Turistika ako cesta k zdravšiemu telu a mysli? Využite ju ako tréning

Radili sme sa s fitness trénerkou, ako využiť pobyt v prírode a vyťažiť z neho maximum pri chudnutí.

(Zdroj: monicore)

Prechádzky v prírode sú nepochybne činnosťou, ktorá so sebou prináša množstvo benefitov.

Z ich výhod čerpajú telo aj myseľ. V slovenskom prostredí máme šťastie na nádherné prírodné scenérie a zeleň v niektorých prípadoch len pár krokov od domu, v iných pár kilometrov. Stále však ide o ľahko prekonateľnú vzdialenosť.

Turistika ako kondičný tréning

Ak sa vám nedarí alebo nestíhate zájsť do prírody cez týždeň, rezervujte si na to aspoň víkend. Ak vás čaká náročnejší terén, nezabudnite na pevnú obuv. Pomáhať k rezkému kroku si môžete aj trekingovými paličkami.

Ak sa snažíte do svojho harmonogramu vtesnať pohyb, pobyt v prírode môžete premeniť na efektívny tréning. Ako na to nám poradila fitness trénerka Alenka Jacková.

„Pri svižnej chôdzi, napríklad v prírode, zapájame stehná, či lýtka, no pri náročnejšom teréne do kopca dáme zabrať aj sedacím svalom,“ hovorí trénerka.

Ak sa vyberiete na turistiku, napríklad na Chopok alebo Vysokú či ďalšie vysoko postavené ciele, určite neprehliadnete náročnejší terén, ktorý sa skladá väčšinou z veľkých balvanov, ktoré suplujú schody.

Pri chôdzi po takýchto skalách sa namáha jadro tela, jeho hlboké svaly trupu, teda takzvaný „core“.

Samotná chôdza je telu nápomocná, ešte lepšia je rýchla svižná chôdza, ktorá pomáha zvyšovať kondíciu.

„Tak ako s každým športom aj tu platí postupne pridávať a pomôcť nám k tomu môžu aj mobilné aplikácie ako Runtastic, Pedometer či Endomondo,“ radí Alenka Jacková. Pridávať môžete vzdialenosť, rýchlosť alebo intenzitu tréningu s vyššou záťažou.

Chudnutie v prírode

„Chôdza podporuje okysličenie, metabolizmus. Jej pravidelným zaraďovaním do denného harmonogramu môžeme efektívne chudnúť, pretože ňou zvyšujeme svoj energetický výdaj, ktorý by mal byť vyšší, ako energetický príjem, teda objem prijatej potravy,“ vysvetľuje trénerka.

Stále platí jednoduchý vzorec: Príjem – výdaj = Chudnutie/Priberanie

Obľúbeným spôsobom ako chudnúť je intervalový tréning zvaný aj HIIT. Ide o efektívny spôsob cvičenia, ktorý môžete aplikovať na rôzne druhy pohybových aktivít.

Metabolizmus je nabudený a spaľovanie tukov prebieha aj niekoľko hodín po cvičení. Zdatnejší turisti môžu aplikovať intervalový princíp aj pri chôdzi.

„Intervalový tréning je striedanie intervalov – časových úsekov rýchlych s pomalými, alebo náročnými s ľahkými. V praxi by to pri rovinke znamenalo, že 1 minútu kráčame rýchlo a ďalšiu minútu vychádzkovou chôdzou. Samozrejme, pri aktivite, akou je turistika, nie je vhodné aplikovať túto intervalovú metódu naplno aj z praktických dôvodov, aby chodec úspešne dokončil trasu. Pokiaľ sa turistika vykonáva na kopcovitom teréne, samotné šliapanie so striedaním prestávok je intervalovou činnosťou,“ hovorí Alenka Jacková.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Dajte si do tela s týmto intenzívnym tréningom

Dôležitá je aj strava

Ako hovorí fitness trénerka, kondiční športovci mali kedysi tendenciu dopĺňať energiu prevažne cukrami, či rýchlejšími sacharidmi sú ovocie alebo energetické tyčinky, keďže sa ľahko trávia a ihneď účinkujú.

