Turistika ako cesta k zdravšiemu telu a mysli? Využite ju ako tréning

Radili sme sa s fitness trénerkou, ako využiť pobyt v prírode a vyťažiť z neho maximum pri chudnutí.

(Zdroj: monicore)

Prechádzky v prírode sú nepochybne činnosťou, ktorá so sebou prináša množstvo benefitov.

Z ich výhod čerpajú telo aj myseľ. V slovenskom prostredí máme šťastie na nádherné prírodné scenérie a zeleň v niektorých prípadoch len pár krokov od domu, v iných pár kilometrov. Stále však ide o ľahko prekonateľnú vzdialenosť.

Turistika ako kondičný tréning

Ak sa vám nedarí alebo nestíhate zájsť do prírody cez týždeň, rezervujte si na to aspoň víkend. Ak vás čaká náročnejší terén, nezabudnite na pevnú obuv. Pomáhať k rezkému kroku si môžete aj trekingovými paličkami.

Ak sa snažíte do svojho harmonogramu vtesnať pohyb, pobyt v prírode môžete premeniť na efektívny tréning. Ako na to nám poradila fitness trénerka Alenka Jacková.

„Pri svižnej chôdzi, napríklad v prírode, zapájame stehná, či lýtka, no pri náročnejšom teréne do kopca dáme zabrať aj sedacím svalom,“ hovorí trénerka.

Ak sa vyberiete na turistiku, napríklad na Chopok alebo Vysokú či ďalšie vysoko postavené ciele, určite neprehliadnete náročnejší terén, ktorý sa skladá väčšinou z veľkých balvanov, ktoré suplujú schody.

Pri chôdzi po takýchto skalách sa namáha jadro tela, jeho hlboké svaly trupu, teda takzvaný „core“.

Samotná chôdza je telu nápomocná, ešte lepšia je rýchla svižná chôdza, ktorá pomáha zvyšovať kondíciu.

„Tak ako s každým športom aj tu platí postupne pridávať a pomôcť nám k tomu môžu aj mobilné aplikácie ako Runtastic, Pedometer či Endomondo,“ radí Alenka Jacková. Pridávať môžete vzdialenosť, rýchlosť alebo intenzitu tréningu s vyššou záťažou.

Chudnutie v prírode

„Chôdza podporuje okysličenie, metabolizmus. Jej pravidelným zaraďovaním do denného harmonogramu môžeme efektívne chudnúť, pretože ňou zvyšujeme svoj energetický výdaj, ktorý by mal byť vyšší, ako energetický príjem, teda objem prijatej potravy,“ vysvetľuje trénerka.

Stále platí jednoduchý vzorec: Príjem – výdaj = Chudnutie/Priberanie

Obľúbeným spôsobom ako chudnúť je intervalový tréning zvaný aj HIIT. Ide o efektívny spôsob cvičenia, ktorý môžete aplikovať na rôzne druhy pohybových aktivít.

Metabolizmus je nabudený a spaľovanie tukov prebieha aj niekoľko hodín po cvičení. Zdatnejší turisti môžu aplikovať intervalový princíp aj pri chôdzi.

„Intervalový tréning je striedanie intervalov – časových úsekov rýchlych s pomalými, alebo náročnými s ľahkými. V praxi by to pri rovinke znamenalo, že 1 minútu kráčame rýchlo a ďalšiu minútu vychádzkovou chôdzou. Samozrejme, pri aktivite, akou je turistika, nie je vhodné aplikovať túto intervalovú metódu naplno aj z praktických dôvodov, aby chodec úspešne dokončil trasu. Pokiaľ sa turistika vykonáva na kopcovitom teréne, samotné šliapanie so striedaním prestávok je intervalovou činnosťou,“ hovorí Alenka Jacková.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Dajte si do tela s týmto intenzívnym tréningom

Dôležitá je aj strava

Ako hovorí fitness trénerka, kondiční športovci mali kedysi tendenciu dopĺňať energiu prevažne cukrami, či rýchlejšími sacharidmi sú ovocie alebo energetické tyčinky, keďže sa ľahko trávia a ihneď účinkujú.

„Tieto potraviny nemusia byť vhodné pre ľudí, ktorí sa snažia o úbytok telesnej hmotnosti. Stravovanie pri chôdzi je vysoko individuálne a je potrebné „otestovať“ svoje telo na druhy jedál, ktoré mu dodajú energiu na dlhšiu dobu, no nezaťažujú trávenie. Rovnako podstatné je aj rozdelenie stravy do menších porcií, ktoré dlho neležia v žalúdku, aby ťažké trávenie nebrzdilo v športovaní,“ radí odborníčka.

Nepodceňujte strečing, zaraďte ho po športe

Strečing nie je len záležitosťou profesionálnych športovcov alebo tradičných športov ako je, napríklad, beh. Telo takúto „terapiu“ ocení po náročnom výkone.

Pred turistikou je vhodné urobiť si jednoduchú 5-10 minútovú rozcvičku, v ktorej sa telo rozhýbe. Dobrou rozcvičkou je, napríklad, zaradenie jednoduchej 15-minútovej chôdze najprv v pomalom tempe, s postupným sa zrýchľovaním.

„V žiadnom prípade nie je vhodné robiť strečing ešte pred samotným športovaním. Slúži na upokojenie a znižuje tepovú frekvenciu, vďaka čomu môžete cítiť ospalosť ešte pred samotným športovaním,“ hovorí Jacková.

Podľa nej je ideálne zaradiť ho po športe: „Statický stretching je vhodné urobiť po dokončení turistiky a treba ho chápať ako uvoľňovacie cvičenie, kedy sa snažíme sval zrelaxovať. V strečingu nájdeme polohu natiahnutého svalu, ktorá nám je príjemná a v nej chvíľu zotrváme. Telo ochladzuje a tým spomalí fyziologické funkcie, čo urýchli čas zotavovania sa po tréningu.“

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 7 508
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 5 327
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 928
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 185
  5. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 873
  6. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 068
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 743
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 736
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 393
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 354

Téma: Príroda


Článok je zaradený aj do ďalších tém Turistika

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: Rusi majú vynikajúcu techniku. Všetko však závisí aj od politiky

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac.

ŠPORT

Slovanu kuriózny gól nepomohol, doma prehral s Kazaňou

Bratislavský klub v stretnutí aj vyhrával, napokon prehral o tri góly.

SVET

Merkelová prijatie utečencov po rokoch neľutuje

Nemecká kancelárka nechce prijímať ďalších ľudí zo Sýrie.

DOMOV

Počas týždňa bez áut kolabuje doprava

O dopravu v Bratislave sa 60 rokov nikto nestaral.

Neprehliadnite tiež

Milujú ju davy aj polovica Hollywoodu. Čím je Ellen DeGeneres výnimočná?

Za svoju otvorenosť spred dvadsiatich rokov ju ocenil aj prezident. Prelomila totiž lesbické tabu.

Dlhodobé vzťahy ničia záujem o sex. U žien skôr než u mužov

Správanie v intímnej oblasti ovplyvňuje aj viera v stereotypné predstavy.

Tohtoročné Emmy Awards ovládli ženy. Takto to počas večera vyzeralo

V Los Angeles sa v nedeľu v noci odovzdávali takzvané televízne Oscary.

Módna návrhárka Michaela Ľuptáková: Krása nemá konfekčnú veľkosť

Navrhuje kolekcie aj pre bacuľky a jej šaty s hrdosťou nosia aj celebrity.