SME
Pondelok, 27. september, 2021 | Meniny má CypriánKrížovkyKrížovky

Turistika ako cesta k zdravšiemu telu a mysli? Využite ju ako tréning

Radili sme sa s fitness trénerkou, ako využiť pobyt v prírode a vyťažiť z neho maximum pri chudnutí.

(Zdroj: monicore)

Prechádzky v prírode sú nepochybne činnosťou, ktorá so sebou prináša množstvo benefitov.

Z ich výhod čerpajú telo aj myseľ. V slovenskom prostredí máme šťastie na nádherné prírodné scenérie a zeleň v niektorých prípadoch len pár krokov od domu, v iných pár kilometrov. Stále však ide o ľahko prekonateľnú vzdialenosť.

Turistika ako kondičný tréning

Ak sa vám nedarí alebo nestíhate zájsť do prírody cez týždeň, rezervujte si na to aspoň víkend. Ak vás čaká náročnejší terén, nezabudnite na pevnú obuv. Pomáhať k rezkému kroku si môžete aj trekingovými paličkami.

Skryť Vypnúť reklamu

Ak sa snažíte do svojho harmonogramu vtesnať pohyb, pobyt v prírode môžete premeniť na efektívny tréning. Ako na to nám poradila fitness trénerka Alenka Jacková.

„Pri svižnej chôdzi, napríklad v prírode, zapájame stehná, či lýtka, no pri náročnejšom teréne do kopca dáme zabrať aj sedacím svalom,“ hovorí trénerka.

Ak sa vyberiete na turistiku, napríklad na Chopok alebo Vysokú či ďalšie vysoko postavené ciele, určite neprehliadnete náročnejší terén, ktorý sa skladá väčšinou z veľkých balvanov, ktoré suplujú schody.

Pri chôdzi po takýchto skalách sa namáha jadro tela, jeho hlboké svaly trupu, teda takzvaný „core“.

Samotná chôdza je telu nápomocná, ešte lepšia je rýchla svižná chôdza, ktorá pomáha zvyšovať kondíciu.

„Tak ako s každým športom aj tu platí postupne pridávať a pomôcť nám k tomu môžu aj mobilné aplikácie ako Runtastic, Pedometer či Endomondo,“ radí Alenka Jacková. Pridávať môžete vzdialenosť, rýchlosť alebo intenzitu tréningu s vyššou záťažou.

Skryť Vypnúť reklamu

Chudnutie v prírode

„Chôdza podporuje okysličenie, metabolizmus. Jej pravidelným zaraďovaním do denného harmonogramu môžeme efektívne chudnúť, pretože ňou zvyšujeme svoj energetický výdaj, ktorý by mal byť vyšší, ako energetický príjem, teda objem prijatej potravy,“ vysvetľuje trénerka.

Stále platí jednoduchý vzorec: Príjem – výdaj = Chudnutie/Priberanie

Obľúbeným spôsobom ako chudnúť je intervalový tréning zvaný aj HIIT. Ide o efektívny spôsob cvičenia, ktorý môžete aplikovať na rôzne druhy pohybových aktivít.

Metabolizmus je nabudený a spaľovanie tukov prebieha aj niekoľko hodín po cvičení. Zdatnejší turisti môžu aplikovať intervalový princíp aj pri chôdzi.

„Intervalový tréning je striedanie intervalov – časových úsekov rýchlych s pomalými, alebo náročnými s ľahkými. V praxi by to pri rovinke znamenalo, že 1 minútu kráčame rýchlo a ďalšiu minútu vychádzkovou chôdzou. Samozrejme, pri aktivite, akou je turistika, nie je vhodné aplikovať túto intervalovú metódu naplno aj z praktických dôvodov, aby chodec úspešne dokončil trasu. Pokiaľ sa turistika vykonáva na kopcovitom teréne, samotné šliapanie so striedaním prestávok je intervalovou činnosťou,“ hovorí Alenka Jacková.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Dajte si do tela s týmto intenzívnym tréningom Čítajte 

Dôležitá je aj strava

Ako hovorí fitness trénerka, kondiční športovci mali kedysi tendenciu dopĺňať energiu prevažne cukrami, či rýchlejšími sacharidmi sú ovocie alebo energetické tyčinky, keďže sa ľahko trávia a ihneď účinkujú.

„Tieto potraviny nemusia byť vhodné pre ľudí, ktorí sa snažia o úbytok telesnej hmotnosti. Stravovanie pri chôdzi je vysoko individuálne a je potrebné „otestovať“ svoje telo na druhy jedál, ktoré mu dodajú energiu na dlhšiu dobu, no nezaťažujú trávenie. Rovnako podstatné je aj rozdelenie stravy do menších porcií, ktoré dlho neležia v žalúdku, aby ťažké trávenie nebrzdilo v športovaní,“ radí odborníčka.

