre ženy v násilných vzťahoch nebezpečné
  8. Matúš Radusovsky: Rôzne druhy medu a ich benefity
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 209
  2. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 9 898
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 8 469
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 285
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 874
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 751
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 024
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 557
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu