SME

Katarína Turnerová: Harfa si vyžaduje oddanosť

Prvá harfistka Slovenskej filharmónie hrala s Plácidom Domingom, Josém Carrerasom, Rayom Charlesom aj Lizou Minneliovou

(Zdroj: Petra Bošanská )

V čom je harfa špecifická oproti iným hudobným nástrojom?

Je to nádherný nástroj, ktorý sa vyníma na pódiu a keďže je v orchestri jediný, vždy púta pozornosť. Keď hrá štrnásť huslistov, nevšímate si každého zvlášť, ale ja som na koncerte vždy sama za seba. Len ja som zodpovedná za svoj výkon, za to, ako som pripravená, ako hrám aj ako vyzerám.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ide o veľmi starý nástroj. Kedy vlastne vznikol?

Prvé harfy boli známe už v staroveku, v období tritisíc rokov pred naším letopočtom. Na spôsob hrania sa prišlo zrejme tak, že niekto brnkol o tetivu luku a tým vylúdil tón. Harfy boli obľúbené v Mezopotámii, Sýrii, v starom Egypte i v Grécku. Používali sa na sprevádzanie náboženských obradov i pri zábavách. Boli menšie a mali oveľa menej strún, ktoré sa nedali prelaďovať. Veľkú popularitu zažil tento nástroj od osemnásteho storočia najmä vďaka francúzskej kráľovnej Márie Antoinette, ktorá bola vášnivou harfistkou.

SkryťVypnúť reklamu

Pamätáte sa, kedy ste harfu prvýkrát počuli?

Bolo to v rozprávke Bol raz jeden kráľ a potom v Rádiu Vltava, jeho znelkou boli úvodné akordy zo Smetanovho Vyšehradu. Naživo som harfu prvýkrát počula, keď som mala dvanásť rokov. Chodila som do ľudovej školy umenia na klavír a moja učiteľka ma raz priviedla na Konzervatórium v Žiline. Moju pozornosť zaujala nádherne zdobená harfa. Keď som počula jej zvuk, bolo mi jasné, že na tomto nástroji sa musím naučiť hrať. Samozrejme, že som vtedy netušila, čo ma pri tom čaká.

Bolo to pre vás ťažké?

Boli to hodiny driny a krvavé mozole na rukách. Ale prekonala som to. Harfa si vyžaduje oddanosť a obetavosť, inak to nejde. Aj dnes, keď sa pripravujem na koncert, cvičím štyri až päť hodín denne.

Po skončení konzervatória v Žiline ste študovali na pražskej AMU. Aké to bolo pre vás obdobie?

SkryťVypnúť reklamu

Odchod do Prahy mi úplne zmenil život. Bola som zrazu odkázaná sama na seba, bez rodiny a bývalo mi aj smutno. Ale mala som vynikajúcich pedagógov, Karla Patrasa a Renatu Kodadovú, chodila som na koncerty Českej filharmónie a počúvala veľa krásnej hudby. Od tretieho ročníka som začala hrať profesionálne v Symfonickom orchestri Slovenského rozhlasu v Bratislave, kde som vyhrala svoj prvý konkurz. Veľa som cestovala medzi Prahou a Bratislavou, no bola to pre mňa obrovská škola. Bolo náročné nacvičiť súčasne povinné skladby na akadémiu i pripraviť si party do orchestra. Na štúdium v Prahe však spomínam veľmi rada, lebo som si užila okrem výbornej školy aj veľa kvalitnej kultúry.

V Slovenskom rozhlase ste napokon zakotvili na dlhšie. Tam ste sa zoznámili so svojím manželom?

SkryťVypnúť reklamu

Áno, v rozhlasovom symfonickom orchestri som hrala päť rokov. V tom období tam pôsobil ako flautista aj Marián. Harfa sedí s flautou v jednom rade, a tak tam po mne začal pozerať... Odohrali sme spolu veľa koncertov, za slobodna aj neskôr, keď sme už mali deti. Zažili sme pri tom veľa neopakovateľných chvíľ a precestovali veľa krajín.