„Tieto potraviny nemusia byť vhodné pre ľudí, ktorí sa snažia o úbytok telesnej hmotnosti. Stravovanie pri chôdzi je vysoko individuálne a je potrebné „otestovať“ svoje telo na druhy jedál, ktoré mu dodajú energiu na dlhšiu dobu, no nezaťažujú trávenie. Rovnako podstatné je aj rozdelenie stravy do menších porcií, ktoré dlho neležia v žalúdku, aby ťažké trávenie nebrzdilo v športovaní,“ radí odborníčka.

Nepodceňujte strečing, zaraďte ho po športe

Strečing nie je len záležitosťou profesionálnych športovcov alebo tradičných športov ako je, napríklad, beh. Telo takúto „terapiu“ ocení po náročnom výkone.

Pred turistikou je vhodné urobiť si jednoduchú 5-10 minútovú rozcvičku, v ktorej sa telo rozhýbe. Dobrou rozcvičkou je, napríklad, zaradenie jednoduchej 15-minútovej chôdze najprv v pomalom tempe, s postupným sa zrýchľovaním.

„V žiadnom prípade nie je vhodné robiť strečing ešte pred samotným športovaním. Slúži na upokojenie a znižuje tepovú frekvenciu, vďaka čomu môžete cítiť ospalosť ešte pred samotným športovaním,“ hovorí Jacková.

Podľa nej je ideálne zaradiť ho po športe: „Statický stretching je vhodné urobiť po dokončení turistiky a treba ho chápať ako uvoľňovacie cvičenie, kedy sa snažíme sval zrelaxovať. V strečingu nájdeme polohu natiahnutého svalu, ktorá nám je príjemná a v nej chvíľu zotrváme. Telo ochladzuje a tým spomalí fyziologické funkcie, čo urýchli čas zotavovania sa po tréningu.“

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  4. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  6. Inteligencia vo všetkom
  7. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  8. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  9. Čo sa môže stať, keď šetríte na zateplení?
  10. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie
  1. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  3. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  4. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  5. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  6. Východniari investujú do bývania spomedzi regiónov najviac
  7. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  10. Pôžička, ktorá odmeňuje? Nie, nepomýlili sme sa
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 22 134
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 9 650
  3. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 8 674
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 204
  5. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 4 053
  6. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 923
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 906
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 795
  9. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 608
  10. Budú Slováci čoskoro ovládať svoje domácnosti cez smartfón? 1 575

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Až teraz sa začína boj o Európu. Le Penová sa na Macrona teší

Macron vidí Francúzsko ako krajinu, ktorá má všetko. Le Penová program stavia na kritike.

SVET

Minúta po minúte: Francúzi dovolili, podľa odhadov postupujú Macron a Le Penová

Prvé kolo mal podľa prvých odhadov ovládnuť Emmanuel Macron.

KOMENTÁRE

Voľby vo Francúzsku. Čo vlastne prospeje ľuďom?

Napäté voľby zakrývali podstatnejšiu tému.

SVET

Macron k politike pristupuje ako k startupu (profil)

Emmanuel Macron bol bankárom aj ministrom hospodárstva.

Neprehliadnite tiež

Sedem obedov z jedného hrnca

Eintopf jedlá, teda pokrmy pripravené v jednom hrnci, sú populárne nielen kvôli spotrebe riadu. Nemecký kuchársky vynález oceníte aj vy.

Ako rozbehnúť svoje trávenie a ozdraviť ho

Viete, ako prebieha tento životne dôležitý proces a či je ten váš v poriadku?

Jean-Paul Belmondo: Zmenil ideál mužskej krásy

Francúzsky herecký idol nedávno oslávil osemdesiatštyri rokov.

Čo vás čaká v novom čísle magazínu smeŽeny

V sobotu, 22. júna, nájdete v stánkoch nové číslo magazínu smeŽeny a rozhovor s Petrou Regnácq Trnkovou, s ktorou sme hovorili o korupcii.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop