Ako prežiť pondelky a vyhnúť sa depresii? Tu je päť jednoduchých pravidiel

Zahoďte znechutenie z pracovného týždňa za hlavu, takto ho začnete s nadšením.

(Zdroj: Chevanon Photography)

Pondelkové rána sú celoplošne vnímané ako jedny z najťažších a najnepríjemnejších častí týždňa.

Keď prežijete pondelok, potom sa už pracovný týždeň len skracuje a aj pohľad ľudstva je na zvyšné dni pozitívnejší. Slabú popularitu prvého pracovného dňa v týždni však potvrdili aj vedci.

Podľa výskumu, o ktorom informoval The Telegraph, sú pondelky tak deprimujúce, že množstvo ľudí nevenuje svojmu okoliu úsmev až do 11:16 dopoludnia.

Autorom štúdie je britská značka potravín Marmite. V štúdii sa tiež zistilo, že polovica pracujúcich ľudí do práce v pondelok mešká a aktívnou produktívnou prácou strávi v priemere tri a pol hodiny.

K výsledkom výskumu sa vyjadril klinický psychológ Alex Gardner, ktorý tvrdí, že akási nenávisť k pondelok je hlboko zakorenená v našich inštinktoch.

Ide o prerušenie socializácie v rámci veľkej skupiny ľudí a prvé hodiny pracovného pondelka by mali byť venované opätovnému spájaniu sa s našim pracovným „kmeňom“, teda kolegami.

„V pondelok je najideálnejším prostredím pre človeka práca, pretože sme vo svojom zmysle stále jaskynní ľudia v oblekoch. Chceme mať pocit, že sme súčasťou kmeňa, preto by sme mali ísť s kolegami najprv na pohár čaju alebo kávy a až neskôr začať pracovať. Vďaka socializácii nás potom čaká produktívnejší týždeň ako ľudí, ktorý skočia do pracovného nasadenia od skorého pondelkového rána a tak môžu vyhorieť,“ reagoval na výsledky psychológ pre The Telegraph.

Pre mnohých je už aj nedeľa popoludní časom, ktorý prežívajú v zlej nálade. Ako teda odstrániť pocit znechutenia a depresie z nového pracovného týždňa? Tu je niekoľko praktických rád:

1. Zmeňte postoj

Pondelok je často na nič, pretože si to myslíte a dookola v hlave opakujete. Možno to považovať za vsugerovanie si názoru, ktorý vám však nijakým spôsobom neprilepší na celkovej pohode.

Myseľ dokáže zázraky a tak, ako dokáže niečo znechutiť, dokáže vnímanie dostať aj do pozitívnej roviny. Ako to teda zmeniť? Naplánujte si na pondelok príjemnú aktivitu, na ktorú sa budete celý víkend tešiť.

Dohadujte si na pondelok ráno kávu s priateľmi alebo kolegami ako štart do produktívneho dňa, obed v príjemnej spoločnosti alebo inú aktivitu, o ktorej viete, že vašej duši spraví dobre.

2. Držte sa spánkového režimu

Uvoľnenejší víkendový režim spôsobuje, že chodíme spať a vstávame omnoho neskôr ako počas pracovných dní.

Každý týždeň si tak počas dvoch dní opätovne rozhádžeme celý biorytmus, čo sa dá prirovnať k zviechaniu sa z niekoľkohodinového letu.

Ak si chcete uľahčiť vstávanie do prvého pracovného dňa, snažte a aj počas víkendu vybočiť zo zaužívaného času maximálne o hodinu.

Ak to predsa prepísknete, prebudiť sa vám pomôže svetlo. Najbližšie dni sľubujú slnko a príjemné počasie.

Hneď po zobudení odostrite závesy, vpustite do izby svetlo a vstaňte hneď po zazvonení budíka. Vďaka pôsobeniu svetla v tele ustupuje tvorba melatonínu, spánkového hormónu a únava je čoskoro preč.

3. Pondelky ako srdcová záležitosť

Negatívne pocity z pondelok pramenia v mysli. Tá však dokáže závažným spôsobom ovplyvniť aj telo a jeho stav.

Stres zo začiatku pracovného týždňa spôsobuje často aj zvýšený krvný tlak a zrýchlený tep.

Ráno preto začnite činnosťou, ktorá vás upokojuje. Môže to byť prechádzka, dychové cvičenie alebo aj príjemné túlenie sa k partnerovi.

Pre zlepšenie činnosti srdca prijmite ráno kvalitné raňajky. Zakomponujte do nich aj špenát, ktorý obsahuje vápnik, zinok aj horčík. Napríklad do omelety alebo zeleninovo-ovocného smoothie.

4. Neoslabujte imunitu alkoholom

Na chicagskej univerzite Loyola prišli vedci na to, že nekonečné popíjanie alkoholu počas niektorého víkendového večera dokáže oslabiť imunitu na celý ďalší deň.

Nadmerné požívanie alkoholu označili ako také, pri ktorom by vám bolo nameraných viac ako 0,8 promile.

Konzumácia alkoholu znižuje aktivitu leukocytov a monocytov, ktoré chránia telo pred vírusmi a baktériami a kvôli tomu je po „intoxikácii“ zraniteľnejšie.

Ak máte za sebou ťažký víkend a veľké oslavy, ktorých súčasťou bol aj alkohol, niet sa čo čudovať, že sa cítite vyčerpaní a unavení.

Riešením je znížiť konzumáciu alkoholu na dva až tri poháriky za večer s prestávkou medzi jednotlivými pohármi, ale aj kvalitné jedlo.

Ak už ste sa rozhodli oslavovať s alkoholom v ruke, nezabúdajte piť počas noci aj dostatočné množstvo vody.

5. Bolestivý víkend rozcvičte

Bolesť a pondelková únava môže byť u iných jedincov spôsobená prehnanou aktivitou.

Možno ste cez víkend vyrazili do záhrady alebo ste si konečne našli čas na poriadny tréning.

Ak ste to prehnali, do práce pravdepodobne kráčate s úmornou svalovou horúčkou.

Začnite preto pondelkové ráno jogou, ktorá vám pomôže ponaťahovať si svaly a „napumpovať“ do nich viac krvi.

Môžete sa aj prejsť alebo sa vybrať do práce na bicykli, ak vám to vzdialenosť a terén dovoľuje.

Nesnažte sa však zbaviť svalovej horúčky ešte tvrdším tréningom, bolesť si predĺžite aj do ďalších dní.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  8. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 27 372
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 518
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 931
  4. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 634
  5. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 574
  6. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 487
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 378
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 303
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 263
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 134

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Teroristi zaútočili v Barcelone, zahynulo najmenej 13 ľudí (minúta po minúte)

Dodávka vrazila do davu ľudí v centre mesta. K útoku sa prihlásil Islamský štát.

KOMENTÁRE

Kam sa podelo Učiace sa Slovensko? Danka to netrápi

Kde je tá najväčšia reforma školstva z dielne Plavčana?

SVET

Ľudia utekali v panike. Ako vyzerala situácia v Barcelone (fotogaléria)

Polícia potvrdila, že išlo o teroristický útok.

Neprehliadnite tiež

Čučoriedky v koláčoch, pirôžkoch, zmrzline, raw torte. Vyberte si

Čučoriedky môžete zavariť, zmraziť, odšťaviť, usušiť. Jedným z najpríjemnejších spôsobov ich spracovania je pridať ich do koláča.

Chris Brown otvorene prehovoril o noci, keď zaútočil na Rihannu

Spevák sa zdôveril v pripravovanom dokumente o jeho živote. Incident ho vraj bude prenasledovať do konca života.

Arnold Schwarzenegger: Najslávnejší emigrant našich čias oslávil 70 rokov

Kto by sa kedysi odvážil povedať, že sa obyčajný rakúsky chlapec stane guvernérom Kalifornie a hollywoodskou hviezdou.

Čo vás čaká v novom čísle magazínu smeŽeny

Spestrite si letný víkend novinkami z oblasti módy, fitness a skvelými receptami so zdravou cukinou.