Ako vyzerá život v hudobníckej rodine?

Deväťdesiat percent našich rozhovorov je o hudbe a kultúre. Spolu chodíme na opery a rôzne koncerty, kde zbierame inšpiráciu. Marián už nehrá ako profesionálny flautista, je riaditeľom súboru Lúčnica. Obaja veľa cestujeme, ale máme jeden pre druhého pochopenie, keďže sme z rovnakej brandže. Nežijeme ako väčšina ľudí, ktorí prídu domov po štvrtej z práce. Často prichádzame až v noci a potom si ešte potrebuje každý z nás niečo pripraviť na druhý deň. Hudbou žije aj náš devätnásťročný syn Tomáš. Študuje právo a pritom hrá na klavíri. Spieval aj v Bratislavskom chlapčenskom zbore. Podľa mňa má viac talentu ako my s manželom dokopy, ale jeho spektrum záujmov je oveľa širšie a potrebuje sa inak realizovať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Mali ste ešte jedno dieťa, dievčatko, o ktoré ste prišli, keď malo päť rokov. Ako ste to prekonali?

Katuška je môj anjelik, verím a cítim, že mi pomáha zhora. Aj v šatni mám jej fotografie, z ktorých sa na mňa pozerá, ale najmä je v mojom srdci na celý život. Odmalička bola chorá, skúšali sme pre jej uzdravenie urobiť všetko možné a stretli sme pri tom veľa dobrých ľudí. Napríklad, keď sme chodili do Nových Zámkov cvičiť Vojtovu metódu alebo v jej materskej škole v Bratislave. Lekári nám nedávali veľkú nádej, že by sa niekedy postavila na nohy, no ona to dokázala. Bola to obrovská radosť! Vždy si hovorím, že keby som nemohla hrať, rada by som pomáhala zdravotne postihnutým deťom.

Máte pred vstúpením nejaký rituál, ktorý vám pomáha sústrediť sa na výkon?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Snažím sa byť vždy perfektne pripravená a pred koncertom sa pomodlím. Verím, že keď som na javisku, niekto zhora vedie moje ruky a dáva na mňa pozor.

Umelci sú citliví ľudia a mnohí ťažko znášajú kritiku, ako ste na tom vy?

Ak je kritika negatívna, zabolí každého, to je normálne. Ak je však konštruktívna, napríklad od profesionála, ktorého si vážite, tak takú dokážem prijať. Môže vás to posunúť ďalej. Som na seba a svoje výkony dosť prísna a tak keď niečo nevyjde, mrzí to najviac mňa.

Ako ste na tom s trémou? Dokážete ju už po rokoch hrania spracovať?

Trému mávam, no dokážem ju po spracovať tak, aby neovplyvnila negatívne môj výkon. Niekedy mám aj mierne žalúdočné problémy, najmä pred veľmi náročným vystúpením. Je zvláštne, že keď potom vyjdem na javisko, tak sa napätie po prvých akordoch uvoľní a mne sa hrá dobre. Vždy si vravím, panebože, veď ma, a ono to naozaj funguje. Hudba zrazu plynie akoby sama a ja si to užívam.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Máte pocit, že sa máte aj po rokoch praxe stále kam posúvať?

Bolo by neskromné povedať, že už nie je kam sa posunúť. To je vždy začiatok konca. Myslím si, že sa to neodvážia povedať ani tí najväčší sólisti na svete. Snažím sa poctivo cvičiť a pripravovať sa, takže si uvedomujem, že sa tým dostávam ďalej, že sa mi darí zahrať veci, na ktoré by som si pred desiatimi rokmi ešte netrúfla. Človek sa však neposúva len cvičením, ale aj počúvaním nahrávok iných interpretov, porovnávaním. Zrejme aj preto s manželom radi chodíme na predstavenia do divadiel, na opery a koncerty. Niekto by si možno pomyslel, že keď pracujeme s hudbou, musíme jej mať dosť, ale je to práve naopak.

Harfa je veľký nástroj, ktorý sa ťažko premiestňuje. Máte jednu doma na cvičenie a druhú na koncertovanie?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Mám viac nástrojov. Jeden doma a dva vo filharmónii. Jeden z nich je na domáce koncerty a jeden so mnou cestuje na zájazdy. Najradšej cvičím v šatni, kde ma nikto nevyrušuje a môžem sa naplno sústrediť.

Veľa cestujete. Kde koncertujte najradšej?

Okrem koncertov na našom pódiu v Redute výbornú atmosféru vždy cítim aj v Japonsku. Na prvý pohľad je tam publikum rezervované, akoby bez emócií, ale nie je to tak. Japonci prežívajú hudbu veľmi intenzívne a na koncerty chodia neuveriteľne pripravení. Dopredu poznajú repertoár, ktorí si prídu vypočuť. Je tam hudobne veľmi vzdelané publikum, ktoré miluje predovšetkým slovanskú hudbu. Talianske publikum je zase úžasne temperamentné a výborné je i rakúske a nemecké publikum, ktoré miluje klasiku.

Aké skladby máte najradšej vy?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Mám veľmi rada Šeherezádu od Rimského-Korsakova. Harfa tam má nádherné sólo s husľami, pri ktorom si viem všetko možné predstaviť. Obľúbené mám aj Obrázky z výstavy od Musorgského, talianske operné árie a páči sa mi aj filmová hudba. Je toho veľa.

Ktorý zážitok z vašej kariéry vám špeciálne utkvel v pamäti?

Rada si spomínam na koncerty s Plácidom Domingom, Josém Carrerasom, Juanom Diegom Flórezom, Editou Gruberovou, Pavlom Bršlíkom, Štefanom Kocánom, ale aj na koncertné turné s Rayom Charlesom a Lizou Minneliovou. Boli to podujatia na špičkovej úrovni po umeleckej i organizačnej stránke. Všetko bolo prepracované do najmenších detailov, každý vedel presne, čo má robiť a za čo je zodpovedný. Bol v tom poriadok a zároveň harmónia a to je presne to, čo sa mi páči.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čo vám okrem hudby dokáže urobiť radosť?

Veľmi rada cestujem so svojou rodinou a zažívam nové pekné veci. Milujem slnko, južanský temperament a spontánnosť. Mám rada Taliansko, ich krásnu reč, kultúru, kuchyňu a spôsob života.

Vizáž a styling: Barbora Yurkovic

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  3. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  4. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  5. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  6. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 701
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 7 860
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 5 569
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 705
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 3 354
  6. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 731
  7. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 460
  8. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 214
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  2. Zuzana Pelaez: O plakaní, čakaní a platení alias o slovenskom, britskom a kolumbijskom zdravotníctve.
  3. Zdravotní Klauni: Posledná klauniáda pre Lenku
  4. Ján Karas: Keď moc nemá tvár: Prebudenie tých, ktorí mlčia na hrane autority a toxického riadenia
  5. Gabriela Sabolová: Ako Aničke takmer zakázali riadiť auto
  6. Liga za ľudské práva: Adriana Mesochoritisová: Dobre mienené rady môžu byť pre ženy v násilných vzťahoch nebezpečné
  7. Matúš Radusovsky: Rôzne druhy medu a ich benefity
  8. Michaela Witters: Čo za ľudí vychováva deti, ktoré dokážu niekomu takto ublížiť?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 26 122
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 800
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 9 080
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 755
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 959
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 283
  7. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 7 008
  8. Peter Franek: Pán Šaško a HLAS - ďakujeme. 6 241
  1. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  2. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  3. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  4. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  5. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  7. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  8. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
SkryťZatvoriť reklamu