Nepodceňujte strečing, zaraďte ho po športe

Strečing nie je len záležitosťou profesionálnych športovcov alebo tradičných športov ako je, napríklad, beh. Telo takúto „terapiu“ ocení po náročnom výkone.

Skryť Vypnúť reklamu

Pred turistikou je vhodné urobiť si jednoduchú 5-10 minútovú rozcvičku, v ktorej sa telo rozhýbe. Dobrou rozcvičkou je, napríklad, zaradenie jednoduchej 15-minútovej chôdze najprv v pomalom tempe, s postupným sa zrýchľovaním.

„V žiadnom prípade nie je vhodné robiť strečing ešte pred samotným športovaním. Slúži na upokojenie a znižuje tepovú frekvenciu, vďaka čomu môžete cítiť ospalosť ešte pred samotným športovaním,“ hovorí Jacková.

Podľa nej je ideálne zaradiť ho po športe: „Statický stretching je vhodné urobiť po dokončení turistiky a treba ho chápať ako uvoľňovacie cvičenie, kedy sa snažíme sval zrelaxovať. V strečingu nájdeme polohu natiahnutého svalu, ktorá nám je príjemná a v nej chvíľu zotrváme. Telo ochladzuje a tým spomalí fyziologické funkcie, čo urýchli čas zotavovania sa po tréningu.“

Skryť Vypnúť reklamu

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi
  2. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  3. Od legendárneho trhoviska po hanbu Bratislavy. Ako sa menilo Trnavské mýto?
  4. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  5. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  6. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  7. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  8. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  9. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  10. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  1. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  2. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  3. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  4. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  5. Termming vo Veľkých Kapušanoch modernizuje tepelné hospodárstvo
  6. Slováci prepadli SENCORMÁNII a hľadajú najstarší spotrebič
  7. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou?
  8. Samočistiace vypínače chránia pred infekciami
  9. Hobbymarket OBI predstavil nový koncept predajne v Michalovciach
  10. Aktuálne radarové a slovenské hlásenia v autokamere?
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 7 054
  2. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 231
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 4 670
  4. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 627
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 4 378
  6. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 4 015
  7. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 487
  8. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 441
  9. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy? 3 425
  10. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty 2 646
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prezident Andrej Kiska.

Ukážka z knihy Andreja Kisku Prezident - Dvadsať dní na prežitie exkluzívne v denníku SME.


Andrej Kiska a 1 ďalší 42m
Logo podcastu Dobré ráno.

Ako postupovalo vyšetrovanie NAKA.


a 2 ďalší 1 h

Neprehliadnite tiež

Múzeum Albertina vo Viedni

Vo Viedni vystavujú desiatky jeho diel.


Maroš Puček 25. sep
Rustikálny hruškový koláč

Pripravte si jablkový pie, pité aj slivkovú galetku.


redakcia SMEženy 23. sep
Neochota a strach vrátiť sa po pandémii k starému (teda normálnemu) spôsobu života späť medzi ľudí sa nazýva jaskynný syndróm.

Osobné stretnutia niektorým nechýbajú.


21. sep
ILustračné foto.

Problematický je najmä Prešovský kraj.


20. sep

Blogy SME

  1. Naďa Serafínová: Ako dostať vaše deti do sekty
  2. veronika babičová: Anjelik môj kde lietaš
  3. Michael Achberger: Slovenská superpotravina: výnimočné účinky pre vaše zdravie
  4. Zuzana Cascino: Načo si ma porodila!
  5. Sylvia Smatanová: Som tmavá
  6. Martina Hilbertová: Koľko detí na Slovensku je zaočkovaných? Bude prostredie v školách bezpečné?
  7. Boris Balko: Film, ktorý otca rozplakal
  8. Michael Achberger: Nadmerné potenie pri cvičení? Toto vám pomôže
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch 3 757
  2. Peter Chudý: Ako policajný funkcionár zničil stopy na mieste činu (vraždy/samovraždy) alebo v polícii sú stále ľudia, ktorí tam nemajú čo robiť. 3 226
  3. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal 2 827
  4. Ján Buocik: Obchvat a nová diaľnica D4/R7 ako dobrá správa? Skôr zlý vtip! Najmä pre Bratislavčanov. 2 746
  5. Ingrid Škropeková: Manažér, riaditeľ, upratovačka, chlap či žena. Na ARO je jedno, kým ste. Keď vám povedia, otočte sa mi ritkou, tak sa tou ritkou otočíte. 2 558
  6. Marta Karchňáková: ZSE posiela počas pandémie ľudí na poštu 2 275
  7. Dušan Koniar: Ostávajú možno dva mesiace 2 260
  8. Helmut Posch: Zaniknutý priemyselný poklad Hnúšte 2 251
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Adam Valček: Kauza DPB: Predaj vyše stotisíc pokút skontrolujú, toto sú ďalšie pochybnosti
Skryť Zatvoriť reklamu