SME
Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky

Turistika ako cesta k zdravšiemu telu a mysli? Využite ju ako tréning

Radili sme sa s fitness trénerkou, ako využiť pobyt v prírode a vyťažiť z neho maximum pri chudnutí.

(Zdroj: monicore)

Prechádzky v prírode sú nepochybne činnosťou, ktorá so sebou prináša množstvo benefitov.

Z ich výhod čerpajú telo aj myseľ. V slovenskom prostredí máme šťastie na nádherné prírodné scenérie a zeleň v niektorých prípadoch len pár krokov od domu, v iných pár kilometrov. Stále však ide o ľahko prekonateľnú vzdialenosť.

Turistika ako kondičný tréning

Ak sa vám nedarí alebo nestíhate zájsť do prírody cez týždeň, rezervujte si na to aspoň víkend. Ak vás čaká náročnejší terén, nezabudnite na pevnú obuv. Pomáhať k rezkému kroku si môžete aj trekingovými paličkami.

Skryť Vypnúť reklamu

Ak sa snažíte do svojho harmonogramu vtesnať pohyb, pobyt v prírode môžete premeniť na efektívny tréning. Ako na to nám poradila fitness trénerka Alenka Jacková.

„Pri svižnej chôdzi, napríklad v prírode, zapájame stehná, či lýtka, no pri náročnejšom teréne do kopca dáme zabrať aj sedacím svalom,“ hovorí trénerka.

Ak sa vyberiete na turistiku, napríklad na Chopok alebo Vysokú či ďalšie vysoko postavené ciele, určite neprehliadnete náročnejší terén, ktorý sa skladá väčšinou z veľkých balvanov, ktoré suplujú schody.

Pri chôdzi po takýchto skalách sa namáha jadro tela, jeho hlboké svaly trupu, teda takzvaný „core“.

Samotná chôdza je telu nápomocná, ešte lepšia je rýchla svižná chôdza, ktorá pomáha zvyšovať kondíciu.

„Tak ako s každým športom aj tu platí postupne pridávať a pomôcť nám k tomu môžu aj mobilné aplikácie ako Runtastic, Pedometer či Endomondo,“ radí Alenka Jacková. Pridávať môžete vzdialenosť, rýchlosť alebo intenzitu tréningu s vyššou záťažou.

Skryť Vypnúť reklamu

Chudnutie v prírode

„Chôdza podporuje okysličenie, metabolizmus. Jej pravidelným zaraďovaním do denného harmonogramu môžeme efektívne chudnúť, pretože ňou zvyšujeme svoj energetický výdaj, ktorý by mal byť vyšší, ako energetický príjem, teda objem prijatej potravy,“ vysvetľuje trénerka.

Stále platí jednoduchý vzorec: Príjem – výdaj = Chudnutie/Priberanie

Obľúbeným spôsobom ako chudnúť je intervalový tréning zvaný aj HIIT. Ide o efektívny spôsob cvičenia, ktorý môžete aplikovať na rôzne druhy pohybových aktivít.

Metabolizmus je nabudený a spaľovanie tukov prebieha aj niekoľko hodín po cvičení. Zdatnejší turisti môžu aplikovať intervalový princíp aj pri chôdzi.

„Intervalový tréning je striedanie intervalov – časových úsekov rýchlych s pomalými, alebo náročnými s ľahkými. V praxi by to pri rovinke znamenalo, že 1 minútu kráčame rýchlo a ďalšiu minútu vychádzkovou chôdzou. Samozrejme, pri aktivite, akou je turistika, nie je vhodné aplikovať túto intervalovú metódu naplno aj z praktických dôvodov, aby chodec úspešne dokončil trasu. Pokiaľ sa turistika vykonáva na kopcovitom teréne, samotné šliapanie so striedaním prestávok je intervalovou činnosťou,“ hovorí Alenka Jacková.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Dajte si do tela s týmto intenzívnym tréningom Čítajte 

Dôležitá je aj strava

Ako hovorí fitness trénerka, kondiční športovci mali kedysi tendenciu dopĺňať energiu prevažne cukrami, či rýchlejšími sacharidmi sú ovocie alebo energetické tyčinky, keďže sa ľahko trávia a ihneď účinkujú.

„Tieto potraviny nemusia byť vhodné pre ľudí, ktorí sa snažia o úbytok telesnej hmotnosti. Stravovanie pri chôdzi je vysoko individuálne a je potrebné „otestovať“ svoje telo na druhy jedál, ktoré mu dodajú energiu na dlhšiu dobu, no nezaťažujú trávenie. Rovnako podstatné je aj rozdelenie stravy do menších porcií, ktoré dlho neležia v žalúdku, aby ťažké trávenie nebrzdilo v športovaní,“ radí odborníčka.

Nepodceňujte strečing, zaraďte ho po športe

Strečing nie je len záležitosťou profesionálnych športovcov alebo tradičných športov ako je, napríklad, beh. Telo takúto „terapiu“ ocení po náročnom výkone.

Skryť Vypnúť reklamu

Pred turistikou je vhodné urobiť si jednoduchú 5-10 minútovú rozcvičku, v ktorej sa telo rozhýbe. Dobrou rozcvičkou je, napríklad, zaradenie jednoduchej 15-minútovej chôdze najprv v pomalom tempe, s postupným sa zrýchľovaním.

„V žiadnom prípade nie je vhodné robiť strečing ešte pred samotným športovaním. Slúži na upokojenie a znižuje tepovú frekvenciu, vďaka čomu môžete cítiť ospalosť ešte pred samotným športovaním,“ hovorí Jacková.

Podľa nej je ideálne zaradiť ho po športe: „Statický stretching je vhodné urobiť po dokončení turistiky a treba ho chápať ako uvoľňovacie cvičenie, kedy sa snažíme sval zrelaxovať. V strečingu nájdeme polohu natiahnutého svalu, ktorá nám je príjemná a v nej chvíľu zotrváme. Telo ochladzuje a tým spomalí fyziologické funkcie, čo urýchli čas zotavovania sa po tréningu.“

Skryť Vypnúť reklamu

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  2. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  3. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  5. Hygge ako životný štýl
  6. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  7. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  8. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  9. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 41 944
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 39 711
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 13 324
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 566
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 016
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 992
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 370
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 199
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 065
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 944
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Turistika

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Príroda, Diéty, Chudnutie
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Celoplošný skríning pokračoval nedeľným testovaním aj v odberovom mieste zriadenom v priestoroch Strednej odbornej školy obchodu a služieb v Trenčíne.

Na Slovensku prebieha plošný skríning.

15 h
Komentár Zuzany Kepplovej

Takto sa to robí, do psej matere!

Zuzana Kepplová.

Ak ostatný skríning niekomu pomohol, boli to starostovia a primátori.

3 h
Dánsky režisér Thomas Vinterberg.

Vyrastal medzi hipisákmi, tí mu dovolili všetko.

22. jan

Pozrite si najnovší prieskum preferencií politických strán.

7 h

Neprehliadnite tiež

Zuzana Guzmická

Guzmická hovorí o tom, čo robiť, keď dieťa nechce spať.

15 h

Lahodne jemné, voňavé, sladké a zároveň chladivo osviežujúce. Také je tiramisu...

18. aug
Amanda Gormanová

Jej knihy sú vypredané.

22. jan