Choroba a cvičenie: Ako cvičiť s naštiepeným zdravím, aby ste si neublížili?

Cukrovka, srdcovo-cievne ochorenia aj ďalšie zdravotné problému nie sú prekážkou pohybu, skôr príležitosťou naň.

(Zdroj: jeshoots.com)

Nie je žiadnym tajomstvom, že aktívny životný štýl dokáže fungovať ako účinná prevencia proti ochoreniam rôzneho druhu. Okrem toho však pohyb môže pôsobiť ako liek.

Určité zdravotné problémy si zmenu životného štýlu a fyzickú aktivitu vyslovene pýtajú. Radili sme sa preto s posttraumatickým kondičným trénerom Petrom Čiernikom.

„Pohybovou aktivitou aktivizujeme metabolizmus, čím nastáva vyplavovanie toxínov a lepší prívod živín. Fyzická aktivita urýchľuje hojenie zranení či poškodení a spomaľuje progres niektorých ochorení. Aktívny odpočinok, akým sú rôzne druhy športu, ktoré nezaťažujú zranenú časť tela, ale zabezpečia zvýšenú krvnú cirkuláciu, je vždy prínosom. Fyzická aktivita však musí byť vždy prispôsobená zdravotnému stavu a konkrétnemu ochoreniu,“ hovorí Peter Čiernik z Fitclinic.

Kedy byť opatrný?

Nie každý pohyb vás dovedie k uzdraveniu. Každé ochorenie si vyžaduje osobitý prístup a citlivú voľbu fyzickej aktivity. K výberu fyzickej aktivity a rozhodnutiu, či vôbec cvičiť by ste mali pristupovať opatrne pri určitých kontraindikáciách.

„Telo je zraniteľnejšie v horúčkových stavoch, pri onkologických diagnózach, akútnych zápalových stavoch, čerstvých pooperačných stavoch a vždy, keď je organizmus veľmi vyčerpávaný samotným ochorením,“ upozorňuje odborník.

Ak neviete, po akom type pohybu siahnuť, spoľahnite sa na rady skúseného fyzioterapeuta. Ten vie vždy na základe anamnézy a rozhovoru s pacientom určiť vhodnú pohybovú aktivitu.

Po konzultácii a rozhovore, zhodnotení diagnózy a fyzického stavu rozhodne o druhu cvičenia, jeho intenzite a pravidelnosti.

„Takéto usmernenie je pre človeka obrovským prínosom a prevenciou pred ďalšími možnými ťažkosťami a komplikáciami,“ hovorí Peter Čiernik a dodáva: „Ako športový fyzioterapeut pracujem so športovcami i "nešportovcami" viac ako 25 rokov a vždy ma fascinujú odhodlaní bojovníci, ktorí i napriek mnohým diagnózam makajú na svojom fyzickom a psychickom zdraví. Asi nikdy nepochopím zdravých ľudí s mnohými výhovorkami, prečo necvičiť, či viesť spokojný život. Pohyb je cestou k spokojnosti a vyrovnanosti, a limity sú vždy iba v našej hlave.“

Zdravotný problém versus pohyb

Postraumatický kondičný tréner Peter Čiernik z Fitclinic radí:

Ortopedické ochorenia

  • Všeobecné rady tu neplatia, konkrétny problém stanoví ortopéd, rovnako aj vhodné a nehodiace sa druhy aktivít
  • Na základe rozhodnutia ortopéda stanoví fyzioterapeut rehabilitačný plán na mieru, aby pacienta pohyb nebolel

Reuma

  • Cvičenie je indikované iba v čase remisie (ustupovanie, miznutie príznakov ochorenia) – v tomto čase fyzioterapeut odporúča pracovať na rozsahu pohybov - strečing svalov, ale iba po bolesť. Nezachádzajte za prah bolesti, pretože tým by ste mohli chorobu opätovne naštartovať.
  • Pacient by nemal cvičiť v akútnom štádiu zápalu.
  • Pokiaľ sa dá, pravidelne cvičte do spotenia- pot rýchlym spôsobom odplaví veľké množstvo toxínov z tela.
  • Odporúčané druhy cvičenia: joga, pilates, strečing, nordic walking, rýchla chôdza, bicyklovanie.

Bolesti chrbta, krčnej chrbtice

  • V tomto prípade opatrnosti nie je nikdy dosť. Je kľúčové mať stanovenú správnu diagnózu od neurológa či ortopéda - poznať príčinu bolesti.
  • Na základe príčiny skúsený fyzioterpeut kontrolovanými a cielenými pohybmi zlepšuje svalovú silu a zároveň nevystavuje zbytočnej záťaži postihnutú časť chrbtice.
  • Cieľom je naučiť klienta podľa jeho konkrétnych ťažkostí a diagnóz ako sa správne hýbať, časom to dokážu aj bez asistencie odborníka.

Dna, artróza

  • Veľmi dobré výsledky pozorujem na klientoch, ktorí pravidelne cvičia na prístroji Vibrogym - využívame tam 100% vertikálne vibrácie, a tým je zmiernenie bolesti v kĺboch a zvýšenie svalového tonusu veľmi výrazné v relatívne krátkom čase.
  • Neodporúčam žiadne 3D vibračné prístroje, ktoré naopak ničia kĺby.
  • Dôležitá je aj celková životospráva v kombinácii s pravidelným cvičením, najmä dodržiavanie princípov racionálnej výživy pri týchto ochoreniach.

Inkontinencia

  • Odporúčam pilates, jogu a všetky cvičenia, kde zapájame vnútorný stabilizačný systém a cviky zamerané na centrum tela.
  • Stačí jedna hodina u dobrého fyzioterapeuta či skúseného trénera, ktorý ukáže a naučí pacientku vhodné cviky, potom je dôležitá už iba pravidelnosť.

Bolesti hlavy, migrény

  • Kľúčové je stanovenie príčiny, ktorá môže byť niekedy aj závažná.
  • Odporúčam pravidelne prechádzky, za každého počasia, minimálne 5000 krokov denne
  • Minimalizovať čas strávený za počítačom, pred televízorom, odľahčiť oči, obmedziť návykové látky, akými sú kofeín, teín, nikotín a alkohol.
  • Dôležitá je regenerácia spánkom - spať minimálne dve hodiny pred polnocou. Vtedy je spánok najkvalitnejší.

Srdcovo-cievne ochorenia

  • Najzásadnejšia je pravidelnosť.
  • Pacienti s kardiologickou diagnózou by mali do svojho každodenného programu zaradiť prechádzky, ľahké aeróbne aktivity - bicyklovanie, nordic walking, joga, pilates.
  • Vhodná je akákoľvek aktivita, kde sa nezadržiava dych a pacient voľne dýcha, žiadne silové cvičenia ani dlhodobá záťaž, ktorá by viedla k vysokej tepovej frekvencii.
  • Neodporúčam uzavreté priestory - čerstvý vzduch je veľmi dôležitý.
  • Pri pacientoch, kde sa tvoria tromby je fyzická aktivita kontraindikáciou. Najdôležitejšie stále je poznať svoju diagnózu.

Cukrovka

  • Pacient si vždy musí zmerať hladinu inzulínu pred a po cvičení, a tomu prispôsobiť stravu i dávku inzulínu podľa pokynov diabetológa.
  • Takýto pacienti v mojej starostlivosti absolvujú fyzické cvičenie, ktoré je prispôsobené aktuálnej fyzickej kondícii.
  • Počas cvičenia je veľmi dôležitý pitný režim - klient nesmie mať nikdy sucho v ústach a cvičenia nesmú končiť vyčerpaním pacienta.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  3. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  2. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  3. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  4. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  5. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  6. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  7. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  8. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  9. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  10. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 9 897
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 845
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 917
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 247
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 5 437
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 4 950
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 105
  8. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 3 989
  9. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 2 645
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 636

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Polícia zasahovala u kotlebovcov, prehľadala Mizíkovu kanceláriu

Poslanec je obvinený z extrémistických trestných činov.

Spúšťame Sľuby.sme.sk. Skontrolujeme (ne)splnené sľuby politikov

SME bude sledovať záväzky politikov, strán, úradov aj organizácií.

DOMOV

Areál bývalej nemocnice na Patrónke získal Eset

Softvérová firma dala za pozemok vyše 26 miliónov eur.

EKONOMIKA

Nezmyselné zákazy aj bezbrehé rozdávanie. Príklady, kedy Smer pochybil

Prijatých bolo veľa nezmyselných zákonov.

Neprehliadnite tiež

Čo vás čaká v novom čísle magazínu smeŽeny

V sobotu, 29. apríla, nájdete v stánkoch rozhovor s Máriou Leitnerovou, jednou z dobrovoľníkov Teach for Slovakia a omnoho viac.

Kathrine Switzer: Ako prvá žena na maratóne čelila zúrivosti, zmenila históriu

Chcela ukázať, čo ženy dokážu, ovplyvnila vývoj športu.

Prečo muži používajú sexistické vtipy?

Vedci našli odpoveď a súvisí s ohrozením ich mužnosti.

Čo si obliecť na maturitu a štátnice?

Skúšky v škole sú formálnymi udalosťami, dospelosť a úctu prejavujeme aj oblečením.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop