Ako prežiť pondelky a vyhnúť sa depresii? Tu je päť jednoduchých pravidiel

Zahoďte znechutenie z pracovného týždňa za hlavu, takto ho začnete s nadšením.

(Zdroj: Chevanon Photography)

Pondelkové rána sú celoplošne vnímané ako jedny z najťažších a najnepríjemnejších častí týždňa.

Keď prežijete pondelok, potom sa už pracovný týždeň len skracuje a aj pohľad ľudstva je na zvyšné dni pozitívnejší. Slabú popularitu prvého pracovného dňa v týždni však potvrdili aj vedci.

Podľa výskumu, o ktorom informoval The Telegraph, sú pondelky tak deprimujúce, že množstvo ľudí nevenuje svojmu okoliu úsmev až do 11:16 dopoludnia.

Autorom štúdie je britská značka potravín Marmite. V štúdii sa tiež zistilo, že polovica pracujúcich ľudí do práce v pondelok mešká a aktívnou produktívnou prácou strávi v priemere tri a pol hodiny.

K výsledkom výskumu sa vyjadril klinický psychológ Alex Gardner, ktorý tvrdí, že akási nenávisť k pondelok je hlboko zakorenená v našich inštinktoch.

Ide o prerušenie socializácie v rámci veľkej skupiny ľudí a prvé hodiny pracovného pondelka by mali byť venované opätovnému spájaniu sa s našim pracovným „kmeňom“, teda kolegami.

„V pondelok je najideálnejším prostredím pre človeka práca, pretože sme vo svojom zmysle stále jaskynní ľudia v oblekoch. Chceme mať pocit, že sme súčasťou kmeňa, preto by sme mali ísť s kolegami najprv na pohár čaju alebo kávy a až neskôr začať pracovať. Vďaka socializácii nás potom čaká produktívnejší týždeň ako ľudí, ktorý skočia do pracovného nasadenia od skorého pondelkového rána a tak môžu vyhorieť,“ reagoval na výsledky psychológ pre The Telegraph.

Pre mnohých je už aj nedeľa popoludní časom, ktorý prežívajú v zlej nálade. Ako teda odstrániť pocit znechutenia a depresie z nového pracovného týždňa? Tu je niekoľko praktických rád:

1. Zmeňte postoj

Pondelok je často na nič, pretože si to myslíte a dookola v hlave opakujete. Možno to považovať za vsugerovanie si názoru, ktorý vám však nijakým spôsobom neprilepší na celkovej pohode.

Myseľ dokáže zázraky a tak, ako dokáže niečo znechutiť, dokáže vnímanie dostať aj do pozitívnej roviny. Ako to teda zmeniť? Naplánujte si na pondelok príjemnú aktivitu, na ktorú sa budete celý víkend tešiť.

Dohadujte si na pondelok ráno kávu s priateľmi alebo kolegami ako štart do produktívneho dňa, obed v príjemnej spoločnosti alebo inú aktivitu, o ktorej viete, že vašej duši spraví dobre.

2. Držte sa spánkového režimu

Uvoľnenejší víkendový režim spôsobuje, že chodíme spať a vstávame omnoho neskôr ako počas pracovných dní.

Každý týždeň si tak počas dvoch dní opätovne rozhádžeme celý biorytmus, čo sa dá prirovnať k zviechaniu sa z niekoľkohodinového letu.

Ak si chcete uľahčiť vstávanie do prvého pracovného dňa, snažte a aj počas víkendu vybočiť zo zaužívaného času maximálne o hodinu.

Ak to predsa prepísknete, prebudiť sa vám pomôže svetlo. Najbližšie dni sľubujú slnko a príjemné počasie.

Hneď po zobudení odostrite závesy, vpustite do izby svetlo a vstaňte hneď po zazvonení budíka. Vďaka pôsobeniu svetla v tele ustupuje tvorba melatonínu, spánkového hormónu a únava je čoskoro preč.

3. Pondelky ako srdcová záležitosť

Negatívne pocity z pondelok pramenia v mysli. Tá však dokáže závažným spôsobom ovplyvniť aj telo a jeho stav.

Stres zo začiatku pracovného týždňa spôsobuje často aj zvýšený krvný tlak a zrýchlený tep.

Ráno preto začnite činnosťou, ktorá vás upokojuje. Môže to byť prechádzka, dychové cvičenie alebo aj príjemné túlenie sa k partnerovi.

Pre zlepšenie činnosti srdca prijmite ráno kvalitné raňajky. Zakomponujte do nich aj špenát, ktorý obsahuje vápnik, zinok aj horčík. Napríklad do omelety alebo zeleninovo-ovocného smoothie.

4. Neoslabujte imunitu alkoholom

Na chicagskej univerzite Loyola prišli vedci na to, že nekonečné popíjanie alkoholu počas niektorého víkendového večera dokáže oslabiť imunitu na celý ďalší deň.

Nadmerné požívanie alkoholu označili ako také, pri ktorom by vám bolo nameraných viac ako 0,8 promile.

Konzumácia alkoholu znižuje aktivitu leukocytov a monocytov, ktoré chránia telo pred vírusmi a baktériami a kvôli tomu je po „intoxikácii“ zraniteľnejšie.

Ak máte za sebou ťažký víkend a veľké oslavy, ktorých súčasťou bol aj alkohol, niet sa čo čudovať, že sa cítite vyčerpaní a unavení.

Riešením je znížiť konzumáciu alkoholu na dva až tri poháriky za večer s prestávkou medzi jednotlivými pohármi, ale aj kvalitné jedlo.

Ak už ste sa rozhodli oslavovať s alkoholom v ruke, nezabúdajte piť počas noci aj dostatočné množstvo vody.

5. Bolestivý víkend rozcvičte

Bolesť a pondelková únava môže byť u iných jedincov spôsobená prehnanou aktivitou.

Možno ste cez víkend vyrazili do záhrady alebo ste si konečne našli čas na poriadny tréning.

Ak ste to prehnali, do práce pravdepodobne kráčate s úmornou svalovou horúčkou.

Začnite preto pondelkové ráno jogou, ktorá vám pomôže ponaťahovať si svaly a „napumpovať“ do nich viac krvi.

Môžete sa aj prejsť alebo sa vybrať do práce na bicykli, ak vám to vzdialenosť a terén dovoľuje.

Nesnažte sa však zbaviť svalovej horúčky ešte tvrdším tréningom, bolesť si predĺžite aj do ďalších dní.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  3. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  4. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  5. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  6. Kam do tepla v januári?
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  8. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  1. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  2. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  3. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  6. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  7. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  8. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  9. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  10. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 14 744
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 898
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 751
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 988
  5. Kam do tepla v januári? 2 491
  6. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 379
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 353
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 240
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 308
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život 1 092

Téma: Depresia


Článok je zaradený aj do ďalších tém Zdravie seniorov

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Diskriminácia, sťažujú sa veriaci na nový poplatok za sobáš

Za cirkevný sobáš sa doteraz matričný poplatok neplatil, kresťanským aktivistom sa jeho zavedenie nepáči. Ministerstvo vnútra im sľubuje stretnutie.

DOMOV

Dobré ráno: Kto je Harabin a kto ho chce za prezidenta

Konšpirácie už nestačia, Harabina chcú za prezidenta

KOMENTÁRE

Profesionálni kresťania objavili novú diskrimináciu

Úrady si účtujú poplatok za akýsi administratívny úkon.

Neprehliadnite tiež

Chcete mať poriadok v skrini? Tu je spôsob ako na to

Ukladanie oblečenia na seba nefunguje.

Stĺpček Osmelené

Bývam v hlavnom meste, ale láska to nie je

Bratislava je aj nie je moje mesto.

Úspech by nemal prísť príliš skoro. Kto je nenápadná hviezda Sarah Paulson?

Otvorene hovorí o pozadí svojej kariéry aj o randení so staršími ženami.

Celebrity nosia nepraktické okuliare, ktoré takmer nikomu nepristanú

Trend miniatúrnych okuliarov je plný paradoxov.

Z nemocnice prepustili dieťa, ktoré pri narodení vážilo len 400 gramov

Od predčasného narodenia dievčatka ubehlo pol roka.